Tasavirtalaturi ei lataa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Fleetwoodisti, 19.5.2007.

  1. Fleetwoodisti

    Fleetwoodisti 3rd gear

    Osaakohan joku neuvoa missä voisi olla vika kun käkkylän laturi ei ala lataamaan. Säädin on tarkistettu että se näyttäisi toimivan oikein. Laturin vastuksia mitattaessa käämissä näytti olevan 8 oomia ja ankkurissa 5 oomia,onkohan suurinpiirtein oikein? Jos laturin A napaan kytkee jännitteen niin laturi lähtee pyörimään(remmi irti),ei tosin hirmu lujaa ja lisäksi kuumenee. Ohjekirja neuvoo kytkemään tuohon A napaan hetkeksi jännitteen,ennen moottorin käynnistämistä laturin kytkemisen jälkeen. Silti latausvalo palaa vaan sitkeästi. Jos mittaa laturista lähtevän jännitteen niin mittari näyttää vajaata volttia eli laturi ei herää lainkaan.
    Eli, millä saan sormen pois suusta?
     
  2. Coupe58

    Coupe58 1st gear

    Soittele niin voin koettaa jeesata.
    kouki 040-7535540
     
  3. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Vanhoja käkkylöitä(kään) en tunne, mutta vähän yleistä tasavirtalatureiden mekaanisista latauksensäätimistä:

    Latausta säädetään/ohjataan kolmella releellä; ylivirtarele, takavirtarele ja magnetoinnin säätörele.

    Ylivirtarele katkaisee latauksen nimensä mukaan vain jos laturin nimellisvirta ylittyy. Tasavirtalaturihan rikkoutuu (käämit kärähtää) ylikuormasta toisin kun uudemmat vaihtovirtalaturit.

    Takavirtarele aukeaa kun auto sammutetaan, muutoin akku purkautuu laturin kautta.

    Magnetointirele katkoo magnetointivirtaa, eli käytännössä "napsuttaa" koko ajan kun laturi pörii. Jos latausjännite on alle (esimerkiksi 13V)halutun, magnetointi (rele) kytkeytyy. Kun latausjännite menee yli halutun (esim 14.5V), rele päästää.

    Ennenvanhaan osattiin releitä hienosäätää viila/pihdit periaatteella, mutta kyseessä on katoava kansanperinne. Homma on nimittäin yhtä tarkkaa kuin pärekaton kulottaminen tai ripulin parantaminen piereskelemällä. Niin pienestä homma on kiinni.
     
  4. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Ohjesäännön mukaanhan relekotelon pintalämpömittari(!) kertoo oikean säädön, eli paljonko lämpöä häviää releeseen.

    Jos laturi on polarisoitu, eli kun tarjoat sille akkua niin päin että se pyörii koneen pyörimissuuntaan, sen pitäisi ladata. Jos polarisoit sen väärään suuntaan ei takuulla lataa.

    Jos polarisaatio on oikein, katso räpsiikö kipinää kollektorilla käydessä, ja kasvaako kipinämäärä kaasuttaessa (siitä pienestä tarkastusluukusta, pimeys auttaa asiaa).

    Jos kipinöi, ankkuri on oikosessa.
     
  5. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Hiilet sovitettu?

    Ennen kun noita joutu huoltamaan niin jotkut delco remyt vaati hiilten sovituksen,eli hiilen päät hiottiin kaarevaksi että koskevat koko leveydeltä kollektoriin,ilman tätä sovitusta ei jotkut lähteneet lataamaan.Ja jos ei sittenkään lataa,niin relelettä tutkisin näytti sen mittaus vaikka kunnossa sen olevankin.?.
     

Kerro tästä muillekin!