Takavetoinen lava-auto talvella? Otanko tallipaikan? :D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Lanttu, 22.9.2012.

  1. Lanttu

    Lanttu 1st gear

    Onko tämä nyt tosiaan ihan mahdoton yhtälö? Autossa on Nokian nastarenkaat mukana, mutta niillä ei ole lainkaan ajettu - joka hieman kyllä vahvistaisi teoriaa :D

    Eli tarkoitus olisi ajaa tuolla uudella "käyttöautolla" myös talvella. Asutaan pääkaupunkiseudulla, joten täällähän ei tunnetusti ihan naurettavaa hankea koskaan synny. (Äskeisen lauseen jälkeen katsoin ikään kuin muistutuksena valokuvaa, jossa seison 50 senttisessä lumessa Myllypurossa ja kaivan Yarista esiin.)

    Matkat ovat ~40-80km/h alueilla ajettavia matkoja hevostallille ja takaisin. Koko matka voidaan körötellä myös alle 60km/h teitä pitkin, mutta sillon joudutaan ajamaan tuossa Träskändan Puistotien villistä ylämäestä,jossa on bonuksena liikennevalot huipulla.

    Mitäs kokemuksia ihmisillä on tästä touhusta?
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    12 vuotta kokemusta näin äkkiä laskettuna. Vielä seudulla, missä tuota lunta riittää. Kyllä sellaisella pärjää, mutta hyvät renkaat pitää kyllä olla. Lukkoperästä on apua, mutta ei sekään nyt välttämättömyys ole... Lisäpaino lavalla kyllä auttaa. Mukaan vielä säkki pari soraa ja lapio. Niillä pärjää.
     
  3. Antabus

    Antabus 3rd gear

    Kyllä sillä jotenkin pärjää. Ja kun muutaman kerran hautaa sen kiinni, niin rupeaa pikkuhiljaa oppimaan minkälaisiin paikkoihin kannattaa jättää ajamatta.. Lukkoperästä on myös jonkin verran harmiakin jos vähänkin kaltevalla pinnalla raapaisee tyhjää.. Jonkun kerran valunut auto penkkaan kiinni..
     
  4. capri30S

    capri30S 1st gear

    Itsellä sama edessä, japanilaisilla ja euro- lavavehkeillä on kyllä tullut talvella ajeltua, mutta nyt eka talvi edessä v8 pikkiksellä, ja renkaat ainakin lähtökohtaisesti olettaen paskat, iänkaiken vanhat michelinin kuviolla. Kyllähän tolla pystyy driftaamaan helposti märälläkin, eli haasteita on edessä.. Vanilla on kokemusta reilun kymmenen vuoden takaa, eikä ollut herkkua silläkään, ja toi on vielä kevyempi. Mutta malttia niin eiköhän tolla pärjää.
     
  5. Lanttu

    Lanttu 1st gear

    Loistavaa, että emme ole täysin "hangessa" tässä asiassa. :D

    Onko hyvät renkaat yhtä kuin laadukkaat nastat vai syväuraset offroadit? :D
     
  6. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Jos ei syvään lumeen tarvi mennä kahlaan niin hyvät nastatrenkaat alle. Ja tosiaan painoa lavalle niin rauhottaa vähän. Offirenkaat tahtoo olla vähän liukkaan puoleiset talvella, tai näin oon kuullut. Kerron tarkemmin talven jälkeen kun on oma kohtasia kokemuksia
     
  7. Jampe_

    Jampe_ Gearhead

    Meillä oli tässä uudellamaalla viimetalvena toi emännän käyttis (fleetside kutosella) talvellakin ajossa, paskoilla kitkarenkailla. Painoa ja pari säkkiä hiekkaa lavalla sekä lapio kabiinin puolella ihan varmuuden vuoksi. Eihän toi mikään helpoin auto talvella ole, mutta paremmin se meni kuin olisin kuvitellut. Muistaa vaan sen kevyen perän ja kattoo vähän mihin ajelee. Ite jäin aluksi pari kertaa kiinni, mutta alkoipahan saada tuntumaa mihin voi ajaa ja mihin ei :D Tälle talvelle tulossa nokian nastat alle.
     
  8. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mitä itsellä kokemuksia neliveto hiluxilla, niin tollasilla karkeakuvioisilla offirenkailla voi vetopito (tai sitten se oli tehonpuutetta)olla lumella ihan kohdallaan, mutta sivuttaispitoa ei sitten olekkaan yhtään.
     
  9. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itellä oli vuosia sitten käyttiksenä vm 72 El Camino.Manuaali ei lukkoa ja kivikovat hankookit alla.Normaalista poikkeavia ongelmia ei ollu vaikka luntakin täällä riittää.Nii ja hytässä oli lämmintä ja nopeesti.
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Ihan perseestä se on. Loiva ylämäki ja liikennevalot, kun on jäiseksi kiillotettu niin siinä on eikä mihinkään pääse, takana jonoa ja valot vaihtuu punaiseksi joka kerta ennen kuin pääsee liikkeelle. Ilman hiekkasäkkejä ei tee mitään ja säkkien kanssakin on niin ja näin. Kadun varteen jos olet jättänyt ja on aurattu niin kaikki pitää lapioida ympäriltä pois ennen kuin pääsee irti. Mihinkään tiukkaan väliin on ihan turhaa yrittää kiihdyttää, ei varmasti ehdi. Vähänkin reilummin kun otat risteyksen mutkan niin aina irtoo perä, sukkasillaan saa ajaa kaupungissa. Mihinkään missä on yli 5cm lunta ei pysty parkkeeraamaan, jos sinne pääsee niin ei pääse enää pois. Ja jos ei oo katetta niin lava on täynnä lunta ja paskaa koko talven ja keväällä ruosteessa.

    Ja kyllä, on kokemusta.
     
  11. Lanttu

    Lanttu 1st gear

    Anteeks, mutta nauroin jostain syystä ihan levottomasti tätä lukiessa. :D

    Oli siis sen verran rehellistä purkautumista. :)
     
  12. Fleetsider

    Fleetsider 1st gear

    en missään nimessä allekirjoita tuota ylläolevaa.

    jokunen talvi menty takaveto fleetsidella, ja hyvin sillä pärjää kun hiukan käyttää järkeä ja ennakoi. en muista että olisin jäänyt kertaakaan kiinni, tai että ei olisi valoista ehtinyt tms.. eikä mulla ollu mitään painoja lavalla, tai edes huippurenkaita.
     
  13. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Kyllä takavetoautolla pärjää ihan hyvin talvella..Kuskistahan se loppupeleissä on aika paljon kiinni.Kokemusta n.1000000 km erilaisilla takavetoautoilla ja vuodesta -88 ilman nastoja.Ja oikea autohan vetää takaa,ei ole mitään muuta mahdollisuutta.
     
  14. timo.h

    timo.h Gearhead

    Dodge Dakota tuli just hommattua. Kunhan lumet tulee niin voi kertoa aiheesta lisää.
     
  15. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    ja kun mä oon aina luullu, et ne takavetoset työntää eikä vedä kuten etuvetonen :poff:
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ihan perseestä se on, nelivetoon verrattuna. Ei se siis ole sen huonompi kuin takavetoinen henkilöautokaan, mikä on ihan perseestä sekin nelivetoiseen verrattuna. Joka muuta väittää ei omista nelivetoa.
     
  17. steppari-91

    steppari-91 1st gear

    Kyllä sillä pärjää kun otat mukaan maltin lisäks sorasäkin ja lapion lavalle, alle kunnon nastarenkaat. Itte olen ajellu letukan sportsidella vuaresta -91, joka talvi ja viälä monta talvee tulen ajamaan sillä.
    Kamalin talvirengas mitä o tullu vastaan oli Cooper nastoilla, eka talvi meni normaalisti ja toisena talvena sai ajaa kurvit kävelyvauhrilla ettei ruvennu puskemaan. Ojassa ollu kerran ja silloin niillä Coopereilla, nyt niissä ei oo enään nastoja kun tein niistä kesäkumit.
     
  18. raggar

    raggar Gearhead

    Painoa lavalle ja hyvät renkaat niin kyllä pärjää. Ja sepeliä kannattaa pitää mukana ämpärissä tai säkissä niin on mitä heittää pyörän alle kun jää kiinni.
     
  19. Detroit steel

    Detroit steel 1st gear

    Kyllä lukkoperä auttaa asiaa aika paljon. Huomattavasti paremmin pääsee kuin esim. pitkäkatolla ilman lukkoa. Jopa ilman mitään lavapainoja.
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mä kans lipsautin tollasilla nastattomilla skottarin naapurireissulla pelleillessä ojaan kun tallattu lumi ei pitäny sivusuunnassa ja kun perä lähti rinnalle niin keula haukkas ojaan samantien. wagoneerilla hinasin perä edellä tulosuunnasta. helppo hinata kun laittaa pakin päälle tyhjäkäynnillä
     

Kerro tästä muillekin!