Tallitilan jakaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja heikkisj, 18.5.2012.

  1. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Meillä on ihan kohtuukokoinen autotalli jossa säilytetään kesäharrastekäyttiksen lisäksi myös lastenvaunuja, polkupyöriä tms. Talli ei ole suinkaan suorakaiteen muotoinen vaan pikemminkin kuin L-kirjain, osasta tallitilaa on tehty joskus vierashuone. Olen tässä miettinyt jospa tilaa jakaisi, varastontapainen (eli missä nuo vaunut yms. ovat) voisi aivan hyvin olla erikseen ja auto vaikkapa verhojen takana. Varmaan joku muukin on tehnyt vastaavaa, minkälaisia ratkaisuja on käytössä?

    Väliseinien rakentaminen tuntuu turhan monimutkaiselta, kun tarkoituksena ei ole tehdä suurempia remontteja (eikä ainakaan hitsauksia/maalauksia tms) vaan lähinnä pitää tilaa säilytystilana voisi joku kangas/pressuverho olla riittävä, vaan pitääkö kankaan/pressun silti olla palokestävää? Sitten tietenkin siinä saisi olla kiskot jotta seinän saa tarvittaessa pois?

    Tämähän on vielä mietintäasteella, jotenkin vain aktivoitui kun oli autoon ilmestynyt talven aikana naarmuja, epäilen että lastenvaunut olisi työnnetty turhan läheltä...
     
  2. bdr529

    bdr529 1st gear

    Jos ei tarvita suojausta pölyltä, riittäisikö pelkkä aita jossa on laudat pitkittäin niissä kriittisissä kohdissa joita ohitse kuskattava tavara raapii (lastenvaunujen ulokkeet, pyöränpolkimet jne.).
     
  3. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    mites tuollainen ulkovaja tai vastaava ?
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Yhdessä paikassa oli käytetty tällaiseen kansakoulun vanhoja karttoja jotka oli rullalla kuten rullaverhot mutta pirun leveitä :)
     
  5. Qjet

    Qjet 1st gear

    Verhoissa on se hyvä puoli, että joka kerta ne avatessaan voi iloisesti...tai vähän vähemmän... yllättyä havaitessaan harrasteajoneuvon saaneen uusia osumia lastenvaunuista, polkupyöristä , ruohonleikkurista , harrastevälineistä ( kuten esim. ponikärryt ) , betonimyllystä , oksasilppurista jne... Eli tee kunnon seinä tai noudata "bdr529":n ohjeita ottaen huomioon kaikki edellämainitut tallintäytteet ja muuttuvat polkupyöräkoot...ja laita sitten verhot...
     
  6. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuo on muuten ihan hyvä pointti että pitääkin ottaa huomioon että eipä vaikkapa polkupyörät eivät olekaan loppuelämää 16-tuumaisia. Ja että lastenvaunujen tilalle tuleekin sitten varmaan jotain muuta (yhtä paljon tilaa vievää?).

    Pitääpä tosiaan vähän mittailla ja muutenkin miettiä hyllyjen sijoittelua yms. Nimittäin jos saisi auton noin 1,5 metriä eteenpäin niin sen taakse voisikin sitten aika helposti väsätä jotain ja sen ovia lähinnä olevaa tilaa (siis L:n sakaran alaosaa) voisi käyttää sitten tuollaisten "päivittäis"tavaroiden säilytystilana.

    Ulkovajaakin olen muuten miettinyt mutta mokoma tontin muoto/mäkisyys/autotallin ovien sijainti/parkkitila on vähän semmoinen että pihavarasto etupihalle ei oikein onnistu. Tai sitten pitäisi tinkiä kahden auton parkkipaikasta. Muuten se olisi kyllä ihan hyvä ajatus. Tai mitenkäs sen nyt ottaa, mikäs se nyt mahdotonta olisi, itseasiassa jos nykyisen pyörätelineen paikalle rakentaisi leveämmän katoksen...
     
  7. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    kevyt malli: katossa kiinni olevat pressu johon liimattu toisella puolella vaahtomuovivahvike/pehmike auton tai tavaroiden korkeudelle saakka vähintään. (vanha patja?)

    kattoon esim naru ja pressun läpivientireikien kautta pujotettuna. pystyy käyttämään "verhomaisesti".. (pöly menee kyllä hieman sinne toiselle puolelle mutta on se parempi kuin ilman) jos käyttää kevyttä pressua niin sitten kannattaa tehdä jotkut "verkonpainot" alaosaan ettei heilu sinne sun tänne ihan pikku liikkeistä tai tuulesta.

    jos tekee pehmikkeen esim 20cm kaistaleista sen verhon saa vielä niputettua hieman pienempään tilaan helpommin silloin kun sen vetää sivuun.

    jos naulaa kattoon laudan johon pressu naulattu kiinni niin se nippuun vetäminen on vaikeaa. (suoraan naulaamalla/nitomalla ei kestä, pitää olla joku isompi pinta jota vasten vedot ja nykäykset kohdistuu.. naula repii läpi)
    --------

    kiinteämpi malli: aita/väliseinä. seiniin ja tai lattiaan propattu. jos tarvii kulkea usein auton puolelta varastolle, niin sitten pitää tehdä kunnon ovi. ainakin siihen kulkukohtaan joku rakenne joka kestää. se millainen se on riippuu tilasta ja käytön tarpeesta kuinka usein kuljetaan..

    saranalla vaatii tilaa jommallekummalle puolelle. esim auton puolelle aukeava kolhii autoa.. pienemmälle varaston puolelle aukeava vie tilaa liikaa sieltä turhaan. ja tuntuu että jos tekee oven kevyestä tavarasta niin saranatkin repeilee irti ja löystyy kovassa käytössä. ja unohtuu se oven sulkeminen ja sitten se paukuttaa siellä yksinään kun hieman alipaine tai tuuli heittelee.

    mutta joku liukuovi vie vähän tilaa, sen minä kehottaisin tekemään. tietenkin enemmän rakentamista ja vaatii jonkun korkean u-palkki kiskot tms jota myöten sitä voi työntää. (plus saippuaa, kynttilää tai muuta laardia että luistaa) joku vesivaneri hyvä ratkaisu minusta ainakin ovelle. muu voi olla vaikka laudasta tehty. silloinkin varmistaisin että läpi ei helposti mee esineitä esim nitomalla siihen pressun toiselle puolelle.. ( joku jääkiekkomaila kun kaatuu ja sitä ei huomaa tai ei välitä nostaa pois välistä.ja sitten seuraavalla kerralla tönästäänkin pidemmälle niin siinä on lasi rikki tai kolhu, miten niin olen rikkonut jotain joskus.)

    jos ei tarvi kulkea kuin harvoin (kerta viikko tms) niin voi harkita että vain se kulkukohta on ylös nostettavalla levyllä tai pressulla, ja muu seinä kiinteä.
     

Kerro tästä muillekin!