Täytelankahitsi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Sumu, 5.10.2005.

  1. Sumu

    Sumu Gearhead

    Onko itse saatanan keksintö vai onnistuuko perus peltihommat kuten kaarten vaihto jne.
     
  2. makke

    makke 1st gear

  3. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Ja sit se tärkein!!!

    Ydintäytelanka aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä :soosoo: :soosoo:

    Näin sanoo ESAB:n lisäaineluettelo. Siksi tämä lanka kulkee USA:ssa nimellä "neekerilanka" USA on myös tämän lankatyypin suurin käyttäjä. Euroopassa sen käyttö on em. syistä huomattavan vähäistä.
     
  4. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    onko tämä bilteman veljeksetkeskisen motonetin ym myymä 0,9kg kelalanka tuota justiinsa?

    Miten sitä sit saa myydä? :eek: :mad: nimim monta kiloa turannut
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllähän sillä autopelti hommat hoitaa, jos ei ole mikään jeesustelija. Itse hitsasin ydinmönjälangalla monta reikää ja niin vaan leima tuli!
     
  6. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Muistelin väärin ton perinnöllisyysjutun! :oops:

    Esabin itsesuojaava täytelanka OK Tubrod 14.16.

    Tarkoitettu mm. ohutlevyn ja sinkityn levyn hitsaukseen kaikissa hitsausasennoissa. Sitä voidaan käyttää mm. korjaustöissä, harrastekäytössä, rautarakennehitsauksissa ja maatilojen hitsaustöissä.

    Varoitus! Tämän täytelangan hitsaussavu saattaa aiheuttaa sydämen rytmihäiriöitä.


    Lähde: Esab hitsauslisäaineet

    Saa myydä aivan, kuten tupakkiakin, eli täytyy mainita terveyshaitoista.
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Ei ainakaan mun ostamissa halpahalli-ydintäytelanka-keloissa lue mitään varoitusta. Jos se onkin erilaista tavaraa...

    Joku väitti että sillä bilteman ytintäytelangalla ei tule kunnon saumaa.
     
  8. amis

    amis 1st gear

    Ei sillä mitään kaasullisen migin saumaa saa, mutta kyllä sillä pellit yhteen saa... Jos harrasteautosta on kyse, niin hankkisin ainakin kaasullisen, mutta jos sillon tällön laittaa pohjaan pelliä hepeillä niin kyllä toi ydintäytelanka asiansa ajaa... Sauma ei oo yhtä luja, kun tulee huokosia yms. Ja paksuja rautoja ei yleensä saa hitsattua ydintäytelankakoneella, kun tuppaavat olemaan tehoiltaan kovin pieniä ~<100a :wink:
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    On kokemusta halvasta täytelanka koneesta ja bilteman 0.9mm täytelangasta. Eli ei tule huokosia, tasanen ja hyvin leviää sauma ei siis mitään hiirenkakkaa ole hitsaus jälki kun vaan voi sopivan isoa langansyöttöä käyttää materiaaliin mitä hitsaa. Kun pistää vaan langansyöttöä reilusti niin tulee tasanen sauma. Sillä pitää hitsata eri tavalla kun kaasu migillä. Peltiin varsinkin.
    Ei tälläseltä 12kg:n valovirta masiinalta voi kovia virtoja vaatiakkaan, taatusti riittää peltiin ja pikku näperryksiin. Kyllä se on parempi kun vaan kaks kättä ja tylsä puukko.
    Tsekatkaa huvikseen Kempin uudet Minarc-migit :eek:
    KYSYMYS: saako mistään kunnon vaikka Esabin 0.9 mm ydintäytelankaa?
     
  10. ChevyVan

    ChevyVan 1st gear

    Argh

    Lyhyesti...

    Täytelanka EI KÄY autonkorjaamiseen ! Älä menetä hermojasi turhaan !
     
  11. JK2

    JK2 1st gear

    Mutta, mutta eikös asia ole näin että täytelanka on tarkoitettu VAIN ulkona käytettäväksi kun esim. tuuli vie suojakaasut mennessään ja täytelankaa ei saa missään nimessä käyttää sisätiloissa.
     
  12. sami

    sami Gearhead

    Saiskohan vaikka esapilta? :eek: Toinen hyvä lanka on Tri-Mark 123. Löytyy 0.7mm ja 0.9mm paksuudet.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kukaan kokeillut itsesuojaavan täytelangan ja suojakaasun yhdistelmää? toimisikohan tuollainen yhdistelmä tuulisella kelillä ulkona paremmin kuin pelkkä suojakaasu ja tavallinen lanka?
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest


    Just joo.... :odroll: absoluuttinen totuus tuli taas kerran esiin internetin ihmeellisessä maailmassa...hohhoijakkaa...
     
  15. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Re: Argh

    Nää on mielipidè-kysymyksiä. Ainakin eräs ammattihitsari tykkäs mun ydinlanka-koneesta kun Fiat 600:sen peltejä korjasi. Eikä se jälkikään kovin huonoa ollut. Liekö se sit ollut väärässä, paree vissiin uskoa mitä netissä sanotaan! :)
     
  16. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Kyllä se ydintätelankahitsi toimii, olen poltellut sitä jo kymmeniä kiloja tallissa ja yhä hengissä.
    Mua (köyhää) alkoi jurppimaan AGAn monopoli ja vuokrapullot, ostin oman pullon PSH:sta(maksaa itsensä muutamassa vuodessa), mutta ennen omaa kaasupulloa tutustuin kaasuttomaan ydintäytelankaan ja koukkuun jäin... varsinkin paksuihin rautarakenteisiin ydintäytelanka toimii paljon paremmin (napaisuudet kun vaihtuu => lämmöntuotto 30/70% vaihtuu myös). Ohuita peltejä hitsatessa napaisuutta voi vaihtaa, ettei pala läpi.
    Älkää ostako pieniä 0,9kg rullia ne langat menee helposti sykkyrälle/solmuun, mieluummin isompi n.5kg kela laatulankaa, viimeksi ostin IKH:sta.
    Karkea ydintäytelanka kuluttaa paljon nopeammin suutinta kuin sileä kaasulanka, se on mielestäni suurimpia miinuksia.
    En ole luokkahitsari, ehkä siksi mulle kelpaa toi kaasuton lanka.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Puolustan kanssa ydinlankaa koska olen myös monta kiloa ko. tavaraa sulatellut autoihini eikä ole kyllä muuta pahaa sanottavaa kuin että se käry on ikävää. Mutta itse kone on ostettu Biltemasta vuosituhannen vaihteessa tonnilla ja vielä vaan toimii. Tota millin peltiä sillä olen hitsaillut ja 0,9 langalla. Ainiin, sydänkin vielä toimii.

    Vielä pitää lisätä että Fordin runkoon vetelin 3 mm terästä niin hyvällä saumalla kuin osasin ja näyttää ne siellä pysyvän ja kelpasi katsastuksessakin. :)

    PS. En ole hitsari
     
  18. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Turha laite. Peltihommat ei onnistu eikä mikään muukaan hitsaaminen. Kyseinen laite tekee hitsaussauman sijasta pelkkää kuonaa ja kun sen naputtaa irti niin eipä sen alla ole saumaa lainkaan, näin ollen hitsattavat kappaleet eivät pysy toisissaan kiinni. Näin toimi ainakin Gern-merkkinen täytelankahitsi ja sitä paitsi se ydintäytelanka on kallista. En suosittele :mad:
     
  19. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No se on kyllä sitten tekijästä kiinni jos kerran minultakin onnistuu. :lol:
     
  20. VooDoo_

    VooDoo_ 1st gear

    miks ei voi vetää normi langalla (paljon halvempaa) ja vaikka hiilidioksiidilla (aika halpaa) ja jälki on jo toiselta planeeltalta kuitenkin. :)
     

Kerro tästä muillekin!