Eli Amazonissa on Dana27 perä, ja se on ihan liian tiheä. Ja tuohon perään ei tunnu saavan aavikkovälitystä.... Harvempi hakusassa siis. Ja autossa on molemmin puolin 5cm spacerit, joten 10 senttiä leveämpi akseli olis juuri se mitä haen. Eli onko missään autossa valmiina 5x4.5" jako ja akselilla leveyttä noin 147 senttiä?
Varmaankin Moparin A-kopasta peräisin oleva akseli voisi lähellä hakemaasi. Oiskohan ollut 145cm laipasta laippaan.
Onko tuo "Housing widths, flange to flange" juurikin vanteen kiinnityspinnasta toiseen mitta? Miten se eroaa tuosta rummusta rumpuun -mitasta? Tuon mukaan sopivia vaihtoehtoja vois olla: B BODY '71-'74= 57 7/8" (147.0025cm) C BODY '70-'71= 57 7/8" Chrysler & Fury IMPERIAL '67-'69= 57 3/8" (145.7325cm) Onkos noissa nyt mikä jako sitten?
Suurin piirtein samaa mittaa löytyy myös Ramblerien alta. AMC 15 (dana 35) ja vahvempi AMC 20. Pitää olla pikkukoristen akseli. Tai sitten Hiace... no välitys on 4.11...
Tuo housing widths, flange to flange on akseliputkien päistä mitattu, eli tuijota enemmän tuota drum to drum leveyttä, koska siihen sä ne vanteet pulttaat. Pääsääntöisesti nuo on kaikki 5x4,5"(5x114,3mm) jaolla, jotku wanhat a-bodyn akselit on 4 pulttiset, V8 taisi aina olla 5x4,5".
Fordin 8.8 Explorerista. Kun toisen puolen akseliputken kaventaa (murikka ei ole ihan keskellä) ja hommaa sinne kavennettuun puoleen samanlaisen lyhyen akselin, kuin mitä siinä lyhyemmällä puolella on, niin leveys osuu aika lailla justiinsa. Jako on sama, lukko löytyy, levyjarrut ja välityksiä on vaikka kuinka paljon tarjolla. Kavennuskin on poikkeuksellisen helppo operaatio tässä perämallissa.
Imperialin jako on 5x5" ja A-korissa aina vuoteen -72 asti jako 5x4" riipumatta koneesta nokalla. Mustangissa taisi olla 4 pulttista akselia. Ei mielestäni Mopareissa.
Hiace. Jenkeistä peräruuvia, mutta 3.5 harvempaa ei taida löytyä. Suomilaitteissa on hyvä tuuri, jos on edes niinkin harva kuin 4.11
Pari vuotta sitten etsin suunnilleen samoilla kriteereillä perää, löytyi -67 mustangin 8", 5x4.5" jaolla ja leveys vanteen kiinnityspinnasta toiseen n. 149cm. Välityksenä oli ostettaessa mulle just sopiva 2.78:1.
Flange to flangehän pitäis olla jotain ~127cm tässä tapauksessa? Taitaa mustien perät olla vähän liian leveitä ehkä, 65-66 vois ehkä riippuen rummun leveydestä? 52.25" eli 132.75cm. 1. 1965-1966 Mustang 8 & 9-inch housing width: 52¼". 2. 1967-1970 Mustang 8 & 9-inch housing width: 54¼". 3. 1971-1973 Mustang 8 & 9-inch housing width: 56". 4. 1957-1959 Ford big-cars 9-inch housing width: 52¼". 5. 1960 model T-Bird 9-inch housing width: 52¾". 6. 1975-1980 Granada/Monarch 8 & 9-inch housing width: 52¼" 7. 1977-1980 Lincoln Versailles 9-inch housing width: 52¼" 8. *1957-1972 Ford pickup 9-inch housing width: 56" 9. 1973-1979 Ford pickup 9-inch housing width: 59¾" 10. 1966-1977 Ford Bronco housing width: 52¼" Tossa vielä jotain
aspenin perä on n. 149cm leveä, jos sellanen mahtuu luulis olevan kohtalaisen helppo löytääkin. välityksinä noissa on usein kakkosella alkavia.
Entäs ihan VOLVO 240/740/940? Jokkisfoorumilta kopsattu asiaa välityksistä: Tyypissä 1030 välitykset ovat 3,54 tai 3,73 tai 3,91 tai 4,10 tai 4,30. Tyypissä 1031 välitykset ovat 3,15 tai 3,31 tai 3,54 tai 3,73 tai 3,91. viewtopic.php?f=11&t=176778&start=0
Mikäs jako noissa Volvoissa on?Amazonissa ja PV:ssä on kyllä 5x4,5 mut eikös 142 ollu hieman eri jako?Mut onkos uudemmissa mikä?
Mutta tuo vaatii poikkeusluvan kun jousitustyyppi muuttuu. Voi laittaa toisen jäykän akselin ja jopa 4linkin siihen ilman lupaa kun on vastaava jo tehtaalta.
Volvossa on jäykkä akseli ja jaggessa erillisjousitus. Varmistin asian joku aika sitten kun suunnittelin omaa vastaavaa porjektia.