taunus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tomi, 10.3.2002.

  1. tomi

    tomi 1st gear

    kuulin että tanikan jakopään hihnan vaihtamiseen tarviis jonku erikois työkalun.. oiskohan kellään tietoa millanen se on ja että pystyykö tuollaista ite väsäämään? en ole viittiny alkaa purkailee konetta kun jos sesittenkin on turhaa ja kun autoa tarvitaan kuitenkin päivittäin..

    sitten olisi toinen bropleema.. laturista kuuluu ihan laakereiden ininää eli se tulisi olee uusimisen tarpeessa.. aattelin kun motonetissa myydään korjaus sarja bosch:in laturille, se olisi aikalailla halvempi vaihtoehto kuin uusi.. niin olisiko kellään kokemusta onnistuuko tavallisin koti konstein laturin purkaminen ja kuluvien osien (laakereiden ynm..) uusiminen? oon taas jostain muistaakseni lukenut että se ei tavalliselta "rasvanäpiltä" onnistuisi..?
     
  2. OpaS

    OpaS Gearhead

    Erikoistyökaluksi väitetään sitä avainta, joka sopii hihnan kiristinrullan pulttiin (siihen, jonka ympärillä on jousi, joka painaa kiristintä hihnaa vasten). Sopiva avain on joko Torx tai XNZ (12-sakarainen), mutta kyllä siitä kiinni saa lukkopihdeilläkin tms.

    Laturin korjailua en ole harrastanut, nurkista löytyy niitä aina sen verran että uusi vaan tilalle...
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Laturin laakerit on helppo nakki ja maksaa vain muutoman kympin. Laturi halki, hihnapyörä irti, etupään laakeripesän kansi irti, jolloin laakerit on nähtävissä, vanhat ulosvetäjällä tai vasaralla irti, (siis akselilla oleva laakeri alasimelle, vasaralla tarkka isku laakerin kehälle jolloin ulkokehä halkeaa (ja sirpaleet lentää silmiin jos ei ole suojia), sisäkehään rälläkällä pikku viilto ja lisää vasaraa jolloin sisä kehäkin irtoaa). Mikäli hiilisilta on vanhaa mallia (sisältäpäin kiinnitettävä) paina hiilet sisään, työnnä sitä varten hiilisillassa ja laturin rungossa olevaan reikään 1 mm tappi, ankkuri paikoilleen, tappi pois. Jos liukurenkaat (ne joihin hiilet hankaavat) ovat kuluneet nekin on vaihdettavissa (vaihto on tosin aika hankala ja edellyttää liukurenkaiden sorvauksen).
     

Kerro tästä muillekin!