Takavetoinen lava-auto talvella? Otanko tallipaikan? :D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Lanttu, 22.9.2012.

  1. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Kokemattomalle takaveto ja kohtuu painava auto on vaarallinen. Liian suuri tilannenopeus ja hangessa ollaan ellei jo juututa johonkin mäkeen kiillottaan jäätä.. Ainakin hinurikuskit kiittävät. :D Oppirahat maksettuaan pärjää,ja jotkut eivät osaa senkään jälkeen. Jos jo tunne että ei ehkä tule toimeen niin varmaan parempi jättää talliin. Naiselle en antais ajoon alkuunkaan! :D
     
  2. Maria

    Maria 1st gear

    Totta kai kuski tarvitaan. :D
    Ei se yksin liiku..


    Aha? :D
    En minäkään enkä muuten miehillekään.
    Hankkikoot omat kärrynsä.
     
  3. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Öh...

    Meillä on kyllä sellainen systeemi, että kumpikin ajaa sillä, mikä sopii parhaiten kyseisen hetken käyttötarkoitukseen :poff:
    Jos satun haluamaan käydä polttamassa emännän Taunuksella kumia, voin tehdä sen. Ja ihan yhtä lailla hän voi halutessaan/tarvitessaan niin vaatiessa ottaa pick-upin, tai vaikkapa '54 Fleetwoodin kelistä riippumatta. Ainoastaan elukoiden ja ajoneuvojen kuskaaminen pickupin perään kytketyssä perävaunussa jää poikkeuksetta mun tehtäväkseni ajokorttiluokista johtuen :odroll:










    Nojuu, mutta eihän se koske vain talvea :rotfl:
     
  4. Putte

    Putte 1st gear

    Yhtä paljon niistä on kyllä riesaa kesälläkin. :rotfl:
     
  5. T5

    T5 Gearhead

    Kieltämättä hiukan jänskättää, miten talvella pääsee tuommoisella takaveto duallylla etiäpäin.
    Luotto on kova, että nastarenkailla ja ennakoivalla ajolla pärjää.
     
  6. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    No jos telivetosella lavetin veturilla,jossa ei oo ees kevennintä,pääsee nii sitten pääsee millä vaan..
     
  7. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Takaveto dually alla vuodesta 2004 eteenpäin joka talvi, ei nastoja, maaseudulla, kaupungissa, ajotapa ei aina ihan niin ennakoiva, ei mainittavia ongelmia.



    Tämäkin kahlaaminen sujui mennentullen ilman apuja:
    [​IMG]
     
  8. 3191699

    3191699 1st gear

    Lisäämpä omankin kokemukseni tähän soppaan.
    Joskus -80 luvun lopulla mulla oli talvikäytössä -75 Ford Ranchero. Mahdollisimman leveät renkaat siihen piti talveksikin taakse saada, edessä tais olla jotkut 175/14. No eihän köyhällä kuitenkaan vara ollu mitään uusinta uutta tai kaikkein leveintä rengasta ostaa, joten ostin siihen (kun halvalla sain) uudet Nokian 08:t, leveydeltään 215. Eihän niillä mihinkään päässy, sinnikkäästi kuitenkin koko talven ajoin työmatkani 25km/ suunta. Risteyksiin piti ajaa pysähtymättä, tai jos joutu pysähtymään, niin piti pakittaa takas ottamaan vauhtia, että pääsee polanteiden yli.
    Talven mittaan pito peräpäässä parani, ei tosin renkaiden takia, niistähän oli nastoja lähtenyt jatkuvan sutimisen takia. Pidon lisäys johtui siitä, etten koko talven aikana kertaakaan tyhjentänyt lavaa lumesta. Asun kuitenkin Pohjois-Karjalassa ja talvet olivat silloin täällä erittäin runsas lumisia, joten painoa oli. Koskaan ei poliisit huomauttaneet lumilastista, saatikka suorien putkien tuottamasta musiikista...
     
  9. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Nyt on pakko päästä avautumaan ihmetyksestäni, eilen ja tänään ollut jäätä, lunta ja loskaa maassa. Tulos? Etuvetohenkilöautotkin suttaa enemmän risteyksissä ja mäessä kuin minä. Todella positiivinen yllätys! Kai se on se piiiitkä akseliväli ja painojakaumaa parantaa vielä miehistöhytti, iso lava, painava runko ja vetokoukun YLIjäreä kiinnitysalusta... On noilla paripyörillä aika maaginen ote pintaan, vaikka kuluneet ja halkeilleet All-Terrainit ovatkin.
     
  10. T5

    T5 Gearhead

    Takaveto? Lukkoperä? Lava tyhjä?
    Jäin eilen ainoastaan 4 kertaa omaan pihaan kiinni noilla m+s-renkailla. Tosin takana olevat m+s-renkat ovat Kalifornian peruja, eli saattavat olla aika koppurat vaikka kuvioo onkin hyvin. Onneksi oli jäänyt pihan nurkalle kesästä yksi hiekkakasa, niin pääsin liikkeelle.
    Autona Chevyn crew cab.
     
  11. capri30S

    capri30S 1st gear

    Jokos topikin aloittajalla on kokemusta lava-autosta talvella?
    Itselle tuli hommattua kunnolliset talvirenkaat, ja nyt on muutaman päivän saanut reenata talviajoa pikkiksellä. Nousee tyhjänäkin toi mun auto ainakin ihan kummalisistakin paikoista, kunhan ei päästä lyömään tyhjää..
    Ja tuntuu tossa se lukkokin toimivan jos tosipaikka iskee, niin kaasua vaan ja alkaa molemmilla kuopiin.
    perjantaina oli n.2200 kg koukussakin, eikä mitn ropleemia liukkailla.
    Positiivinen yllätys!
     
  12. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead


    tuo sun foorttis oli muutama vuos sitten työkaverilla ja sekin kehui että yllättyi talviominaisuuksiin. vain muutaman kerran kiinni :rotfl:

    Mun Dodgen kyydissä ku työkaveri oli, ja esittelin paskoja takaveto-ominaisuuksia, niin sanoi että foortti menee kyllä paremmin takavedolla. mutta kun löin nelivedon päälle niin ei sanonut enää sanaakaan.

    Kaikki on niin suhteellista.
     
  13. Savaloja

    Savaloja 1st gear

    Olen kymmenkunta vuotta autoillut pelkästään takavetoisilla autoilla, ja kuutena viimeisimpänä vuotena kilometrejä tullut noin 70tkm/vuosi.

    Hyvin niillä on pärjännyt, tosin talvirenkaat on olleet aina hyvät. Hankalin oli ehkä 207 mersu, jolla jäi kesällä kiinni tasaiselle pihalle kun oli märkä nurmikko. Mutta talvella pärjäsi kun oli 90kg painoa perällä. Ransitti oli yhden vuoden, maineestaan huolimatta aika hyvä etenijä (oli lukkoperä ja lisäpainoa takana)

    Nuo nykyiset farkkumersu ja -99 Vani ei tarvi mitään lisäpainoja.
     
  14. itarumaa

    itarumaa 1st gear

    No ainakin minun täysin tunnottomalla ohjauksella varustettu Lexus on aika karsea talvella. Ei lukkoa, automaatti, 1900kg+, 280hp ja kitkat tekee talviajosta aika mielenkiintoista. Itse asiassa viime talvena oli jo lähellä kaideosuma, kun vähän liikaa kaasua ja automaatti vaihtoi alaspäin 80km/h vauhdissa, auto samantien poikittain vaikka oli sekä luistonesto että ajonhallinta päällä.

    Kyllähän sitä pärjää kun ajaa pintakaasulla ja varovaisesti ennakoiden mutta kyllä etuvetoautoon jos vertaa niin eroa on kuin yö ja päivä.
     
  15. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Meiän porukoilla oli takaveto isuzuja 9 vuoden ajan kun isä nuukana miehenä ei raaskinu ostaa nelivetoo,olis vieny pari litraa enemmän naftaa :D ... Olihan se helvetinmoista taistelua tyhjällä autolla,ja meinas maksaa äitiltä hengen.Olis maksanukkin jos ei olis ollu sitä hytin takana olevaa lavakaarta,otti ja pyörähti kaasua painaessa (62heppaa) sopivasti sillan kohdalla,siitä auto kaiteen päälle ja pyörähti rotkoon kolme kertaa katon kautta ympäri. Kyllähän se ei ole ihan yks yhteen että "auto ei itsessään tee sitä tai tätä",onhan se pitkälti niinkin mutta eipä aivan täysin kuitenkaan. Pajero kun tuli taloon niin olihan se suoranainen shokki että voiko autolla tosiaan päästä näin hyvin etenemään..
     
  16. lordC

    lordC Gearhead

    Mulla oli aikoinaan '91 pick uppi scottari. Oli tosin neliveto, mutta todella harvoin oli 4wd päällä, vaikka ei ollu nastojakaan. Eli hyvin sillä eteni talvellakin.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Oltais nyt edes realisteja ja todettais että siihen voi tottua,sillä pärjää välttävästi tai huonosti.On tuossa mullakin takaveto olemassa ja ei se nyt HYVIN sillä mene,täysin älytön väite.Ja vaikka kuin olis nastarenkaatkin takapotkussa niin ei ne missään lumipöpperökelissä auta kun ei ole mihin purra,kovalla jäällä tietysti auttaa asiaa..
     
  18. rb

    rb Double Gearhead

    No onhan noilla vuositolkulla tullut pärjättyä, mutta nyt kolmena edellisenä talvena kun kaikki maailman lumi on satanut tänne eteläasuomeen, niin siinä on käynyt kyllä nelivedotkin mielessä.

    Normitalvena täällä on ollut ne pari aamua kun tienpinnat ovat päässeet jäätymään, jolloin on jotunut toivomaan ettei ne ylämäessä olevat liikennevalot vaihtuisi punaisiksi, mutta edellisinä talvina kun harvase päivä sai kahlata akseleita myöten lumipöperössä, niin reitinvalinnat on ollut syytä miettiä huolella!!!

    Mutta katsotaan nyt millainen tästä talvesta kehkeytyy. Viime perjantai ei kyllä luvannut ollenkaan hyvää tulevan kannalta...
     
  19. capri30S

    capri30S 1st gear

    Mä taas väitän että se on just toisinpäin, sellasessa lumipöperökelissä kunnollisella renkaalla menee varmasti paremmin kuin peilikirkkaalla jäällä. Viime perjantaina 2wd pikkiksellä ei mitään ropleemia edes tyhjä traileri perässä nousta paikaltaan ylämäkeen, nyt kun on oikein paikkapaikoin kiilloteltu, niin tuntuu lyövän tyhjää helposti.
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Kunnollisella renkaalla joo,mutta tarkotin että se nasta itessään ei siinä auta mitään. Mulla on verekset bfg-at:t alla ja kyllähän tuo sutii nelikollakin kun risteys on kunnolla liipattu,muutaman kerran kokeillu takapotku päällä vastaavissa tilanteissa niin se lähtee varovaisella kaasun käytöllä jotenkuten eli saatanan huonosti,vähänkin reippaampi polkasu niin monesti olis jääny siihen. rb:llä oli tuossa hyvä pointti,talvet on tuolla etelässä todellakin muuttunu..jatkuvasti seilaan ite tuota oulu-helsinki väliä niin samaa siperiaa se on koko matka nykyään.Kainuu ja lappi on sitten vielä astetta tiukempia mestoja :rotfl: ..
     

Kerro tästä muillekin!