Takalasin irroitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja 68FuryIII, 5.8.2010.

  1. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Miten tuommoinen 68 4d Furyn takalasi pitäis saada irti? Siinä on pellinreunasta alkava lista joka ei meinaa irrota. Tiivistettäkään ei näköjään saa mistään, joten suotavaa olis saada se ehjänä :)
     
  2. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Pitäiskö sen listan lähteä vetämällä vaan vai irroitetaanko se vasta, kun lasi on irti? Viikonloppuna pitäis yrittää irroitusta :eek:
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mopareista en tiedä mutta tyypillisesti lista jätetään tiivisteeseen ja lasi irrotettaan sisältäpäin näkyvää helttaa ujuttaen pois. Listat yleensä niin kovaa kiinni muotonsa takia tiivisteessä etteivät lähde irti ehjänä, vasta sitten ne irti kun tiiviste irti lasista.
    Noin karkeesti lasia ulospäin painaen ja samalla ruuvarilla auttaen sitä helttaa pois paikoiltaan.
    Vaikee selittää noinkin yksinkertainen työ, suosittelisin hommaan mukaan jotain sellasta henkilöö joka on tehnyt sen ennenkin....
     
  4. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tiedä onko tuon vuotisessa,mutta -55 Buickkissa oli vielä sisäpuolella 3 pientä ruuvia/mutteria,siis ruuvi kiinni listassa ja mutteri lähti sisäpuolelta .
    Kannattaa ainakin tarkastaa mutta voi olla myös ilman ruuveja?
     
  5. lake ender

    lake ender Gearhead

    65 jorkkerissa oli sellaset peltilätkät ruuvattu kiinni karmiin. Lista olis pitäny irrottaa ensin, sitten vasta käydä lasin ja tiivisteen kimppuun. No, tulipahan uus takalasikin sillo aikanaan....
    Muistaakseni siihen listan irrotukseen on olemassa joku erikoistyökalu, jolla sitä kiinnikettä saa käännettyä, niin että lista irtoaa nätisti.
     
  6. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Siis ne oli sieltä sisäpuolelta ruuvattu karmiin kiinni? Auto maalaamossa niin pääsen vasta viikonloppuna kattomaan tuota kiinnitystä.
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, nyt tuli muistikuva tuon ikäisestä Furystä. Siinä onkin jo ikkunan listat hieman erilailla kun muisti, eikä enää tiivisteen urassa.
     
  8. L.P.

    L.P. Gearhead

    68-eteenpäin Chryslerit:

    Pieni ruuvimeisseli työnnetään listan alle lasin puolelta ja etsitään listankiinnikeklipsit. Kun löytyy klipsi, väännetään sitä sisäänpäin, eli lasin suuntaan. Jos kaikki menee hyvin, lista pomppaa pois paikaltaan ja voidaan siirtyä seuraavan klipsin kimppuun.

    Listoja ei pidä koskaan repiä!!!

    http://www.forabodiesonly.com/mopar/sho ... ht=kd+2038

    Katsopas olisiko videosta apua. Käsittelee hieman uudempia malleja, mutta tietääkseni listojen kiinnitys on melko samanlainen.
    http://www.imperialclub.com/Repair/Lit/Films/336/
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Eikös '68 C-koppaisissa ollut jo etu- ja takalasit butyylinauhalla kiinni? Ainakin '69:ssä jo on. Butyylinauha on yksi liimaustavoista, mutta se ei ole niin jäykkä kiinnitys kun varsinaiset liimamassat.

    Eli ensin listat pois niin kuin L.P. kertoi (lähtee helpoimmin tarkoituksenmukaisella työkalulla) ja sitten "pianolangalla" leikkaamalla butyylinauha lasista irti. Kiinnitys uudella oikean paksuisella butyylinauhalla. Listankiinnikkeitä saa uusia jos ja kun orggikset on ruostunut.

    Jos on kumitiiviste, niin siinä voi olla erillinen lukitusnauha kumin urassa tai Moparin tapaan itse kumitiivisteessä voi olla lipare joka taivutetaan tiivisteen lukitusuraan. Tosin takalaseissa ei välttämättä ole moisia hienouksia, eli irroitus perinteiseen tapaan tiivisteen reunaa auton sisältä pellinreunan yli muljuttelemalla..
     
  10. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Kiitos hyvistä vinkeistä. sunnutaina pääsen kokeilemaan irroitusta. Toivottavasti lähtee ehjänä, kun tiiviste ja lasi tuntuu olevan mahdotonta saada mistään :(
     
  11. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Toivottavasti se on butyylinauhalla niin ei tarvitse siitä kumista huolehtia ja lasikin on helpompi irrottaa ja kiinnittää.

    EDIT: 1968 Parts Catalogissa butyylinauhasarjaa tarjotaan C-bodyihin vain HT mallien takaikkunoihin. Kumitiivisteitä tarjotaan kaikkiin malleihin huomautuksella "Ei liimattavien lasien kanssa". Eli HT malleja voi olla joko liimatulla takalasilla tai kumitiivisteellä.
    Vuonna '67 oli myös liimattavia takalaseja (C-body Fastop), vuonna 1969 kaikki B ja C koppasten takalasit oli liimattavia, vuonna '69 tuli liimattavat tuulilasit (kaikki C-bodyt).
     
  12. 68FuryIII

    68FuryIII Gearhead

    Takalasi ja tuulilasi irroitettu. Tiivisteet ja lasit pysyi ehjänä :D
    Listat lähti tosiaan irti ruuvarilla sieltä välistä. Pomppas sitten irti. Toisessa threadissa saatu vinkki lasin irroittamiseen 10kpl 1,5cmx6cm liuskoja apuna käyttäen oli todella hyvä neuvo. Lasit lähti ihan hetkessä irti. Kiinnikeklipsit osa ruostunut pois, joten täytyypi tilailla uudet. Otinpa kuviakin, jos jotakin jossain vaiheessa kiinnostaa listojen kiinnitys tms.

    KIITOS neuvoista 8)
     

Kerro tästä muillekin!