Takakaaren vaihto?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja gte83, 3.11.2009.

  1. gte83

    gte83 3rd gear

    Tarkoitus olisi vaihtaa takakaari hitsaamalla,
    mutta riittääkö pelkkä pistesauma vai onko parempi vetää umpisauma?

    Kyseessä on siis suht suorakylkinen auto, joten pelti saattaa herkästi ruveta vetelemään.

    Jos kaaren hitsaa vain pisteillä, niin mitä sauman päälle? kittiä? tinaa?



    Kaikki vinkin ja vihjeet tervetulleita....
     
  2. Letukkamies

    Letukkamies 1st gear

    Moro,
    pelti venyy todella helposti jos rupeat sitä umpisaumaa kerralla vetämään.
    Hitsaat kaikkien oppien ja sääntöjen mukaisesti vähän kerrallaan.
    Eli heppaat kaaren paikoilleen ja lähdet sitten pikkuhiljaa tihentämään saumaa.
    Ensin siis tosi harvaan ja sitten aina siihen väliin uutta.
    Näin kun teet maltilla ja ajan kanssa niin ei sitä tarvii sen jälkeen tinailla.
    Sitten vain hiot sen hitsisauman ja kittiä päälle jne.

    Niin ja ota se vanha kaari alta pois! Monesti näkee että uusi
    kaari hitsataan vanhan päälle...helppoa muttei järkevää.
     
  3. kmovat

    kmovat 1st gear

    ja muistaa niitä saumoja hioessa et ei päästä sillonkaan lämpenemään liikaa.
     
  4. Letukkamies

    Letukkamies 1st gear

    Tuo oli hyvä muistutus !
    Ei mitään punahehku hiontoja.
     
  5. mafo

    mafo 3rd gear

    JA ei peltiä sitten päällekkäin, tee kunnolla niin ei tarvii tehdä toista kertaa :wink:
    Tinaa on hyvä laitaa aina, hitsi saumaan voi jäädä huokosia joka sitten päästää läpi kosteutta, varsinkin kun hitsaa "varovaisesti"...
     
  6. magenta

    magenta 2nd gear

  7. gte83

    gte83 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista.

    Mitenkäs olette yleensä tehneet tuon sisälokasuojan liitoksen kaareen,
    alkuperäisen mallisesti päällekkäin pistehitsaten vai "suorana liitoksena" umpisaumalla/pistesaumalla?
     
  8. mafo

    mafo 3rd gear

    Se on nyt suht helppo tehdä alkuperäis tyyppinen liitos kun sulla on kaari irti, kun ei tarvii sovittaa auton alla...
     
  9. jykä-68

    jykä-68 1st gear

    mä olen yleensä kaaren vaihdos ensin kattonu kuinka paljon tarvii vaihtaa,sitten leikannu varaosakaaresta sopivan palan ja sillä mitoittanu auton kylkeen viivan.leikatessa oon jättäny pari milliä peltiä viivan lisäksi ja pellipokkarilla pokannu reunan,sitten sisälokarin ja kaaren väliin puoli tuubia saumamassaa :oops: sitä en oo hitsannu ollenkaan,kaari kiinni noin 10cm välein heppaamalla sitten joka väliin uus heppi ja sitte vain toisesta reunasta lähtee hitsaamaan n.2cm kerrallaan ja joka välis paineilmalla jäähdytys niin kylmäksi ettei polta kättä,näin on tullu vaihdettua aika monta kaarta eikä ikinä ole vedelly hitsates eikä ainakaan viiden vuoden aikana sisälokari ollu irronnu tai lähteny ruostumaan
     
  10. mafo

    mafo 3rd gear

    Saumamassa on OK niinkauan kun muistaa ensin pohjaväri tai esim zink spray
     
  11. jykä-68

    jykä-68 1st gear

    joo unohtu kirjoittaa että sisälokari pitää maalata sinkillä tai happomaalilla ym
     
  12. gte83

    gte83 3rd gear

    Minkälaista saumamassaa olet käyttänyt?
     
  13. jykä-68

    jykä-68 1st gear

    sellaista joka jää vähän elastiseksi,esim sika:lla on hyvä aine mutta en nyt just muista sitä tuubin numeroa,mutta sellainen massa joka sisältää butyylikumia ja josta ei tule etikkahappoa
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Miksei uuden kaaren ja vanhan sisälokarin väliä voi hitsata pisteillä niinkuin se on ollutkin? Eihän se sieltä kai enää mitään vetele? Pellit kun sitten hitsattu päällekkäin niin laittaa siihen saumaan sitten sitä sikapossua ja kotelosuoja sisältäpäin...
    Mun mielestä toi kaarienvälinen liitos on tärkeemi kuin ulkopuoli, sen voisin laittaa vaikka jollain oikeella koriliimalla vetelyn estämiseks :odroll:
     
  15. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Parashan tuo olis , mutta riippuu autosta. Yleensä jos ulkopelti on ruostunut puhki, ei sisälokasuojan tilakaan ole sen parempi. Siinä tapauksessa myös sisälokasuoja on vaihdettava. Jos kyseessä on joku tonnin käyttis, en usko että kukaan moista rupeaa semmoiseen tekemään. silloin koriliimalla tulee hyvä. Myös jossain tapauksessa uudesta kaaresta poistetaan esim. renkaan leveyden takia kantti, on tuo liimaaminen järki vaihtoehto.
    Entisöinti ym. peltitöissä rakenne pyritään pitämään alkuperäisen kaltaisena. Htsauspohjamaali tulee silloin saumaan ennen hitsausta.
     
  16. gte83

    gte83 3rd gear


    Elikkä "halvan käyttiksen" hitsaamisesta on tosiaan kyse, ei siis mikään entisöinti projekti.

    Eli kaaren ja sisälokarin sauman voi siis laittaa vaikka massallakin, mutta aina parempi jos hitsaa? :odroll:

    Mitään oikeita varsinaisia koriliimoja en kuitenkaan ajatellut käyttäväni.

    Olen aikaisemmin käyttänyt sinkkispraytä hitsaus saumoissa, mutta onko olemassa parempia maaleja tähän käyttöön?
     
  17. rötvä

    rötvä 1st gear

    koritina on loistavaa tavaraa pintapeltisaumoihin kun se koteloaine tai kosteus pyrkii sitä kuplaa muuten puskemaan sieltä saumasta maalin alle. kittiäkään ei juuri tarvitse laittaa jos on venyttelemättä malttanu hitsailla ja fiiberöidä saumat
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Koteloaine ei ymmärtääkseni puske tieltään mitään pois eikä aikaansaa mielestäni mitään kuplia.
    Jos sen ulkosauman jaksaa hitsata ja sovitella niin eiks melkein tee sen sisäpuolenkin sitten kunnolla, tai en ainakaan käsitä miks sitten hommaan ryhtyy jos sen puoliks tekee hyvin ja puoliks ei ollenkaan :-?
     
  19. voittol

    voittol 2nd gear

    Aikanaan jossakin pellisepänkoulussa opetettiin ettei sitä kaaren korjuupalaa käytetä koko leveydeltään ,jos vikaa on vaan siellä "kaari-osassa" eli korjuupalaa voi pienentää tarpeen mukaan, ja sittem tuo tinaus, mites se toimii sitten tuollaisessa "suorakylkisessä" eikö siinä ole vetelyn vaaraa myös ?
     
  20. rötvä

    rötvä 1st gear

    sisäpuolista en ole tainnut kirjoittaa sanaakaan. kokeile huviksesi miten koteloaine imeytyy ja leviää pohjamaaliin ja tule sen jälkeen katsomaan -97 hitsattuja ja tinattuja pyöränkaaria ja takakulmia ja totea tinan ylivoima
     

Kerro tästä muillekin!