Sytytystulppien lukeminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Stance, 26.9.2006.

  1. Stance

    Stance Gearhead

    Kuinka paljon seuraatte koneidenne tilaa tulppien kautta? Olen ihan mielenkiinnosta nyppinyt tulppia koneesta useasti ja seurannut miten esim. ajotapa vaikuttaa tulppiin.

    Yllättävän vähän foorumilta löytyy tulppien lukemisesta tarinaa, lähinnä viitataan yleisesti tulpan väriin: musta=rikkaalla ja vaalea=laihalla. Googlella löytyy sitten kasa erilaisia sivustoja kuvineen mitä kammottavimmista tulpista ja niiden syistä. Noiden soveltaminen oikeasti on aika mahdotonta, ellei nyt mennä ihan ääripäihin; esim. täysin öljyn peittämä tulppa. www.dragstuff.com:lla oli hyviä juttuja tulppien lukemisesta, mutta näyttää nyt olevan sivusto alhaalla.

    Pienellä opiskelulla seuraavat perusasiat kai pitänevät paikkansa:
    - Tulpan sivuelektrodista (se L muotoinen) voi lukea tulpan lämmön, eli jos lämpöarvo on kohdallaan asettuu väriraita (väri muuttuu pienellä matkalla) suunnilleen siihen mutkan kohdalle sivuelektrodilla. Mitä kuumempana tulppa käy, sitä kauemmaksi elektrodin kärjestä väriraita siirtyy. Tämä ei siis suoraan kerro jäähdytysnesteen lämmöistä.

    - Tulpan ensimmäisen kierteen pinta, eli paikka mihin tuo sivuelektrodi kiinnittyy kertoo mennäänkö rikkaalla vai laihalla seoksella. Optimi olisi jos tuo pinta olisi saanut tumman ja kuivan pinnoitteen täydet 360 astetta.

    - Keskielektrodista ja eristeestä näkee mahdollisen detonaation: mustat kiiltelevät pilkut kielivät detonaatiosta, joka pidemmän päälle tekee hallaa.

    - Eristeessä näkyy myös pakokanavan kohta tummempana viivana, jos haluaa tulpan vielä asettaa oikeaan suuntaansa.

    Mekaaniset vauriot tulpassa ovat sitten vielä erikseen.

    Tulppien yleisväri varmaan kertoo suurpiirteisesti missä mennään, mutta sen hienompaan säätöön se ei oikein anna mahdollisuuksia. Omat tulpat ovat nyt yleisväriltään hyvin vaaleat beiget, eriste on vaalea, melkein valkoinen. Kierteessä on tuo täysi kierros mustaa kuivaa pintaa ja sivuelektrodin väriraita on jonkin verran puolivälin jälkeen kuumaan päin. Tulppa on champion RN14YC ja kone 318.

    Tässä mun tuumailuja ja kokemuksia, kertokaa mitä tulpat puhuvat? Vai olenko minä ainoa luulosairas täällä? :lol:
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    eipä noita pahemmin oo tullut katsottua, partsista antoivat jotkut tulpat 4 vuotta sitten ja viime kesänä ne oli pois koneesta kun mitattiin ohivuodot. eipä niitä sen tarkemmin tullut tutkittua vaan takaisin reikiinsä ne sai mennä. olis kai ihan hyvä seurata niitäkin tai edes vaihtaa ne joskus :rotfl:
     
  3. Stance

    Stance Gearhead

    Oliskohan mulla vaan liian vähän vikoja tossa laitteessa kun jää aikaa näitäkin pohtia..? :rotfl:

    Juu, kai tulppien vaihdon tai ainakin tsekkauksen voisi laittaa vuosihuoltolistalle? Eihän ne nyt maksakaan miljoonia.
     
  4. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ei oo koskaan ollut tarvetta katella. Lyijyttömällä bensalla ei tulpat samalla lailla enää värjäänny, että niistä vois helpolla seossuhteita katella. Lämpöarvo taas nyt yleensä on kohdallaan, jos tulppia kuolee, niin on ehkä syytä sitä muutella. Detonaatio näkyy yleensä aika syvällä siellä eristeen juuressa ja ne pilkut on männistä lähtenyttä alumiinia, jenkeissä myydään ton tutkailuun sellasia suurennuslasilamppujakin, mutta toikaan ei taida olla niitä asioita mistä normiautoilijan kantsis olla huolissaan. Tota tulpan oikee suunta - juttua mä en oikeen tajunnut; mulle tulpan oikee suunta on se, että se pää mihin johto tulee on siellä moottorin ulkopuolella. Ei oo koskaan mulla ollut sellasta moottoria missä tulppia tarvis indeksoida. Se, että pro moottoreissa moista tehdään johtuu indeksoinin niissä tuomista suurista hyödyistä. Motti käy paremmin, kun mäntä ei oo hakannut sivuelektrodia Kuubaan. Mutta ihan hyvää harrastusta tollasiakin asioita seurata.
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Juu tarkoitin tosiaan indeksointia tuolla tulpan suunnalla. Ei ole tietenkään tavikselle olennaista, kisapuolella mahdollisesti.
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kisapuolella sitä tehdään yleensä sen takia, että kun puritussuhteet alkaa olla tuolla 14 paremmalla puolella, ei männän päälle jää juurikaan ylimäärästä tilaa. Sivuelktrodin vaatima tilakin täytyy saada männän käyttöön, ja siks sen täytyy olla männstä poispäin. Tehon kannalta sillä ei oo sinänsä havaittu oelvan mitään merkitystä sellasissa vehkeisä, joissa toi indeksointi ei oo pakon sanelemaa.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mistäs tuollaisia indeksointirikkoja (14mm) vois kysyä kotimaasta, iipeistä saa mutta kymppi-pari on kuluista liikaa...

    Pitäs pari tulppaa saada käännettyä toiseen asentoon, testimielessä. Tehot ei oo hakusessa, voimaa piisaa. :)
     
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jos niitä tulppia tahtoo kattoa se kone täytyy sammuttaa täydestä laulusta jos tahtoo tulpista kattoa muutakin kun tyhjäkäynnin seoksia.

    Oon itte huomannut että on halvempia/järkevämpiä tapoja tutkia seoksia kuin tulpat. Kenties oleellisin tieto mitä noi tarjoaa on se että joka pytty olisi saman värinen.
     
    Karpov tykkää tästä.
  9. f34

    f34 Double Gearhead

    Mitkä on ne halvemmat/järkevämmät tavat?
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Vaikka kapeekaista lambda, hinta 20e

    Tulpissa taitaa mennä jo 30e kun vaihtaa koko kierroksen ja lähtee vetämään kaasu pohjassa, ottaa irti, kattoo värin ja sitten tarttis taas laittaa uudet että väristä näkis jotain järkevää. Ei ole köyhien hommia.
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites onko kokemusta colortune tulpista?


    Niitähän saa jo nykyään 16mm kannallakin


    Sit kysäriä aiheeseen missä vehkeissä on 14 ja 18 milliset tulpan avaimet :odeek:
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jossain moottoripyörissä on ainakin 14
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu kysyin noita shimmiprikkoja lapiopään tulpille, kierre 14x1.25. Etutulppa kostuu snadisti (ilm.öljyä) ja käänsin tulpan niin että avoin puoli sojottaa imuvenaa kohti, ennen sivuelektrodi osui siihen suuntaan. Ohensin kupariprikkaa välillä sovittaen.
    200 kilsaa ja ainoa kosteus näkyy tulpan base ring:ssä. Elektrodit ja eriste kuivat. Ei kärytä eikä syö öljyä, tosin sitä ei tehnyt ennen tätäkään fiksiä. :)

    Ei siis syytä purkaa mitään.
     
  14. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Mitä v***a ?
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    no mitä sulle kertoo joku 20 000 ajettu tulppa täyskaasukiihdytyksen seoksista?

    Tarttis ajaa ihan törkeen kauan lämä tiskissä että se vanha väri vaihtuu pois kokonaan siihen mitä se on täyskaasulla.

    Epätarkkaa jos tekee vanhoilla tulpilla joka tekeekin hommasta ihan turhaa
     
    Muokattu: 2.5.2017
  16. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    hanki muutama ylimääräinen tulppa ja indeksoi ne eli suomeksi merkkaat niihin keskielektrodin paikan. toinen tulppa kiristyy eri asentoon kuin toinen. et tarvitse indeksointiprikkoja...
     
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Joo mut sit jäis osa tulpista käyttämättä, tai ainakin indeksoimatta, tässä tappauksessa kun on vaan 2 sylinteriä. Toinen meni suoraan kohilleen, toiseen piti laittaa rikka.
    Piti indeksoida vaan toinen mut toinenkin meni sattumalta kohilleen.

    Ja tosiaankin puhtaampana näkyy pysyvän täl tappaa, ainakin se snadisti sottaava etutulppa.
     
    helvetinkat tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!