sylinterin poraus moottoripyörässä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Rover v8, 16.11.2010.

  1. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Puhuttiin tossa kaverin kanssa vaihteeksi parisanaa 2 pyöräisestä. Minua jäi vaivaamaan seuraava asia. Palstalla on kuitenkin seppiä moneen lähtöön.

    Osaisiko joku kertoa että missähän voisi porauttaa Honda NR 750 sylinterin?
    Ongelmana on että Kokkolan moottorihiomossa ei homma kuulemma onnistu mitenkään. :rotfl:
    Syy koska poraus on 101.2 x 50.6mm. Eli täysin ovaali.

    http://www.motorcyclespecs.co.za/model/ ... _nr750.htm

    Ei silleen että että minulla olisi ko pyörää. Mutta jäi asia kumminkin harraste milessä askarruttamaan..
    Onko tollaseen olemassa jotain välinettä jolla ton saa kunnostettua. Vai pitääkö ottaa viila ja hiekkapaperi käteen ja hinkata ite. :poff:
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noi koneistetaan samalla sorvilla joilla kirveen varret tehdään :rotfl: .
    Saksassa on joku paja jonne noita täältä lähetetään, koneistamot kyllä tietää.
     
  3. sbm396

    sbm396 Gearhead

    CNC jyrsimellä ajaa pitkällä tukevalla terällä pitäis vaan saada muoto just eikä melkeen oikea
    :lol: Onko tuos ovaaliporauksessa pienemmät sivuttaisvoimat ideana vai mikä muistaakseni näitä on ratakoneissakin kokeiltu
     
  4. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Kahdeksan venaa per pytty, luulis kaasujen vaihtuvan.
    Tuossa juttua ko. moposta, kiehtova peli.

    [​IMG]
     
  5. Rover v8

    Rover v8 3rd gear

    Mitenkäs tuossa on toteutettu männäntappi? :eek:
    Onko se yks iso pötkylä vai 2 osainen? Mää luulin ilman lukematta enemää tuota infoa että tuossa ois ollut kuitenkin 1 veivi/mäntä..


    Onhan monessa paikkaa semmosia poriakin joilla saa kolmion mallisia reikiä, meillä töissäkin on 1 semmonen.. :rotfl: Et tuskinpa toi ovaali reikä on paha sorvata.. :wink:
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Männäntappeja on varmaan 2 per mäntä kuinkahan sytytysjarjestys mahtaa olla kun näyttäis että veivien kaulat ovat samassa vaiheessa. Kieltämättä mielenkiintoinen keksintö

    Ensimmäisissä höyrykoneissa käytettiin neliömäntää kun ei ollu koneita millä olis voitu valmistaa riittävän tarkka ja pyöreä reikä
     
  7. ceevu

    ceevu Gearhead

    mahtaa arwidsonilla löytyä ylikokomäntiä;) Jos tarvii kysyä hintaa niin epäilen ettei oo varaa;) hieman saattaa olla vaikea ettiä männänrenkaitakaan tarvikeluetteloista.
    Nyt löyty semmonen osa että noi ducatin männät/renkaat on varmaan ihanan halpoja...
     
  8. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Kannattaa muistaa että tämä oli melko limited edition malli eli valmistettu reilu 300 kpl, esim. Englantiin tuli kaikkiaan 7 kpl enkä ole kuullut että Suomeen olisi kukaan tuollaista uittanut. Melkein kaikki yksilöt on keräilijöitten hallussa, liekö monellakaan ajettu niin paljoa että olisi tarvinnut vielä venttiilejä säätää. Jos nyt joku reissailee tuollaisen koneen väljäksi niin kortilla lienee katetta hankkia ihan nikottelematta uudet männät ja lohkot.
     
  9. rb

    rb Double Gearhead

    Tuohon mäntään voisi olla kiva ujuttaa männänrenkaita, noin äkkiseltään katsoen.
     
  10. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Tuskin ton venttiilikoneistohelvetti on halvempaa stuffia kun Desmon.

    Yamaha teki F1 motteja missä oli tollaset männät, mutta vain yhdellä veivillä. Muistaakseni..
     
  11. ceevu

    ceevu Gearhead

    sitäpä just tarkotin kun olen kironnu noita ducatin hintoja että kaikki on suhteellista.
    Tuon konstruktion syynä taisi olla (kuten niin usein muutenkin)sääntöjen kierto. Sylinterimäärä rajattu mutta venttiilejä piti saada mahtumaan enemmän kun perinteisesti sopii.
     

Kerro tästä muillekin!