Tullu vaihettua takakaaret molemminpuolin kuvan mukaisesti limittäissaumalla. Joo oisin ehkä tänään tehnyt puskusaumalla mutta on nyt mikä on kun ekaa kertaa tekemässä... Ongelmaksi vaan jäi nyt kun tuosta vanhalta vaakasuoran osuuden päädystä jäi pelti löysäksi tuonne vasaralle asti. Mitään ongelmia ei ole pidemmällä mutta siellä nyt rupeekin olemaan jo vähän enemmän muotoja pellissä.. Jos nyt mitään olen ymmärtänyt että hitsaus aina kutistaa peltiä eli pitäis periaatteessa vastinta vasten vasaroida saumaa. Hitsasin kyllä täppä täpältä aina 3-5cm välein maltilla ja kylki oli suht samanlain samalta kohalta löysä kyllä ennenkuin leikkasin vanhat pois, joten hieman mietityttää että onko tuo nyt kuitenkaan hitsauksen jäljiltä kutistunut kovinkaan? Tulipellin löysät korjasin lämmöllä+vedellä kun oli klommo venyttänyt, samoin jäykistyi pyöränkotelokin. Olisiko kellään sepällä asiaan kantaa kuinka tuon sais jäykäks, onko pelti vain väsynyt ajan myötä ja tulisiko tätä kohtaa nyt sitten venyttää vai kutistaa? Molemmin puolin siis sama ongelma samassa paikassa, pelti palautuu kun sitä painaa ei siis jää klommolle ja profiili vaikuttaisi olevan suht originelli paneelissa. Saispa vaan tuohon saumanpäälle heittää kitit ja epoksit sitten
Graveyard Carz tiukentivat Christinen takakylkeä kuumentamalla ja pikkusen takomalla ja sit viilennyt. Loppui öljytynnyri paukkuminen.
Magilla saa myös kiristeltyä, poraa pieniä reikiä ja hitsaa umpeen. Toki jos luukkusi on kiinni kuvassa niin olisi varaa paukuttaa siiven takaosaa ylöspäin,nyt linja ei ole ihan kohdallaan.
Saako maalattua pintaa kiristettyä jotenkin rikkomatta maalipintaa? Impalan pintapellit o vähä tanssittuja ja velttoja Konepelti ja katto eritoten.
Netistä löytyy videoita joissa ehjää maalipintaa oiotaan hiustenkuivaimella ja vesirätillä. Ei voi tietää toimiiko oikeasti.
Kuumailmapuhaltimella ja rätillä kokeilin kerran crownin kattoa oikoa ja lommo kyllä pieneni. Siihen oli kuulemma puunoksa tippunut. Sisäverhoilua en ottanut pois, niin siksi semmoista nättiä päältä päin oikomista kokeilin. Ja siis lähestulkoon oikeni mutta kyllä se maali kuitenkin kärsi.
Shrinking disc tosiaankin toimii, mutta maali sillä menee, jos sitä haluaa säästellä. Nurjalta puolelta voi onnistua, mutta kyllä peltiä sen verran kuumentaa, että herkästi voi alkaa maali kuplimaan. Mutta onhan noita keinoja vaikka kylmäspraylla tai hiilihappojäällä:
[/QUOTE] . Saispa vaan tuohon saumanpäälle heittää kitit ja epoksit sitten[/QUOTE] Pikku juttu: ensin epoksi ja sitten kitti
Tuollane shrink disc vaikuttaa kyllä aika kätevältä, mistähän tollasia laikkoja sais ostettua vaan... . Saispa vaan tuohon saumanpäälle heittää kitit ja epoksit sitten[/QUOTE] Pikku juttu: ensin epoksi ja sitten kitti [/QUOTE] Hitsisauma on hiekkapuhallettu ja metallikitillä meinasin huokoset paikata ensin. Joku alumiinipigmenttiä sisältävä suoraan metallinpäälle laitettava kitti siis, mainostettiin ainakin elastisena. Tuntuu vaan omasta mielestä että voi olla aika vaikeaa saada huokosiin tarttumaan enää mitään epoksin jälkeen ellei sitten ruiski sen verran paksun kerroksen että täyttää maalilla. Varmaan tässäkin asiassa monia koulukuntia. Osaajat tietysti tinais saumat ja tekis alkuunsa pellin puskusaumalla. Itse en kehtaa tinata kun jos sen pohjustuksen kusee niin ei tartu tina eikä maali, lisäksi vaatis vähä harjottelua sen levityski. Jos tuo metallikitti nyt pysyis kiinni, osa saumasta on jo kitattu vaikuttaa ihan suht hyvältä tavaralta. Saap vaan nähä miten reagoi sitten lämpötilan muutokseen, luulis että kun tossa jotain metallihilettä on niin olisi vähän samantyyppisemmät lämpölaajentumis ominaisuudet kun alla olevassa pellissä... About siis kuvien mukaisesti
Joka on hitsattu reiättömäksi, muuten tulee ullatuksia ja jos oma auto niin ketuttaa. Ja jos asiakkaalle tehty niin vielä enemmän ketuttaa kuunnella sitä vittuilua kun kuplia maaliin ilmestyy. Tina sauman päälle ja taakse kunnon suojaus.
IKH saa koritinankorvaajaa, joku 2k epoksikittihässäkkä sekin eikä ime ihteensä kosteutta. Toimii siis noissa mainiosti.
Tänä talvena jäykistelin pick upin kattoa, kun jouduin uusimaan siihen peltiä kattoluukun eteen, oli niin pahasti lommolla. Yllätyin hiilipuikon tehosta, en tosin migiin laittanut sitä niin kuin yleensä, vaan laitoin sen puikkokoneeseen. 10-15 ampeeria ja sillä pientä pistettä vieri viereen löysälle pellille. Yllättävän helposti kiristyi ja tuolla sai niin pientä pistettä kerrallaan lämmitettyä, ettei tuntunut helposti kuumenevan liikaakaan. Irtopeltiin kokeilin, niin reilulla 30 ampeerilla saa poltettua jo reiän peltiin, eli tarkkana virran kanssa.
Jos se metallikitti on polyesteripohjainen, niin voi ottaa hitsihuokosista kosteutta itteensä. Silloin ensimmäiseksi epoksimaalilla, joka tukkii huokoset. Jos epoksipohjainen kitti, niin sen voi ensimmäisenä pyyhkäistä suoraan pellille. Vaku60 ja car system steel on polyesteripohjaisia. Tarvitsee tiiviin pohjan. Tai no kestäähän ne kitit kiinni muutaman vuoden kiinni hyvällä tuurilla.