Täristys/vapina ~110kmh

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kane, 26.8.2010.

  1. kane

    kane 1st gear

    Nyt kaipaisi vinkkejä. Oire onkait ollut koko 3v ajan kun auto on Suomessa ollut. Nyt aattelin jotta pitäähän kuorkilla saada 110kmh ajettua ilman tutinaa :rotfl:
    Läpikäytyä testattua:
    -takakardaanin ristikot uudet (kokeiltu toista kardaania, etukardaani ei pyöri 2wd ajossa, ei vaikutusta jos 4wd ajaa)
    - jakiksen holkki uusi
    - rummut sorvautettu /kengät sai uudet pinnat (testattu uudella rummulla molemmat puolet kun ei sorvaus muuttanut)
    - renkaat taakse kokeiltu toisesta autosta, etufillarit taakse ja takafillarit eteen
    - uudet iskarit taakse
    - apusimpukka kiinnikkeen kanssa uusittu
    - viime syksynä laatikon kannatin vaihdettu
    Ja ei mikään piruvie vaikuta. Seuraavana listalla on testiajo ilman takakardaania/vetareita. Takapää siis rullaa laakereillaan vaan (full floater). Etupää pitää miettiä miten saisi ilman vetareita... nehän siellä pyörii kokoaika mukana. Edessä 3v vanhat bilsteinit mutta miksi huono iskari vatkauksen teksi, senhän on pakko olla jonkun massan aikaansaamaa...?
    Muissa nivelissä ei silmällä nähtävissä välystä. Puslat alkuperäiset mutta miten nekään saisi tuommoista aikaan...
    Mitäs tulisi kellään mieleen?
     
  2. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    turbiini ja/tai joku laatikon komponentti epätasapainossa :odroll:
     
  3. kane

    kane 1st gear

    täristää samassa vauhdissa 3:llakin ja kierroksia +500rpm vs 4:lla...
    tuntuu niin tuohon maantienopeuteen liittyvän, no sehän on ulostuloakselin puolelta sama asia :rotfl:
    hyvä pointti...
     
  4. Zlade

    Zlade 1st gear

    Itse kans metsästin tärinän aiheuttajaa :mad: pick-upissa pyörii etuperän kardaani myös takaveto päällä!? Oli sieltä takaristikko väljäksi mennyt ja kardaanin jatko kohdasta syönyt soikeeksi kardaanin :mad: :mad: En osannut sieltä katellakkaan kun luulin ettei se jortaani etes pyöri 2wd päällä :oops: nyt vika paikallistettu ja hyväksi potkittu :poff:
     
  5. jupe---

    jupe--- 1st gear

    Putsaa ne 2 kilon paskat pois vanteiden sisäpinnoilta ;) ei vais, ei kait se sulla tuosta johdu.. mulla vaan oli yhdessä talvikinnerissä (passat) semmosta että se tärisi niin perkeleesti 90-110 kmh, sit ku alko katteleen niin vanteet oli täynnä hiekkapaskaa paakkuuntuneena sinne sisäpinnalle.
     
  6. sbf

    sbf Gearhead

    On hyvä keino kun nostaa auton pukkien varaan ja tekee vaikka jarrulla kuormaa jos ei muuten vapise ja tässä tietysti tarvitaan 2 eli toinen ajaa ja toinen kattelee ja kuuntelee mistä johtuu.
     
  7. always bb

    always bb Gearhead

    pyörän laakerit ??
     
  8. kassinen

    kassinen 1st gear

    kato piruuttas
    tunkilla perse lmaan kaveri puikoihin
    d tupaan takapyörät pyörimään
    kato vipattaako vanne
    mulla oli vetari kiero joskus etin kans vikaa aika kauan
    huomasin kun piti kiilottaa yhet vanteet kun vesihioma paperilla hion vanteita ko tekniikalla
     
  9. raggar

    raggar Gearhead

    Isot pyörät = iso jousittamaton massa. Rupee tossa vauhdissa jo pomppimaan aika pirusti jos on iskarit huonot.

    Itellä varmarissa samanlainen ropleema, vanteet on suorat mutta perkeleen painavat. Iskarit on kaks vuotta vanhat, mutta tuntus olevan jo aika huonot :odroll:
     
  10. kane

    kane 1st gear

    kiitti hyvistä ajatuksista, edessä laakerit on napapaketissa ja vetari kirrataan siitä läpi. Ei tunne väljää käsin.

    Auto pukkien päälle onkin hyvä ajatus, ehdottomasti tarvii kokeilla.
    Vaihteiston osalta testataan että jakis vapaalla hinaukseen ja tohtori vetäis 110kmh :rotfl:
    jep jep, tästä e etenee...
    muistikuva vaan että eri renkailla/vanteilla on ollut samaa paitsi yksillä 245:lla = kevyemmät. Nyt on 285/75/16 10x16 aluilla.

    Ja iskareitakin jo kattelin rockista josko tilaan. Vielä vaan hämmentää se lähde/väljyys/mikä lie joka saa tuon aikaan. 212tmil mittarissa ja muuten kaikki orkkista vielä jossei minun vaihtamaa.

    -kane-
     
  11. kane

    kane 1st gear

    etujortaani ei pyöri 2wd:llä, vain etuvetoakselit...
     
  12. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Kaverilla on 2005-mallinen Duramax pick-uppi ja se on tuskastellut vaikka minkälaisten ongelmien kanssa, nyt toistaiseksi suurimmaksi ongelmaksi on muodostunut kunnon "woblaus" n.60km/h nopeudessa... Syyksi on paljastumassa "liian" pehmeät tukivarsien puslat :eek:? Käsittämätöntä, mutta ilmeisesti liikaa antavat periksi. Autossa 2" leveling kit ja 20" vanteet uusilla renkailla. Täytyykin kysäistä joko vian aiheuttajasta on varmuus kun en oo muutamaan viikkoon ollu auton omistajan kanssa puheissa. Ja mainittakoon että auto on varmasti todella hyvin pidetty ja huollettu säännöllisesti rahaa säästämättä. Ja kyseinen kaveri omistaa traktori/kaivinkone/auto yms. korjaamon joten ainakaan ammattitaidosta tuskin on kyse.

    Jos Kane toi sun kiusallinen ravistusongelma ei ota selvitäkseen ja kyllästyt niin yx vaihtoehto on että vaihdetaan autoja päikseen :rotfl:. Eikä varmasti parane vaihtamalla, mulla alkaa erinäiset ravistelut ja tärinät 30-40 km/h vauhdissa ja jatkuu kasvavissa määriin niin pitkälle kun mittari riittää ja kone kiertää. Tehoa ehkä puolet siitä mitä sulla, ja tietysti käytön jälkiä ainakin 10 kertaa enemmän kuin sulla. Niistä mä en erikseen laskuta :poff:.
     
  13. cenote

    cenote 1st gear

    Moottorin kiinnikkeet voivat olla kuluneet.
     
  14. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    oletko kokeillu tutiseeko auto vaihtamalla kuljettajaa :odroll: voihan se olla sun punttikin joka alkaa tutisemaan, kun mennään päiväsakkojen puolelle :poff: :rotfl:

    Edit: mitä, jos laittaisit tälläset iskarit niin ei pikkutärinät haittais 8)
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllä ne puslat saa aika yllättäviä aikaan. Vähän pienemmästä autosta kyse mutta vaimon toyotassa alkoi ihme tärinä ja puoltaminen kesken ajon. Tuntui, että eturengas tyhjä. Renkaat oli kuitenkin paineissaan ja hetken päästä tärinä hävisi. Ja hetken päästä taas uudelleen, pahimmillaan tuntui, että kiskoo ratin käsistä.
    Vapaalla joskus tuntui, että loppuu mutta sitten ei kuitenkaan.
    Ihmeteltiin oiretta ja korjaamollakin oikein kävi. Laakeria arvelivat kuivaksi mutta rasvauksesta ei apua.
    Konttorilla sitten huomasivat, että etutukivarren etummainen pusla on väljä. Se vaihdettiin ja tärinä katosi. Ja yksi pieni pusla syypää. Eikä se edes pysty kovin suurta liikettä aiheuttamaan mutta silti.
     
  16. kane

    kane 1st gear

    Re: .

    :rotfl: :rotfl: :rotfl:
    Tommosella tuo mun hopeanuoli lähtis lentoon :rotfl:

    Puslat... siitä ei pääse kuin vaihtamalla. Täytyypä nekin siis tilata.

    Tuomo, duunikaverilla 07 Duramax myös muljuaa pikkuvauhdissa ~60kmh eikä syytä ole löytynyt. Jospa puslat...
    Ja eikait sitä kehtaa vaihtamaan... :D :rotfl: :rotfl:
     
  17. kane

    kane 1st gear

    vapina seuraa kmh mukaan, jos vetää 3:lla 3000rpm se tutisee samanlailla kuin 4:lla 2500rpm ja jos päästää vapaalle rullaamaan...
     
  18. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Satasen vauhdissa ollut hurja ravistus poistui kun paskat etupyöränlaakerit poistuivat. Aiemmin poistui Nokian rengas jossa ollut 15mm pystyheitto menee normaaliin toleranssiin mutta ei takuuseen.
    Nokian spekseihin voi 190 euroa maksava soikio mahtua mutta minun ei :mad: :mad:
     
  19. JariV

    JariV 2nd gear

    Mulla oli vastaava Dodgen pikkiksessä 90km/h ja syynä oli väljät ylä- ja alapallot jotka kuitenkin kelpas leimassa ja joista ei repimällä tuntenut välystä. Vaihdon myötä hävis tutinat.
     
  20. kane

    kane 1st gear

    Ok, pitää jatkaa kunhan flunssasta piristyy tolkuilleen...
     

Kerro tästä muillekin!