Syylärissä kiehuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja gto69, 3.8.2008.

  1. gto69

    gto69 Gearhead

    Arvon asiantuntijat mikä mahtaa olla vikana kun:
    Käytän koneen lämpimäksi ja kun sammutan koneen alkaa syylärissä kiehumaan.
    Kokeilin ilman korkkia, koneen käydessä ok mutta kun sammuttaa koneen alkaa syyläri tulvimaan.
    Kone on testipukissa kiinni.
    Kone on pontiac 455 ja syyläri dodge vanista, onko syynä hylkimisreaktio?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC 3rd gear

    Kun vesi ei enää kierrä, vaan seisoo koneessa, pääsee kiehumaan...?
    Eli käviskö jotenkin siinä kiehumisen rajamailla kun kone pyörii.

    Mulla oli ainakin uudessa koneessa alkuun vaikeaa saada vesiä pysymään sisällä, tahtoi kuumeta melkoisesti..
    Laitoin muutamia reikiä termariin ja homma toimi loistavasti.
    Tämä ei välttämättä liity sun ongelmaasi mutta ...
     
  3. CandyBee

    CandyBee Gearhead

    voisko olla tukossa. Mulla teki ihan samaa tuo mopen kone, huuhtelu auttoi ja oireena oli että vasta sammuttamisen jälkeen oksensi vedet ulos.
    Toinen voi olla ilmaa vedenkierrossa, sekin koettu saman koneen yhteydessä.

    ja onko syyläri tarpeeksi iso tuolle sun mosalle?
     
  4. Antti P

    Antti P 3rd gear

    Samaa oli mulla camarossa 305 oli kone. Termostaatti laski kuumana syyläriin ylävesiletkua pitkin nestettä. Mitenkäs onko tunnelia siivikon ja syylärin välillä? Aika paljon vaikuttaa hitaassa ajossa. Onko paisuntasäiliöö? Paljonko nestettä?
     
  5. HV

    HV Gearhead

    Syylärinpillit on tukossa. Meillä oli kaivinkoneessa syylärinpillit tukossa, vesi ei kierre tarpeeksi, kun sammutti niin se keitti ja työnsi vedet pihalle. Meni kansipahvi tämän seurauksena sitten. Voi olla muutakin........
     
  6. gto69

    gto69 Gearhead

    Termarin otin pois, nestettä ehkä 15l, testipukissa ei ole tuulitunnelia eikä paisuntasäiliötä.Kone on juuri kasattu, ruttua on 11,5.Täytyy tarkastaa vielä vesipumpun alla olevat ohjainputket, sen tiedän jos ne eivät ole kunnossa tulee lämpöongelmia.
     
  7. 370

    370 Gearhead

    Olisko hiukka liikaa nestettä? Termarin pitäisin paikallaan.
     
  8. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Syylari tukossa ja/tai ilmaa järjestelmässä. Termarin on syytä olla paikallaan... Tulee muuten ongelmia.
     
  9. gto69

    gto69 Gearhead

    Jep, laitoin termarin takaisin ja porasin siihen 5 mm reiän. Siirsin syylärin ylemmäs, nyt ei kovin paljon kiehu. kuitenkin siinä vaiheessa kun moottorin sammuttaa tuntuu vesi lämpenevän.
     
  10. ramair4

    ramair4 1st gear

    onkos se termari oikein päin siel koneessa?
     
  11. rasse

    rasse 1st gear

    Tuohon syylarin tukkoisuuteen taipuisin itsekkin ihan kokemuksesta...
    Aikoinaan kun oli vani niin alkoi loppuajasta puklaileen nesteitä ja syyläri vuotaan (paine). Käytin sitten syylarin korjaamolla jolloin laitettiin normaalia isommat pillit ja ongelmat katosivat...
    Siispä jos tuon käytössä olevan syylärin kanavat eivät riitä tällä hetkellä virtauksen puolesta kun verrataan mitä vesipumppu pukkaa tavaraa...
     
  12. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Joop, mullakin Aspenissa lämmöt normaaliajossa aina melkein 90 asteessa. Kun sammutti auton niin alko vesi kiehumaan letkuissa. Termari siinä oli vääränlainen.
     
  13. Tahavo

    Tahavo 1st gear

    No onpas kumma. Minulla tullut sama ongelma hiljattain. Lämmöt pysyy normaalina normaaliajossa, kaupunkiajossa hieman nousee mutta pysyy kurissa flektillä. Kun auton sammutaa, niin ylävesiletkussa kiehuu ja paisuntasäiliön virkaa toimittava kahden litran limupullo täyttyy. Eikä se neste paisuntasäiliöstä mene takaisin syyläriin muuten kuin kaatamalla.
    Itse olen epäillyt, että olisiko konerempntin yhteydessä toinen kannantiiviste mennyt väärinpäin? (Ford 302)( Edelbrocin alukannet.)
     
  14. -TH-

    -TH- Gearhead




    järjestelmässä ilmaa. lämppärin kenno on joskus hankala ilmata. lämppärin kennolle menevät letkut väärinpäin? tarkista.
    tuo dodgen kenno lienee ollut paisuntasäiliöllä? syyläreissä on erilaiset korkit,riippuen onko säiliötä vai ei.
    onko vesipumpun tai kampuran hihnapyörää muuteltu, eli pyöriikö liikaa tai liian vähän?
    kenno oikeesti tukossa sisältä ja/tai ulkoa.
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    No ei ehkä testipenkissä lämppärin letkuja kiinni?

    Tottakai liian kuumana käyvä kone kiehauttaa vedet sammuttaessa.

    Lievä kiehuminen ei tule esille, kun vesipumppu pyörittää kuplat nesteen sekaan, mutta kun kone sammutataan, pääsee höyrykuplat purkautumaan ylöspäin-->korkkia päin-->yli tulee.

    Kone käy kuumana monestakin syystä.
    -esim sytytys ei kohdallaan
    -pieni syyläri tai se on tukossa,likainen sisäpuolelta
    -koneen vesikanavat likaiset/tukossa
    -liian isot puristukset
    -syyläri liian kaukana ropellista, testipenkki
    yms...
     
  16. RB-440

    RB-440 1st gear

    Seuraavanlaisen episoodin todistin taannoin:

    Moottori toimi hienosti muuten, mutta kuumettuaan sylki vedet pihalle. Jokaisen tempauksen jälkeen tietysti täytettiin jäähdytin uudelleen ja taas sama juttu.

    Syyllinen näytti olevan vanha jäähdyttimen korkki, joka ensin päästi paineen nousemaan liikaa ja samalla litkut liian kuumaksi, avautui vasta sitten, eikä pystynytkään menemään kiinni.

    Pikakorjaus tehtiin lisäämällä romuautosta paisuntasäiliö, jotta nesteitä ei tarvitse koko ajan olla lisäämässä ja panemalla korkin alle rautalanka, eli otettiin kokeeksi paineet pois systeemistä.

    Muuten toimi hyvin, kuumetessa ylimääräinen neste meni paisuntasäiliöön ja koneen kylmetessä neste palasi takaisin jäähdyttimeen, mutta alkuperäisen kyssärin mukainen porina kuului jäähdyttimestä jonkin aikaa sen jälkeen kun kuuma kone oli sammutettu.

    Näytti siltä, että kone pelasi käydessään hyvin, jäähdyttimessä ei näkynyt kuplia, putken päässä ei haissut miltään, eikä höyryä tullut, eikä nesteet menneet sekaisin, jäähdyttimeen jääneen nesteen pinta ei laskenut pitkässäkään seisotuksessa. MuTu ohjasi epäilykstä jäähdytyssysteemiin kansivian sijasta.

    Järjestelmää huuhdeltiin muutaman kerran vailla merkittävää menestystä ja uusi mallikohtainen jäähdytin olisi ollut aikas kallis. Siispä koemielessä ostettiin vielä uusi jäähdyttimen korkki ja kappas vaan, ylimääräiset nesteet koneen kuumetessa virtasi sen jälkeen kiltisti paisuntasäiliöön, ja koneen jäähtyessä takaisin. Lisäksi, kun uusi korkki pitää paineen, sammuttamisen jälkeenkään ei ala "pottukattila" pellin alla prutkuttaa, vaikka mittarista näkeekin lämmön edelleen jonkin aikaa nousevan sammuttamisen jälkeen.

    Eli kaikenkaikkiaan, kaikki näytti toimivan taas normaalisti, kun vanha korkki korvattiin uudella. Tiedä sitten, miten yleistettävissä tämä tarina on, mutta joskus näinkin.
     
  17. gto69

    gto69 Gearhead

    No niin, dynossa ei ollut lämpöongelmia, lämmönnousu koneen sammuessa on normaali ilmiö. Testipukin syylärissä oli liikaa nestettä..
    Nyt kone on menossa keulille, saas nähdä mitä sitten tapahtuu..
     

Kerro tästä muillekin!