Tankin tarkoituksellinen räjäyttäminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja tuomas k, 31.10.2004.

  1. tuomas k

    tuomas k 1st gear

    Onko kellään kokemusta tankin tarkoituksen mukaisesta "räjäyttämisestä" eli siis sinne vielä tyhjennyksen jälkeen jääneiden bensojen polttamisesta? Kestävätkö ne yleensä sen?

    Tarkoituksena siis ei ole hajottaa tankkia vaan polttaa siellä vielä olevat bensat ennen kuin tankkia alkaa hitsaamaan :wink:
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Miksi lähteä tollaseen hommaan kun vedellä täyttäminen hitsauksen ajaksi riittää?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei kannata mennä räjäyttämään, höyrystyneellä bensiinillä on suljetussa tilassa, niinkun tankissa pienen pommin voima, ja tankin sirpaleet otsalohkossa ei ainakaan paranna kenenkään ulkonäköä.

    Siispä liuotinpesu, kuivaus ja tankki täyteen, mutta mieluummin vettä, ei sitten tarvi ihmetellä, että mihin he******n ne kulmakarvat meni ja minne talli katos... 8)
     
  4. slant

    slant Gearhead

    Olen kuullut tarinan 60-luvulta kun moottoripyörän tankille oli tehty vastaava homma. Ei ollut kestänyt... :mad:
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mietin suunnalla joskus 15v sitten yks suutari "räjäytti" Camaronsa tankin tolleen kun se ei viisaampia uskonut 8) Ei siinä sen ihmeemmin käynyt, mutta kun se oli hitsattu taas tiiviiksi niin ukko koitti pari päivää sovittaa sellaista kohtalaisen pyöreää purkkia takaisin mutta ei se enää sinne sopinut :rotfl: .

    Pistä pölynimuri puhaltamaan tankin sisälle pariksi tunniksi niin homma on aika turvallista.
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Ja kun vedellä täyttää, niin on turvallista kun homman tekee oikein. Eli tosiaankin ensin huuhtelee suurimmat pois ja sitten vasta täyttää ja alkaa hitsaamaan.
    Ja sit vettä ihan täyteen siten, että ilmatila on täysin minimaalinen tankissa. Elikkä vuotokohta kaikkein ylimpään kohtaan ja sit sisälle vettä niin paljon kuin vain mahdollista. Ja sen vesirajan ei tarvitse olla kuin milli alle hitsisauman tason alapuolella.
     
  7. SlantSix225

    SlantSix225 Gearhead

    Itte suosittelisin tankin tuuletusta ja sitten hitsausta. Oon nähny pari vedellä täytettyä ja sitten hitsattua tankkia. Nekin oli aika pyöreitä!
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Jokin on sit mennyt pahasti pieleen jos vedellä täytetty tankki on possahtanut. En ole laskenut montako olen vedellä täytettynä ilman räjäyttämistä hitsannut, mutta kymmeniä niitä on kyllä ollut.
    Kerran onnistuin teinipoikana räjäyttämään yhden Oldsmobilen tankin kun hitsasin sitä pelkän tuuletuksen turvin. Sen jälkeen olen aina luottanut veteen.
    Mut jokainen valitkoon oman tapansa toteuttaa työ ja toivottavasti valitsee ehdotusten joukosta sen oikean.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    tankin hitsaus

    olen samaa mieltä kun edellinen ainoa turvallinen keino on tosiaan täyttää tankki vedellä ja ei pitäis paljo vedellä kun on kylmää vettä
    tankki täynnä mutta ei silti mitään sika pitkiä saumoja kerralla vaan
    anna jäähtyä kunnolla pätkin välissä
     
  10. bbford

    bbford Gearhead

    Joo,testattu on ja hyvin toimii kun täyttää vedellä.
     
  11. M

    M Gearhead

    Ilmatilan minimoiminen on tärkeää. Muistelisin, että bensiini tuppaa "räjähtämään", jos sen suhde ilman kanssa on 4 %:n luokkaa eli 70 litran tankissa 2,8 litraa ainetta. No mitä tästä sitten opimme? Ainakin sen, että elokuvissa ajetaan aina tyhjällä tankilla, koska kaikki autot aina räjähtävät...
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest


    No ei kai ne pallot sulkeneet korkkia? Ja lämmönkäytössäkin on hyvä olla järkipäässsä, vaikka vedellä täyttäisikin...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pese se tankki puhtaaksi vedellä ja tuuleta niin ei tarvitse miettiä mitä siellä on sisällä. Vesi jäämistä tankissa pääset eroon kun huuhtelet tankin tuulilasinpesu nesteellä. Saat puhtaan tankin josta on vesi ja pasgat pois tulevalle ajokaudelle.

    Mä tein noin kuin oman vaihtotankkini saasteputket tinasin umpeen.

    Miten se näppisääntö olikaan.....oliko niin että 4dl hyvin höyrystettyä bensaa vastaa puolta kiloa dynamiittia ? Muistaako joku tarkemmin ....vai onko enää muistelijoita jäljellä :odroll:
     
  14. rocketman

    rocketman Gearhead

    Oon ollut vieressä seuraamassa kun vanhankansan korjaaja (lähemmäs 70v, ikänsä ollut korjaamoyrittäjä) ohjasi tyhjäkäyntiä käyvän auton pakokaasut haitariputkella lattialla olevaan tankkiin ja juotti tankin liekillä. Eikä tankkia oltu edes pesty, vain ravisteltu bensat pois. En tiedä uskaltaisinko itse tehdä noin, mutta homma näytti kyllä siltä, että "näin näitä on aina tehty" :D
     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Tästä aiheesta on hieman omaakin kokemusta. Caminon tankista oli täyttöputken juuri murtunut, Huuhtelin tankin pariin kertaan, laitoin mittarin anturin takas paikoilleen, käänsin pystyyn seinää vasten ja täytin ihan täyteen korkin kaulusta myöten. Ja kun hitsi paloi ekan kerran läpi kuului tolkuton pöhähdys ja seinä oli märkä liki 10m korkealle. Ja se tankki muistutti jenkkifutista. Homma kusi kun se täyttöputki menikin n. 5cm tankin sisään ja yläosaan jäi ilmalukko. Eli tarkkuutta tässäkin asiassa.
     
  16. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Muutamaa tankkia oon hitsannut sillai että vanhalla imurin reuhkalla oon imenyt tyhjäksi kaadetusta tankista höyryt,noin tunnin oon antanut hurista ja sitten hitsannut eikä ole vielä yksikään poksahtanut.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pölynimurin vahingossa polttaneena voin mainita, että kuumentuneen pölyn tapaan bensahöyrykin voi joissain imureissa saada sähköisen kipunan imurin moottorissa. Lopusta tuleekin sitten historaa...
     
  18. makke

    makke 1st gear

    Siksi tankki tuleekin aina täyttää siitä paikattavana olevasta vuotokohdasta. Kun vuotokohta on paikallistettu, niin tankki käännetään sellaiseen asentoon, että tuo vuotokohta on kaikkein ylinnä. Sit vaikka poraamalla isohkolla terällä tai sit kuppiterällä tehdään reiästä isompi ja täytetään sitä kautta tankki lähes piripintaan. Näin varmistetaan, että salakavalia ilmalukkoja ei ole päässyt syntymään.
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jonkun riisikikottimen tankin nyt täyttääkin vedellä, mutta jonkun jenkin 100+ litrainen rupee painamaan sen verran että ei ihan kaikilta luonaa ellei ole patti kunnossa :p .

    Enkä kyllä sillä imurilla lähtis sieltä sisältä mitään imemään kun sen imurin saa puhaltamaankin. Mutta jos haluaa ottaa varman päälle niin parin tunnin tuuletuksen jälkeen sinne voi päästää mig:in suojakaasua sisälle ja se ei paina ihan niin paljon kuin tuo vesi.

    Jos tuulettamattoman tankin täyttää vedellä niin siinä kohdassa jota pitäisi ruveta hitsaamaan on aika äkäinen pikku [​IMG] odottamassa!
     
  20. makke

    makke 1st gear

    Kuten tuossa yllä kerroin, niin se tankki tulee jo täyttämättömänä kääntää siihen asentoon, että vuotokohta on ylinnä ja vasta sitten täyttää. Kyllä sitä jenkinkin tankkia tyhjänä kääntelee kun on tähän asti käännelty satojen litrojen vetoisia k-auton tankkejakin.

    En ole tuulettanut, vaan huuhdellut liuottimella ja sit täyttänyt täyteen vedellä. Ilmeisesti olen onnistunut räjäyttämään huomaamattani kymmeniä tankkeja hitsatessani. Nyt ymmärrän itseäni paremmin, ehkä nuo huomaamatta jääneet possautukset on jättäneet jälkensä tekijäänsä, joten mun juttuni voi siis suoralta kädeltä sivuuttaa liikoja tällejä saaneen räpeltelijän kommentointina. :rotfl:

    Mut jokainen lukija sit ottaa ohjeista vaarin ja tekee itse parhaaksi katsomallaan tavalla, koska se vastuu nyt kuitenkin on tekijällä itsellään. Vaikka jollakin tekijällä on onnistuneet hommat ilman vahinkoja, niin se voi vaan olla merkki joko hyvästä tuurista tai sit hän on ollut riittävän varovainen tms. Eli hyvänkin ja toimivaksi todetun konstin saa toimimattomaksi hosumisella tai ihan vaan ymmärtämättömyyttään tai tietämättömyyttään yms.
    Se joka oikein epäilee jäättää hitsaamatta ja lasikuiduttaa ympäri koko tankin tai marssii ostamaan uuden... tai tekee itse uuden. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!