takavilkkujen outo toiminta? releet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja pete78, 21.4.2014.

  1. pete78

    pete78 Gearhead

    Pitää kysästä että onko muita releitä kun vilkun rele ohjaamassa vilkkuja ja jarruvaloo.
    Etuvilkut toimii normaalisti. Taka ajovalolangat palaa normaalisti. Vasemmalle vilkuttaa taaksekkn
    normaalisti. Mutta oikealla takana palaa molemmat langat eikä vilku...ei sitten millään.

    Alkanu tuo vianetsintä tuntua vähän yliluonnolliselta kun vilkun viiksi ok, jarruvalokytkin ok, vilkun rele ok,
    Polttimot ja kannat ok
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Molemmat langat palavat oikealla vikun päällä ollessa, vai milloin?
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Valomoduuli, jos joku uudempi laite.

    Jos joku vanhempi, niin lähtisin etsimään vikaa lampunkannan kytkennöistä ja johtojen keskinäisestä oikkarista.

    Miten se valo pälää jos parkit ei ole päällä ja laitat vilkun päälle.
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Päättelin, että kyseessä olisi tuo 65 Pontiac Tempest?
     
  5. pete78

    pete78 Gearhead

    65 tempest on kyseessä. Molemmat langat palaa jatkuvasti heti kun
    laittaa valot päälle riippumatta muista tekijöistä. Itelleni tulee sähköihmisenä
    näillä oireilla nimen omaan mieleen oikosulku johdossa tai kären kiinni
    palaminen jossain releessä jota en ole vielä löytäny.

    toivosin että tämä oikosulku olis viimenen vaihtoehto. Tuossa kun moni
    muu kun minä on vetäny johtoa ristiinrastiin. Vähän niinku neulaa heinä-
    suovasta ehtis jos johtoja jäljittää :)

    ainii!! Jarruvalot ei reagoi jarrutettaessa vaikkakin jarruvalokytkin toimii oikein
     
  6. Steve McQueen

    Steve McQueen 3rd gear

    Takavalon polttimon kanta oikosulkee molemmat navat yhteen?
    Eli väärän tyyppinen polttimo, tai polttimo vinossa?
    Tai sitten polttimon kannan sisällä navat / piuhat yhdessä?
    Entäpä takavalon maadoitus?

    Nämä kävisin ihan ekana läpi.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Taka- ja jarruvalovirtapiiri on sitten kiinni toisissaan jossain kohtaa. Joskus niin voi käydä polttimon sisälläkin. Vika voi olla takavalon kannassa, polttimossa tai sitten johdot ovat yhdessä.

    Näin sen kuuluu toimia: Jarruvalojen virta kulkee vilkkukatkaisijan kautta ja vilkkua päälle laitettaessa kyseisen puolen yhteys jarruvalokatkaisijaan katkeaa ja yhdistyy vilkkureleelle ja saman puolen etuvilkkuun.
    Katso jarrua painaessa, tuleeko jarruvalojen virta vielä vilkkukatkaisijasta taakse meneviin johtoihinkin.
     
  8. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Edelleenkin, miten vilkku toimii kun valot eivät ole kytkettynä?
     
  9. pete78

    pete78 Gearhead

    Kontissa on polttimot testailtu ristiin, kannat kertaalleen purettu
    ja kontaktit puhisteltu. Uskoisin että vika on tulopuolella.

    nyt kun tuli puheeks tuo vilkun viiksi ja jarruvalojen jännite, niin heräs ajatuksia.

    jos on niin että jarruvalojen jännite myös kulkee vilkun viiksen kautta
    niin siinä voi olla avain tähän asiaan.

    En ole nyt pitkään aikaan asiaa pohtinut niin ei muista kaikkee. Pitääpä
    Irrotellä lähdöt rattipylväältä ja mitata pylvään johtosarja. Vaihoin tuon
    pylvään pari, kolme vuotta sitten ja viime syksynä päästi keppeet savut keskiöstä.
    kun avasin niin mitään kärähtänyttä ei näkyny.

    nyt heräs ajatus aikasemmista kommenteista että pylvään johtosarjassa
    on käyny käry pylvään sisällä. Siellä vois nyt sitten hyvinkin olla oikee jarruvalo ja
    ajovalo oikosessa.
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Siellä ei ole kuin vilkkurele ja se toimii normaalisti jos edessä vilkkuu.

    ELi kuten on mainittu, johdot yhdessä tai kannassa vikaa.
     
  11. pete78

    pete78 Gearhead

    Mikkis...jos en väärin muista niin normaalisti. Pitää tarkastaa...
     
  12. pete78

    pete78 Gearhead

    Joo...alkaa kääntyä voimakkaasti tuonne pylvään johdotuksiin ja koskettimiin
    seuraavat tutkimukset kun muistin tuon minkä aikasemmin mainihin.
     
  13. pete78

    pete78 Gearhead

    Minäpä tutkin huomenna asiaa ja kirjottelen mitä löyty.
     
  14. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vaikuttaisi ainakin siltä, että siinä on kaksi eri vikaa.
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jos toimivat normaalisti ilman valoja, on johdot yhdessä jossain.

    Mittaa polttimonkannasta ja mene liitin kerrallaan eteenpäin, jostain se vika löytyy.
     
  16. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ajovalon eikä parkki- ja takavalon virta ei taida 65-mallisessa käydä rattipylväässä ollenkaan, kun valokatkaisija on kojelaudassa ja valonvaihtaja lattialla. Vaihdenäytön valoon tulee kyllä virta mittarivalovirtapiirin potikalta, jos näyttö on tolpassa eikä kojelaudassa. Mutta jarruvalon virta kulkee kyllä vilkkukatkaisijan kautta, onhan jarruvalolla ja vilkulla yhteinen hehkulanka takana.
     
  17. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Ramblereissa on AINA maavika lampussa kun alkaa reistaamaan. Varmaan niin simppelit, ettei muuta vikaa voi tulla... Paitti maa huono kun korroosio raiskaa...
     
  18. pete78

    pete78 Gearhead

    tässähän on lattiasifteri ja 2 penkkii edessä. Alkuperäinen lienee ollu sohvapenkillä ja rattivaihteella. Sikäli nuo johotuksetkin on välillä arvotuksia. Tekniikkahan on vaihdettu kutosesta kasiin.
     
  19. starsky

    starsky 1st gear

    SamiL mukaellen.

    Jos takavalot kaksilankasysteemillä, niin toinen lanka (himmeämpi) on aina parkki/ajovalolanka ja toinen (kirkkkaampi) yhdistetty jarru/vilkkuvalo.

    Toteutus jarru-/vilkkuvalovalintana toteutettu lähes varmasti kierrättämällä jarruvalosignaali vilkkukatkaisijan kautta.

    Oheisessa linkissä on havainnekuva Early Mustangien kytkintoteutuksesta, sama tekniikka lienee hyvin matkittu Detroitissa kaikkien valmistajien toimesta.

    http://1970mgr.org/_TurnSignals.htm


    Eli jos savu tullut rattipylväästä, niin lienee sulatellut tuohon liittyviä johtimia oikoseen.

    edit: SamiL olikin jo kirjoitellut tuosta mekanismista.
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Se lisää aina vianetsinnän hankaluutta, kun joku olisinpa-sähkömies on vedellyt omia johtovirityksiään lähinnä vain kokeilemalla, että toimiikohan tämä, jos tämän vetää tähän. Siinä sitten voi saada aikaan kaikenlaisia epäloogisia toimintoja.
     

Kerro tästä muillekin!