TBI aivastelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Volvo_5.7, 24.12.2009.

  1. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joopa, tuli asennettua joulun kunniaks tbi kamat kaasarin tilalle blazeriin ja vielä ei pelaa kunnolla. Aivastelee läppärungon läpi jos avaa kaasua nopeasti. Käynnistyy ja käy tyhjää hienosti ja voi ajaa normaalia parkkipaikka ajoa, mut ei kestä polkemista. Bensapaine 13psi, kokeiltu nostaa ylemmäksikin ei apua. Sytkä säädetty nollaan se säätöpiuha irroitettuna. Kokeilin myös laittaa pikkasen lisää ennakkoa, ei apuja.

    Mottina on siis "tuntematon" 350 perus pata, todella mieto ja vakion tuntuinen kattila. Ei ainakaan liikaa viritetty toimiakseen tbi:n kanssa. Imusarjana perf rpm air gappi ja pakosarjoina edelbrocikin shortyt. Eli aavistuksen voi virtailla paremmin noi sarjat ja imusarja voi jotain vaikuttaa, mut ei luulis noin sekasin menevän. Vakiosarjakin löytyy tarvittaessa. Mottia testailtu siis tallissa ja tallin pihalla, koska päksii senverran että ei huvita mennä tien päälle.

    Jotenkin tuntuis että menee laihalle, siks kokeiltiin kovempia pensan paineita mut ei siis apua. Heikko kipinä olis toinen vaihtoehto, toista puolaa vois kokeilla kinkun syönnin jälkeen. Ja pitää tutkia jakajan kondis muutenkin. Niin ja testerillä on katottu että ei mitään vikakoodeja, antureiden signaalit ok. Kellään mitään jouluisia säätöideoita?
     
  2. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    lambda on paikoillaan :eek:
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Joo on tietysti ja tyhjäkäynnillä testeri näyttää vuorotellen lean/rich, eli lambdasäätökin pelaa. Lamba jos ei olis paikallaan niin tulis vissiin vikakoodia.

    Lisäinfona että toi tbi paketti on vm.90 vänistä napattu, kuulemma.
     
  4. audiq

    audiq Gearhead

    Yksi Astro aivasteli, kun kaasuläpän perussäätö oli poskellaan. Kylmänä toimi hetken ja sitten alkoi aivastelu. Joutokäynti oli kuitenkin normaalia, mutta jotenkin se kaasuläpän säätö sotki koko moottorin toiminnan.

    Suosittelisin käymään kaikki perussäädöt läpi.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kyllähän tuo äkkiseltään sytkäpuolen oikuttelulta kuulostaa, tiedä sitten...tulpat pitäs olla TBI ruutassa DELCO CR43TS.

    Perusennakko L05 5.7 tbi koneessa on se 0 BTDC, mutta jotkut toimii paremmin 4 - 8 BTDC.
    Mulla omassa oli 8 ast Edelin kansilla, 3702 nokalla ja performer TBI imusarjalla...aivasteli sekin jos pisti nollaan.

    Katselin tuolta offipalstan puolelta projektisi kuvia...mihin se kuvassa irrallaan näkyvä pieni alipaineletku ruiskun etupuolelta menee...alun perin menee EGR-solkulle, mutta sinulla tuskin on koko EGR:ää vai onko ???

    Mistä MAP-tunnistimelle on nyt otettu alipaine tieto...kuuluisi tulla sieltä ruutan takapuolelta bensalinjojen välistä.

    TPS:ää tossa ei voi edes säätää kun on kiinteä...tai voi, mutta se ei ole tarkotettu säädettäväksi.

    Näppärä keksintö se välisäiliö...tuleeko bensa sille mekaaniselta pumpulta ?

    Bensanpaineet on ihan OK jos 13 psi...pikkasen voi nostaa jos tuntuu ettei riitä.
    Korkeammilla paineilla bensa myös sumuuntuu vähän paremmin, mutta ei sillä suurta vaikutusta ole jos nostaa johonkin 15 - 18 psi.

    WinALDL ohjelmalla näkisi mitä siellä ECM-boxilla tapahtuu...suosittelen.

    http://winaldl.joby.se/
     
  6. paja1

    paja1 Double Gearhead

    mun kokemus moisesta on kun pari vuotta sitten nostin mercruiserin 350:sen vanin keulalle niin aivasteli ja löi liekkiä ruiskusta niin kauan kunnes siihen vaihdoin vakion "auton" nokka-akselin. käytin auton testerissä ja ei mitään vikaa näkyvissä. vaihtelin lambdat ja muut tunnistimet ja vehkeet tietysti ensin. kai sen joku guru olis saanu toimimaan silläkin nokalla mut min en jaksan keskittyy moiseen vaan vaihdoin sen kärsän (maksoi huimat 100e nostajineen uspartissa)ja se pelas sen jälkeen kuin ajatus ja pelaa vieläkin. ja se tosiaan lähti hyvin käyntiin mutta hanaa ei kestänyt juuri mitään kun alkoi jo paukuttaan.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Pitää kattoo mikä delcon tulppa siellä nyt oli. Ihan perus tulpat vaihdoin hiljattain kun on tommonen perus mottikin. Nokan arvoista ei ole tietoa, mutta moottori on aarons automotiven joku vakio lörö motti. Eli ei ton nokan pitäis liian raju olla. Mut onhan toi motti jo aika kulunu, sotkee tulppia ja syö öljyä, ei kuitenkaan niin pahasti että heti ois pakko sille mitään tehdä. Täl tbi:llä ois tarkotus päästä alkuun ja kattoo piisaako noihin ajoihin tbi motin tehot. Rempataan sitten jos tuntuu riittävän, jos ei riitä niin ei kannata rempata vaan vaihdetaan jotain tymäkämpää konehuoneeseen. Siks mennään vähän rytölinjalla.

    Alipaineletkut menee silleen että takaa MAPille, edestä oikeelta lootalle, keskeltä PCV ja vasen tulpattuna ja kokeilin myös sillä ohjata pensanpainetta, eli rikastais lisää kun alipaine tippuu kaasua avatessa. Irrallaan olevat letkut on kuvissa vaan hämäystä! Jarrutehostimen letku kyllä puuttuu vielä, se pitänee haaroittaa tuolta etupuoleta jostain muttei PCV:stä. EGR venttiili hässäkkä on paikallaan johtojen päässä, mut mitään letkuja ei ole kytketty siihen. Pois jos ottais sen niin sittenhän siitä tulis vikakoodia.

    Välisäiliölle tulee pensa orkkis mek.pumpulta ja säiliöltä on paluu tankille. Ei lopu bensa kallisteluissa metsässä.

    WinALDL juttuja voi tsiigailla myöhemminkin, nyt toi lainassa oleva SUN testeri antaa kyllä kaikkien antureiden tiedot ja sen mitä boksilla tapahtuu.

    Puolan vaihto jää kyllä huomiselle, tänään ei kyllä enää jaksa. Jotenki kyllä nyt olen toiveikas sen puolan suhteen, eli kipinä olis heikko, koska paikallaan kaasutellessa se poksahteli nopeella ja isolla kaasun availulla, mut vaihde päällä kaasuttellessa poksu ja prötäs helpommin kun kuormaa tuli enemmän ja sehän vaatii kipinältä enemmän.
     
  8. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Puola vaihdttu msd blaasteriin ja parani aika tavalla muttei korjaantunu kokonaan. Sai sen silti pötsähtelemään. Pitää vielä koittaa vaihtaa ne tulpat ja tsekata toi jakaja ettei siellä oo mitää outoo. Kipinäpuolen jutulta toi alkais vaikuttaa.

    Mites muuten toi tbi aivolaatikko suhtautuu siihen jos akun kenkää joutuu irrottelee ettei akku tyhjene? Eikös tuo tee korjauksia pensa / sytkä karttoihin ja sitte kun irrottelen akun piuhoja niin kaikki opitut asiat unohtuu?
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Boxi nollautuu ja "opittu" + vikakoodit katoaa kun akkukaapeli irrotetaan.

    Ei sinänsä haittaa, sekalaista ajoa ja eri kierroksilla, niin se oppii uudestaan nopeasti.

    Noissa jakajissa tuppaa vanhemmiten olemaan vikoja, mm. se sakaralevy halkeaa ja sytkä sekoilee sen jälkeen.
    Usein ne on ihan ruosteessa sisältä... :(
     
  10. Joo , sakaralevy jakajan sisältä ruostuu noissa yleensä halki , hiushalkeama muuttaa magneetiin vuon toisenlaiseksi ja tietokone säätää sytkää mten sattuu. Kannattaa aloittaa vian etsintä sieltä lähes aina kun noi tbi:t temppuilee... nimim yhden kesäloman vikaa etsinyt.
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Tänään suoritin koeajoa ja siivosin tallilta viikon asennusputken jäljet! Jakaja jäi vielä tonkimatta koska kaverin ehjää vaihtojakajaa en löytäny, ni en sitte irrottanu tota omaa edes tutkittavaks. :oops:

    Tulpat on DELCO CR45TS, eli onks nää nyt lämpimämmät vai kylmemmät kuin noi suositellut? Muuten identtinen tulppa mut lämpöarvo on 5 vs 3. Nopee googlettelu ei tuottanu tulosta kuin päin delcon lämpöarvot menee.

    Ja ajossa toi toimi jotenkin ok, tuntu paranevan kun ajeli enemmän eli kait se boksi jotain oppii. Nopeeta kaasun avausta se ei oikein siedä. Jakan tarkastus/vaihto ja sytkän säätöä, jossei auta niin vakioimusarja paikallen.
     
  12. hansa

    hansa 1st gear

    Kätevää kysyä vikaa kertomatta , minkä firman TBI. Jos orginal GM , niin nokka-akselin vaihtaminen tbi- malliseks olis ainakin mun eka koitto, jos tosiaan vm ei oo tiedossa
     
  13. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    GM:n tekele on kyseessä. vm 90 chevy vanista otettu paketti.
     
  14. janiluo

    janiluo Gearhead

    En tiedä mikä testeri on kyseessä mutta epäilyttää silti koko lause. :eek:

    Mulla oli TBI:ssä kanssa samoja ongelmia kun MAP anturin letkussa oli haaroitin takaiskulla. Tyhjäkäyntiä kävi hyvin mutta jos kaasuun koski tai vaihtoi D-lle niin rupesi rötäämään.
    Äänestäisin myös nokan ja imusarjan vaihtoa alipaineiden palauttamiseksi tai promin uudelleen ohjelmointia.
    WinALDL on tehty juuri tätä varten.
    8)
    - Jani -
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    [​IMG]

    Tommonen testeri kyseessä. Eli kyllä sillä antureiden tiedot näkee, vikakoodit boksilta jne. Varmaan tolla WinALDL ohjelmalla saa kerättyä dataa ajonaikana kätsästi, tostahan testeristähän pitää vaan tiirailla livenä mitä ny kerkee kattelee kun ei mitään tiedonkeruuta ole.

    Ja kyllä sitä prommia kannattais ohjelmoida varmaan jokatapauksessa, muutama juttu mielessä mitä siitä vois muuttaa, sen lisäksikin että ton sais toimimaan niinku orkkiksena on toiminu.
     
  16. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Täytyy heittää vielä oma lusikka tähänkin soppaan, mulla oli noita samoja probleemia kesällä oman kanssa, mutta se tais parantua ihan sytkää säätämällä. Tällä hetkellä taitaa olla 8 vai oliko se 10 astetta perusennakkoa.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ton näköinen halkeema oli omassa jakajassa ja kaverin lainajakajassa vielä pahempi.

    http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1269&pictureid=48769

    Toi halkeamahan ei kyllä ole suoraan sakaralevyssä, vaan sen alapuolisessa osassa. Vai juuri tuotako tarkoitettiin? Sittenhän se olis jakajan osto ja asennus edessä huomenna.

    Nostin perusennakot 8 asteeseen ja parani vähän ja sitten sain idean kokeilla rikastusta ottamalla vedenlämpöanturin piuhat irti. Lukemat tippu testerin näytössä -40C ja tämän jälkeen kesti polkea mitenpaljon tahansa ilman pätkimistä ja aivastelua. Vaihde päällä kesti runtata kaasun pohjaan ja heti lähti pyörät sutii. Ja jos paino kovasti jarrua ettei renkaat lähe pyörii niin otti senverran rundia kun turbiini anto periks, muttei siis protestoinut mitenkään.

    Onko tietoo mitä kaikkee toi ruiskuboksi muuttaa ton lämpötilan mukaan? Vaikuttaako se ennakoihin ollenkaan vai pelkästään seoksiin. Testerin mukaan lambda säätö oli silti pelissä vaikka anturi oli irti, eli meni closed looppiin??? mutta silti koneen käynti ja äänikin muuttuu kun piuhan irrottaa tai laittaa takas. Vaikka siis näyttäis käyvän "closed loopissa" tyhjäkäyntiä. Ihme vehjes mut kyl tää tästä. Ton imusarjan vois vielä kyl vaihtaa samalla siihen orkkikseen.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo meinasin vaan että olis kiva tietää miltä ne BLM-taulut näyttää tien päällä vai onko auto edes katulaillinen?
    :odroll:
    - Jani -
     
  19. hansa

    hansa 1st gear

    Perusennakko pitäis olla se nolla liitin irrallaan, se sulakepesän näkönen. Veikkaisin ilmavuotoa imupuolella, eli menee laihalle, jos lämp sens piuhan irrotus autto. Toki jakajissakikn on ollu paljon vikoja ruosteisuuden takia (sakarat halki). Jakajahan tais pulssittaa ruiskutusta kans
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kyllähän tuo on leimassa ja vakuutuksissa oleva ympärivuotinen harraste ajoneuvo!
     

Kerro tästä muillekin!