Syöttöpumppu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja toyopet, 30.9.2019.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    No toyotan nippon denso. Autolla siis muutaman vuoden seisotus takana ja kyseessä siis toyotan l-sarjan diesel ja mekaaninen pumppu, vapaastihengittävä kone.

    Ongelma vai ominaisuus, että pitkään tasavauhtia kuorman kanssa vedättäessä ja sitten lisää voimaa tarvittaessa ei tapahdukaan mitään muuta kuin savun lisäystä.
    Välillä taas tapahtuu, siis hyvin epäloogista.
    Tuossa kai kaasupolkimella pyydetään kierroksia ja joku säädin sitten pyrkii toteuttamaan ne kierrokset, jos vaan voima riittää.
    Kärryn kanssa välillä tasamaalla saa hölläillä kaasua, kun tuntuu laukkaavan ylinopeutta ja sitten välillä ei meinaa kulkea edes sallittua lappu pohjassa. Silloin kun ei kulje, savunmuodostus on selkeästi suurempaa kuin hyvässä vaiheessa. Sitten saattaa olla, että lämmöt on huonon kulun vaiheessa korkeammalla kuin muuten.
    Kun vetää hyvin, niin jopa lievään nousuun kiihtyy.

    Ennenmuinoin transitissa oli samaa ilmiötä ja pumput taitavat ollakin samaa mallia vaikkakin eri valmistaja.
    Transitissa joskus esim. Heinolan paikkeilla moottoritiellä kelasi ensin 120km/h mittariin ja kaasupedaali lattiassa se meni sitä jonkin aikaa sitten pikkuhiljaa hiipuen.

    Omassa päässäni olen teorioinut, että määräsäätäjän lisäksi oleva ennakkosäädin voisi jumia? Kai niissä semmoinen on?
    Sille, jos on, ei voine mitään tehdä purkamatta pumppua?
     
  2. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mulla oli joskus hiase joka teki vähän samanlaista, syy oli jonkin verran lyttyyn menevä ilmaletku imusarjalta suodattimelle. Eipä se mikään kuuraketti muutenkaan ollut ja savua tuli aina kun vauhtia aneli lisää mutta tuo em.vika aiheutti erikoista epäsäännöllistä puutumista. Pumpuista meni lähinnä kaasuakselin tiivisteitä tai ne alkoivat vuotaa jostain muualta rungosta ulos. Vanhaan tiiselin syöttöpumppuun voi auttaa se 2-t öljyn lurautus tankkauksen yhteydessä.
    L-sarjan koneesta ei orkkiksena tule mustaa savua semmoista täysikaasulla tulevaa huntua lukuunottamatta jos pumppu on tikissä ja suuttimet kunnossa.
     
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Ennakonsäätömäntä voi jumia jolloin myöhäselle jäävä ajotus tekee vaan mustaa savua ja hulluna hukkalämpöä.

    Ennakonsäätö taas toimii pumpun sisäisen siirtopumpun tuottamalla kammiopaineella, joten jos polttoaineen imupuoli on tukkoinen niin oire voi olla samantyylinen.
     
    toyopet ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kiitos, tämä voi hyvinkin selittää asian.
     
  5. kuutio

    kuutio Gearhead

    Noihin vanhoihin ransuihin laitettiin joskus jo ihan uudenkarheinakin pientä tarvike apupunputinta...
     

Kerro tästä muillekin!