Tarviiko vaihtaa runkolaakerit?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja matti R, 30.4.2021.

  1. matti R

    matti R 2nd gear

    Cadillac 429 vähän ajettu kone tuli purettuna, koneistamo tsekkasi että sylinterit ja kiertokanki on hyvin std mitoissa. Auto tulee cruisailukäyttöön, ehkä muutama tuhat km vuodessa tulee ajoa. Tarviiko runkolaakeita vaihtaa jos välykset on kohdallaan vanhoilla? Tokihan se kävisi nyt sujuvasti mutta miksi vaihtaa? Helposti tulee tonni osien hinnaksi jos kaikki laakerit ja männänrenkaat ja tiivisteet pistää uusiksi. Tiivisteet vaihtuu joka tapauksessa. Vai onko tuo sitä säästöä väärässä paikassa?
     
  2. onneton

    onneton 3rd gear

    Itse jos tekisin vaihtaisin kaikki laakerit nyt kun kone paloina. Kannattaa huolella mittailla onko wear limit tai lähellä ylitetty eri osissa ja sitä mukaan uusiksi. Nyt kyllä kannattaa tehdä kunnolla koska jos poikii niin kyllä harmittaa, eikä koneen poisnostaminen ykskaks suju. Kannattaa juuri täältä kysellä, saat oikeaa tietoa Vähän ajettu? On suhteellista, toisen mielestä 500 000km on vasta sisäänajo, toisen mielestä kiireesti remonttiin. Viisaat Cadillac tietäjät jatkaa.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos ne laakerit on silmämääräisestikin uuden veroisessa kunnossa ja välykset kohdallaan, niin ei niiden vaihtoon mitään pakottavaa syytä ole. Tarkalla silmällä kattelet kaikki läpi niin selviää löytyykö mitään epäilyttävää.
     
    Catiska, JR35 ja tero79 tykkäävät tästä.
  4. matti R

    matti R 2nd gear

    Noin 100 tkm ajettu 57 vuoden aikana. Mittailen onko wear limit ylitetty ja missä kunnossa ovat, ja sitten voi miettiä tarkemmin. Plastigaugea ajattelin käyttää välysten mittaamiseen.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Siis jos ne laakerit on alkuperäiset, niin ehdottomasti vaihtoon! Luulin että olis remppa tehty, jonka jälkeen vähän ajettu...
     
  6. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Mun mielestä uusit laakerit , männänrenkaat , nostajapatruunat ja jakopää ja tietysti kaikki tiivisteet . Tarkista vesipumpun kunto ja öljypumpun välykset , hyvä pesu ja huolellisesti kasaus ja oikeisiin momentteihin , niin pärjäät todennäköisesti pitkään.
     
  7. tero79

    tero79 3rd gear

    Jos kaikki kilkkeet menee toleransseihin ni mikäs siinä.. Männänrenkaat kannattaa pistää uudet ja tivaritkin.. Nostajat+nokka.. GM:n alkuperäiset laakerit on kovaa kamaa.. Pistä vaan takasin josko toleransseissa on ja vielä sellanen passivoinnin väri kajastaa.. Henk.kohtasesti pistän mielummin alkuperäisen takasin jos priimassa kunnossa kun Israelin halpatuotantoa.. Ennen ku noi alkuperäiset saadaan täällä ajettua loppuun näillä ympäristötekijöillä ni me kaikki viisastelijat tällä foorumilla työnnetään koiranputkee..
     
    Mika.T ja exchevelle tykkäävät tästä.
  8. matti R

    matti R 2nd gear

    Ei ole tietoa onko tuota ehditty vuosien saatossa remppaamaan mutta koneistamon mukaan mittarissa oleva 65 tmiles todennäköisesti pitää paikkaansa.
     
  9. tero79

    tero79 3rd gear

    Josko hoonin jälkiä näkyy vielä mukeissa hennosti ni sit ollaan kyseisissä maileissa.. Ja todennäköisesti tälläisessa autossa varsinkin..
     
  10. hantta

    hantta Gearhead

    Noilla spekseillä menee noilla alkuperäisillä kamoilla vähintäinkin 150- 180 vuotta ilman huolia, eli uusilla tiivisteillä ja stefoilla nippuun ja menox ;)
     
    tero79 tykkää tästä.
  11. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Monesti on kuullut epäiltävän "made in israel"-tuotteita, mutta voin kertoa että tekevät ihan laadukkaita laakereita.
    Tulee mukana monissa stroker-kiteissä, ja henk.koht käyttänyt 2000-3000 heppaisissakin koneissa.
     
  12. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Niin jokainen saa kasata mottinsa ihan miten haluaa , mutta jos ei motissa mitään vikaa missään , niin miksi purettu osiin ??? Samoin en huomannut lukiessani oliko nostajien järjestys merkattu , ja kuinka pitkään ovat olleet kuivina ( tupaavat toisinaan jumittumaan ) . Samoin ei noista lakruistakaan mitään mainintaa miten oli säilytetty , olivatko kiinni pukeissaan vai irrallaan . Eikä ne jenkki pojan öljyt niin tiheään vaihdu , usein kun sieltä tulee niin kyllä se öljy muistuttaa enempi vaseliinia kuin öljyä , siks ajattelin sen öljypumpun kunnon tarkistusta . Samoin aikoinaan muutamia GM koneita avannut ja jakopään rattaiden hampaat löytyvät irrallaan , kait ne pakeliitti rattaat sitten öljyn ja lämmön vaikutuksesta haurastuvat. En väitä että kyseisessä motissa olis noi rattaat , mutta on niitä tullut vastaan.
    Ei muuta kuin hyvää onnea kasaamiseen.
     
  13. matti R

    matti R 2nd gear

    Tuo on vuosi sitten purettu, laakerit olleet irrallaan. Nostajat merkattu. Jakopään rattaassa nailon(?) hampaat erittäin hyvässä kunnossa, vaihdan sen joka tapauksessa. Hennot hoonijäljet näkyy mukeissa.
    Miksi uusia nokka jos ei ole kulumaa?
    Motti ja auto on seissyt 10 vuotta, sitten savuttanut käynnissä ja kone purettu osiin. Ei tietoa minkäväristä savua. Kansia ei ole vielä tutkittu.
     
  14. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Elikkä ei tietoa mikä laakeri ollut missäkin kaulassa ? Jos ei niin itse uusisin ne , jos nostajissa ei silmin nähden kulumaa ja painuvat herkästi ja palautuvat niin ilmeisesti nekin sitten ok.
    Jakopään vaihtaisin koska noi nailon rattaat kovettuu ja murtuu ajan myötä ( en tiedä missä ajassa) , mutta useampia olen rempannut joissa hampaat öljypohjassa. Nokka-akselia on turha uusia jos ei näy selvää kulumaa. Savutuksen syy voi olla kansissa ohjurin kumit kovettuneet ja rikki samoin ventiilinohjurit väljät (sinistä savua). Voihan olla myös vesivuoto valkoista savua höyryä (kannentiiviste tai kansi halki tms.)
     
  15. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    matti , mikä se sinun auto on iältään , tai ainakin toi kone mihin osia mietit. Mä muistelen että mulla olis jäänyt yksi setti uusia laakereita , joutais pois sopivasti jos sattuis olemaan käypäiset, tuli vain mieleen.
     
  16. matti R

    matti R 2nd gear

    64 Cadillac, 429 kone.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Joskus tuli entisöityä tuollainen motori, ja sanoisin että kun se nyt auki on niin uudet laakerit kk ja rk, nokkalaakereille ainakin huolellinen tarkistus, männänrenkaat uusisin myös kera kevyen hoonin. Uusia osia siis laittaisin varsinkin jos ne on sekaisin, niinkuin moni jo yllä mainitsi.
    Nostajat jättäisin ehkä vanhat jos järjestyksessä, jos ei niin uudet ja ekalla käynnistyksellä jonkunlainen sisäänajo niille, pidellä siis kierroksia ainakin hetken.
    Jakopää vaihtoon kun se nailoni vanhenee, ainakin jos ei tietoa että on uusittu.
    Kansiin normaalit ohjureitten välyksen tarkistus ja venttiilien seetipintojen tsekkaus, tarvittaessa koneistus.

    Lisänä tulis tässä tapauksessa mieleen keinuvipujen/akseleiden tarkistus, näissä joskus on sanomista. Akselitkin vissiin pystyi väärinpäin laittamaan, että tarkkana kun kasailee.
    Öljypumppu jakopään kotelossa niin sen kunnon tarkistus, jos kulunut niin saikohan tähän ylikokorattaita?
    Sylinterit olis kans syytä mitata, ei sen kuluneisuuden takia vaan sen takia ettei ole soikeutta, ja jos sitä ilmenee paria kolmee satkua enempi niin hoonauttaisin pytyt pyöreäksi koneistamossa.
     
  18. matti R

    matti R 2nd gear

    Nostajat on järjestyksessä, ja parissa näkyy hento rengaskuvio pohjassa mutta muissa ei mitään kulumisen merkkejä. Pitäisikö noita uittaa liuottimessa vai miten niitä putsataan? Työntötangoista kuudessa on ruostetta yläpäässä, loput hyväkuntoisia ja mitoissa. Keinut ja akselit on yhdessä ja järjestyksessä ei vielä purettu.
    Runkolaakereita on kahta lajia (poislukien thrust bearing) ja niissä on merkit mikä menee mihinkin pukkiin. Mittailen välykset niistä ja jatkotoimet sen mukaan.
    Männänrenkaat laitan uudet, rako on vähän vaihtorajan yli.
    Minusta tuossa ei ole mitkään osat sekaisin.(vielä )
    Pakoventtiilien seetit vaihtuu lyijytöntä kestäväksi. Tosin onko sillekään tarvetta jos ajoja tulee kuitenkin vähän.
     
    Muokattu: 6.5.2021 klo 12:19
  19. Cocco Bill

    Cocco Bill 3rd gear

    Jos viisas minä..heh...nyt keski-ikäisenä samanikäisen käytetyn avatun mooottorin äärellä niin tottamooses vaihtaisin kaikki laakerit,tiivisteet,vesi/öljypumpun,männänrenkaat ym miltä nyt silämääräisesti tilanne näyttääkin jos vakioista tehdään ilmeisesti "tarkan markan" budjetilla ja kesäkäyttöön ilman kisamietteitä.
    Hoonaus riittänee jos ei isoja naarmuja eikä kansille mielestäni tarvi venttiilien hiontaa(tai vaihtoa,riippuu kunnosta)kummempaa tehdä,nostajat likoon(tai avata puhdistettavaksi)jos ehjät samoin tönärit ja männät jatkoon jos ok kunnossa.
    Venajousetkin jatkoon jos kerta käynyt niillä moitteetta ja kyse kumminkin matalakäyntisestä moottorista vaan voi ne toki uusiakkin jos epäilyttää ,miten vaan.
    Alan gurutkaan ei mitenkään yksimielisiä kansien muutoksien järkevyydestä jos kevyttä ajoa vähin km ja onhan lyijyn korvikkeet keksitty mitä lisätä bensaan.
    Mikäli kannet kaipaavat istukkapinnoiltaan jo muutenkin radikaaleja toimenpiteitä,esim pahasti syöpyneet,niin silloin ne päivittyy nykybensalle ns samaan rahaan.
    Kisakoneet ja raskasjalkaiset kuskit vakiokoneineenkin ehkä enemmänkin muutosta tarvitsevat ja suositellaan...ellet käytä lyijynkorvikkeita siis.
    Toki sen voi porata,tasapainottaa ja kannetkin portata+virittääkkin...jos ylimääräistä $$ ja mikä kenenkin käyttötarkoitus+budjetti mutta käsittääkseni 429 käkkylän koneen osat ei ihan halvimmasta päästä muuutenkaan ja ei tarkoitus ajaa kilpaa?

    Aina niin kevyen hauskasti mollatut Meksikon kuin Kiinanosat..niin...miettikääpä minkämaan osista oma käyttiksenne mahdollisesti kasattu,missä ja missähän maissa laadukkaina tunnettujen brändien varaosatkin tehdään pääosin?
    Siellä missä hyvin moni muukin muukin merkkitavara tai merkitön jo pidempään eikä päätä näy ilmiön suosion loppumiselle.
    Kaukoidässä,ex itäblokin maissa joka merkitty kierästi :Made in EU tai Kiinassa ja ties missä mistä tarjous saatu halvimmalla.
    Eihän auton merkkikään ole kertonut yhtään mitään varmaa sen todellisesta valmistusmaasta enää aikapäiviin...
    Tokko valmistusmaalla mitään merkitystä on osalaadulle AUTOMAATTISESTI,ei ne ymmärrä missä ovat tehty jos vaan se valmistuttaja asettanut sellaiset laatuvaatimukset alihankkijoille että kehtaa logollaan myydä ... eikä taida enää valinnanvaraakaan olla jos osatarvetta ja kelpaisi vaan oikeasti USA/Japani tai Länsi Euroopassa alusta loppuun valmistetut osat ..vai?
    Paskaa voi tehdä joka maassa,myös suomessa.
     
    Muokattu: 7.5.2021 klo 18:14
  20. tero79

    tero79 3rd gear

    Heps! Älä lähde suotta pakoseetejä vaihtelemaan.. Jos hyvässä kunnossa seetit muuten ja kun koneessa tiedettävästi vähän maileja takana.. On meinaan tullu toistakymmentä paria kansia nakottua Kuusakoskelle kun seetit tipahtanut koloistaan..
     

Kerro tästä muillekin!