Sytytystulppien ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ChevyCaprice, 4.2.2013.

  1. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Ajattelinpa vaihtaa nopiasti tulpat chevyyni, kone 350 -70 luvulta. Vanhat tulpat on näemmä AC Delco R44T ja us-partsin lähettämät champion RV17YC ja ovat ihan erinäkösiä. Saattaa olla typerä kysymys, mutta lähettikö partsi väärät tulpat vai onko koneessa väärät noi delcot, ottaen huomioon auton vajaan käynnin ja sunmuut tähän astiset kötöt koneessa.. Tuossapa kuva ihmeteltäväksi:
    [​IMG]

    Muutenhan tuo menisi, olis lyhempikin toi champion tulppa, mikä on hyvä juttu peltisatsien kanssa, mutta kärki menee syvemmälle..
     
  2. NUS-50

    NUS-50 3rd gear

    kahdessa autossani on ollut sbc350, ac delco R43T annettu kun oon tulppia hakenut..
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

  4. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Tarkennetaan vielä että lohko 3970 010 ja rauta kannet, varmaan alkuperäiset, mut se tuskin vaikuttaa noihin tulppiin...
     
  5. ChevyCaprice

    ChevyCaprice 2nd gear

    Tuolta kattelin jo aiemmin, ja sama sielläkin mikä silmämääräsesti jo todettu. Tulpat on erilaiset. Kumpi on oikea?
     
  6. Ana67

    Ana67 Gearhead

    GM:n ainoa oikea tulppa on AC Delco. Champion Mopar/AMC ja PISTE
     
  7. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    No justiinsa juu...Pitäähän ne varaosatkin olla brändin mukaan eli vain originaaleja osia on ehdottomasti käytettävä tulpista-öljyihin +suodattimeen eikä laturinremmikään toki passaa olla väärän merkkinen,tärkeämmistä osista nyt puhumattakaan!
    Tulee vaan kalliihkoksi tuo systeemi,mutta onneksi ei sentään NOS kamaa tarvi olla eikä päiväyksiä katota tulpanjohdoistakaan,vai??
    Toisaalta köyhäthän vain rahasta puhuu!!
    Noh,siitä vaan AC Delcoa tilaamaan GM:ään ja vaikka kuteetkin samaan syssyyn brändin mukaan....Kaikkea sitä vanha vielä näkee ja kuuleekin nykyaikana...
    Eiköhän tavallisessa perusmasiinassa nyt pääasia että tulpat lyö kipinää ja oikea lämpöarvo oli nyt tehty vaikka Jordaniassa.
    Tuossa näyttää olevan vääränlaiset tulpat tulleet paketissa koska ne nimenomaan on oltava samanmittaiset eli tulpan kärki tultava samalle tasolle kierteen jälkeen,jos tulee pidemmälle tulppa on kuumempi.
    Netistä kyllä löytyy sivuja joista näkee eri tulppamerkkien vertailutaulukkoja.
     
  8. C2.0

    C2.0 Gearhead

  9. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

  10. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    Oikea tulppa sun autoon on champion RV9YC, mulla toimii todella hyvin..

    ACDelco, aivan shaissee..
     
  11. iikka-

    iikka- 3rd gear


    Tälle jutulle oon aiemminki naureskellu. Joskus kuulemma aihettanu käyntihäiriöitäkin vääränmerkkinen tulppa. Uskokoon ken tahtoo. Kaverin sbc ainakin pelaa kun junan vessa championeilla. Ainiin, mutta siinähän oliki eaglen alakerta.. ja brodixin kannet. Kaasarikin oli joku muu kuin rochester.
     
  12. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Ei ainakaan minun -76 Trans Am 6,6l toiminut,muilla kuin AC-Delcon tulpilla...Viime kesänä ihmettelin,kun käy vajailla pytyillä,ja toisinaan taas kaikilla pytyillä.....No tulpat auki,ja kas kas...Edellinen omistaja olikin laittanut NGK:n tulpat :lol: Nekään ei siis olleet vanhat,mutta kun ei pelannu,niin ei pelannu :odroll: ....Tulppien vaihdon jälkeen meni koko kesä ilman minkäänlaisia käyntiongelmia/vajailla pytyillä hörpötyksiä....Tämä minun kertomus on siis ihan omaa kokemaani elämää tuon Pontiacin tulppa-asian kanssa.
     
  13. Substitute

    Substitute Gearhead

    Mulla on varmaan tehottomat moottorit autoissa tai jotain, kun niissä Delcot pelaa ainakin hyvin. Ovat edullisia ja numbers match, eli vastus, lämpöarvo, kierre, tiiviste, kärki jne. täsmää. Ikinä en edes muista että olisi tulppavikaa ollut ja perhe ajelee ainoastaan jenkkiautiolla.
    Joskus on toki autoista on löytynyt enemmän tai vähemmän sopimattomia tulppia kun niihin on ekaa kertaa itse tulpat vaihtanut.

    Miksi käyttäisin muita?
     
  14. Caideman

    Caideman 1st gear

    Kaikkia ohjeita, tietoja ja kieltoja vastaan, veivasin käyttis-volvon koneeseen alkuperäisten kolmikärkitulppien tilalle Autoliten peruskynttilät... Kuulemma volvon tinakone ei toimi yhtään, pätkii ja nykii ja oireilee muilla paitsi alkuperäisillä. Outoa, oon nyt pian 10tkm ajellut, enkä ole huomannut mitään ongelmia.
     
  15. M-ajuri

    M-ajuri 3rd gear

    sorry OT, mut tulpista muistu mieleeni tapaus kun kävin ostamassa uusia tulppia euro fordin ohc konneeseen biltemasta.

    tyttö tiskillä ensin pläräs kuvastoa jonka jälkeen kutsui jonkun nuoren finni heebon avukseen. yhessä kattelivat kuvastoa ja näyttöpiätettä ja kysy et onx tässä sellaset "jännät" tulpat?
    - en tiijä jännyydestä mut näytä mitä tarkotat?
    löivät tiskille oikeet tulpat ja totesinkin ääneen et näähän ne on. sit alko röhö nauru. mie siihen et mikäs ny tuli?
    - fordin tulpat on vähä semmosia. tuumasivat!


    jäi ne kynttilät tiskille! en olis huolinu edes ilmasix.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En kyllä ole merkkien välillä havainnut mitään eroa toiminnassa kunhan oikea lämpöarvo käytössä. Näin vakioissa ja viritetyissä. NGK:ta tosin tulee käytettyä sen helpon saatavuuden takia.
    Melko usein pimenemistapauksissa on ollut joku muu syy, holtiton bensan annostelu tms.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Autoliten tulpat ollu kans jees jossei oo delcot ollu.


    Champpionit ei oo gmmän myllyssä kestäny mulla ikänä kuin muutama tuhat kilometriä, ngk:t ei sitäkään. Joskus kun joutuu sellasiin turvautumaan kun täällä menee sormi suuhun kun pitäis delcot saada.
     
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos ihmetellään noita aloituskuvan tulppia niin uudet on toki pykälää lämpimämmät kuin vanhat mutta ei niin paljon kuin ulkonäöstä voisi luulla.
    Samanmerkkisissä ja saman lämpöarvon tulpissakin voi tyypistä riippuen olla noi elektrodit joko melkein piilossa tai hyvin ulkona.

    Kyllähän vakiokoneeseen voi laittaa nuo kuumemmatkin tulpat,voivat toimia paremmin kun pysyvät puhtaampina.
     
  19. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    "Substitute 19.02.2012 23:55
    Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 28.10.2011 23:25, Viestit: 3856
    Mites tuo 95E10 muuten käyttäytyy pakkasella tankin vedenkertymisen/vedenpoistumisen suhteen verrattuna 98E5:seen. Onko eroa tuolla alkoholmäärällä sen suhteen?

    Aloin vaan pohtimaan kun Buickki jolla puoliso on ajellut 98:lla, alkoi taas pätkimään kun ajoin tankin tyhjähköksi mittarin oranssille alueelle. Tankkasin sitten 95E10:ä ja laitoin jäänestoa vaimitälei. Pikkuhiljaa pätkimen loppui taas kokonaan. Ajattelin että sulikohan jää sieltä polttoainesyteemistä pikkuhiljaa.
    Vai olisko sittenkin bensapumppuvika, saa nähdä.
    Substitute 28.02.2012 09:52
    Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 28.10.2011 22:25, Viestit: 3856
    Puolison em. Buickki alkoi paukuttamaan imusarjassa (eli ei kestä kaasua=laihalla) taas yhdellä ajelulla, samalla tavalla kuin se teki alunperin 98:lla ajettaessa tankki kohtalaisen tyhjäksi, mutta ei ole sen jälkeen uusinut. 95E10:ä on ollut tuon ekan ongelman jälkeen tankissa.
    Eräs od-henkilö epäili että polttoainepumpuissa voisi olla vikaa, samanlaista imusarjssa paukuttamista teki heidän vastaavalla tekniikalla ollut Trans Sport ennenkuin pumpu laukesi kokonaan.

    Mutta katoaan nyt toistuuko vielä, vaihdan pumpun sitten jos vielä oireilee tuolleen. 95E10 ei tämän kokemuksen mukaan ole tuota aiheuttanut.
    Substitute 28.02.2012 19:12
    Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 28.10.2011 22:25, Viestit: 3856
    Voiskohan johtua siitä että kipinä on noissa kärkivehkeissä aika paljon heikompi kuin uudemmissa HEI-jakajamalleissa.
    Ot; yhteen '63 Cadillaciin tehtiin HEI-jakaja kahdesta rungosta yhdistelemällä.

    Substitute 04.02.2013 09:56 (Re: Tänään tallilla:)
    Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 28.10.2011 23:25, Viestit: 3856
    Perjantai-iltana kaksatanen loota kasaan, lauantaina em. vaihtokauppana saatujen Oldsin 307:n kansien purkamista ja sunnuntaina puolison nykivän LeSabren tankkibensapumpun vaihtaminen. Ei loppunut nykiminen.
    Substitute 04.02.2013 22:15 (Re: Tänään tallilla:)
    Aktiivijäsenjostain, Rekisteröitynyt: 28.10.2011 23:25, Viestit: 3856
    LeSabreen vaihdoin puolapaketin, nykiminen loppui taas.
    "

    kerrotko sitten kun nykimisen syy "jälleen" selviää :poff: :rotfl:

    ps. montakohan vuotta vaimon pitää vielä rynkyttää menemään :poff:
     
  20. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kiva että TYKKÄÄT -minusta näin paljon :wink: Jos olisit vielä vähän huolellisemmin seurannut kirjouksiani, olisit huomannut ja voinut lainata tähän eilisen viestini jossa kerroin että vaihdoin autoon puolat, nyt taas käy tasaisesti. Nykiminen on ollut satunnaista, joskus menee kuukausia että sitä ei ilmene ja vikaoodeja se ei anna, vettä ei ole tankissa.

    Tarkoitatko muuten tällä että mun pitäisi vaihtaa siihen jotkut erimerkkiset tulpat Delcojen tilalle? Mitä suosittelet ja mitä lämpöarvoja? Mikä tulppamalli lopettaa Buickin nykimisen? Autossa tullessaan olleet NGK:t tekivät samaa nykimistä. Niitä ei kannata kokeilla uudelleen.
     

Kerro tästä muillekin!