Talliprojekti a'la Camino

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Camino'79, 2.7.2018.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Noniin, elikkäs laitetaan nyt tämmönen alustava topicci pystyyn. Kuvia en jaksa nyt kaivella ja otetaan lähinnä tämmönen "kertaus" tähän alkuun, elikkäs ajatuksena rakentaa kotipaikalle Leivonmäelle uusi talli tai siis varasto se papereissa vielä tässä vaiheessa on niin säästyy monelta turhalta paperilta tässä byrokratian luvatussa maassa. Jokainen joka on sellaista tallia rakentanut jossa pitäisi pystyä jotain tekemäänkin ymmärtää varmasti yskän.

    Eli "tallin" kokohan on 7000X13000X4000 LXPXK.

    Tontin muodosta/mallista johtuen tuo oli isoin mahdollinen järkevillä kustannuksilla toteutettavissa oleva. Nytkin takalaitaa on nostettu ~2500 koska paikka on rinteessä. Maata on vähimmilläänkin kaivettu ~1000 jotta päästiin pintamaasta eroon.

    Tallin sisäänkäynti tulee kapealle seinälle oikeaan laitaan jonne tulee 2kpl nostureita (1kpl 2-pilaria on jo ja toiseksi ajatuksena hommata saksinosturi taakse "heittopaikaksi") ja toiselle laidalle ~2000 leveä koko pituuden mittainen parvi eli ~26m2 tulee PELKKÄÄ säilytystilaa.

    Valuna on reunavahvistettu 8X200 verkolla oleva lattialämmitetty epoksilla vuorattu betonilaatta. Eristeitä tulee seiniin 150 villa plus 25 tuulensuojalevy. Kattoon 400 puhallusvillaa ja lattian alle 100 styroksi.

    Juoksevaa vettä ei tähän tietoon ole tulossa mutta sillekin tehdään varaus. Lämmittimeksi tulee Arimax 520 jonka hain eilen ja ajatuksena lämmittää pääasiassa öljyllä ja tarvittaessa puulla.

    Harjanorkeus nousee 6000 joten lumien pitäs tulla kyllä alas. Rännit vedetään suoraan taakse ja reilusti yli niin menevät takana olevaan "hunttaan" josta valuvat ojaan. Eli varsinaisia alastuloputkia ei siis edes tule.

    Tässäpä tämmönen alotuspostaus kun tätä niin moni halusi ja tässähän käytetään kaikki mahdolliset yhteydet tm. Suhteet hyväksi että saadaan budjetti pysymään aisoissa. ~30ke oon aatellu että menis kaikkineen, mutta toki siihen en edes alunperin ollut sisällyttänyt kattilaa ym. Eli varmastihan se siitä lipsahtaa mutta uskoisin että silti alle 40ke jää 91m2 valmiille tallille kaikkineen päivineen eli pidän varsin hyvänä vaihtoehtona kun Jyväskylästä ei varmaan moista saisi valmiina alle 100ke? o_O
     
    passerby, Roberto, 12345678910 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Mitä sokkelin kosteuseristeeksi?
    Minä laitoin liekillä bitumin ulkopintaan, joka meni anturan alla olevan finnfoamin (siksi finnfoam, ettei anturaan pääse maasta kosteutta) alapuolelle, ja sen bitumin päälle 100mm Finnfoam Lämpöeristeulkopuolelle) maanalaisen osuuteen (en tykkää nystyrälevystä, kun se päästääkylmän ilman sokkelin väliin.....). Jätin puoli harkon korkeutta vapaaksi yläreunaan (pääsee kosteus pois, jos sitä tulee). Bitumikaista harkon pintaan juoksun alle. Ulottu pikkusen harkon yli, ja sisällä lattiavalun alle, Finnfoamin päälle.
    Lattiassa ylin oli 50mm finfoamia, niin kesti paremmin kävellä, eikä lattiabetoni pääsy kuivumaan. 150mm styroksia.
    Alajuoksun alla oli sienikumikaista, jota en missään tilanteessa päästäny kostumaan, tai kastumaan. Pakaslumet puhaltelin lehtipuhaltimella pois, kun kerran pääsi tuulella joihinkin kohtiin. Sienikumin päällä vielä toinen ylilevee Kattohuopakaistale.
    Mun rakenteissa kosteus pysyy siellä, missä se on, eikä pääse puurakenteisiin. Maassa on aina suhteellinen kosteus 100%, ja se yrittää sieltä kulkeutua sinne, mihin se vaan pääsee, tai päästetään. Lämpötilan vaihtuessa ilman tilavuus muuttuu, ja siksi pitää joitakin kohtia olla, mistä hengittää.
    Tsemppiä vaan rakentamiseen.
     
    12345678910 tykkää tästä.
  3. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    https://imgur.com/a/4ybePIw

    Ohessa kuva nykyisen ”hyvän rakennustavan mukaisesta” anturasta/sokkelista. Anturan ja sokkelin nirkkoon pitäisi valaa tuommonen kallistus ja paistaa bitumi patolevyn alaosasta anturan päälle asti suojaksi. Alajuoksun ja sokkelin väliseksi eristeeksi riittää bitumihuopa.
    Koska sekä sokkelia että anturaa ympäröi salaojasora tai arinasepeli, veden pitäisi mennä hyvin läpi salaojiin ja kosteuden kertyminen ainakin perustuksen kautta rakenteisiin on lähes mahdotonta.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Laita vaan heti vedet. Ei ilman pesupaikkaa voi tehä oikeen kunnolla mitään. Siis käsille.
     
    isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mulla on ajatuksena käsienpesulle laittaa tynnyri parvelle ja sieltä sit altaalle semmosen pikalämmityskierukan kautta ni saa kädet huuhtastua. Kummiskin sillä 200litralla pesee kädet niin monta kertaa että ei tarvi montaa kertaa vuodessa täyttää :)

    Lähin vesipiste siis talon seinässä ~20m päässä joten letkulla helppo homma.

    Ja tähänhän ei tule varsinaista sokkelia ollenkaan vaan tässä on suoraan se reunavahvistettu laatta eristeiden päällä. Hieman eriskummallinen tapa, tiedetään mutta se sai jo rak.tarkastajan siunauksen kun sitä kysyttiin ja tässähän ainoa pointti on säästää rahaa/välttyä turhalta työltä. Eli siinä mielessä kosteus ei pääse rakenteisiin sen kummemmin. Laatan päälle tulee 2 kierrosta harkkoja jonka jälkeen vasta puurakenteet eli pitäisi kyllä tuulettua vähintäänkin riittävästi :)
     
    Powerstroke ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  6. karhu01

    karhu01 3rd gear

    On sekin jo jotaki et tekee sen varauksen. Saa sit hifistellä, ku kukkaros on lisää paalua. Ei tarvi sit välttämättä pitää tallis lämpöä talvella jokapäivä, ku ei tarvi pelätä jäätymistä.
     
  7. karhu01

    karhu01 3rd gear

    Mulla on toi sama ratkaisu tallin perustuksis. Helppo tehdä ja hyvin on pysyny pystys.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    En tiedä onko minkälainen hyötysuhde öljyllä tolla arimaksilla mut puulla on kuulemma huono. Onko se sen halvempaa pö lämmittää vai sähköllä. Oletko harkinnut ilmalämpöpumppua,ne toimii aika hyvin.
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Tuulekos tähän joku katko ja eriste ettei lämpö karkaa laatan reunoista harakoille tai tässä tapauksessa enemmänkin maamyyrille?
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Oli minkälaiset betonirakenteet tahansa rakennuksen alla, niin kosteuseristys maata vasten pitää aina tehdä ihan joka kohtaan. Betoni imee kosteutta, ja nostaa sen aina jopa kahden metrin korkeuteen, eli se kosteuden nousu kannattaa aina katkaista. Ei sais se lattiamaali olla ensimmäinen, joka pysäyttää kosteuden nousun maasta. Styroks ei ole kosteuseriste. Finnfoam eristää jo pikkusen paremmin. Kapillaarikatko (jossa ei ole yhtään hienoainesta mukana) styroksien alla estää kans veden nousemista, mutta kosteus sulku se ei ole.

    Sokkeli minulla on matala (vain neljä harkkokerrosta + Antura), joista vain ylin harkko on maan pinnan yläpuolella. En näe mitään syytä tehdä korkeeta sokkelia, joka on vain turhaan kylmälle alttiina. Peltivuoraukseni ulottuu noin 15 cm päähän maasta, ja pellin takaa lähtee semmonen Z-profiili, joka tekee ilmatilan maan puolelle talvellakin. Mikään ei saa harkkoja kastumaan. Muistakseni jonkun kuvankin laitoin tuonne tallin rakennus puolelle. Lisäksi minulla on siinä z-profiilin reunan kohdalla salaojaputki maanpinnan lähellä (Finnfoam routalevyjen päällä), joten kaikki lumien sulamis-, ja muut sadevedet menee heti pois rakennuksen viereltä (salaojat käy kuivina, ilmastointiputkina). Jolloin vettä ei kulkeudu turhaan rakennuksen alle.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Juu tulee toki finnfoam "sokkelin" ulkopuolelle ja siihen sitten joko rappaus tai vaihtoehtoisesti levytys, en ole vielä päättänyt. Ja juu, tottakai teen varauksen käyttövedelle mutta näillä näkymin ei tule käyttöön koska vaatisi viemäröinnin ja koska tontilla on erilliset paskakaivot niin jos rakennetaan uutta niin pitäisi koko tontin viemäröinti tehdä nykystandardit täyttäväksi niin ei ole mitään järkeä tehdä moisia. Vanhan tontin iloja siis :D
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  12. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Juu hyvähän se tietysti on laittaa kosteuseristyksiä. Toisaalta mulla on tallina 80 vuotta vanha entinen navetta jossa on sokkelit valettu suoraan saven päälle. Lattioita on käyttötarkoituksen muuttuessa osittain valettu uudestaan ja niissä alla taitaa olla jopa 5 cm styroksia mutta ei mitään muuta mikä kosteuden liikkumista estäisi. En oo kosteusongelmia havainnut, vaikka lämpimässä osastossa talvella vielä lisäksi pestään autoja ja lattia kastuu välillä yläpuoleltakin. Toki kysymyksessä ei ole mikään laboratoriotason talli. Kylmät varasto-osastotkin vaikuttavat melko kuivilta kun kirkas tai hiekkapuhallettu rauta säilyy ruostumattomana jopa useamman vuoden. Tähän varmaan auttaa kun seinät on muurattu betonitiilistä ja massiivisesta rakenteesta johtun ei esiinny nopeita lämpötilanvaihteluita. Ei niissä seinissä kylläkään mitään muuta lämpöeristettä ole kuin kaksi ilmarakoa kolminkertaisen muurauksen välissä. 1500-2000 l palaa vuodessa öljyä 80 m2:n lämpimän osan pitämiseen n. 15 asteen lämpötilassa.
     
    Muokattu: 3.7.2018
    Powerstroke tykkää tästä.
  13. rb

    rb Double Gearhead

    Tuolla tuskin säästät mitään, koska Vantaalla ainakin vesilaitos lähettää lisääntyneistä neliöistä laskun, vaikka et vetäisi sinne edes vesiputkia.
     
  14. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Täällä maalla mittaavat vedenkulutusta kuutiometreissä.
     
  15. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mitähän tuokin vesilaitokselle kuuluisi kun kyseessähän on varasto jonne ei tule juoksevaa vettä :poff:
     
  16. rb

    rb Double Gearhead

    Esimerkki turkkusesta:

    http://www.turunvesihuolto.fi/vesihuollon-liittymismaksut

    Vesihuollon liittymismaksu määräytyy kiinteistön rakennusluvan mukaan (rakennusluvassa ilmoitetut neliöt on määräävä tekijä, vaikkei esim. jotain osaa heti rakennettaisikaan). Lisäliittymismaksua peritään, mikäli liittymismaksun perustana olevat rakennusluvan neliöt kasvavat.
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    No onneks toi ei pysty millään muotoa kuitenkaan koskemaan kun ei olla kunnallistekniikassa :D

    Vesikin kun tulee omasta 120m porakaivosta ;)
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä laittasin kuitenkin sinne laattavalun alle viemärit valmiiksi ja jättää vaan piiloon. Itelle paperille paikat, mistä löytyy.
     
    valpas tykkää tästä.
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Hiekanerotuskaivo tulee koska se ei aiheuta tarvetta vielä viralliselle viemäröinnille niin jos haluan niin voin tallin ulkopuolelle tulevaisuudessa laittaa öljynerotuskaivon :)
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    No minkähän ihmeen takia sitten alat säästämään noissa vesissä ja viemäreissä? Meillä ainakin kelpasi viemäriksi öljynerotuskaivo josta vesi johdetaan saunakaivoon josta vedet imeytyy maahan. Käytännössä vesi joka menee tuonne on käsienpesusta jne. tulevaa joten ei sen kummempaa kuin talostakaan jonka vedet menee myös imeytyskenttään, tallista vaan ei tule **sta eikä **skaa. Vesi tulee hanasta ja lämpiää sellasella puuilon 10 litran varaajalla, väitän että paras investointi talliin kun tähän asti aina kädet pesty
    a) kaivokylmällä ruosteisella vedellä
    b)lumihangessa
    c)bräkleenillä tms. myrkyllä
    Ymmärsinkö oikein että laatta tulee SPU levyjen (finnfoam) päälle?
    Laita ihmeessä levyjen alle 30cm kapilaarisepeliä, pysyy betoni kuivana. Pieni investointi tässä vaiheessa mutta vaikuttaa koko rakennuksen elinkaaren ajan.

    Oletko muuten ottanut huomioon että jos rakennat varastoa niin rakennustarkastaja ei saata hyväksyä isoja ovia, ainakin tiedän tapauksen jossa tarkastaja poistatti toisen pariovista sillä perusteella että varastoa ei saa käyttää autotallina.
     
    rb tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!