Talvirengaspakko?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 16.11.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Valistakaapa nuoret ja viksut vanhaa, eli tarkoittaako tämä talvirengaspakko tosiaan sitä, että ennen aikaan talvellakin menestyksellä käytetyt lumimuta eli M+S merkityt renkaat pitää nykyään pakosti vaihtaa nasta- tai kitkarenkaiksi? :mad:



    "Liikenne- ja viestintäministeriö Tiedote 27.10.2004

    Talvirenkaat alle kelin mukaan - talvirengaspakko alkaa joulukuun ensimmäisenä Tänä syksynä talvirenkaat on eräin paikoin ollut syytä vaihtaa autoon hyvissä ajoin jo lokakuussa.

    Lain yleissäännön mukaan nastoilla varustettujen talvirenkaiden pitokausi alkaa 1. marraskuuta, mutta tästä riippumatta nastakauden kuitenkin määräävät ensisijaisesti kulloisetkin käytännön sää- ja keliolosuhteet.

    Varsinainen talvirengaspakko alkaa 1. joulukuuta ja kestää helmikuun loppuun saakka. Näiden kolmen talvikuukauden aikana on henkilö- ja pakettiautoissa käytettävä nastoitettuja tai nastattomia talvirenkaita.

    Talvirengaspakko koskee myös ulkomailla rekisteröityjä henkilö- ja pakettiautoja, kun niillä ajetaan Suomessa. Asetus sallii kesärenkailla ajon talvirengaspakon aikana, jos autoa siirretään maahantuonnin, kaupan tai korjauksen takia tilapäisesti enintään 20 kilometriä.

    Vaikka laki edellyttää talvirenkailta vähintään kolmen millimetrin urasyvyyttä, vaikeissa talviolosuhteissa sen olisi kuitenkin syytä olla suurempi. Tutkimusten mukaan talvirenkaan urasyvyyden olisi hyvä olla jopa seitsemän millimetriä, jotta lumisohjossa 80 kilometriä tunnissa ajettaessa renkaan toimintaominaisuuksiin voisi luottaa.

    Talvirenkaat ovat pakolliset talvikuukausina, mutta eri puolilla maata vaihtelevat säät ja kelit vaativat useimmiten pitempää käyttöaikaa. Nastarenkaat on säännöksen mukaan kuitenkin vaihdettava pois maaliskuun viimeisenä päivänä tai toisen pääsiäispäivän jälkeisenä maanantaina sen mukaan, kumpi päivämäärä on myöhemmin.

    Vuonna 2005 pääsiäinen on maaliskuun lopulla. Nastoilla saa ajaa ensi keväänä 4. huhtikuuta saakka. Jos takatalvi yllättää tai talven pituus venähtää, voi tätäkin päivämäärää pitää viitteellisenä."
     
  2. Stingray

    Stingray Gearhead

    Ei kai se mihinkään ole muuttunut, kyllä M+S:ät edelleen kelpaavat talvirenkaiksi. Kai.
     
  3. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    No ei oo muuttunut mikään. Milläs sitten se määriteltäs talvirengas jollei renkaan merkinnöistä?
     
  4. Jasse

    Jasse 1st gear

    Kannattaiskohan lukea toi teksti mitä pastee tarkemmin...


    Lainaus "Varsinainen talvirengaspakko alkaa 1. joulukuuta ja kestää helmikuun loppuun saakka. Näiden kolmen talvikuukauden aikana on henkilö- ja pakettiautoissa käytettävä nastoitettuja tai nastattomia talvirenkaita. "

    Eikös tossa aika selkeesti ole että talvirenkaat pitää olla alla, nastalliset tai nastattomat? Ja eikös tuo M+S ole juurikin se merkintä mikä erottaa talvirenkaan kesärenkaasta?
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aiheen hetki sitten aloittaneena kiittelen vastanneita, eipä näköjään ole mitään tarvetta lähteä Chevylle erikseen talvirenkaita ostelemaan.

    Vaikka lukutaidossa ei sinänsä ole vikaa, tiedotteen sanamuoto ei ollut vielä kolmannellakaan lukemalla selvä, sillä siinähän mainittiin vain talvirenkaat, eikä missään kohtaa näkynyt mainintaa tutusta M+S merkinnästä.

    Siksipä ihmetyttikin, että olisiko tässä asiassa tapahtunut joku muutos, mutta onneks ei sitten ole.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    No tokihan saa edelleen käyttää m+s , eli mud + snow kumeja.
     
  7. karra

    karra Double Gearhead

    Facebookissa joku kyseli traileria, ymmärsin että ehkä talvirenkaista kiinni. Trafin ohjeissahan kerrotaan että max 20km siirtoajoja saa tehdä jos kyse ajoneuvon säilytyksestä, korjauksesta tai myynnistä - taisi olla joku neljäskin syy mutta noin se menee eli alle 20 km saa siirtää jos on hyvä syy.
     
  8. Jooli

    Jooli Gearhead

    käsittääkseni katsastukseen voi mennä talvella kesärenkailla ja toisinpäin jos auto on liikennekäytöstä poistossa
     
    dart -66 tykkää tästä.
  9. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Autolla ei ainakaan ajamalla saa mennä katsastukseen jos se on liikennekäytöstä poistossa. Kesä renkailla saa mennä talvella katsastukseen ja toisinpäin. Itse olen kaksi autoa katsastanut talvirenkailla kesärengas aikaan.
     
  10. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Varattuun aikaan saa ajaa konttorille ja pois.
     
    xarper ja Pertti K tykkäävät tästä.
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Joo ja olikohan nyt muuten silleen et se seuraavan katsastuksen aikahan on reilusti liukuva eli siihen lappuun tulee se katsastusaika lähtien seuraavasta päivästä vuosi eteenpäin tms.? Eli kesäautonkin katsastusajan saa muljautettua kesälle vaikka käyttöönotto oliskin ollut alunperin talvikuukausina?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Päästää leiman pitkäksi ja käy myöhässä tai käy etuajassa just kesällä niin sitten seuraavakin on kesällä
     
  13. impala-63

    impala-63 Gearhead

    Sen tiedän että katsastamattomalla saa ajaa mutta että käytöstä poistetulla niin en tiennyt.
     
  14. Ck

    Ck Gearhead

    Autossa pitää olla vakuutus olemassa jotta saa ajaa liikennekäytöstä poiston aikana konttorille varattuna aikana. Yleensä näin onkin että vakuutus onkin olemassa mutta nykyään on mahdollista tehdä omistajanvaihdos ilman vakuutusta jos auto on jo valmiiksi liikenteestä poistettu tai jos se poistetaan samalla liikenteestä omistajanvaihdoksen yhteydessä, näin voi tehdä konttorilla. Siinä tapauksessa ei saa ajaa kun siirtoluvalla.
     
  15. Jooli

    Jooli Gearhead

    se lumihiutaleen kuva tai m+s merkintä ei ole suomessa pakollinen, näin ollen talvirenkaaksi kelpaa melkein mikä tahansa perus henkilöauton kesärengasta karkeampi kuvio.
    Äkkiseltään en enää löytänyt Trafin sivuilta sitä pykälää, mutta hiljattain luin että talvirenkaan määritelmä on että pitää olla sivuttaista uraa eikä pelkästään pitkittäistä vesiuraa eli jonkinlainen palakuvio, ja urasyvyys on oltava vähintään 3mm. ;)

    M+S merkintää nyt löytyykin joka toisesta kiinalaisesta kesärenkaasta niin en tiedä miten poliisi suhtautuu rengasratsiassa asiaan, että riittäkö se m+s merkintä.
    Toki jokainen varmaan tajuaa että talvirenkaat on hyvä olla ihan vaan oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden takia, mutta tuo talvirengaspakko on aika typerää kun melkein mikä tahansa kelpaa :)
    Trafin sivuilla lukee näin "Parhaiten talvirenkaat tunnistaa rengasmerkinnöistä M+S tai MS tai M & S"
    Itse väittäisin ettei M+S merkinnän renkailla ole mitään tekemistä talvirenkaiden kanssa, esim maastureiden nappularenkaat.

    Itellä on yhdessä autossa nokian nastat, yhdessä maasturissa nappularenkaat ja vanissa on m+s merkinnän kesärenkaat ni kelin mukaan mennään, kaikilla saa kyllä ajella:rolleyes:
     
  16. mpower

    mpower Gearhead

    Lainaus.
    "pitää olla sivuttaista uraa eikä pelkästään pitkittäistä vesiuraa eli jonkinlainen palakuvio, ja urasyvyys on oltava vähintään 3mm."
    Ootko nyt aivan varma,sillä useimmista uudesta kesärenkaasta nuo löytyy!:oops:
     
  17. Jooli

    Jooli Gearhead

    ei löydy, sitä mietinkin että jos renkaan kuvio ei täytä tota niinsanottua nappularenkaan määritelmää niin riittääkö pelkkä m+s merkintä silti. Ja kuka määrittelee sen renkaan kuvion riittävyyden jos ratsiassa sattuu se astetta virkaintosempi poliisi vastaan, omat havainnot on että niiden kanssa ei parane kinata jos ei halua herätä putkasta :(
     
  18. mpower

    mpower Gearhead

    Mikä on palakuvion määritelmä!?Mää oon huomannut,että kesärenkaassa on pitkittäisiä ja poikittaisia uria jotka näkemykseni mukaan muodostavat palakuvion!
    [​IMG]
    Onko palakuvio?Ei varmaan kuin renkaan sivun osalta?
     
  19. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Ottakaa sitten huomioon että joissakin lukee m+s only in north america. Ne ei kelpaa suomessa
     
    passerby tykkää tästä.
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Onko tästä todellista faktaa?

    Mielestäni joissain nokian oikeissa kitka-nastoissakin lukee only in north america


    Sit onko tosta nappularenkaasta paperilla jotain muutakin kuin olematonta tekstiä

    Kuorma-autoissa tais kait lie mahdollisesti olla se määräys ettei tartte olla m+s merkintää vaan talvisoveltuva kuvio riittää
    Volvossa alla lumivuorelliset pinnoittamattomat kitkat joissa ei tainnu olla mitään merkintää m+s;sästä
     

Kerro tästä muillekin!