Talleihin,pusikkoon tai navetan taakse unohtuneet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Kemer, 7.7.2020.

  1. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Suomeen tuotiin huippuaikoina hurjasti 50-60 lukuista uustuontikalustoa,peräti muuttoautoinakin tupsahteli harrasteikäisiä ja siihen kun lisätään korinvaihdot ym puuhastelut täällä jo olleen hyvinkin eritasoisen suomi-kaluston rinnalle niin olisi mukava kuulla miten niille kaikille kävi kun massainnostus hiipui ,löytyykö esimerkkeinä millaisia kohtaloita ,missä nykytilassa ja miksi ?
    Tuhansittain niitä taatusti on talleissa ehjinäkin tai periaatteessa ajokuntoisina säilössä omistajien vanhetessa, inspiraatio hukassa ja päätyen..niin mihin,ajoonko vielä joskus peräti?
    Varmaankaan ihan kaikkia huonoimpiakaan ei paalattu tai helmien erikoisempiakaan yksilöitä myyty ulkomaille vaan jossainhan tarvii pakosta olla satoja,jopa tuhansia aikoinaan harrastekäytössä olleita ja himoittuja jenkkejä erikuntoisina olipa merkki,ovi tai sylinterimäärä mikä nyt sattui olemaankin.
    Myynnissäkään ei taatusti ole ollut kuin pieni osa jälkeenpäin harrastuksen huippuvuosien jälkeen niiden valtaisaan tuontimäärään verrattuna.
    Aihe tuli mieleen kun näitä tahtoo välillä silmään sattua pihanperillä ja todella sananmukaisesti jäävät kaivertamaan ajatuksella että : ei oo totta ,tuohan malli kelpaisi tänäpäivänäkin emämaa ameriikassakin kunnostettavaksi,täällä suomessa ei näköjään enää muuta kuin kesäkukkatelineeksi vanhan fillarinraadon viereen,semmoisiakin kohtaloita nähty.
     
    Muokattu: 13.7.2020
  2. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Ehdotan, että ketjun nimi vaihdettaisiin muotoon "Uustuodut, uudelleen unohdetut", niin ei mene niin sekaisin tuon metsä/latolöytötopikin kanssa.

    Hyvä aihe.

    Arizonasta on kovalla työllä metsästetty siellä latoon unohdettu iso-isän helmi vain täällä navetan taakse unohdettavaksi.

    Pelastus ei välttämättä ole aina autuas.
     
    Impalas ja Inlinee tykkäävät tästä.
  3. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Miksihän auto on joskus hommattu, jos ei huvikseen ajeluun? Halpa laite pendelöintiin? Vai, kun naapurillakin on?
     
  4. Kemer

    Kemer 2nd gear

    Jännä juttu tosiaan että kait lähes joka muustakin osavaltiosta+ Kanadastakin tänne tuotiin hyvin ennakkoluulottomasti kalustoa laidasta laitaan silti muutaman vuoden sisään sinne navetan taakse mätänemään päätyen monetkin .
    Näinhän toki käy monille muillekkin vanhoille autoille joskus uransa lopussa ,näissä kyse kumminkin alunperinkin harrasteautoista ja joita haluttiin innokkaasti silmät säihkyen lompsa levällään.
    Kaikkea niistäkään mitä tuotiin ei varmaan ikinä kummemmin kunnostettu kuin rimaa hipoen että sai kilvet jos osaa kilvitettykään Suomeen jenkkikilpiä/siirtolappuja kummemmin,kunhan ostettiin kun muutkin osti ja ajettiin kesää talveakin jolloin sitten se tuontiauton orkkiskunto tahtoi monesti olla rapistunut pahasti nopsaan.
    Vanhoja jenkkejä näki siis talvisinkin ja niillä cruisailtiinkin ajan hengessä ja kuteissa.
    Paljonkohan korinvaihtoon tuotuja korejakin jäi asentamatta tai hommat puolitiehen?

    Aikansa suosittuja ajanviettopaikkoja ennen ruuturiippuvuutta,nettiä/kännykänräpläystä olikin bongata tullihäkit ja nuo "tuontiliikkeet" viikottain nähden mitä uskomattomampia tuontilaitteita joita ollut ikinä nähnyt kuin unissa tai kuvissa,jos niissäkään.
    Uustuontipuljuja kuin yksityisiäkin jobbareita molemmin puolin rapakkoa piisasi 80-90 taitteessa ,muistatteko nimiä ja kokemuksia?
    Itselle jäi ikimuistoisina kokemuksina koeajot todella upeilla -63 wildcat 2dht,-64 Grand Prix 2dht ,-66 Fury 3 2dht VIP:llä,-67 Cougarilla,-66 Rivieralla ja moilla muilla tuoreilla tuontiautoilla parin kesän aikana autokuumeessa kunnes lopulta saatiin jonkinmoiset vaihtokaupat tuolla läntisessä suomessa piipahtaen liikkessä nimeltään AP-import.
    Kovasti olisi miellyttäneet silloista nuorta miestä monetkin noista kun vieläkin ovat mielessä noin 30v takaa.
     
    Muokattu: 13.7.2020
    Impalas tykkää tästä.
  5. Tuplawee

    Tuplawee Gearhead

    Eikös tämä menisi sinne Metsäautot, tallien kätköihin.. ym otsikon alle, missä on jo aika monta sivua luettavaa?
     
  6. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Kyllä näitä harrastepelejä ikävän paljon "rakenneltiin piloille, tehtiin laikka-avoja yms.
    Sitten oli näitä "lauluautoja" jossa käytössä vehkeet ei ainakaan parantuneet. Eli kyllä sitä poistumaakin on tapahtunut aikas paljon.
     
    Impalas ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  7. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Siinähän se vika onkin, että rupeaa olemaan turhanmonta sivua selattavana. Pitäkää vaan erillisenä.

    Taitaapi itsellä olla 3 ns. uustuonti autoa ja 3 tuontiautoa tuolla hallin syövereissä. Eikä niiden kunto ole huonontunut, joskin parantunutkaan.
     
  8. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mulla on tallessa odottamassa vuoroaan ´63 GM avo joka taitaa mennä tähän kastiin, -90 ollut vielä New Yorkissa, koska tullut suomeen on itselle vähän epäselvää mutta -94 on ostettu verotarra ja ilmeisesti jäänyt pian sen jälkeen seisomaan. Mikä on alkuperäinen syy sille että on jäänyt seisomaan ei ole mun tiedossa, nyt on ainakin ruostetta reilusti...
     
  9. 6PPC

    6PPC Double Gearhead

    Samaten täällä. Säilössä on Chevyn Caprice piilofarkku, joka on poistunut rekisteristä v 94
     
  10. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Tätä aihetta olen monesti miettinyt... Mitä niille kasinovuosien 50-60-lukuisille tuontiautoille tapahtui laman aikana? Ne vaan katosi jonnekin...
    Kun muistelee stadin cruisingeja kesällä 1989 ja 1990, niin huh huh....
    Se kalustomäärä oli mieletön ja se entisöityjen siipiautojen määrä.... Onko muutama sata tai tuhat autoa vähin äänin myyty pois maasta? Niin hienoja ettei voi olla romutettu tai laikattu.
     
    Impalas tykkää tästä.
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niitä autoja on kertynyt samoille omistajille. Tiedän useammankin, jolla on 5-10 autoa tallissa, vaan eihän ne kerkiä ikinä niillä ajaa. Sitte samat tyypit tulee sillä uudehkolla Volvolla kauppaan ja ihmettelee parkkipaikalla mun Cadillacia, kunka sulla on hiekkaa matoilla ja tuhkakupissa jäätelöpapereita, että eihän tuo olekaan "viimoisen päälle" enää.
     
    Gary Grand, Herje, passerby ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Impalas

    Impalas 1st gear

    Pitkästä aikaa hyvä keskustelu tällä palstalla.
    Itsestä tuntuu että ne autot on edelleen jopa samoilla omistajilla. Mutta niillä ei ajeta kentis ikuisuusprojektina.
    Ja tosiaan samalla ihmisellä on tänä päivänä usein vähintään kaks kolme jenkkiauto tallissa.
     
  13. Jori85

    Jori85 2nd gear

    En mä oikein ymmärrä että pidetään noita vehkeitä tallissa ja ainoa ajelu on konttorille leimaa hakemaan. Tai sitten ei edes sitä...
    Itse oon aina eniten tykännyt siitä ajamisesta ja fiilistelystä noilla laitteilla.
    Tänäkin keväänä ja kesänä tullut autoon päälle 6000km ja ajelllut noita "arki"ajojakin mahdollisimman paljon.
    Kyllä toi oldsi saa sit talven huilata taas... auto tykkää että sillä ajetaan;)
     
    Desoto57, isalmela, 12345678910 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Sitä vaan on niin paljon muutakin tekemistä kesäisin. Käyttiksellä pääse varmemmin pisteestä A B:hen ilman mietintää, että mitähän pitikään remontoida. Kiva omistaa, mutta ei niin kivoja ajaa.
     
  15. Jori85

    Jori85 2nd gear

    Miks omistaa jos ei käytä....
    Mullakin toi "mökki" floridassa.. kiva omistaa mut ei viitsi käydä.
    On niin pitkä lentomatka...
     
    1purehell ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mulla uusin "käyttis" vm.-67 ja nyt jokapäiväisenä "käyttiksenä" Hudson -46.Minusta noilla autoilu päivittäin ei ole yhtään vaikeaa.Ja fiilistä pitää olla elämässä mun mielestä enemmän kuin järkeä;).
     
    Desoto57, 12345678910, Lpiikki ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Tossa voi olla perää, että tiettyjä autoja näkee harvemmin, kun niiden omistajilla on useampia harrasteita. Kuitenkin vaan yhdellä voi ajaa kerrallaan. Lähes kaikilla tuntemillani vähänkään pidempään harrastaneilla on useampi kuin yksi harrasteauto, ja lisäksi monilla vielä mopoja ja veneitä ym. Ja tietty moni harrastaa ohessa muutakin kuin moottoripäristimiä
     
    juko7 ja Impalas tykkäävät tästä.
  18. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    Mites tämmönen " Vieraittein talleitten pihoilla".
     
  19. signet

    signet Gearhead

    Mullekin eräs tosiharrastaja,jolla on pihassa ja talleissa varmaan 20 jenkkiä,naamaili jotain furyn pikkulohkosta,eihän siinä,kaluston puolesta hänellä olis varaa naamailla,mut hän oli liikkeellä jollain vanhalla mazdalla,jolla ajoi kesät talvet.Tästä on kyllä aikaa ja itelläkin on moparien kilometrit jääneet vähiin töiden takia,mutta en muista tätä tosiharrastajaa nähneeni kertaakaan jenkillä liikenteessä sen jälkeen.
     
    1purehell, Kylmit, Stang_81 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Mulla on ittellä kolme autoa , ja niistä toi uusin vm-07 , on aina se vaihtoehto no. 3 , eli harvoin liikenteessä. Nyt olis muutenkin tarkoitus päivittää toi viimeinenkin jonnekkin 70-80-luvulle . On se vähän eri fiilis vetää aamuruuhkassa töihin vanhalla kyttyrällä , kuin näillä nykysukkuloilla.
     
    PilsnerBil, passerby, faikku66 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!