Syyläri talviautoon (MOPAR), vinkkejä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SuperGas, 20.9.2005.

  1. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Jäähdytin vuotaa, eikä kannattane korjauttaa... Siis mistä uusi tai toimiva tilalle?
    Niin, se auto on Dodge Royal Monaco '77 kaksirivisellä kennolla ja laatikon öljynlauhduttimella (sisällä). 440CID.
    Jenkeistä saisi uusia, mutta rahti menee poskettoman kalliiksi. Eikä ole nyt muuta tilattavaa...
    Apua koto-Suomesta??? Vinkkejä?
     
  2. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Aamu-Up! Auttakee...
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käytetty kuorma-autopurkaamosta?

    Uusi yleistarvike, vaikka alumiininen tarvikeliikkeestä.

    Soitto jenkkiautopurkaamoihin.

    Ei tuo niin vaikeaa ole.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    US partsista hain joskus aspeniini suht järkevän hintasen korvaussyylarin. Voi olla, että halvimmaks tulis hakee yleismallin alsasyylari, ja laittaa lootaöljylle erillinen jäähdytin.
     
  5. Volare -77

    Volare -77 1st gear

    Tossa seppälässä on yksi jäähdytin korjaamo siinä citymarkettia vastapäätä.. Ei se korjautus välttämättä mahdoton ajatus ole..
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    Rautakumpu / Loimaa. Ei voi muuta kuin kiitellä ao. porukan kykyä pitää meidän (3 fordia, voi meitä) varaosalogistiikka kunnossa. Aina on tullut oikea tavara. Käsittääkseni siellä on myös jäähdyttimiä kaupan.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    laita öljyt omaansa ja vedet omaansa. kannakointia joutuu kyllä tekemään..
     
  8. Mulla vois löytyä sopiva kenno siihen sun autoon.. Suomen jäähdytin tehtaan tekemä. Leveys 540mm, korkeus 560mm, paksuus 100mm + flekti 100mm. 4 riviä kennoa. flektin moottori 24v, mut varmaan saa sovitettua 12v moottorin jos haluaa. Tai sit ottaa pois koko flektin..

    Jos kiinnostaa niin soita mulle, höpötellään lisää..

    040-7278897
     
  9. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Kiitoksia vinkeistä!
    Yritetään näillä eteenpäin :D
     
  10. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Kannattaa laittaa laatikon jäähdytys syylariin, vakion lailla.
    Se kun nopeuttaa lootaöljyn lämpenemistä talvella. :wink:
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tita, miks niiden lootaöljyjen tarvis olla jotenkin erityisen lämpimiä? Jäähdyttäähän niitä pitää, eikä lämmittää. Se loota tuottaa kyllä aika mukavasti lämpöä ihan oma-aloitteisesti jotta sitä öljyä tarvis syylarissa lämmitellä.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    oljy

    riippuu otatko auton aina käyttöön +20 asteesta vai suoraan pihalta. jos tallista otat niin ei se niin väliä ole onko lämmitystä vai ei. öljyille on aina paremmpi mitä tasaisempi toimintalämpötila on tarjolla
     
  13. valtsu67

    valtsu67 Gearhead

    Tomaatti nyt toimii paremmin lämpösenä, kuin kylmänä, eikö niin?
    -20 asteinen öljy virtaa heikommin, kuin vaikkapa +20 asteinen ja näin ajo on miellyttävämpää ja bensaakin säästyy.
    Erillisessä lauhduttimessa on kyllä perempi jäähdytysteho, jos vakio kompinaatio ei pysty pitämään lämpöjä normaalirajoissa. (yleensä kovemmin viritetyt rassit)
     
  14. Big_Rocker

    Big_Rocker Gearhead

    Minä korjautin oman -76 Monacon jäähdyttimen ja se oli tosi huonossa kunnossa.Laittoivat siihen jonkun metsäkoneen kennoston ja korjailivat kuoria tuli maksamaan 400e
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toistaseks on vielä tapaus näkemättä, että lootaöljyt olis olleet liian kylmiä. -20:stä kun lähdet sitä autoa liikuttaa, niin ei se kauheen nopeesti se syylarin vesikään sitä lotoaöljyä lämmitä, ja vaikkaisinpa, että jos lämpömittarinlaittaa sekä syylarin alalaitaan, että lootaäljyn tuloputkeen, niin tollasta lämmittämisefektiä ei tapahdu missään vaiheessa. Oon kyllä ite ajellut noilla oikeen rallivessoillakin myös talvipakkasilla, ja ihan normaalisti toimii vaikka on ainoastaan "external cooler".
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Seppälässä oleva jäähdytinkorjaamo on varmasti asiansa osaava liike on toiminut vuodesta 1934 asti jyväskylässä varmasti löytyy apu sieltä ja ainakin paras tietämys näiltä nurkilta ja on sinne muuten puhelinkin 014/273965
     

Kerro tästä muillekin!