Takavetoinen lava-auto talvella? Otanko tallipaikan? :D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Lanttu, 22.9.2012.

  1. herrakani

    herrakani 1st gear

    Meikä suosittelee: Kapeet tavan nastarenkaat. 195/65/15 esim. Oon ajanu vuosikymmenen verran arki- ja työajoni pitkäkatolla ja vanilla ja mercurylla, ekat pari talvea luistelin ämplusässillä ja nastotetuilla 235/75/15:lla, heti kun vaihto tavan nastoihin ni ei tarttenu murehtia.

    Ja offroadrenkaat ei toimi lumella, lumi pakkaantuu nappuloiden väliin ja tekee sliksit.
     
  2. Banzuik

    Banzuik Double Gearhead

    Jos vähäkin epäilyttää omat ajotaidot niin parempi olla ajamatta :rotfl:

    Chevyn C2500 pikapilla on tullu ajettua talvella ja ihan tuo sinne meni minne pitikin. :odroll:
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kait porukalla on vaan tarve perustella itselleen ja muille se etuveto sitkutin jonka ratissa ne kärvistelee puol vuotta... :rotfl:

    Takavetojenkkiä parempaa talviautoa mulla ei ole ollut, paitsi tietty nelivetojenkki!
     
  4. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Eioo mahdoton yhtälö ! Riippuu paljon sinusta itsestäsi ja ajotavastasi miten onnistut talviajossa. Tossa tuliki monta hyvää vinkkiä jotka allekirjoitan itsekin kokeiltuina: Hiekoitussepeli ja lapio kyytiin, sekä
    lisäpainoa lavalle. Sulla on uudet nastakumit ja ne alle. Mä hommasin ittelle lisäksi parin lumiketjuja mökkiteitä tms. silmällä pitäen. Oot keväällä sitten talviajokokemuksia rikkaampi ja tiedät mitä ehkä tarvii
    hommata lisää varustukseen.
    Itellä tällä hetkellä F250 Ford 4WD lukoilla, jotka eivät hirveesti auta
    näillä renkailla(BFG All Terrain)kun loskakelit sattuu päälle ja niitähän täällä riittää. Eniten kuitenkin ajan takavedolla. Auton oma massa auttaa
    vakauttamaan menoa liukkaillakin, eipähän pysähdy nii äkkiä :lol:
    Aikaisempia talvikokemuksia oli Letukan El Camino ja 4WD Camper Special kovilla MS-kumilla, että liukasteltu on ja silti selvitty yli noiden paska(talvi)aikojen ajamalla.
    Anna mennä vaan ! :D
     
  5. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Eipä ole ollut mitään ongelmia kasikoneisella takavetoisella jenkki-avolavalla eikä etenkään 700-sarjan Volvolla. Jos renkaat on kunnossa, niin varmasti pärjää, ellei nyt totaalisen kädetön rattimies satu olemaan. Huonoilla renkailla voi liikkeellelähtö liukkaalla etenkin ylämäkeen olla jo taitoa vaativaa. Tosin kevytperäisellä takavetoisella yhdistettynä huonoihin renkaisiin on jo iso riski tehdä vahinkoa sivullisillekin, joten kannattaa pitää renkaat kunnossa ja nopeus omien taitojen tasalla.
     
  6. raimo3500

    raimo3500 2nd gear


    komppaan tätä ^^
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ihmettelin itsekin että mitä ongelmaa 740 volvon kanssa voisi olla. Pidin sitä aikoinaan erinomaisena talviajossa kun oli hyvät kumitkin ja kaikki. Toisaalta, tämä oli ENNEN kuin olin omistanut nelivetosen, tai edes ajanut sellaisella.
     
  8. Oki69

    Oki69 1st gear

    Sportsidella menny kesät talvet kohtuu kitkoilla täällä keski-suomessa ja hyvin on pärjänny kun käyttää pikkusen pelisilmää..
     
  9. demonax

    demonax 1st gear

    Tänä talvena harjoitellaan ekaa kertaa Deltalla, saas nähdä miten sujuu. Nastarenkaat ib jo hankittu, vielä pitäs sovitinrenkaat ja mutterit etsiä aluvanteille. Onneksi Joensuussa ei ole mäkiä. :)
     
  10. sikaprice

    sikaprice 3rd gear

    miksi ei pärjäisi? kunnon talvirenkaat alle vaan niin pärjää loistavasti!
     
  11. captainpera

    captainpera 2nd gear

    Ajelin yhden talven 1971 Chevy pick-upillani ja olin positiivisesti yllättynyt kuinka hyvin sillä pääsi. Peräpään pito Nokian nastoilla yllättävän hyvä jopa tyhjällä lavalla. Käytös liukkaalla looginen ja rauhallinen. Tuolla oli jopa helppo leikitellä liukkaalla.

    Tuo on valmistettu Kanadassa, joten kokemusta kovista talvista valmistajalta löytyy. Normi päänaukomista sai kyllä kuunnella, että varmaan jää tasasellekin kiinni... Enää en ole raskinnut tuolla talvella ajaa, vaan olen pitänyt talvet tallissa.
     
  12. impala67

    impala67 Double Gearhead

    neljä talvea ja joka vuosi n. 20 000km maalaismaantie ajelua, töihin ja takaisin. caminolla jossa ei ollut alkuperäisistä hevosista kuin puolet keulalla, hyvin kulki ilman mitään hiekkasäkkejä- ostin tosin heti ekaksi talveksi upouudet nastarenkaat, tais olla KUMHO:n sarjattomat pakettiauto-renkaat jotain 185-15C kokoa. hauskaa oli koko rahalla. ohjaamo lämpenee todella riittävästi, hyvä olisi olla jotain lavapressua muuten sitä saa koko ajan harjata- tosin luntahan se vaan on mitä talvella lavalle kertyy, mutta peruuttamalla ei pääse kovin hyvin etenemään edes loivassa pihassa jos on jäistä kaljamoa. tai noh, hillittömällä sudittelulla kyllä. ja ei siis ollut missään vaiheessa lavalla muuta kuin hyötykuormaa joskus milloin nyt mitäkin piti kuskaa.

    anna mennä vaan!
     
  13. O.J.

    O.J. 3rd gear

    On itelläkin aika huonoja kokemukset takapotkuista ja talvesta. Normiajossa ei mitään vikaa, mutta kaistojen välissä on pysyttävä. Pihoihin missä lunta yli 5cm jäin kiinni koneella kuin koneella, joka vetää vaan takaa, eikä ole lukkoa. Nelivetolantikka nyt kiipeili mistä vaan ja Scottarinkin pelasti monesta paikasta lukkoperä. Vanukas kohtalaisen huono, nastarenkaillakin. Pahin oli Volkkarin LT lavuri; jäi kiinni kun ääneen meni sanomaan, että sataa lunta... Etuvedot on kivoja käyttiksiä, pitkään mentiin ameriikancorollallakin, eikä kiinni missään. Nyt kuitenkin taas iski jenkkikuume, ja kauppoja hierottu F350 paripyöräkoneesta, alla BFG AT.

    Tuoko nuo parifillarit mitään toivoa talvelle sinkkupyöriin verrattuna?
     
  14. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Aivan mainiosti, lyhyt takapotku -91 Fleetside on itellä kesät talvet nurkka-autona maaseudulla, ei ainakaan mulla oo ongelmia tuon etenemisen kanssa ollut. Uudehkot nastarenkaat auttaa toki asiaan.
     
  15. Maria

    Maria 1st gear

    Samaa mieltä.
    Onhan noilla lavavehkeillä tullut ajeltua kesät talvet ja aina on sinne menty mihin on pitänytkin eikä kertaakaan ole jääty kiinni tai menty ojaan.
    M+S renkaat alla eikä nastoista tietoakaan.
    Toki pari kertaa on käynyt mielessä, että nastat olis jees.
    Siis kun ajelet jotain seututietä 60kilsaa ja on niin perkeleen liukasta ettei kehtais jarruttaa tai painaa kaasua kun perä lähtee heti alta.
    Silloin kävi mielessä, että seuraava kaupunki ja siellä rengasliike, niin nastat alle mutta kun on perillä, niin on nastatkin unohtunut. :rotfl:
    Kerran on jääty liikennevaloihin ja sekin onneks Hyvinkäällä ko oli "hiukan" liukasta.. Onneks en ollu ratin takana. :lol:
     
  16. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Itekään en oo kuullu että joku auto ois jääny itekseen kiinni tai ajanu kolarin.Ku eikös siihen yleensä se kuskikin tarvita??
     
  17. umpio

    umpio 3rd gear

    Jos minä kuljin 90 -luvun alussa kaksi vuotta kesät talvet Tampereelle FSO Pollella, niin eiköhän muillakin takavetolavureilla talvella pärjää >;P
     
  18. Lanttu

    Lanttu 1st gear

    Ilmeisesti tämä asia jakaa mielipiteitä melkoisesti. Sinänsä olisi mielenkiintoista olla kärpäsenä katossa parin ääripään kyydissä tästä keskustelusta tsiikaamassa, että mitä siellä ratin takana oikein tapahtuu jos mikään ei riitä talvella. :D
     
  19. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Mitä on kevytperäisyys, en ole ehkä sisäistänyt asiaa ihan täysin oikein?

    Mielestäni tuollaisen full-size pickupin peräpää ei voi olla kovin kevyt, jos pelkästään takapyörillä on lava tyhjänäkin painoa karkeasti ottaen jonkun uuden pikkuauton omamassan verran (n.8-900kg) :odroll:
    Vai kuuluuko joku esim Citroen C1 880kg:n omamassoineen ja muut samaan kokoluokkaan kuuluvat laittaa talveksi talliin :lol:
     
  20. Putte

    Putte 1st gear

    Ei se paha olisi, jos nuo Citikat pysyisivät siellä tallissa pois autojen tieltä. :wink: Tässä kohtaa tarkoitan autolla kaikkia takavetoisia, en ainoastaan amerikkalaisia.
     

Kerro tästä muillekin!