Takajousien lisäilmapussien ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja FASTDOHC, 14.7.2022.

  1. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Hei, taas ollaan tyhmien kysymysten äärellä.

    Hommasin tuossa 2v sitten chevellen takajouset jossa tuli mukana punaiset pussit siellä jousien sisässä.
    Nyt asentelin ne capriceen ja hyvin tippui perä alas ja mukava ajella. No, nyt pitäisi toteuttaa ne pussien paineletkut yms.
    Lähetään liikkeelle siittä, että paljonko tollaisien pussien max. paine on yleensä?
    Ja tuo paineletku on näköjään perus pneumatiikka letkua, eli siihen löytää varmasti liittimet vaikka IKH.sta.
    Mut sit mietein, et minkälaisen "täyttö päätteen" sitä tekisi, että olisi helppo täyttää tarvittaessa ja kai se jonkin näköisen painemittarinki vaatii. Ite tässä tän päivän googlaillu ja miettiny asiaa, mut en ole saanut järkeviä ideoita tai muutakaan.
    Ajattelin jos hommasi täyttö laitteeksi sellaisen 12v. Renkaantäyttö minikompuran jonka laittaisi vaikka takakonttiin... mut mut. Ideoita ekaa kertaa tälläisen asian kanssa pähkäilevälle. Kiitos.
    Ps. Engalnti ei oikein hyvin taitu, eli englanninkieliset foorumit voi unohtaa..
     
  2. JC5IEDM

    JC5IEDM 3rd gear

    Minulla on ollut käkkylässä jousien sisällä tuollaiset pussit kymmenisen vuotta ja paineena olen käyttänyt 0,7-0,8 bar. Normaalisti siis tuo 0,7 ja jos on tiedossa täysi takapenkki, olen nostanut tuonne 0,8 bar. Tuskin kovin paljon suurempia paineita sinne joutuu muutkaan laittamaan.

    En ole vaivautunut rakentelemaan täyttösysteemiä, pelkkä "rengasventtiili" takapuskurissa on minulle riittänyt.
     
    FASTDOHC tykkää tästä.
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En tiedä minkä kokoiset ja malliset liittimet pusseissa on, mutta aikanaan kun noita oli paljon kaikenlaislla karavaanareilla, niin ne vastasivat Monroe ilmaiskareita.
    Jostakin rompetorilta saattaa hyvinkin löytää vanhan Monroe ilmaiskarien täyttöliittimen tai sen kompressorisarjan, jossa oli mittari ja käyttökatkasijapaneeli koelautaan.

    Perus ilmaiskarien täyttöliitin sarja, siinä Monroen mallissa on lisäksi painemittari ja kompressori paneelissa lisäksi käyttökytkin/tyhjennys venttiili.

    https://tradeparts.info/verkkokauppa/fin/letkusarja_ilmaisk_gm_mop_ar_ulko_taytto-p-100232-48-223/

    Kompuran jos laittaa, niin perus renkaantäyttö kompura riittää hyvin, ilmankulutus pientä ja sitä tarvitsee harvoin...kaverilla oli joskus farkku Volvon tavaratilan välilevyjen alla täyttöliitin mittareineen ja vieressä renkaantäyttö kompura, yksinkertainen ja toimiva.

    ETRA, IKH, Trailcon ja erilaiset muut raskaankaluston liikkeet myyvät pneumatiikka liittimiä ja nylon putkea...sellaseen ilmapussi mukana kokeilemaan kierteiden sopivuutta ja niistä löytynee helposti painemittaria myöden osat.
     
    FASTDOHC tykkää tästä.
  4. FASTDOHC

    FASTDOHC 2nd gear

    Kiitoksia vastanneille. Näillä lähetään tekemään. Voin vaikka omaksi huvikseni jakaa yähän kokemuksia jahka saan aikaiseksi toteuttaa systeemin.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. rotaksi

    rotaksi 1st gear

    Mahtaako olla verrattavissa hydraulisylinterin kanssa esim. 100mm halkaisija 0.8 bar paine niin tekis n. 60kg nostetta?
     
    Muokattu: 22.7.2022
    FASTDOHC tykkää tästä.
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Nopeella googlauksella esim Firestonen Coil-Rite lisäilmapussien paine-alue on 5-35psi
     
    FASTDOHC tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!