taas pukkas uutta veekasia...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja tampio, 14.12.2005.

  1. oolanti

    oolanti 3rd gear

    Faktahan lienee tässä lehtien hintojen saivartelussa se, että aika harva valittaja ylipäätään tietää/ymmärtää lehden valmistuksen kulurakenteesta juurikaan mitään. Eikä suomalaisten harrastelehtien hinnat poikkea oikeastaan millään tavalla muusta Euroopan hintatasosta. Amerikka onkin sitten aivan eri tarinansa, sillä heidän monien lehtien maailmanlaajuinen levikki yksinkertaisesti vain mahdollistaa edullisemmat hinnat. Yksi hintaa alentava osatekijä on lunnollisesti myös käytettävän paperin laatu, joka monilla jenkkilehdillä on aika heikkotasoista, verrattuna eurooppalaisiin. Mutta ehkä niitä lehtiä ei ole tarkoituskaan säilyttää isältä pojalle, kuten vaikka Veekasia. Hatunnosto siitä, että kotimaiset lehdet eivät sorru enää 2000-luvulla mustavalkoisiin sivuihin, kuten valitettavan monet jenkkilehdet tekevät edelleen.

    Peksu "Wizzz" Mannermaa, legenda jo eläessään, kiteytti pari vuotta sitten asian aika osuvasti (toisesta topicista lainattuna):
    "Ihan totta hei... jo yks bisse baarissa on kuusi euroa! Ei tosissaan kukaan voi väittää että kerran kuussa tai ehkä kahdessa kuussa yhdeksän euroa olisi paljon tuotoksesta jota kasaa useampi ihminen, rautakirja ottaa siitä puolet välistä ( oikeasti! ) ja vielä postitusfirmakin nappaa välistä jotain, ennen alveja".

    Se on toki makuasia, haluaako lukea jenkkiautoista englannin, ruotsin tai suomen kielellä. Itse suomalaisena tykkään lukea erityisesti suomeksi,oli se vanha jenkkiauto sitten rakennettu/kunnostettu/entisöity Suomessa, Ruotsissa, USA:ssa tai vaikka Pohjois-Koreassa :wink:
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Rautakirjan provikat ovat kyllä kovat ja kohtuuttomat. Street & Racen kohdalla Rautakirja otti myydyistä tuotteista ja myymättömistä jätepaperiksi kilohinnalla myydyistä lehdistä 48 prosenttia ja siitä ei voinuit edes neuvotella.
     
  3. Bomber#1

    Bomber#1 Gearhead

    Samasta syystä kuin jenkkilehdissä käytetään ohutta halpis paperia,sekä mustavalkoisia sivuja ollaan siellä vahvasti valumassa/siirtymässä online nettilehdiksi, eli halvalla kun pitää lehteä myydä niin halvan paperin jälkeen kustannustehokkain versio on nettilehti. Kun ei paperilehdistä lukijat eivät ole valmiita riittävästi maksamaan(kuten täälläkin se on jo kerrottu) on suuntaus selkeästi se että paperilehdet tulevat vähenemään ja katoamaan markkinoilta tällä suuntauksella... :wc:
     
  4. Bomber#1

    Bomber#1 Gearhead

    Ikävä kyllä täyttä faktaa ja Itellakin ottaa +1€ per lehden postitus/asiakas(riippuen tietenkin kustantajan/Itellan diilistä). :odroll:
    Parasta tässä paketissa on se, että jos kustantaja haluisi myymättömät ITSE KUSTANTAMAT lehtensä takaisin Rautakirjalta, niin sehän onnistuu, tosin kustantajan pitää maksaa niistä Rautakirjalle tyyliin euron kappale. Hieno buulaaki. :rotfl:
     
  5. starcraft

    starcraft Gearhead

    Mä oon vuosia tilaillut eri Suomalaisia harrasteauto lehtiä ja nyt reilun vuoden Rod & customia ja kyllä tuossa halvassa amerikan tekeleessä on vähän luettavaa. Mainoksia valtavasti ja autoesittelyt jotenkin pintapuolisesti tehtyjä. Kyllä mun mielestä Suomalaisista lehdistä saa hyvin vastinetta rahalle varsinkin jos välillä lopettaa tilauksen ja ottaa tarjoushinnalla taas uudestaan. Ja onhan se mukava muutenkin lukea mitä täälläpäin maailmaa tapahtuu.

    Varsinkin tuo uusin v8 on loistava tuotos lukijan kirjeineen ja vanhojen muisteluineen. Voisivat ottaa ihan tavaksi julkaista palstaa mitä tapahtui harrastuksen piireissä 20 tai 30 vuotta sitten.
     
  6. hapa58

    hapa58 Gearhead

    Luin vanhaa V-8 lehteä 2/95' kiinnitti huomiota mainoksien määrä, nopea lasku. 27 kokosivun mainosta, V-8 market sivuja 15 kpl yht 42 kpl ,okei ennen nettiä market sivut kiinnosti. V-8 10/13 mainoksia 7 sivua jos "tuoteuutta" lasketaan niin 9 sivua,market sivuja 3. Kummassakin läpyskässä sivuja 104. Uudempi lehti oli kyllä juhlanumero vaikuttiko mainos ja ulkoasuun, mutta hyvä painos oli.
     
  7. shark

    shark 3rd gear

    Hetken hypistelin laskua ja maksoin...taas.... 106 Euroa 10 numeroa "kotiinsoudettuna tänne Länteen" ,joten kurkku kiinni siellä Itärintamalla :odroll:

    Ei täällä pysty mitään tilapäistarjouksia hyödyntää,mutta kai se hautaan asti tulee tilattua vaikka kirpaiseekin yhden kapakka/taksimatkan verran vuodessa :lol:
     
  8. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Kysymys wanhoille muistajille:
    Vuonna -82 tai -83 oli kasissa juttu kolmesta 4d Suomi-siipijenkistä. Sininen -59 Plymouth, Punainen -58 Fury (tai joku sisarmalli) ja vielä yksi saman ajan De Soto. Punaisessa Plymouthissa oli turbiinivanteet, joiden pienojen välit oli maalattu punaisiksi. Aloitin kasin tilaamisen noista numeroista ja tuo juttu jäi mieleen. Toki se tuli luettua seuraavien vuosikymmenien aikana aina uudelleen, mutta enää lehtiä ei ole käden ulottuvilla. Kuka siis osaa kertoa tarkan numeron missä tuo juttu oli ja vielä parempaa: haluaisi jutusta kertoa lisätietoa Sotosta: vuosimalli, silloinen rek.tunnus ja omistaja, paikkakunta…..
     
  9. homer

    homer Gearhead

    Numerohan oli 1/1983 (tai noin ainakin muistelisin). Ja autothan taisivat olla Porvoosta. Minulla on tuo lehti mutta kun tuo "arkisto" on niin vaikiaselkoinen...
     
  10. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Likimain 30 vuotta on tullut kestotilaajana ja kaikki numerot löytyy. Vaikka pers´aukinen olenkin niin en usko että yhtään olisi lompsassa enempää rahaa vaikka tilausten pätkimiseen alkaisin. Viime numerot olleet hyviä, ei valitettavaa. Vaikka nostalgia omaankin mieleen aika pahasti vaikuttaa niin onpa ne ´80-luvun lehdet kirjotettu aikalailla erilaiseen maailman aikaan ja itsekin asioita hiukan eri vinkkelistä silloin katsellut. Tosin täytyy kyllä myöntää että pääkirjoituksista katosi kiinnostavuus Kimin päätoimittaja uran jälkeen. Onneksi Mobilisti ja Amerikan rauta paikkailee sitä hyvin.

    Amerikan lehdet on halpoja tilata ja itsellekin niitä jokusia tulee. Ruotsalaisista olen Poweria ostellut irtonumeroina `80-luvun lopusta lähtien mutta viime numeron jälkeen vihdoin luovutin, lehden taso notkahti ihan helvetisti alaspäin kun Kjelle lähti "eläkkeelle" ja tämä uusi päätoimittaja aloitti. En ole varmaan ainoa joka tämän johtopäätöksen on tehnyt kun muiltakin on saman suuntaista kuullut.

    Mites Shark tuohon päätoimittajan vaihtumiseen/ lehden linjan muuttumiseen on siellä lännessä suhtauduttu ?
     
  11. Stahl-Ville

    Stahl-Ville Gearhead

    Sieltähän se paukahti Manulle illallinen. Kiitos!
     
  12. hartsa69

    hartsa69 Gearhead

    Taas pukkasi uusi lehti.
     
  13. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Eip näy lehteä... Oli kylläkin jo kyläpuodin hyllyssä 50%-alennuksella...

    Onhan tuokin tilaajaetu: Myöhässä ja täydellä hinnalla.
     
  14. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Mun mielestä V8:n viimeaikaiset numerot on ollut sisällöltään ihan hyviä. Joka numerossa olevat pari asiavirhettä ja useampi kirjoitus-, ladonta- yms. virheetkään ei enään silleen rassaa. Hintaankin olen ollut tyytyväinen: 3,28 euroa / lehti + lahjakassi.
     
  15. impala67

    impala67 Gearhead

    32:sta oli kerrankin joku rakentanut oikeasti persoonallisen. symppis rodi. paras oli kuitenkin sieverssin faikku muistelo. selittää sen foordiutumisen
     
  16. Futurage

    Futurage Gearhead

    hehheh...kaikki juontaa juurensa lapsuudesta 8)
     
  17. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ja kerrankin mukavaa kun moottoriksikin laitettu jotain muuta kuin Chevyä.
     
  18. janica

    janica 1st gear

    Parasta oli ehdottomasti lukijan tarina Fairlinesta! Ehdottomasti lisää tälläisia tarinoita.

    Ja sen likaisen miehen 73 impala... Oisko pitäny itkee vai nauraa? En tehny kumpaakaa vaa skippasin jutun yli. Cmon peskää ne autot ennenku esittelette niitä! Hyiii.
    Vastakohtana toimi tosi nätit chevellet! :D
     
  19. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Empä kiinnittänyt tuos jutussa tommosiin asioihin yhtään huomiota,mutta empä kyllä "silkkiperseilyä" oo ikinä harrastellukkaan :rotfl: .
     
  20. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Bu Bärttilssonin Läski hoppa tarinassa " Air ride -ilmajousitus asennetaan joka nurkkaan- se antaa oikein toteutettuna huomattavan korkealuokkaisen ajomukavuuden" ??? kait joku 40 luvun auton on aika karu ajettava, miten ihmeessä ilmajousien lisääminen sitä olennaisesti parantaa? -ihmettelen vaan..
     

Kerro tästä muillekin!