Synteettistä öljyä koneremontin jälkeen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Hyytiäinen, 31.5.2008.

  1. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Vanha viisaushan sanoo, että vanhaan jenkkikoneeseen vain mineraaliöljyjä. Selityksiä tälle olen kuullut laidasta laitaan alkaen tiivisteiden kestämisestä päättyen synteettisten pesuvoimaan, joka irroittaa koneesta vuosikymmenien liat.

    No kun tuo BBC oli tuossa talvella auki ja puhdistettiin ja tiivisteet tietty tuli uutta kamaa, niin jokohan uskaltaisi vetästä osa- tai täyssynteettisillä öljyillä? Mineraaliöljyjen saatavuus kun on viime vuosina heikentynyt.

    Toinen asia on sitten se, saavuttaako tällaisilla kalliimmilla öljyillä mitään etuja autossa, jolla ajellaan vuodessa 1500-2000 km ja vaihdetaan öljyt joka vuosi?

    Ja voiskohan sisäänajoöljynä käyttää ensin mineraaliöljyä ja siirtyä sitten semi- tai kokosynteettisiin? Meinaan on se 4 litraa Shellin mineraaliöljyä tuossa purkissa, eikä sille ole muutakaan käyttöä näköpiirissä.
     
  2. montego

    montego 1st gear

    Jos koneessa on rullanokka ja nostajat niin,varmaan kannattaa käyttää synteettisiä ölkkejä.Synteettiset nykyöljyt sellaisenaan on MYRKKYÄ LAAHURINOKALLE ja nostajille,kokemusta on,tosin saahan noihinkin lisäaineita.
    Ite olen käyttänyt viime kesän nokka-akseli tuhon jälkee Teboilin 10w40 diesel öljyä ja hyvin pelittää :p
     
  3. sbc350

    sbc350 Gearhead

    täyssynteettiset ja cranen tai compin sinkkiä reippaasti joukkoon, kestää laakerit ja myös nokka pysyy ehjänä! tästä tulee taas joku ikuisuus öljytappelu keskustelu :rotfl:
     
  4. montego

    montego 1st gear

    Käy se noinki :poff:
     
  5. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    halvoilla diesel mineraaleilla olen minäkin ajanut kun ei noita pakkaskäynnistyksiä paljon tule kesäautossa,ja voi vaihdella useemmin kun on halvempia , aina ajokauden päättyessä ja jossain puolivälissä.
     
  6. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Jaa. Tosiaan toi nokka-asia on ollut kanssa esillä. Laahaava nokkahan siellä on. Taidan pidättäytyä varmuuden vuoksi mineraaliöljyissä. Saa niitä ainakin tarjoustalosta ja Prismasta vielä. Motonetistäkään ei enää löytynyt, tosin dieselöljyjä en tsekannut tarkemmin.
     
  7. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Pennzoil.fi
    t,Antti
     
  8. sbc350

    sbc350 Gearhead

    eipä niissä halvoissa mineraaliöljyissäkään sitä sinkkiä nokalle oo nykyään enään, kantsii laittaa lisäainetta ettei mee kärsä piloille! 8)
     
  9. MadMike

    MadMike Gearhead

    oikeilla jäjlillä olet ja AnttiKn vaihtoehtokaan ei ole ollankaan pöllömpi..kuten ei Quakerin tyai Kendallinkaan vastineet.
    Nää laahavat nokat tarvii valaanrasvaa elääkseen...
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    diisseliöljyissä on ja ainakin Comp Cams ja Crane suosittelee Shellin Rotellaa käytettäväksi...
     
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kyllähän tuota Motonetistä löytyy: Shell Helix ja Motox nimellä ainakin :D , noin niiku bensakoneeseen ja dieselinä vielä useampi vaihtoehto...
     
  12. sbc350

    sbc350 Gearhead

    juu diiseliöljyissä on, mutta ei kuitenkaan hirveästi
     
  13. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Syssyllä kun etin ni Motox oli ainoa mineraaliöljy bensakoneisiin ainakin Turun Moronnetissä. Sitä en viittiny ostaa kun halusin kuitenkin jotain merkkituotetta, kun oon tällanen hienostelija. Mut saattohan se Shellin öljy olla vain loppu.
     
  14. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Jep.Koneistamo Lahtinen Porvoosta suositteli myös useamman vuoden kokemuksella koneistettuihin moottoreihin juuri Penzoilin oilia.
    Hänellä jos kellä V-8 moottoreiden tuntemus+dieselit...
    Mulle ei yhtään reklamaatiota tullut remppojen jälkeen toimittuani hänen ohjeitten mukaan....5v.takana(,Isot ja pienet ahdetut Dieselit.)
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja noi on aika edukkaitakin vielä. Åbosta en tiedä saako noita mistään "hyllystä", mutta ainakin Salossa hemmo niitä kauppaa: http://koti.mbnet.fi/iirolak/pennzoil.html

    Ja toki AnttiK:lta löytyy vaikka sun mitä. Hän kyllä saisi mun puolesta pystyttää jotkut nettisivut, niin helpottuisi satakertaiseksi tuo pähkäileminen, että mitä löytyy, mitä ei ja millä hinnalla noin suunnilleen. :wink: Tai sit mä en vaan ole löytänyt niitä vielä...
     
  16. MadMike

    MadMike Gearhead

    Sattumoisin Motox on bulkkiöljyä joita fiininpeihinkin purkkeihin laitetaan...
    Joskus sai ostaa ihan tynnyreitä ja sitten omia etikettejä ja muovikannuja jos halusi tai ihan niitä mitä sinäkin luulit ostaneesi...
     
  17. MadMike

    MadMike Gearhead

    ei ole ei mutta eipähän ole niin paljon liikakkaan että lamba ottaa kyttyrää jos sellainen on.
     
  18. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Motoxin 20W-50 tulee käytettyä, se kun pitää radalla kolinat pienempänä kuin 10W-40 min/½synt/synt, jotka taas pelittävät täysin normiajossa. Castrolin TWS on taas liian hienoa, eli kallista tuollaiseen vanhaan 289 PutJet-koneeseen.
     

Kerro tästä muillekin!