takapihavirittäminen....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 63impala, 24.1.2003.

  1. 63impala

    63impala 1st gear

    Minkä ihmeen tähden kolmesataaheppasia koneita piää tehdä alukansien, rullakeppien ja ruiskujen avulla, kun esim. GM:n rautakansista, holleysta ja compcamsin ryhmykepistä saa loistavia paketteja. Luettu liikaa Hot Rod Magazinea... Faktaa on mielestäni, että paras vääntönokka on se tehtaan RV-nenu ja jos saundeja ja voimaa haluu, osta comcamcin laahaava yli 300 nenu ja porttaa rautakannet ja vielä päälle ykstaso team G ja kasipuakki ni jo on perhana jos ei lähe. Ja saundit on kohallaan... Vai onko kärjistettyä väittää kaiken muun olevan hienoperseille???
     
  2. triniemi

    triniemi Gearhead

    Morjensta naapurikylän miehelle!

    Mä oon sitä mieltä että laahaava nokka tulee siinä vaiheessa kalliimmaksi kuin rullanokka jos laahavasta nokasta sorvautuu yks nokka sileeksi. Ja se puru voi tehdä myös muuta mukavaa koneelle.

    Alumiinikannet on taas helpompi portata, kevyemmät, kestää enemmän puristusta, eivät halkea niin helposti kuin 30-vuotta vanhat rautakannet ja jos halkeavat niin korjaus on helpompaa. Jälleenmyyntiarvo on orkkiskansia parempi ja eikä alsakannet nyt niin kalliita loppupelissä oo jos joutuu kaikki uusimaan vakiokansiin, kyllä niillekin silloin hintaa tulee ja vanhat kannethan voi mennä paskaksi ekassa käytössä.

    Mutta kyllä perinteiselläkin tavalla porttaus, puristuksen nosto, imusarja, raju laahaava nokka ja peltisarjat saa aika mukavaa saundia ja tehoa ulos. Kyllä se 300 hevosta pitäis näillä saada irti 350 chevystä, 400hepoa ja enemmän on taas eri juttu.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: triniemi 2003-01-24 22:51 ]</font>
     
  3. 63impala

    63impala 1st gear

    Jopa fullsize kulkee magnumin nokalla, 4.18 välityksellä ja TH700:lla sen minkä 3-kertaa kallimmilla osilla - kombinaatio ratkaisee. Se, mitä yritän kysellä, on että onko se perinteinen itsekokeilu ja roddaus hävinnyt markkinavoimien tieltä. On poskettoman makeeta antaa selkään alukansirullakeppiruiskuponille vanhanaikaisella pikkulohkolaivalla, eikös vaan? Löytyy Suomestakin tietotaitoa esim. turbiini- ja kansipuolelta!

    _________________
    Built when cars were made to last...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: 63impala 2003-01-24 23:02 ]</font>
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    No luulis sen isokorisen liikahtavan tolla yhdistelmällä, on meinaan TH700:sen ykkönen ja 4.18 perävälitys sellanen! Se on kyllä ihan totta että loppupelissä se kokonaisuuden toimiminen ratkaisee. Ihan sama mitä on koneesta dynotettu ja laitettu rahaa kiinni jos se rohjo ei mee mihinkään :smile: No joo, kai se on tarpeeksi kun itelle riittää.
     
  5. 63impala

    63impala 1st gear

    No kun mä oon varmaan keskiverto harrastaja, enkä paljoo dynottele, ne hitaammat tekee sen... Ei vaan, mut mulla kombinaatio on ollu jo kymmenkunta vuotta ja aina ihmettelijöitä piisaa. Eli "sull on vaan saastekannet ja ainasataa loota ja vieläpä toijotan akseli. Eihän se voi kulkee..." Ja mulle piisaa parintuhannen euron tekniikkaa ja muutaman motoristin ja civikin päänahka. And six persons on ride...
     
  6. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mä sain kannet just valmiiks vanhempieni kellarissa Lohjalla. Olen ajanut kotonani Riihimäellä kouluun fillarilla, kun auto on ollut palasina täällä. Porttasin siis kannet, imusarjat ja pakosarjat. Jahka saan auton ajoon, kyhään siihen pakoputkiston ja 30mm spacerin kaasarin alle. Kaasarikin olis tarkoitus avata ja huoltaa.
    Ehkä toi virittely olis himpun verran helpompaa, jos auto olis edes suurinpiirtein samassa läänissä kun ite. :smile:
    Mutta ei, en osta autooni kalliita osia, enkä edes käytä sitä koneistamoissa.
    Itte on kaikki tehtävä, maksoi mitä maksoi.
    Harrastustahan se vaan on. Se on pirun kivaa. Kaikki autot oon tossa mutsin ja faijan pihalla lumihangessa avannu ja kasannu.
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    Viritä Herra Kani sitä Malibua ostamalla Vilppulasta Ritolalta siihen lasikuitua kaikella rahalla mitä löytyy :smile:
     
  8. herrakani

    herrakani 1st gear

    Joo.
    Sit vielä sarviksen muovipulkka cowl induction skuupiksi.
    (Lohjalla oli semmonen Aspen joskus)
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Vaikka sen 300 heppaa helpohkosti saakin kymmneiä vuosia vanhoilla resepteillä on moderneja osia käyttäen mahdollista saada tietysti reilusti enemmän. Jos taas haetaan vaan 300 heppaa, niin rullanokalla ja alsakannilla päästään siihen, että se tehoalue on huomattavasti laajempi mikäli kombinaatiot on kohdallaan, ja sitä kautta käyttömukavuus ja kulutus parempia. Se, että kannattaako se, on jokaisen itsensä arvosteltava. Triniemi toi muutaman hyvän pointin esille. Jos teettää täysrempan vanhoihin kansiin ja vielä kairauksen päälle, niin saa melkein yhtä hyvät kannet kun modernit alsa tai rautakannet, mutta maksaa niistä vaan mahdollisesti enemmän.
     
  10. 68corvette

    68corvette Gearhead

    Mulla on 327 + 0,04", nykyaikaisempi xe274h hydraulinokka, edelbrockin 600, performeri, lyhyet peltisarjat, ruttu nostettu 10.4.
    eikä tolla kokoonpanolla itseporttaamani vakiokannen kanssa pääse kuin 320-350hp tietämiin.. silti hyvin vakioon 300din eli ~210 SAE hp verrattuna.
    Kansia vaihtamalla pääsisin yli 400hp.
    Kansiin meni rahaa 1400mk VAKIO venoihin ja seetityöt + k-linerit ja virtautus 1500mk, porttaus teriin meni ~300mk.
    tossa katselin corvette clubin sivuilla joku möi dart II rautakansia isoilla rosteri venoilla 4000mk...
    mun kannet muuten virtasivat 193 28"dropilla eli noin 430hp, joku paja varmasti porttaisi paljon paremmin, mutta sen huomaisi myös kustannuksissa.
    sinne 400 kerhoon pääsisin rulla nokalla paremmalla putkistolla ja RPM imusatsilla.. tosin kaasutinkin jäisi ehkä pieneksi.

    PS: kova nokka on todennäköisesti pidempi ikäinen jos käytetään oikeita välyksiä ja oikeita jousi paineita jotka ovat löysempiä kuin vastaavan hydraulikepin jouset, johtuen seuraajan keveydestä. Kova nokka antaa myös enemmän tehoa kautta alan kuin hydrauli nenä.
     
  11. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    300 heppaa 350:sestä ja 400 isolohkosta ei ole pahakaan saada mutta sit kun aletaan siitä nostamaan paukkuja niin jokanen hevonen on aina vaan kalliimpi ja työläämpi mitä ylemmäs mennään. Pelkästään takapihavirityksenä en uskaltas enää tota meidänkään projektia toteuttaa, joku on sitä jo aikaisemmin yrittänyt ja metsään on mennyt. Kallista ja kivaa kalikkaa kone täynnä, mutta jossain mätti ja nyt kone on meillä, täysin purettuna, koneistettavana ja uudelleen syntymässä.
    Kaikki mahdollinen, järkevästi toteutettavissa oleva tehdään omin voimin tallilla, mutta esim. kaikki koneistukset, tasapainotukset yms. jätetään todellisten ammattimiesten tehtäväksi oikeaoppisesti kunnon välineillä. Siinäkin pyritään olemaan oppimismielellä mukana, mutta ihan kaikkea ei pyritä tekemään väkisin ite. Vaikka hommaa tehdään "budjettiprojektina" niin rahaa tollaseen kovan tekniikan tekemiseen menee kuitenkin kaikki omat ja varastetutkin, joten montaa myllyä ei viitsis räjäytellä turhaan vaan ammattiukkojen palveluja käytetään niillä osa-alueilla, joista ei ole vielä tarpeeksi itellä tietoa. Ja homma etenee rahapussin määräämällä tahdilla, missään kuitenkaan oikomatta.
    Oma pointtinsa on silläkin että kun koneesta on muutakin kuin takapihantietoja niin sillä on jotain myyntiarvoakin jos semmonen tilanne tulee käsille, eikä siihen upotetut raha ja aika mene vaan omaan piikkiin ( :rotfl: hyvä sijoitus :rotfl: )
    Toi meidän keksintö tehdään ihan vaan omiks iloiks katuleluiksi, mutta tarkoitus on jossain vaiheessa (kesällä 20...?) sitten käydä mittaamassa 1/4 m. suoranpätkällä mihin se kykenee.
     
  12. 63impala

    63impala 1st gear

    Ei se takapihavirittäminen tarkoita, että ois ammattitaidoton ja tyhmä. Ehkäpä päinvastoin. Mun motti on ollu kasassa yli 5-vuotta, tosin lohko vaihtui uudempimalliseen. Speedproon 1:11.5 pattimännät, kannet on lasketut ja portatut 993 smokkikannet, nenuna 292 magnum .507 nostolla ja jatkona cranen 1.5 vipat. Ruokintapuolena team G ja 850DB. Tää on yhistetty manuaalikoneistoisen seiskasatasen kautta tojon 4.18 perään. Rahaa koko tekniikassa on alle 2500 eekua. uutena en oo ostanut kuin nokkapaketin ja männät, mitkä olivatkin tekniikan kalleimmat osat. Ja hyvin on kasassa pysynyt, ehkäpä arpin pulttien ansiosta. Eli tämmöstä jokkistekniikkaa, jossa hitekistä ei oo tietookaan.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Pienellä budjetilla oot 63impala saanut kunnon tekniikan kasaan, ihan hyvä juttu.
    Ei meillekään mitään hitech-juttuja tuu, mutta oikeestaan mitään vanhaa, alkuperäistä 402:n palikkakaan ei juuri jää.
    Nuorena miehenä itekin tuli kiusailtua kaikkia "kovia" euro- ja japsikinnereitä ns. peruspiristetyillä Chevyillä (tietty :grin: ) mutta ruokahalu kasvaa syödessä ja kun pääsi kerran tesmaamaan raakaa isolohkovehjettä niin eipä nuo aikaisemmat pikkulohkokatuviritelmät enää oikein iske.
    Ja kuten usein autonrakentelussa käy niin taas on mopo lähdössä käsistä ja projekti senkun laajenee.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Comp Cams mainosti joskus suurinpiirtein näin, että 292 nenä ja yli 10:1 ruttu "hyvillä" kansilla ja 400+ kaakkia tulee ulos. Vakio mikkikannet riittää tuohon lukemaan mainiosti. Ja perustelut on tässä pikkuvenaisilla mikkikansilla+hauskakaasulla "varustettu" ~1400kg malmikasa viipyi varttimaililla 11.5 tuollaisella kepillä. Ite pääsin joskus matalaan 12s hydraulisella 305nenällä ja koskemattomilla DartII kansilla ja kone oli taatusti takapihaviritteinen, männätkin valumalliset 11:1 LT1 kiinankopiot.
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    varttimailiajoilla ei kyllä paljon mittailla noita käyttöominaisuuksia, eikä vaikkapa alakierrosvääntöä tai tyhjäkäynnin laatua. TAkomäntä ei välttämättä tee moottoria yhtään valumäntää nopeemmaksi jne. Kyllähän se niin on, että melkosilla viritelmillä on jenkeissä joku kolkytvuotta sitten ajettu jo kovaa, eikä mikään puhu sitä vastaan, etteikö ne menis kovaa samanlaisilla viritelmillä nykypäivänäkin. Kovempaa kun mitä useimmat menee tän päivän hip hop palikoilla. Mistä taas pääsee kivasti siihen kombinaatioon, se tuntuis olevan kaiken A&O. Toisaalta itekin on tullut joskus ajeltua kohtuu kovaa sellasilla kombinaatioilla jotka noin periaatteessa olis päin v____a. Tällä hetkelläkin tossa viiden metrin päässä makaa yks farmari ooppeli, sellanen 38 vuotta vanha jossa ei oo kun kaks karmitonta sivuovea, ja siinä on kyllä motissa alsakannet ja modrnia hydraulinenää, MSD:tä jne. Ja täytyy sanoa, että sekä käy nätisti, että sysää. Kunhan vaan &%¤ sais startin lyömään päälle.
     
  16. 63impala

    63impala 1st gear

    Olis mukava kuulla, millasia virityksiä jengillä on! Eli millasia osia kannattaa käyttää, jos haluu ajaa halvalla ja kovaa...
    Mun omana mielipiteenä on ettei Compcamsin nenuja hakkaa mikään. Cranen nokista ei oo kaksisia kokemuksia. Holley on ihan OK sekoitin, kun ajetaan läppä lattiassa. (onko niitä muitakin läpän asentoja) TCI:n tuotteisiin en enää koske!
     
  17. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Käyttöominaisuuksia :eek: , pikemminkin -omituisuuksia. Kireä kone, nostetut stallspeedit, 100% lukko, 4.9 välitykset, 4-linkit, niin leveät katuslicksit kuin laki sallii jne. Laitettas vielä manuaalilootakin, mutta kun itellä on jo joutilas tollaseen tehty TH400:n niin se sitten. Sisustaverhoiluna käytetty alumiinia, ainoat pehmeämmät materiaalit penkissä ja silleen ettei siitä taida ihan käyttöautoksi olla, mutta uskoisin että ajofiilikset on silti aika asialliset.
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Emotionaalisen koekmuksen perusteella halvalla ei aja kauheen kovaan kovin pitkään. Mä oon todennut kantapään kautta, että köyhällä ei oo varaa ostaa halpaa, se kun on reilusti kalliimpaa ostaa ekana se halpa ja sitten sen petettyä se kallis. Jos hyvä säkä käy, niin pelkästään se. Ei toi tietenkään mikään orjallinen totuus ole, eikä kallis aina välttämättä oo parempi kun huokee. Ja turha tietysti investoida sellaseen mitä ei koskaan tarvitse ja mkä ei vaikuta tehoon tuon taivaallista. Esimerkkinä vaikkapa nelipulttiset lohkot, jos kakspulttinen riittää. Tai takoakseli, jos valuakseli riittää. Kuinka moni on katkaissut valuakselin? Miksei samantien billet akselia, ne kun on vielä parempia jne. Tai jos tuntuu, että vakio kiertokanget on rajoilla, niin vaihtaako painavammat, kalliit, kiertokanget, vaiko kevyemmät männät?
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead


    Millanen aika ja loppunopeus tolla on vedetty varttimaililla?
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei 300hp vaadi kummoisia niksejä...johan orkkiksissakin oli jo ton verran...
    Raja taitaa mennä sata heppaa ylempänä...
    tai ei välttämättä sielläkään jos on valmis tinkimään käyttöominaisuuksista...

    Mutta jos on tarkoitus tehdä kestävää ja katukelpoista (myös vääntöä alhaalla) niin
    alut ja rullat ovat listan kärkipäässä kuten
    myös ruisku! mutta sitten puhutaan jo eri hintaisesta koneesta...

    J

    PS: Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että Fledalta lähtee letti!...naps naps! :wink:
     

Kerro tästä muillekin!