Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 17.1.2015.

  1. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Reilu kuukausi sitten toteutui pitkäaikainen haave saada USA valmisteinen neliveto talviautoksi. Pirssi on automaatti ja nelivetotyyppi command-trak. Edelliset 14 talvea mentiin vanhalla Camryn kotterolla joten aikalailla vetää suuta korviin nyt jeepillä ajellessa. 8)
    Tällä ois sitten tarkoitus päästellä ainakin seuraavat 10 talvea, saas nähdä miten äijän käy.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Pari viikkoahan tämäkin toimi hyvin ja sitten alko satunnaiset sammumiset, ajossa nykäykset, ei käynnisty-tilanteet. Tänään sain eka kerran koodin 11 eli kampuran asentotunnistinhan se tässäki ryttyilee. Maapisteet putsailin joutuessaan, vaan ei auttanu. Silti mittariin on jo kertynyt ehkä 1000mailia.
    No ei ole paha rasti vaihtaa tuo.. Onneksi.

    Jouluna meinattiin Kuusamon reissulla jäätyä tuonne koppiin ku laski elohopea alle -20'C. Siitä onneksi selvisi kennon huuhtelulla, eka väärään suuntaan, välissä konetiskiaineet sisään sitten molempiin suuntiin lisää huuhtelua. Pari kourallista kunnon ripulipaskaahan sieltä tuli ni ei se ihme ole ettei vedet oikein kierrä. Nyt tarkenee. Ens kesänä teen uusiksi vielä saman homman ni eiköhän se sitten vältä.

    Jakajassa on väljää mun mielestä vähä liikaa. Pitää laittaa koko paska uusi. Sitten menee taas monta vuotta.

    Vähä jännitti etukäteen miten kulutus asettuu meikän sievällä ajolla. Pakkasella tuntuu menevän puhtaassa kyläajossa n.18 litraa satkulle. Matkaa ku päästelee ni pääsee likelle 13litraa. Kaippa tuo on ihan ok tommoselle autolle.

    Tuulettimen visko pitää vaihtaa ku laakerit tuntuu olevan vähä jo kehnot ja tuntuu pyörivän vähä liian innokkaasti mukana vaikkei edes kone pääse kuumaksi.

    Noita osia aattelin tuoda amerikan reissulta johon lähetään vajaan kuukauden päästä. Ei paljo maksa nuo osat tuolla ja kun niitä kerta saa tuoda max 430€ edestä ni tuodaan sitten prkl. :D

    Tottakai pientä puuhastelua siellä täällä mutta muuten ihan pätevän tuntuinen kampe. Jospa se tästä. :)
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Onhan tuo hirmu siistin näköinen kuvissa.
    Kaksvetoon ei sit ole paluuta talviajossa, se on varmaa.
     
  3. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Jep. Kyllä tuo on aivan asiallisen näköinen 20v vanhaksi autoksi. Ei tuon kanssa ainakaan ruosteen kanssa tarvii tapella ku sitä ei ole missään ainakaan vielä.

    Tuo nelivetohan on part-time versio. Meneehän tuo takaveto päälläkin kohtuullisesti vaikkei ole edes lukkoa takana. Kieltämättä nelikko päällä sitten kunnon tuiskussa on mukava mennä. Aika rujohan tuo 50/50 jaon nelikko on, tiukemmissa käännöksissä käyttäytyy ku traktori ja oikein liukkaalla sitten tahtoo puskea joten varovainen saa olla. Lukko pitäs varmaan ens kesänä hommata taka-akselille jos vaan rahaa siihen löytyy.

    Uuden pakoputken jo hommasin tuohon, pitää vaan odotella että pukkaa seuraavaa qsamon reissua ni saapi laitella paikalleen. Tällä hetkellä kaasuja pukkaa enempi auton alta ku putken päästä ja äänet on aika karseat. Uusi vaimennin ja koko takaosa oli saksassa 100€ kotiovelle kannettuna. Ihan hyvin tehdyn näköinen, saa nähdä kuin pitkään sitten kestää. Suomen hintoihin mulla ei ole varaa ja enää ei jaksa alkaa pätkistä hitsailemaankaan.

    Tämmösestä puljusta tilasin. http://www.auspuffanlage.de, ebaystä löytyy tällä nimellä, http://www.froeschl-autozubehoer.de.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Ruosteettomuudesta joutuu olemaan hieman kade. Onneksi omista nelikoista on sentään kaksi sellaista, 97 ford ja 89 subu.

    Neliveto siis samanlainen kuin omissakin, kääntyy kuin pulkka. Ei ole siis mikään rallivaihde, vaan tarkoitettu hitaaseen etenemiseen, ja normisti takavetona. Noin vinkkinä, täällä on joitakin ketkä on luulleet rallivaihteeksi ja päässeet sitten testaamaan offroad ominaisuuksia :rotfl: Siinä mielessä traktoriksi kutsuminen on paikallaan. Eikös noissa joissakin ole keskitasauspyörästökin? Semmonen vehje se olis kiva saada,keskitasauspyörästö, vaikka Torsen joka vielä lukittavissa, napalukot edessä että saa vapaalle, ja vielä joku lukko molemmille akseleille. Ja pikuppina, kiitoos. Miten mahto olla ne vanhat jeepin full size pikupit, mitä ne nyt olikaan malliltaan.
     
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Pari talvea vanhalla Wagoneerillä ajaneena voin kertoa, että keskustasauspyörästöllä varustettuna on kuin etuveto, eli mitä kovempaa tulee kurviin, sitä pidempi kurva on, eli ei hauska. Hauskaksi tuo tuli vasta kun etukartaani meni poikki, ja ajoin muutaman viikon pelkällä takavedolla 33
    ' nastattomilla:)

    Hantta
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Näissä löytyy myös select-trak jakista, siinä on keskitasauspyörästö, eli on siis silloin full-time nelikko. Mä halusin nimenomaan tämän "rattorinelikon".

    Sillon eka viikolla oli oulussa liikenneympyrät ihan peilijäällä ni ajelin siihen nelikko päällä ja vauhtia oli vähä liikaa. Siitä ku alko puskemaan ni aattelin että kaasullahan se siitä oikiaa. No eipä oiennu ei! :-D
    Puski vaan enemmän ja vähä penkalla otettiin sitten vauhtia pois. Opetti sitten kerralla.

    Tarkotitko tätä? Empä ole tiennyt edes tuosta mallista..
    http://en.wikipedia.org/wiki/Jeep_Gladiator
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Ookko nyt satavarma että oli keskitasauksella eikä vaan normi 2H-N-4H-4L yhtäpuuta 4x4?
    eiks audit sun muut awd:t oli juuri keskitasauksella, vai käyttäytyykö nekin sit noin :eek:
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Jatkuva neliveto, joka oli lukittavissa. Olisko ollut Quatra drive?

    Hantta
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Kojelaudassa alipainetoiminen namiska,josta lukko, ja perseen alla hidas ja nopea.

    Hantta
     
  10. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    ZJ:n jakolaatikko vaihtoehdot:

    Command-Trac, NV231 jakiksella: 2Hi-4Hi-N-4Lo

    Select-Trac, NV242 jakiksella: 2Hi-4Hi Fulltime-4Hi Part time-N-4Lo

    Quadra-Trac, NV249 jakiksella: 4Hi fulltime-N-4Lo, ja näissä oli 93-95 lukoton pieni puoli ja 96 eteenpäin lukollinen.

    Ja kaikissa on keppi lattiassa.
     
  11. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Joo, noihan ne taitaa mennä. Nämä jeepit on itelle vielä niin tuore juttu että nyt vasta näitä opetellaan.
     
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Siistin näköinen härveli. Kehuit että on ruosteeton, mä en Jeepeistä ymmärrä mitään, enkä tiedä miten herkästi ruostuu, mutta mulla tuli mieleen että vois olla kannattava veto irrotella ens kesänä ovista ja helmoista noi "kellukkeet", pestä kunnolla sieltä alta ja ruostesuojata... Yleensä tommoset muovilipareet on aika kovia keräämään kaikkea ruostuttavaa tauhkaa alleen.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Joo tuota meinasin, tai lähinnä tuo gladiaattorin uudempi J20 versio oli mielessä. Vieläkin harmittaa kun en edes lähtenyt katsomaan yhtä kun oli halvalla myynnissä washingtonin puolella aikoinaan.

    Select-Trac näyttäis olevan lähinnä sitä mitä kaavailin, mitenhän noissa yleensäkään on napalukitus toteutettu, kai niissä se kumminkin on?

    Olen huomannut että auto puskee myös jos napalukot on kiinni vaikka jakis on 2 vedolla. En kyllä oikein tajuu miksi, kai sitten vaan ne etuakselin romut jotenkin panee hanttiin. Nelivedolla puskeminen tietty korostuu muistakin syistä.

    Vaihdekaavio on muuten omissakin tosiaan niin että N on tietenkin 4H ja 4L välissä.
     
  14. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Joo, tuo oli mielessä puuhata ens kesänä. Sitä ei ikinä tiedä mitä sieltä alta löytyy.
     
  15. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Select-Tracilla varustetussa XJ-Cherokeessa ei ainakaan ole napalukkoja, akselit pyörivät aina. En ole mitään kummempaa puskemistaipumusta havainnut keskilukon ollessa auki. Käyttäytyy enemmänkin aikalailla takavetoisen oloisesti, kaasulla lähtee menemään kahva edellä ja takapää sutii muutenkin herkästi. Quadra-Trac viskokytkimellä tai joku muu citymaasturityyppinen neliveto olisi nyt mun valinta, kun ei juurikaan tule maastossa ajeltua.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Jep, kyllä aika tailhappy on tämä meidänkin grandi. Tuo lukon puute vähä rajoittaa amishommia ku ei sudi ku toisella.. :-D
    Tosin ei kuulu luisuttelu meikän repertuaariin.
     
  17. hantta

    hantta Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Sen verran on kokemusta, kun työkseni ajoin vanhamalliblazeria, np 203, eli jatkuva neliveto, Plymouth trailduster, pari -80 luvun alun Blazeria, np 208, -85 lyhyt nelivetopikkis, vanhakoppa Wagoneeri jatkuvaneliveto n,- Quatra- track, ja viimeinen tsuppariautoni oli ss 454, jolla ei tarvinnut odottaa talviliukkaita, jotta pääsee liippailemaan, vaan kostea asfaltti sopi siihen vimmatun hyvin. Kaikki nuo e.m nelivedot olivat hyviä maastossa ja lumessa, mutta ralliautoiksi niistä ei ole. Lisäksi repertuariin kuului muutama Scottsdale, lyhyitä ja pitkiä, jotka kävivätkin oikein hyvin pieneen hassutteluun,- paitsi natosteppari, jossa ei ollut ohjaustehostajaa.

    Hanttav
     
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Heh, sullahan on ollut mielenkiintoisia pirssejä ajossa. :-D
    Tuommonen ss-454 on vielä haaveena, jos joskus vanhana paappana sitten hommais kauppakassiksi, jos niitä vielä löytyy mistään..
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Kiva, erilainen topicci! Valitettavasti nostaa maasturikuumetta...
     
  20. starcraft

    starcraft Gearhead

    Re: Talviharraste tuli taloon, Jeep Grand Cherokee 4.0, 1995

    Kysytään nyt kun aihe läheltä liippaa. Eli oliko vanhoissa blazereissa keskitasauspyörästöä tai muita hienouksia kun olivat jatkuvalla nelivedolla? Nyt meillä 95 Suburban ja jos vähänkin asvaltilla ajaa nelivedolla niin rutisee mutkissa.

    Toisessa autossa on awd, joka tuntuu parhaimmalta kaupunkilaisen tarpeisiin. Rauhoittaa käytöstä liukkaalla ja on aina tarpeen mukaan mukana.
     

Kerro tästä muillekin!