sytytyksen säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 6.7.2017.

  1. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Opastettu että hei jakajassa säädettäisiin sytkää alipaine letku irrallaan mutta tulipahan epähuomiossa käänneltyä jakajaa alipaine kytkettynä, voiko se sekottaa/rikkoa jotain vai mitä eroa näillä on?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ei riko mitään. Jos alipaine on muuttuvassa alipaineessa ei vaikuta letku säätöönn. Jos taas letku imee kokoajan on se parempi tukkia säädön ajaksi.
     
  3. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Edelbrokin kaasarissa oikeessa kulmassa oli kiinni ja pientä imua oli.
    Sekottaako jotenkin jakajaa tai muuta kun sitä heilulteltu alipaine kiinni?
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alipaine antaa enemmän ennakkoa. Siihen on kaksi koulukuntaa, joko jatkuva imu tai sitten niin että imua (ennakkoa) tulee vasta kuorman kanssa eli ei paikallaan.


    Itse tykkään kierrosten mukaan tulevasta,vähän taloudellisempi.


    Mitään ihmeempiä vahinkoja et sytkän säädössä saa aikaan kunhan et liikaa laita niin että nakuttaa tms.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ported vacuum on saasteajan keksintö, sitä ei tarvita vanhoissa just koskaan. Parempi on suora vakuumi, joka esim tässä tapauksessa on juurikin Edelbrockin oikeassa reunassa EDESTÄ katsottuna. Jos haluaa tarkkoja perusennakkoasteita, niin letku irti. Itse en ole enää vuoskymmeniin katellu perusennakkoja, vaan haen korvakuulolta ja ajotestillä hyvän kohdan, sitten tarkistan just sen verran lampulla, ettei mennä max ennakossa kovin pitkälle.
     
    KajS ja peltsi tykkäävät tästä.
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Emmä tiä miks vakiokoneessa pitäs olla suora?
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No ihan vaan sen takia, kun se on parempi ku ported.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikä siitä tekee paremman vakiokoneesa ja normaalissa ajossa?
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Reilulla ennakolla tyhjäkäynnin saa aina helpommin säädettyä hyväksi. Ja kuormaa kestäväksi, eli esim. automaatilla vaihteen kytkeminen vaikuttaa vähemmän. Kun sillä sytkän myöhennyksellä ei parane ku tyhjäkäyntipäästöt.
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eikö se ois sama jättää alipaine sitten vallan pois?
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ajatteletko sä nyt ollenkaan ennen näppikselle menoa?
     
    Camino'79 ja peltsi tykkäävät tästä.
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    En. Ajatteleeko täällä joku?

    Saahan niitä limppuja mulkattua jos pelkäät kokonaisennakon karkaavan.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pointtihan on siinä, että alipaine-ennakkoa sit tiputellaan poispäin kun alkaa tulla kuormaa. Ei sitä tyhmäkäynnillä tartte laskea. Ja startin aikaan sitä ei ole kuitenkaan, joten ei potki vastaan.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt kyllä selätit mut.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Niinpä. Ja sit baanalla pintakaasuvedossa voidaan kruisata max ennakoilla laihalla seoksella moottori kehräten.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tämähän toki koskee myös "ported vacuumin" käyttöä, ei siinä mitään. Mutta jos lähdetään linjalle "ei alipainesäätöä ollenkaan", niin silloin et pysty vetämään perusennakkoa sinne asti, että pintakaasuajo olis jouheeta. Se on kun jatkuvaa ylämäkeen vetoa. Jos pistät perusennakkoa tarpeeksi, niin sitten vedätyksessä kilisee. Ilman alipainesäädintä sopii stripille, mutta ei ajo- tai kruisailuautoon. Jostain syystä jotkut innolla kerää esimerkkejä just vaikka sytkän säätöön noista kisakoneista, ja jopa vannoo niiden erinomaisuuden puolesta. Siellä säädellään kaikki WOT tilanteeseen, ja paskat välitetään kruisailusta. Täysin idioottia omia niitä tapoja käyttöautoon, jolla pitää pystyä ajamaan muuallakin.
     
    Camino'79 ja KajS tykkäävät tästä.
  17. Diktaattori

    Diktaattori 2nd gear

    yhtään viritetyllä pikkulohkolla perus ennakko 16 kokonais 34 löysimmät jouset niin pystyin ajamaan monta kesää muuaallikin kuin stripillä. ja oli jopa pro billet alipaine säätäjällä jota kyllä kokeiltiin ja rajotettiin silti ilman sain parhaitrn toimimaan.
     
  18. ministeri

    ministeri 3rd gear

    Joo minullakin toimii parhaiten ilman tuota alipaine-enakkoa. Perus enakkoa on 13 astetta. Vakio 383. Jakajasta oon ottanu pois sen paksumman jousen.
     
  19. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Meillä 20 astetta perusennakko....penkissä säädetty...kone rover 3500
     
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jussin valaistuksesta johtuen itse käytän nykyään manifoldia. Vaniin laitoin sen kanssa ja nöyrästi toimii.


    Mekaaniselle onneks löytynyt siitä kolmen eri jäykkysen jousen paketista sopiva.
     

Kerro tästä muillekin!