Syylarin korkin LBS painelukema

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja twincam6, 23.5.2022.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Minkä LBS paine lukeman korkkeja teillä käytössä hieman viritetyissä koneissa?
    Mulla 13 LBS korkki nyt tossa juuri rakennetetussa Ford FE 390 moottorissa. puristuksia kympin verran.
    82` termari. Lämmöt pysyy ihan ok 80 astetta ajellessa, no nythän vielä viileää.
    Mutta kun padan sammuttaa niin lämpö nousee hieman yli 100 asteeseen.
    Tämähän suht normaalia kun vesi ei enää kierrä.
    Mulla lämpöanturi termarin päällä, ja uusi mekaaninen mittari, niin tulee seurattua tuota lämpöä nyt.
    Kyssäri on lähinnä se, että kandeisko kokeilla esim 10 LBS korkkia? Kun koneen sammuttaa kuumana niin tosiaan lämpö nousee yli satkuun, ja esim ylä vesiletku menee melko pinkeäksi. Olen sit Stantin
    korkista sihauttanut painetta pois sen vuoksi. Koska on joutunut toistamiseen klemmareita kiristää
    tämän vuoksi kun välistä tihkuu muuten tässä vaiheessa.
    Entisessä perusmotissa jossa puristuksia vähän vähemmän, ei sammutuksen jälkeen niin pinkeäksi letkut menneet, siinäkin 82 termari.
    Eli jos laittaa vaikkapa 3 LBS löysemmän korkin, niin laskeeko mahdollisesti tuon paineen automaattisesti,
    vai käykö sit tuuppaamaan syyläristä nestettä ulos vaikka lämmöt ei nousisikaan satkuun ajaessa tms?
    13 LBS korkkihan ei sinänsä ole kova, koska jotkut käyttävät 16 tai jopa 19 LBS korkkejakin Jenkkiautoissa.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on ollut 10 ja 13 lukemaisia korkkeja. Yksittäistapauksissa on joskus laittanut vettä lattialle asti. Siis sammutetussa autossa paikoillaan. Kun korkki viimein antaa periksi, niin samalla paineen laskiessa kiehumispiste laskee ja ... no nyt on isosta Sodastreampullosta tehty paisunta-astia josko siihen mahtuisi. Ajon aikaiseen korkilla ei ole merkitystä koska vedet on 82-90 astetta vesipumpun ja flektin toimiessa.
     
  3. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Minulla ahdettu sbc, korkki 7 lbs, toimii ok, juuri siksi laitoin 7 lbs kun letkut pullotti tiukemmalla korkilla.

    Jos haluaa sammutuksen jälkeisen lämmön kuriin , - alavesiletkuun sähköinen vesipumppu kontrollerilla esim. davies craig. Saa säätää mihin lämpöön jäähdyttää koneen sammutuksen jälkeen jos flekti sen voi kytkeä myös kontrollerilla mukaan.

    Laitoin just tuon jälkilämmön takia tuollaisen pumpun , on hyvä.
    Ja pumppu päällä myös kaupunki ajossa ja auttaa lämpöilyyn kun neste kiertää vähän vauhdikkaammin, omansa mekaanisessa kun ei tyhjä/pikku kierroksilla riitä teho kierrättää nestettä niin alkaa kone lämmitä vaikka kuinka on isoo syyläriä ja flektejä.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Fininjectorilta saa sähköistä pumppua myös, itsellä tuli talvella sellainen asennettua.
    https://www.finjector.com/fin/haku?s=vesipumppu&t=all
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Cruisinkipeliin vois laittaa kierrätyspumpun lämppärin letkuun. Tietty pitää olla hanat auki. Kevään ja syksyn tapahtumissa olisi mukavampi istuskella hytissä. Auttaa sekin pumppu sitä, että kannen (kansien joissakin tapauksissa) hotspottia vähän "huuhdellaan".
     
  6. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Korjautin joskus voortin jäähyä josta oli pääty revennyt. Kysyi kun hain sen pois että onko joku syy miksi tässä on näin tiukka korkki, ei ihme jos päädyt pullahtelee. En muista silloista lukemaa mutta oli haarukassa, näyttää olevan myynnissä siihen kuuluvia 16lbs korkkeja.

    Pellin alla on ohje että kylmänä nesteen pinta 3 tuumaa, vai oliko peräti 4 alle korkin. Ei paisaria.
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Minkä laitteen syylärissä on 7,5-10 sentin korkeudelta paisuntatilaa syylärin yläpäässä?
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ranchero
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Monissa euro vehkeissä on erillinen pieni sähkönen vesipumppu pyörittämään nestettä ajon jälkeen. Esim Vr6 koneissa se on nyrkin kokonen mötikkä kannen päässä.
    18lbs näyttäs olevan Hemissä korkki. Korkeampi painehan nostaa kiehumispistettä. Eli löytää tasapaino korkean paineen ja osien/letkujen kestävyyden kanssa.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Päätytankillisessahan sitä korkeutta tai paremminkin syvyyttä on korkin alla helposti puol metriä jos niikseen tulee.
     
  11. -tl-

    -tl- Gearhead

    Chevy, tai oikeastaan kaikissa Gm pystysäiliöllisissä on korkista 7,5-10cm alaspäin viiva jossa lukee Fill cold.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.5.2022
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jaa, mä olen hakoteillä. Päätysäiliöllinen Griffin on täynnä, koska muuten slantin kannessa (225) olisi ilmaa. Siksi painekorkki ja paisuntapullo. Sammutetun koneen letkut on toisinaan pulleat. Tankkaa itsensä täyteen pullosta jäähtyessään.

    Mittaan ecuanturillalämmön lämppärin menoletkusta. Käydessä 82-84 paitsi jos ulvottaa paikoillaan, niin voi olla jopa >90.
     
  13. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Niin siis kuumana tietty täynnä, mut kylmänä vajaa? Eikö vaan?
    Onhan sulla syylarin nestepinta kannen/kansien nestepintaa ylempänä? Niin se kuuluu olla. Joissakin autoissa missä viisto keula alaspäin vaatii siksi juuri erillisen paisarin syylarin ja koneen väliin, kuten esm vanhat Thunderbirdit.
     
  14. Tässä Steven TVR-videossa näkyy hyvin vastaava:

     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Syyläri on aina täynnä. Paisuntasäiliö on alhaalta kytketty. Kun syylärissä aineet kutistuu, imee paisuntasäiliöstä korviketta tilalle. Paisuntasäiliön pinnan korkeus vaihtelee nesteen lämpötilan mukana.

    225:n kanssa vajaa syyläri olisi joissakin tilanteissa saattanut aiheuttaa sen, että kannessakin olisi ollut vajaata. 170 on matalampi ja todennäköisyys moiseen vajaukseen pienempi.
     
  16. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Mutta onko sulla kuitenkin syylarin nestepinta aina korkeammalla kuin kannen ylin nestepinta? Tämähän tässä asiassa on tärkein pointti. Koska muutoin kannen vesitila on vajaa ja paffi palaa.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On ja juuri sen ansiosta, että syyläri pysyy täynnä ja paisunta tapahtuu erillisessä säiliössä. Paisuntasäiliö on alempana kuin syylärin yläosa (tai kansi), mutta sieltä se neste alipaineella nousee.
     
  18. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Jep, ja onko sullla ns suljettu paisari jossa painekorkki? Vaiko avoin eli esim limsapullo.
    Mulla on pontikkapullo johon syylarin korkin kupeesta letku menee. Eli ns avoin säiliö.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Avoin, paineeton. Korkista läpi ja putki pohjalle asti. On toiminut tuossa virassaan hyvin paitsi että kun kerran flektivian vuoksi keitti ja lykkäsi kuumat paisunnan(kin) kautta ulos, niin limupullo palautui osittain lähtökohtaansa, eli kutistui pieneksi. Nyt on Sodastreampullo.

    Mistä saa pontikkapulloja?
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Kiteeltä. :D
     

Kerro tästä muillekin!