Tallin lattian pinnoittaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja laakkius, 15.5.2007.

  1. rasse

    rasse 1st gear

    Re: Maalaus

    Betolux pysyy kiinni niin kauan kun lattia pysyy kuivana. Jos sattuu että kosteus imeytyy laattaan niin vaarana hilseillä.
    Tuosta syystä päädyin Sikaflooriin ja oli tuo hiukka paksumpaakin telata kuin Betolux (täytti paremmin)....
    Tuosta Betolux:n kestävyydestä mekaanisesti on huonoja kokemuksia....
    Liuottimien ja yms. kestävyydestä ei tietoa mutta Sikafloor tuntuu kestävän miltei mitä myrkkyjä tahansa....
     
  2. 528

    528 Gearhead

    Re: Maalaus

    Molemmat tallit on lähes koko ajan talvella märkänä ja on pysyneet kiinni. Olen pessyt tuota lattiaa tinnerillä ja alkaalipesuaineella sekä pinelinellä ja ei ole ironnut. Olen aivan ihmetellyt tuota kestoa. Onko tuo Sikafloor kuinka paljon kalliimpi kuin Betolux?
     
  3. 440 SIX PACK

    440 SIX PACK Gearhead

    Itse laitoin 12 vuotta sitten kone hallin lattiaan jotain praimeria lähinnä muistutti maitoa tosi ohutta imeyty hyvin ja oli markinoiden halvin
    vaihto ehto noin 5 vuotta sitten laitoin saman litkun 40 vuotta vanhaan
    lattiaan pesin painepesurilla ja annoin kuivua viikon ja on hyvin toiminut
    ei värjää lattiaa eikä jätä mielestäni minkäänlaista kerrosta eikä pölyä ja
    helppo lakaista sekä öljyt pyyhkiä kestänyt bensat öljyt pilleillä raudan
    poltamiset ralliauton piikit raktorin ketjut jos bensaa lilluu lätäkkö pitkään
    niin lattia tuntuu tartiselta mut kun bensa haihtuu ni tahmeus häviää.
     
  4. rasse

    rasse 1st gear

    Re: Maalaus

    Taisi olla vuosi 1999 kun tuon tallin lattian telasin sikafloorilla ja oli silloin n.30-40 % kalliimpi, tuolloin halusin nimenomaan ns. pinnoiteen enkä maalia. Hyvin on kestänyt hitsaukset yms. normijutut eikä voi kun kehua.
    Ihan kokeilun takia tuon valitsin kun sitä silloin kovasti mainostettiin....
    Parasta tuossa sikafloorissa oli se että peitti huokoset hyvin mitä tuo betolux ei olisi tehnyt niin hyvin. Onhan Betolux:n ihan hyvä maali mutta itse sanoisin että tuo Sikafloor on paksumpaa ja enempi pinnoite kuin maali vaikka stä 2k maalina ainakin silloin myytiin...
    Ulkoterassin betonialustakin tuli tuolla vedettyä ja siihen painekyllästetystä ritilät päälle (helppo puhdistaa kun mikään lika ei tunnu tarttuvan)...
     
  5. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    No onko näistä pelkistä betoni maaleista nyt sitten mikään parempi kuin betolux, jos ei niin käyn ostaan sitä tänään purkin?
     
  6. lattia pinnoite

    mikähän sitä sikaflooria edustaa itellä sama ajatus et enempi pinnotteen tapane ku pelkkä maali.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    En jaksanut lukea koko topicia, mutta kaveri vetäisi yhden auton talliinsa leveetä edullista laminaattiparkettia. Tuli aivan hiton hieno.

    Tosin tallissa seisoo lähinnä moottoripyörä ja rummut.

    Mutta kestää kuulemma autoilunkin, jos ei nastarenkailla aja.
     
  8. 5EISKA

    5EISKA 1st gear

    Tuli laitettua tuo temafloor 150 epoksi lattiaan kun kaveri, maalikauppias suositteli. luonnollisesti halvalla sain... Täytyy katsoa kuin kestää, mutta noin 40 neliön talliin kamat makso 250e ja yli jäi jos tarvii viel paikata joskus. varottelivat vaan maalikaupassa ettei oikotietä onneen, eli laatan kosteus/ tuuletus kunnossa niin ei välttämättä onnistu. Itellä lattiavalu kuivui noin 7vko ja sit rykäsin kamat päälle, joten nyt aika näyttää onnistuiko vai koijjattiinko apinaa ja lakastaan hilseet :odroll:
     
  9. rasse

    rasse 1st gear

    Re: lattia pinnoite

    Yleisesti ihan rautakaupat omani taisin ostaa Rautanet ketjusta tai K-Raudasta (molemmista tuli osteltua tavaraa tuolloin).
     
  10. MadMike

    MadMike Gearhead

    Onkos kukaan miettinyt tiili tai muuta kivilaattaa ?
    ...tossa kun olen aikani katsellut harmaata graniittia ihan autokorjaamossa niin aika huoleton on ja hintakaan ei sinänsä pyörrytä, 50 neliö itse asennettuna.
    Epoksilattioita sitä on itse tullut tehtyäkin mutta en edes harkitse vanhaan betoniin.
    Laatan etu on siinä että se ei piensitä kipinöistä ja nesteistä vähän kovemmistakaan paljoa hötkäse...
    Esim tiililattia vahattuna ja hiottuna on aikast hieno.
     
  11. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    ja varmaan palaa iloisesti kun saa jostain kipinän :wink:
     
  12. tuiremc

    tuiremc Gearhead

    Juuri pähkitään tallin lattian kanssa myös, vanha batonilattia jossa 50 vuoden ajalta tietysti kaikki mahdollinen töhnä ja vähän ylikin.
    Ollaan ihastuttu laattoihin, kun ovat niin hienoja siivota, onko kokemuksia lattiaklinkkeristä tallin lattiassa?
    Sanovat ainakin, että suola söisi saumoja mutta meillä ei tallissa käyttöautoa pidetäkään kuin pakollisten remonttien ajan.
     
  13. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    sitähän voi kokeilla pudottaa vasaran yhden klinkkerin päälle ja katsoa menikö halki jos meni niin yksi miinus piste :wink:
    klinkkeri kaupasta kysyen kestääkö bensaa, öljyä yms
    itse en laittaisi klinkkereitä
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Juuh ei..seiniin käy mutta ei lattialle.

    Mä olen edelleen ihastunut itse tiililaattaan ja sen päälle kuumavaha.
    toisaalta Suomihan on graniittia pullollaan...
     
  15. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ulukokayttoon tarkotetut kuivapuristelaatat on kylla aika kovaa varkkia, ma laittan ulos autotallin eteen laatotuksen petoninpaalle enskesana,ja arvelen jotta kestaa vaikka siina aina jotai rallakoidahan ja hitsaillaan
     
  16. rasse

    rasse 1st gear

    Sattui tuossa mainos silmään...
    Rautanet ainakin myy tuota Sikaflooria (6 kg/ 75 ekua)...
     
  17. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itsekkin juuri tuota hajoamis-herkkyyttä laatassa kammoan tallin lattialla (itselleni en edes keittiöön laattaa laittaisi)...
    Ja laminaatissa se liukkaus ei tunnu kivalta... Tiputappa vaikka vain vettä tai jotain pölyä siihen ja koita liukuuko...
     
  18. Quest

    Quest Gearhead

    Neljättä vuotta kuivapuristetut laatat lattiassa ja hyvin toimii. Isoimmat hitsaus nöölit meinaa vähän jättää jälkeä. Laattojakin on hyvin paljon erilaisia, ja niistä halvoista lasitetuista kylpyhuoneen tai keittiön lattialaatoista on ihan turhaa vetää mielikuvia autotallin laattalattiasta.
     
  19. MadMike

    MadMike Gearhead

    Jos nyt tollasta normaalia paksua lattialaattaa mikä on teollisuudelle tarkoitettua mietit niin ei hätää uskallan väittää.
    Taasen sama mikä kestää juuri paljasjaloin kävelyn ja pehmeän pyllyn nojailun kylppärissä on aivan eri juttu ja materiaalipaksuudeltaankin murto-osa (mutta ei välttämättä hinta).
    Tollanen kivilaatta (graniitti) on minimissään 15mm paksua mitä itse joskus on julkisiin tiloihin kuskannut ja joskus asennellut.
    Tänne vein viimeksi kuorman tollasta 25mm mustaa granittilaattaa.
    Samanpaksuista on eräässä korjaamossa ollut harmaana jo toistakymmentä vuotta ja vieläkin on kuin uusi ja kiiltävä.


    Kuivapuristelaatta on myös erinomainen.
    Joskus kävi myös mielessä että ihan umpitiilikin kävisi niitäkin saa eri paksuisena ja hinta ei pitäisi olla tollasena ns B-laattana ihmeellinen. Pähkäiltiin parinkin rakennusinssin kanssa ja he itse totesivat että pitäisi kestää vähän isommatkin pistekuormat jos ovat tuettuja... noh betonilaatan päälle ajattelin eli ei ongelma.

    Cheyennelle tiedoksi mulla on ihan laattalattia ollut keittiössä ja se on asennettu siihen 1986 yhdessä laatassa on pieni pinta vaurio ( alle ½ peukalonkynttä) kun taisin itse tiputtaa siihen lihanuijan.
    Tuonkin voi paikata jos haluaa vaikka vaihtamalla sen yhden laatan toiseen jos siltä tuntuu.
    Laatta ei hajoa mihinkään jos pohjustettu kunnolla sanoisin. Jos se halkeaa niin yleensä alta löytyy onttoa.
     
  20. MadMike

    MadMike Gearhead

    kokeiles ensin mietoa suolahappoliuosta ja perään painepesuria niin jäljet lähtee sen sileän tien.
     

Kerro tästä muillekin!