Takavetoinen lava-auto talvella? Otanko tallipaikan? :D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Lanttu, 22.9.2012.

  1. capri30S

    capri30S 1st gear

    En kyllä itse laske tollasia allterraineja minkäänlaisiksi talvirenkaiksi.. en ihmettele jos niillä onkin ongelmia lumipöperössä..
     
  2. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Mulla on ollu sekä nelivetoisia että takavetoisia jenkki lava-autoja. Niin ihmetystä herättää se että miksi pitäisi käyttää takavetoisia kun nelivetoinenkin on keksitty. Sehän on suorastaan fysiikan lakien vastaista että painava keulaisella takatuupparilla pääsisi talvella edes kohtuullisesti liikkeelle. On se vaan yhtä sutimista ja tarkkaan on katottava minne pysäyttää.
     
  3. rb

    rb Double Gearhead

    Tänäpäivänä mä myönnän nelikon edut enkä ala niitä kiistämään.

    Mutta normaali oloissa kun en harrasta metsikössä mönkimistä vannon edelleen takapotkuisen nimeen, sen paremman ajettavuuden kannalta.

    Jäykkä etuakselinen nelikko on valtatiellä mikä on. Jos 99 pros ajosta on valtateillä, niin siinä nelikon perustelu jää pelkästään näihin vi......maisiin talviolosuhteisiin, joista toivottavasti täällä etelässä ole tullut pysyvä ilmiö..
     
  4. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    c3500 mennään 120 km pvä,vanhat talvikummit ilman nastoja,onneksi meilläpäin ei ole semmoista kaameaa talvea kuin kehä ihmisillä eikä suolattuja teitä,ei kyllä aamu 5 ole aurattukkaan,näkkyypä hyvin missä on susi jolkotellut.kaikki on suhteellista.
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Aika huuhaata kyllä tuo ettei pääsis takaveto päällä menemään lavurilla.

    Itellä oli 2 talvee sit -92 pitkälavanen Fleetside, kytkettävällä nelivedolla, 4.3L+Manuaali.

    Kerran oli kun oli pakko pistää 4-veto päälle kun erehdyin pysähtymään keskellä mäkee ja siitä pitikin jostain syystä lähteä takas mäkee ylös perä edellä, se ei enää onnistu pelkästään takaveto päällä.

    Muuten ei kyllä mitään ongelmaa ollut ilman nelivetoo, olihan se kyllä hauska mönkiä menevään neliveto päällä kun pääs minnevään :D

    Olis vaan rahhoo ostaa nelikko Fleetside ni ostasin kyllä heti!
     
  6. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Mustakin tulee valkoseks kun tarpeeks suu vaahdossa selittää ja uskoo omiin valheisiinsa,ja kuten tossa aiemmin sanottiin,fysiikan lait.Jotkut osaa selittää nekin kumoon.Pitää myydä tuo nelikko ja vaihtaa takapotkuun kun se kerran ajaa saman asian..V...n i......t.
     
  7. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Eli yhteenveto: Nastattomilla pärjää hyvin takavedolla mutta uudet nastattomat on ihan paskat nelikossa..Tää on sitä od-logiikkaa. Vähän sama homma kun yks takavetoinsinööri moitti chevyä kun ei ole napalukkoja..Ei se mun mielestä oikein kiva ollu pajerolla kun tarvi vaihtaa nelikolle,niin pysähyt ja lähet vääntelemään lukot kiinni..ja vaik olis ollu automaattilukotkin niin peruuttamaan joudut että saat takapotkun taas päälle.Musta tuo on näissä aika mutkaton systeemi että heität vauhdissa minkä vetotavan haluat..Eikä se missään kulutuksessakaan näy,näissä pyörii vaan vetarit mukana,ei etukardaani..Sporttruck vois meille nelivetomiehillekkin kertoo että mihin sä niitä napalukkoja tarviit? Takaptuupparimiesten paskanjauhantaa sanon ma.
     
  8. DX

    DX Double Gearhead

    Tossa tärkeimmät, vanha totuushan on, että jos pyörä ei edes yritä vetää se jarruttaa.
    Ite kävin joskus ihan tulessa testaamassa jäykkäakselisen 4wd stepparin, lyhyt lava ja hytti,
    aattelin että tossa caminon tilalle oiva nelikko, oli hiton hyvä ja olevinaan halapakin,
    mutta uusitusta alustasta(kin) huolimatta ajokokemus oli niin "valmetti", että ajoin vaan korttelin ympäri, voi kyynel mikä nyökky- ja hyppyheikki käärmeilyineen se oli verratuna caminoon,
    kumminkin vetelen ton 99% sileetä baanaa sata lasissa.

    on kokeiltu f250 foordia, suburbania, joka mallin blatseria jne. en oikeen dikkaa noiden ajettamattomuudesta ja mukavuudettomuudesta, parhaimmillaan ne on vain vähän kökköjä.

    että käyttötarkoituksen mukaan.
     
  9. Hoovee

    Hoovee Double Gearhead

    se "Pärjääminen":kin on niin paljon kiinni ketä sen sanoo! jokaiselle on oma mieltymyksensä, mikä on pärjäämistä tai mikä ei....

    Kyllähän sitä itsekin tulee pelkällä rekkaveturilla(siis ilman kärryä, eli pitoa ei nimeksikään) ajettua talvella paljon enemmän kuin Dodgella. Viikottain on kiinni jossain, tarvii lapiota, hiekkaa ja ketjuja. Silti en ole koskaan vielä tarvinnut hinuria. Onko se pärjäämistä vai ei?

    PRSEESTÄ se ainakin on ajaa jollain takavetoisella missä painojakauma on luokkaa 75/25 :rotfl:

    Sitten kun pääsee neliveto-dodgen rattiin niin tekee mieli mennä pysähtymään jonnekin ylämäkeen ja nauttia siitä kun auto lähtee tyhjäkäynnilläkin liikkelle kuin kesällä 8)

    Eikö se kiinnijääminen kuitenkaan se ainoa haaste ole.
    En esim tiedä kuinka paljon pelottais olla dodgen apukuskin penkillä, jos joku taitamaton/kokematon ajais... tie liukas, 80kmh vauhtia, takaveto päällä, lava tyhjä, turbiinilukko päällä, nastattoman mud terrainit renkaina, pieni ahtopaine jo koneessa.. Pienikin ylimääräinen polkaisu kaasuun saa sen kyllä heti poikittain.
    Luulen että pelottais niin paljon etten taida edes kokeilla sitä apukuskin penkkiä :odroll:
     
  10. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Ootko kokeillu Ramchargeria? Mun mielestä se oli oikein mukava reissuauto ja meni töyssyissä just sopuisasti ettei tullu merisairaaksi mutta ei lentänyt penkiltäkään. Siinä oli Ranchon alusta. Useampi talvi tuli ajettua all-terraineilla eikä nyt varsinaisesti pelottanu mutta takaveto-automaatti-automaattiryyppy oli hanurista. Tässä siis käsin kytkettävät napalukot. Vois olla tosi kiva nykypäivän talvirenkailla. Missään vaiheessa ei tolla tullu traktorifiilistä ja mutkateilläkin tuli laskettua vauhdikkaammin kun monella henkilöautolla ja istu järkyttävän hyvin tiessä eikä kallistellu.
    Nykyään on autot ja renkaat sen verta hyviä etten todellakaan halua ajaa ympärivuoden nelikolla, harrastepelinä semmoinenkin löytyy mutta ei oikeesti tunnu olevan täällä maallakaan semmosia päiviä että tosissaan tarvitsisi. No tämä ei siis ole kommentti takavetolavetin puolesta talvella kun en semmosta omista vaan pakuja ja kuorkkeja vain..
     
  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tuossahan se ongelman aiheuttaja on, eikä auton takavetoisuus. Talvella käytetään talvirenkaita. Yhdessä japsimaasturissa mulla oli kesärenkaina Mud Terrainit, ja kerran laitoin ne talvella alle kun ostin uudet talvirenkaat keskellä talvea ja hiekkapuhalsin ja maalasin samalla talvivanteet. Hetipä olin pusikossa kun lähti nelivedolla ylämäkeen noustessa luisumaan sivukaltevalla tiellä sivuttain. Nyt on Jeepissä kesärenkaina All Terrainit, ja niillä olen luistellut ensimmäiset liukkaat, kun yleensä kuitenkin vielä tulee uudelleen kuukaudeksi kesäkelit. Vähän parempi pito kuin Mud Terraineissa, mut ihan paskat talvirenkaat nekin on.

    Kolmisenkymmentä vuotta olen ajellut takaveto-pick-upeilla, enkä muista koskaan hinausapua tarvinneeni. Nelivetoisilla on kyllä tullut oltua jumissa usemmankin kerran.
     
  12. Kopy

    Kopy 1st gear

    Lavavehkeillä ei juurikaan talviajokokemusta, mitä nyt kaverin viritetyllä stepparilla tuli junnuna heiteltyä kuusikeikkaa jouluaattona pitkin kaupunkia.. pääasiassa poikittain.

    Nyt olen pari talvea takatuuppareilla talvet liikkunut, vielä ei liiemmin ongelmia ollut. Viime talvi kului n. 300 heppaisen MB:n puikoissa ilman hätää, luistonesto ja hyvät nastotetut kitkat (hakkis 5 muistaakseni) piti yllättävät luistelut kurissa tilanteessa kuin tilanteessa, mutta antoi kuitenkin hitailla nopeuksilla potkaista pikkaisen perää sivuun jos tuntui alkavan puskea..

    Tänä talvena ensimmäistä kertaa liikkeellä ilman luiston estoa Bimmerillä ja pitkäkatolla. Bimmeri on hyvistä renkaista huolimatta tullut pari kertaa pyöräytettyä, mutta onneksi tilaa on piisannut eikä ole mitään sattunut. Noista on hyvin tullut otettua oppia, että mitä kaasulla saa ja pitää milloinkin tehdä.
    Baby Bluen kanssa (satunnaisesti, olosuhteiden pakosta) liikkuessa saakin todella olla varovainen. Todella huonot jenkki-halppis-nastarenkaat, (Winterstar, tjsp) jotka on aivan kuivat ja joka ainoa nasta katki, eivät todella anna lupaa ajaa rennosti. On syytä varoa mäkiä, molempiin suuntiin, risteyksiä ja etenkin kiihdytyksiä ja laatikon alaspäin vaihtoja.. Mutta tuon Bimmerin kanssa olen sen verran käynyt avoimella alueella "leikkimässä", eli harjoittelemassa ääritilannekäytöstä, että uskaltaa noilla tarpeenvaatiessa liikkua vaikka minne...
     
  13. raimo3500

    raimo3500 2nd gear

    jokaisella on omat mielipiteensä ja antaa tekstin kertoa, että juuri hänen renkaat+ etutaitakataineliveto on paras. sitten haukutaan muut.

    oli huonot tai hyvät renkaat, reittiä voi melkein aina vähän soveltaa tai mennä toisella vehkeellä. ja auto ku auto menee renkaista riippumatta sillei niinku sitä viedään, joko kahva tai perä eellä. välillä on niitä liukkaita paikkoja joissa on ihan yks ja sama, et mikä rengastus on alla. sitten jos menee, niin sittenhän se menee pitkäks tai ei pääse liikkeelle.

    lyhyesti sanottuna varmasti ajotyylistä ennemmin kiinni tuo homma ku rengastuksesta, eli ajotyyli myös rengastuksen mukaan.
     
  14. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Aamen.
     
  15. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Ennenvanhaan ei nassutettu tämmösistäkään asioista ollenkaan,ajeltiin vaan menemään.Ei se haitannu,jos välillä vähän luisua otti tai jonnekkii kiinni jäi.Ajotaitoa saisi moni ihminen ihan oikeasti kohentaa,huomaa nykyään et aika monella se on hukassa.
     
  16. Pertura

    Pertura Gearhead

    Tähän väliin varmaan sopisi pari kuvaa joista näkyy miten hyvin pikappi etenee talvella. Tossapa toi on jumissa, Country Golffilla piti nypätä irti

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ja kyllä, toi on nelikko
     
  17. starcraft

    starcraft Gearhead

    ^^ Kuinka tuo tuohon jumiin jäi? Viime talvena emännän Suburban tuli ajettua mökin pihaan lopputalvesta jossa oli lähes helmoihin asti lunta. Meni ja tuli pois ilman sutimista ja nastattomilla talvirenkailla.

    Muuten aihetta luettuani huomaa että niille 100 eri automerkille ja vielä useammalle automallille on tarvetta. Kaikilla on eri mielipide mikä on hyvä tai paras.
     
  18. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ja myö ajeltii ihan huviajelua kaverin rotgella(3500) puolmetrisessä hangessa pellolla ihan leikiten. Renkaina allterrainit. Takavedolla uskon et tohon vois jäädä ku on ihan naurettava kapistus pelkällä takavedolla.
     
  19. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Kyllä tommoseen vaan jää kiinni ja hyvin, kun ei lukkoja ole kummassakaan päässä (jos oikein muistin ei Tipussa tainnut olla) ja pääsee kaks rengasta kaivaan jäälle. Ai mistäkö tiedän... no pari kertaa oon mettäteillä tommoseen tilanteeseen päässyt. Sitten lapiodaan ja nakotaan vanhaa ketjua renkaan alle että sais liikkumaan edes vähän ja sais vauhtia.

    Ite koittelen alottelen talven leikkejä BF:n mud terrain MK2 nastotettuna, nastoja lyötiin tosin vähän enemmän kuin laki sanoo. Ei noi vielä ole miltään järkyttävän liukkaalta tuntuneet polanteellakaan, tosin ei ne niin hyvn pidä kuin oikea talvirengas. Kyllä nelikko joutuu käyttään jo ihan varuilta joissain risteyksissä, mutta mikäs sen helpompaa ottaa autolle pieni alkuvauhti ja tuikata keppi takas takavedolle, kun en halua ajaa nelivedolla koko aikaa. Yllättävän vähän noilla tosiaan joutuu käyttään nelikkoa.
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Mulla on Nokialaiset nastoilla ihan siksi, että tolla takavetoisella pystyy ylipäänsä liikennöimään.

    Pitää tiettyyn rajaan asti helvetin hyvin mutta sitten kun pito karkaa niin se kans karkaa, eikä paljon varottele.

    Lavalla on nyt joku 80 kiloa tavaraa. Jos sen tuplaisi ja saisi ihan takalaitaan, niin siitä voisi olla iso apu.

    Äsken kun Kävin Järvenpään suunnalla vanha lahdentie oli pienen lumitihkun ansiosta ihan jäässä, niin kiihdyttelyä sai harrastaa luistonesto kaasujalassa koska sutiessa se vaan sutii, eikä mihinkään kiihdy!!!

    Se positiivisuus kun keula on raskas ja rengas on pureva, niin toi pysähtyy muuallekkin kun lyhtypylvääseen. Sitä tarvittiin edelliselläkin reissulla kun risteyksestä tullut vanha täti ooppelilla käänsi suoraan eteen oikeanpuoleiselle kaistalle, vaikka siinä olisi se vasen kaistakin ollut.
    Sen verran sain jarruteltua ja siirryttyä itse sinne vasemmalle kaistalle, ettei ooppelin takapäästä tullut metriä lyhyempi...
     

Kerro tästä muillekin!