Sytkän ohitus startissa

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja p0ks, 15.7.2018.

  1. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Eli miten ootte toteuttannu sen että startaessa kipinää tulis vasta kun startti on ruvennut jo pyörittään konetta?
    Ittellä sytkäennakkoa sen verta että kuumana potkii takasin pahasti niin pitäs jotain tolle tehä..
    Onko jonkin kytkimen virranjakajan johdon väliin laittaminen fiksuin tapa? Vai onko olemassa jotain releita tähän probleemaan?
     
  2. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Ei oo tullu moista toteutettua, mutta sammuuko sulla öljynpainevalo startin voimasta ja olisko se sopiva viive et kipinä alkais kun öljyvalo sammuu ?
    Kaupanpäällisenä tulis vielä toiminto joka katkasee kipinän jos öljyvalo syttyy koneen käydessä.
    Siinä selviäis yhdellä releellä.
     
    kime2 tykkää tästä.
  3. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    En väitä, etteikö tuo voisi olla todellinen ongelmakin, mutta kun noita on vuosien varrella nähny monia, joissa se vika on sit lopuilleen ollu ihan muualla ku ennakossa.
     
    peltsi tykkää tästä.
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Pääasiassa tää ennakko-ongelma lienee oldsin mosissa joissa palotila on ihan perseestä jne. Jotka vaatii sikana ennakkoa toimiakseen hyvin. Samasta syystä olssin mosiin laitellaan niitä sytkälevyn korjaussarjoja ettei se ammu aina pyörijän kulmasta vaan ~keskeltä pyörijää. Samaa modia miettiny tohon omaan caminon mosaan mutta taidan eka vaihtaa sen stydimmän nokan ja kattoo mihin se ennakko sit asettuu o_O
     
  5. max

    max Gearhead

    Kuinka paljon sulla oli ennakkoa,ja olikos kyseessä 454 motti?
     
  6. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Mistä muualta kannattaisi ruveta "vikaa" etsimään jollei se olis sytkässä?
    Akun maadotusta on tarkasteltu ja putsannu liittimiä muttei vaikutusta, akulta miinus menee päävirtakatkaisijalle josta maadotus koneeseen sekä koriin.
    Minkä paksusia virta ja maa kaapelit pitäsi olla?
    Pakosarjoissa lämpökääreet mutta lämpeehän toi ministartti kummiskin jonkin verran.. Onko itse startti vai solenoidi se joka ottaa herkemmin lämmöstä itseensä?
    Ennakoita en oo mitannu kun ei oo lamppua mutta toimii nykyisillä erittäin hyvin eikä nakuta niin haluisin pitää nykyiset ennakot..
    454 kyseessä 10.5 puristukset ja 118cc open chamber kannet..
     
  7. max

    max Gearhead

    Mulla on 454 motissa puristuksia 11.5:1.Ennakoita on total 36 astetta ja perusennakko 20 asteen paikkeilla.
    Välitetty ministartti hoitelee pyörityksen ilman mutinoita ja akku on 80 amh.Ei ilmene minkäänlaista takaisin potkimista.Yllättävänkin terhakkaasti startti pyörittää,vaikka puristuksia on jo vähän reilummin.
    Hyvin löytyy ilmaväliä startin ja peltisarjojen välillä.Tosin kun kyseessä pikkis,niin tilaa on paremmin,kuin henkilöautomalleissa.
    Koita saada lamppu lainaan,ja vilkases kuinka paljon siellä on.
     
  8. hantta

    hantta Gearhead

    Jouduimme laittamaan k.o asennuksen Novaan, jossa ls-6 isolohko peltisarjoilla, ei puhettakaan kuumanakäyntiinlähtöön ;)
     
  9. PauliR

    PauliR 3rd gear

  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    Miksi sitä sytkää ei vois mitata. Luulis olevan helpompaa laittaa sytkä kohdilleen ku ruveta asentelemaan lisäkytkimiä, paineantureita, johtoja ja releitä konehuoneeseen. Jokanen taas tekee tyylillään.
    Onko käynyt niin että puristukset on noussu liikaa ja nokkaakselissa liian vähän asteita.
     
    PauliR tykkää tästä.
  11. hantta

    hantta Gearhead

    Meidän tapauksessa kone pärähti tulille kylmänä, kuin tyhjää vain, mutta isolohko+ peltisarjat+ pieni konehuone tekivät yhtälön, että katsottiin helpommaksi tavaksi ohittaa sytytysvirta hetkeksi, ennemminkuin alkaa vaihtaa uuteen ls-6 koneeseen mäntiä ;)
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Varmaan kysyjän tapauksessa kantsis yleisestikin säätöjen kannalta hankkia se lamppu?
    Voihan olla että kokoonpano on sellainen että se sytkän myöhästys/katkasu tarvitaan mutta monesti sitä ennakkokäyrää rukkaamalla kokoonpanolle sopivammaksi ongelmaan löytyy apu.
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    pOks:in kone on katunokkineen tiukempi startattava kuin vaikka max:in pitkäasteisella racenokalla oleva, koska dynaaminen ruttu määrää sen kuinka paljon siellä on puristuspainetta.

    Kun autossa on se päävirtakatkaisija, niin kannattaa varmistaa ettei se ole siellä pullonkaulana. Joskus näin on ollut.

    Jos ei muuta keksi, niin en pitäis ensihätään hullumpana kokeilla sytkävirran ohjaamista releellä, johon lisää sen katkaisijan.
     
  14. max

    max Gearhead

    Juurikin varmaan näin.Laitoin omaan 454 systeemini Moroson päävirtakatkaisijan,ja jätin sen Motonetin version hyllyyn.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Tuohan riippuu niiden pituudesta ja virran suuruudesta. Kaapelien riittävyyden ja kunnon mittaamiseen antoi jussi kullinarvoiset neuvot eräässä toisessa topikissa; esim maapuolen tapauksessa mittaa jännite akun navan ja koneen lohkon väliltä starttia pyörittäessä. Mitä pienempi lukema on, sen parempi. Mielellään sais olla alle 0.5v.
    Tuossa jussin ohjearvot:

    Vetästään hihasta sopivat arvot 12V testaukseenkin...
    1V = Varaudu tarkistamaan liitokset, tai kovin ohuet piuhat.
    2V = Älä odota ainakaan kovin kylmiä kelejä ilman korjausta.
    3V = Vaikka vielä vois lähteekin, niin sulla on kilowatin lämmitin jossain kohdin johdotusta.
    4V = Ei taida enää pyöriä käyntiin asti.

    3 ja 4V kohdat pitää ettiä vikaheti,ettei polta pilalle vaikka akunnapaa tai startin pulttia.


    Jos lukema on vaikkapa sen 1v niin voi mittailla lisää, esim päävirtakytkimen molemmin puolin, ja siten haarukoida tarkemmin missä häviö tapahtuu.

    Mittaushan perustuu siihen että jos jännite eroa on, niin se tarkoittaa että sun mittauspisteiden välillä on vastusta. Vastus siellä sitten muuttaa virtaa lämmöksi kaavalla V * A = W.
    Esim siis mittaustulos 1v * 400A starttivirta (arvaus) = 400w tehohukka.

    Mittailin omia laitteita läpi tällä tavalla ja löyty kaikenlaista, rikkinäinen päävirtakytkin, huonoja kontakteja ym. Esim puolen voltin parannus mittaustuloksessa parantaa startin tehoa dramaattisesti.
     
    Muokattu: 16.7.2018
    Bukero, 4d sedan, Camino'79 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Hyviä neuvoja tuli paljon kiitoksia niistä.
    Varmaan fiksuinta joo lähteä liikkeelle sytkän mittaamisella ja päävirtakatkaisijan ohituksella sekä vastusten mittauksilla..
    Jossei sillä niin sitten releet ja kytkimet väliin..
    Ja joo toi nokka on varmastikkin vähän liian mieto muuhun nähen mutta kaikki varotteli et älä ota liian ralli nokkaa, ei oo kiva cruisailussa.. ja vituikshan se meni kun muita meni kuuntelemaan:D
     
  17. T&S

    T&S Gearhead

    Jos ylläpito olisi kuulolla, niin tuon Jussin vastauksen voisi lukita tuonne ylös jollain hyvällä otsikolla, se kun olisi niin monelle kullan arvoinen juttu.
     
    Powerstroke ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  18. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Aivan samaa ajattelin.
    Ja sitten hieman ajatusta jatkaen jonkinlaista topikkia mihin olis koottu tämmösiä kaikkein tärkeimpiä juttuja, mutta sen kanssa väsähdin jo alkumetreille.
     
    Jussi289 ja p0ks tykkäävät tästä.
  19. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Toi ois erittäin kova juttu varsinki tämmösselle amatööri tontulle..
     
    Powerstroke ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  20. 401

    401 2nd gear

    Eikös se kun kahtoo sen listan viimesen kepin ja varmistaa vielä ennen tilausta soittamalla että näitäkö ei nyt sitten tämän kummempia ole saatavana niin ei haittaa jos on ruttuakin sattunu runsaammin.
     

Kerro tästä muillekin!