Taas kerran ilmausruuvi poikki,

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja El C, 22.1.2011.

  1. El C

    El C 3rd gear

    siispä mikäs se helpoin konsti ton nysän poistamiseen olikaan?
     
  2. chevy56

    chevy56 1st gear

    delet
     
  3. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    ja Kunnolla lämpöä..
     
  4. Tami3

    Tami3 1st gear

    Migillä hitsaat sen irti.Nopeeta ja helppoa.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tai hitsaat siihen mutterin sisältä kiinni ja väännät siitä. Tai sit purat koko sylkän irti, voit lämmittää reippaasti ja näillä kaikilla edellämaitituilla menetelmillä :odroll:
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ja kun jonkun yllämainituista katkaisee ilmausruuvin reikään, niin ei sen jälkeen ainakaan normiporanterillä porata pois.
     
  7. mke77

    mke77 Gearhead

    kokeiltiin työkaverin vanhaan saapin-paskaan aikas hitsuu tella ilmaruuvin tynkää(enkä oll ekaa kertaa"pappia kyydissä) poijes...ja EI.

    satula ois ollu mötönetis 120€...ni hetksn istuttii kaffel ni tyäkaveril juolaht nii hieno ajatus mieleen et ei tosikaan :rotfl: ja se jopa toimis...


    eli porattiin 4.2 reikä ilmaruuvin pohjat(siitä ilmakanavaa pitkin) läpi, odottettiin et neste alkaa valuu läpi...sit jengatiin m5:sen jenka sihe läppee...niin pitkäl ku sai tapi yltämää. ja aikas ku oli valunu neste läpi tuoden roskat ja jengan jämät ulos, kierrettiin piiiitkä jenkane m5:sen ruuvi niin pitkäl ku meni...ja kun jenka loppus, ni sen vert lissää et se siljä osa ruuvist rupes "jäystämää. ni jätettii sihe. ni sit siittä poikki rauta sahal...

    ..kas.. ny o katsastettu...ja 3kk pitäny oikeen hyvin... ja saatin ilmat poijes...

    usseet ollaan porattu isompi reikä ja uudet jenkat jos ei oll suosiol lähteny tynkä poijes, kunnes kerran kottuuril setä vittuili "et ei tommosii muutoksii sais tehdä....joten toi m5:sen jenka ja pultti poikki...o paljon huomaamattomampi :D
     
  8. Rantala

    Rantala 3rd gear

    Ei tommottia ohjeita sais antaa näin myöhään ehtoolla, "paskat" ei saa unta koko yönä, kun pelkäävät mennä maanantaiaamuna töihin ... "se s ... nan auto on siellä jonossa ensimmäisenä" ja "löydänkö sen katkastun ilmaruuvin"? :mad: :mad: :mad:
     
  9. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Tämä vinkki ei liity ilmaruuvin poistoon, mutta ilmanpoistoon kyllä. Toimii valitettavasti vain rumpujarruissa, mutta siellä takapäässä ne suurimmat jumit yleensä onkin.

    Otetaan rumpu veks ja oman valinnan mukaan puretaan joko kaikki jarruheebelit tai vain toisen kengän puoli. Jätetään sylinteri paikalleen. Jos kaikki jarrukamat on poissa, niin estetään jotenkin ettei siltä puolelta jarrusylinteriä, jolta ei ilmata, pääse releet pullahtamaan ilmattaessa ulos. Ilmattavalta puolelta sylinteristä pölysuojus ja mäntä veks ja trimmataan varsinainen tiiviste männän puoleiselta reunaltaan sylinterin ulkoreunan kanssa tasan. Estetään ko. kumitiivisteen ulos pullahtaminen jotenkin...nippuside,ruuvipuristin,lukkopihdit...mitä nyt sattuu olemaan, kunhan yläreunaan jää pikkuisen tilaa. Ujutetaan ylälaidasta mig-lanka tai jotain, jolla saadaan kumitiivisteen ja sylinterin seinän väliin pieni rako ilman poistamista varten. Mig langan päätä on hyvä fiksata vaikka santapaperilla...ideana se, ettei nirhaista kumitiivistettä rikki siinä puuhatessa. Sitten vaan varovaisesti ilmaamaan. Usein ilmat tulee pihalle ihan itsekseenkin.

    Kasaaminen vaati hieman näppäryyttä, ettei kumit ja jouset ole sylissä, mutta kikka on pelastanut monta kertaa.
     
  10. El C

    El C 3rd gear

    Sori jos hölmö kysymys, mutta kun alumiinia on tuo nippa, ja nysää jäljellä alle ½-milliä, niin mitä siihen enää hitsaa?
    Ja mitä tarkoitat irti hitsaamisella? :eek:
     
  11. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Alumiininen nippa?

    Missä vehkeissä moisia on käytetty? Osaa pysyä erossa niistä.
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei kai ne nipat nyt alumiinia ole, edes ranskalaisissa? Tai jos on niin huonoa pilaa.

    Olen kuitenkin sitä mieltä että kannattaa vaikka purkaa se sylkky/satula pois ja tehdä homma kunnolla, jarrut on kivat kun ne on luotettavat.
    Sitäpaitsi joissain tapauksissa nopeempi purkaa hieman enemmän ja tehdä kunnollisilla menetelmillä kuin juputa ahtaassa pyöränkaivossa ties millä konsteilla.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Niin minäkin uskoisin ettei ne nipat alumiinia ole...
     
  14. El C

    El C 3rd gear

    No ei kai sitten, kun kerran niin sanotte. En oo kummemmin ees ajatellu,
    Näyttää ja tuntuukin kuitenkin joltain sellaselta.
    No oli miten oli, otin sylkyn kokonaan irti (niinkuin tossa jo ehdoteltiinkin), mutta kun maltti ei taaskaan ollu valttia aattelin vaihtaa koko sylkyn, h......iäkö sitä väkisin rimpuilee.
    Haen uuden, jollei joku hyllystään löydä ehjää ja myy sitä mulle (on tuolla ostopuolellakin).
    Kiitos ja kumarrus osanotosta.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siis... Nyt kun sulla on se sylkkä koourassas, hitsaa siihen nipan nysän päähän reilulla virralla hieman kamaa, varo osumasta itse sylinteriin.
    seuraavaksi aseta päälle esim. M8 mutteri, hitsaat taas reilulla virralla sen mutterin sisäpuolelta kiinni siihen aiemmin hitsaamaasi nappiin.
    Avot! Nyt sulla on siinä nipan paikalla 13mm kanta mitä voit pyörittää hylsyllä, jakoavaimella, tongeilla, kiintoavaimella tai millä tahansa muulla millä nyt vaan haluat vääntää.

    Jos se mutteri irtoaa nipan jämästä niin toista tarvittaessa.
    Saattaa kulua kourallinen muttereita.
     
  16. asennusvastaava

    asennusvastaava 1st gear

    Juuri tällä mutterin hitsaamis konstilla ite otin n.5h sitten amazonin ikiruostuneen poikkinaisen ilmausruuvin! 6kpl meni m8 muttereita... pikku hiljaa ku vielä kitkuttaa ja jotain ruosteenirroitus mömmöä välillä sekaan... :odroll:
     
  17. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Mulla oli alumiinikannessa pakosarjan studit (M6) katkennu, toi mutteri oli ainoa keino millä lähti.
     
  18. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ainoa auto missä mulla on tullu vastaan noin onnettomat (M6) pakosarjan studit oli Smart. Mutta onneks jämät pyörähteli vielä kun talttaruuvarilla näytti suuntaa.
     
  19. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Ei ollut auto... Japanialainen "moottoripyörä" :wink:
     
  20. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ei ole alumiinisia ilmausruuveja vastaan tullut. Ilmausruuvit ovat kuitenkin heikosti hitsautuvaa metalliseosta, siksi hitsaus murtuu herkästi rajapinnasta. Lämmittäminen ei yleensä auta, eikä edes punaiseksi hehkuttaminen, jos on oikein kunnolla jämähtänyt.

    Itse otan satulan monasti irti. Irrotusainetta Rost Off tms. ilmausruuvi täyteen ja ulkopuolelle ruuvin juureen myös. Jos aikaa on, voi irtosatulan ilmausruuvia liotella myös sylinterin kautta. Irrottaa männän ja täyttää ilmareiän sisäpuolelta "crceellä". Aikansa muhittuaan pari napakkaa iskua vasaralla ilmausruuvin päähän. Tämän jälkeen oikean kokoinen 6-kulmainen kiintolenkki ruuvin kuusiokantaan ja pienellä vasaralla terävin muttei kovin painokkain iskuin lenkkiavaimen päähän pikkuhiljaa naputellen. Välillä voi naputella kiinnikin päin ja välillä napakka isku ilmausruuvin päähän. Jos ei ala irtoamaan, niin sitten lämpöä kehiin. Ilmausruuvin punaiseksi lämmittäminen yleensä pehmentää ruuvin niin, että se katkeaa helposti. Sitten kun ilmausruuvi on katkennut voi kokeilla mutterin hitsausta. Jos siinä puuhassa ei tapahdu edistystä, niin sitten poraamaan. Jos onnistuu poraamaan keskelle oikean kokoisella poranterällä, tulee jämät pois ja kierteet ja pohja jää ehjäksi. Joskus ilmausruuvin kärjen kartio jää pyörimään poranterän kärjen ja reiän pohjan väliin. Silloin voi kokeilla pienempää poranterää ja / tai pitkää peltiruuvia, jotta saisi kärjenjämän pois. Voi kokeilla myös paineilmalla sylinterin puolelta puhaltamalla.

    Poratessa ilmausruuvia pois saattaa joutua tekemään uuden isomman yhteen isommalle ilmausruuville kun vanha meni sököksi sivuun tai liian isolla terällä poratessa. Huomatkaa, että ilmausruuvin pään kartio on yleensä 90 astetta ja normiporanterien 118 astetta. Eli täytyy hankkia tai teroittaa 90 asteisella kärjellä oleva terä. Luonnollisesti poran halkaisijan, kierretapin ja ilmausruuvin kierteen pitää olla toisiinsa sopivat. Jos satulassa ei ole tilaa suuremmalle ilmausruuville, on myös "korjaussarjoja" saatavilla, samanlaisia mitä käytetään mm. alumiinijarrusatuloissa. Sarjojen istukoissa on yleensä erikoisia tuumakierteitä (esim. NPT, "kartiokierre"), niin ettei kovin monen autonropaajan pakista löydy sopivaa kierretappia.

    Viimeisenä vikkinä uutta ilmausruuvia asennettaessa: sipaise kierteisiin kupari- tai alumiinitahnaa. Ja hattu ilmausruuvin päähän.

    Ja vielä: moniin yleisimpiin malleihin saa ostaa "tehdasrempattuja" satuloita käytettyine muovimäntineen melko edullisesti, joten kannattaa miettiä korjaamisen mielekkyyttä. Joitain rautasatuloita tehdään myös uustuotantona.
     

Kerro tästä muillekin!