Täytelanka

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja heh heh©, 6.5.2003.

  1. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Joudun olosuhteiden pakosta hitsailemaan yhden auton täytelangalla. Ensimmäinen kela loppui ja oli hyvää lankaa. Ostin hitsausalan ammattiliikkeestä uuden kelan joka on täyttä paskaa, hitsaustulos on kuin tavallista lankaa hitsaisi ilman suojakaasua, elikkä hommasta ei tule yhtään mitään.
    Netistä tuossa luin, että on olemassa myös täytelankaa joka vaatii myös kaasun. Olisikohan myyjälle käynyt vahinko ja antanut väärää tavaraa vai voiko näiden täytelankojen laatu todella olla näin surkeata ja vaihtelevaa?
    Onko tietoa minkä valmistajan langat on kunnon tavaraa, kun tuossa hyvässä langassa ei ole valmintajan nimeä, vain joku koodinumero.
    Täytyy palauttaa tuo kela, mutta olisi hyvä saada tietoa muiden kokemuksista.
     
  2. Johtaja

    Johtaja 1st gear

    Silloin kun itse hitsasin täytelangalla käytin Woikosken 0,7 lankaa. Se toimi minulla yllättävän hyvin. Paikallisesta tarvike liikkeestä sai halvemmalla kun woikoskelta suoraan. Tais olla 1.5kg noin 150mk.
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Sillon kun itse käytin täytelankaa, käytin jonkun italialaisfirman valmistetta joka maksoi 67€/3kg. Jälki on hyvää jos muistaa suihkia Roiske-Roopea ennen hitsausta, silloin ei roiskeet tartu sauman ympärillä olevaan aineeseen. Hyvää tavaraa jos joutuu hitsaamaan ulkona/muuten vain tuulisissa olosuhteissa.
     
  4. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    kyllä sillä täyte langalla saa jotain mutt...

    ei saumaa se on minun mieli pide

    mulla oli walliuksen 0.7 lankaa kerä noh suht ok mutt...
    ei sellaista kun jos vedetään misson ultralla ja 0.8 normallilla teräs lankalla

    toi suojakaasuton lakaa roiskii pientä pallleroa ja paljon mutt ei suojakaasulla ja oikeilla säädöillä niinkään paljon kuin toi vertailu kohta

    suojakaasuton ei levity kunnolla mun mielestä

    ja sillä selvä olen puhunnut ugh...
     
  5. OpaS

    OpaS Gearhead

    Kuulemma tuossa Mäntyluodossa hitsailevat porauslauttoja 1.2mm täytelangalla + lisäksi "normaali" suojakaasu. Täytyy varmaan tulla hyvää saumaa tuulessakin...

    Onkos heh heh© ostanut täytelankaa tuolta Karjarannantieltä Porista? Meinaan jos kerran veneeskin on Reposaaressa... :wink:

    Onkos tuo ultramisoni sitten se ainoa oikea suojakaasu...? Joku kaverin langon tuttu oli niin kertonut ja nyt saa sitten kuulla että woikoski on /seestä... Mahtaa tuolla sitten tulla loistavaa saumaa jos hiilidioksidillakin saa jo ihan kelvollista jälkeä :odroll:
     
  6. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Arvasit oikein :smile:

    Nuo molemmat kelat on ostettu sieltä ja selvisi, että hyvä lanka oli TM 123 elikkä TRI-MARK Inc:n, Ohio Yhdysvallat, valmistama ja kehittämä hitsauslanka. http://www.soudoset.fi/trimark.htm
    Tuo huono lanka Italialaista, kun ei vaan olisi samaa jota Capri26i kehui?? Ja Motonetisa hyllyssä oli samaa tavaraa
    No ihmeteltiin sitä siellä firmassa eikä syytä keksitty. Antoivat heti mukisematta kuitenkin rahat takaisin :smile: Ikävä vaan, ettei heillä ollut enää Tri Markin lankaa.

    En tiä sitten mikä lie syynä, olisko sitten jotenkin tuolle langalle sopimaton seos pellissä.

    Tuo Walliuksen lanka taitaa olla juuri tuota TM 123, ainakin nettisivuilla tarjoavat sitä.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: heh heh© 2003-05-07 09:48 ]</font>
     
  7. heh heh©

    heh heh© Gearhead

    Tri-Mark'in maahantuoja löytyi, joka harjoittaa myös vähittäiskauppaa.
    http://www.retco.fi/index.htm
    Kävin noutamassa ja lanka oli vieläpä edullistakin.
     

Kerro tästä muillekin!