Tbi ja kylmästumppaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 2.1.2019.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jatkan arvailua...
    Jos joku anturi hetken näyttää, että tarvitaan lisää bensaa ja tuuttaa imusarjan täyteen, niin ei se heti katoa kylmässä koneessa. Vaikka arvo hetken päästä oliskin ihan läänillään.
    Josta pääsee taas siihen, et mekaanista vikaa/jumia äly ei mitenkään haista. Jos suutin jää auki jumin takia, niin ei sillä ole keinoa tehä sille mitään. Sekin voi olla lämpötilariippuva ja voi korjaantua closed loopissa, kun sillon avauspulssi lyhenee olemattomiin, jos paksulla.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tbi ja arvailu tuntuu kuuluvan yhteen :D


    So how does the TBI system control fuel? All fuel control is based of the MAP Manifold Absolute Pressure sensor and rpm readings. Map sensor measures vacuum in the engine and feeds that to the computer and the ignition module provides the RPM and the computer looks at a fuel table on the chip and sprays the amount of fuel for that vacuum level and rpm. Not the most accurate method of metering fuel into a motor but it works.


    Mappi onkin ainoa palikka mitä ei hyllyssä ole varala
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se neste siellä...? Kokeiles laittaa sille mahdollisimman lyhyt ja jäykkäseinänen letku.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ja varmaan tasanen ettei jää nesteelle monttua. Kun nyt map on korkeemmalla reilusti.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  5. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kun alkaa temppuilee ota freeze ja kato lukemat jos löytyy semmoin lukija,openissa ei lampata olekkaan kuin alle 500 paikeilla,sitten closetissa pitää seilata 100-900 välillä,ainakin itsellä josssa ostaessa oli kaikki päin vittua rukattu ja silmissä kärysi,kaikki asiat peräkkäin läpi niin jopa toimii.viimeisenä itsellä toimi ja ei toiminut ja tulpanjohdot oli ainoat joita en vielä ollut vaihtanut,ne uusin niin sen jälkeen toiminut kuin uusi.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Muistaakseni tässä ei kyllä tolla välillä ole lambda ikinä sahannut, volttinäyttökin winaldlssa ihan eri. Uudempi sfi ponu ja tuner pro kyllä käytti tota skaalaa.


    Freezellä meinaat jotain kuvankaappausta tai vastaavaa?

    Vaikka kuinka herkeästi kyttää/videoi sensoreita ym niin mitään vaihtelua ei näe.


    Vaihdan huomenna sen mapin letkun ja laitan uuden kurttuletkun kun vanha oli töö.
     
  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    eli kun vika tulee päälle klikkaa freezen niin jää näyttämään arvot sitä hetkeä,sitten voi selata etetä mikä on arvojen ulkopuolella
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tossa kun ei kerkeä mikään muutttumaan ellei tollanen freeze toiminto sitten samalla nopeuta ecm-aldl yhteyttä?


    Koitin kattoa mapin letkua, liemi tulee vasta startin jälkeen sinne. On kyllä sotkunen muuten. Nyt on uusi kurttuputkikin pakosarjasta putsariin.


    -13 joten voi käydä muutenkin ok nyt. Kunhan ajot ajeltu niin sitten lämpimässä konehuoneessa letkujen vaihto
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Nyt huomas selkeesti että paksulla käy vaan. Kovempi pakkanen niin sammu kerran mutta sen jälkeen jaksoi. Muuten ei mitään sytytyskatkosta tai muuta oiretta ole.


    Kurttuputki oli ihan turha, ei apuja.

    Nyt illalla uusin mapin letkun, liemi siellä lillu muttei läpi asti.

    Meneeköhän se mapin liitos suoraan tbin pohjan kautta imusarjaan? Mietin vaan mistä se sen skeidan imee.


    Jos se ei letkulla korjaantunut niin uutta mappia melkein huutaa. Mappia en telineestä viitsinyt siirtää joten letku suht alkup mallinen edelleen.
     
  10. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Siis se liemi nousee alipaine linjaan kun kone käynnistyy? Kuis se on mahdollista?
     
  11. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Olisko kuvia siittä mapin seutuvilta?
     
  12. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    https://aijaa.com/ugymBy. Letku värjääntynyt ja tollanen liemi siellä harhaili heti letkun irrotuksen jälkeen




    [​IMG]

    Tuota parempaa ei seutuvilla tähän hätään ole. Omalla paikallaan se map on.
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Sieltä se MAP:n liitännästä TBI:n takaa menee porauksena alas ja jakautuu muistaakseni jalustassa tiivistepintaa vasten kanavina molemmille "kurkuille" läppien alle.
    Voisi olettaa että ne TBI:n alla olevat kanavat ovat siellä tukossa ruskeasta töhnästä, joka on vanhaa bensaa/ PCV:lta tullutta kuonaa yms. mitä sinne ajan mittaa kertyy...talvella pätkäajossa saattaa kertyä enempikin, en ole talvella ajanut koskaan.
    Kannattaa varmaan aluksi putsailla kunnolla ne kanavat ja puhallella ap-letkut puhtaiksi, tuleepahan uusi tbi-tiivistekin samalla laitettua.

    Käytännössä tuntuu oudolta että sinne MAP:n letkuun kertyisi mitään nestemäistä, mutta eipä noista normaalisti mustista letkuista ja putkista sitä näekään...niin tai näin, mutta ei siellä mitään saa olla, muutenhan se vaikuttaa etenkin seoksiin.
    Alunperinhän se MAP:n letku on sellainen lähinnä V-kirjaimen muotoinen nylonputki, jossa 90-ast. Vacuum Hose Connector:t päissä liimalla lukittuina...paksuseinäinen letkukin toimii.

    Tuleeko PCV:n kautta normaalia enempi höyryjä, huohottaako kone paljon, se voi tukkia TBI:n pohjan kanavia etenkin kylmällä säällä.

    Jos orkkis MAP, niin saattaa sekin toki olla loppu...niin se meni itelläkin jo 28 vuoden iässä, todella outoa sekoilua käynnissä, helppohan se on kokeilla toisella.

    IAC kunnossa, puhdas ja sen kanava myös jalustassa ? ...varmaan kannattaa opettaa se myös uudelleen samalla kun putsaa TBI:n.

    Jäätymiseen en usko, ellei ryssä bensalla ole sitä taipumusta, mutten oikein sittenkään...tulisiko siitä enempi jotain jäänteitä, joka voi tukkia kanavia, paha sanoa ?

    Muutenhan tuo ongelma kuulostaa siltä että sillä hetkellä kun ECM:n tulisi alkaa käyttämään antureilta tulevaa dataa seosten säätämiseen eli moottorin lämpö ylittänyt asetetun ja lambda signaali toimii tai on kulunut riittävä määrä aikaa, mutta kaikki ei ihan täsmääkään...voisiko lambdan signaali olla virheellinen, ryssä bensassa ollut mukana lyijyä ja lambda ottanut siipeensä ?
     
    caprice305 tykkää tästä.
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Lyijyä ei ryssissä ole ikinä käytetty ja bensa muutenkin puhtaampaa kuin Suomessa. Ne on juttuja vaan :)


    Kone ei huohota korkit aukikaan, pcv on käytössä mutta kuskin kannessa on filtteri ulkoilmaan koska se edellistalvena kerrytti soosia siihen letkuun mikä meni ilmanputsarille.


    Alle 20km ajoja ajan harvakseltaan. Vuosi sitten ton tbin putsasin ja vaihdoin perustiivisteet, toki nyt se vajaa 30tkm siitä.


    Muoviset letkut katkeilleet siksi noita kumisia tilalla. Map on alkuperäinen mutta vanista kun siitä katkes aikanaan letkun kiinnitystötterö kun rikkinäistä letkua vaihdoin (oli +10 ja syksy ettei edes pakkanen).


    Iac kanssa sen vuoden vanha, kanava putsattu samalla kun tbi ja opetus tehty. Koneen ennakko säädetty kesällä johto irti myös kun kansirempan tein.
     
  15. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Hyvää pohdintaa. Itse mietin et miten se neste vois linjaan nousta? Tiettyhän siellä on alipaine, et jos se hetkeks häiriintyy, ni sehän imasee sillon alipaineen pois, tuoden nesteen mukanaan, ja toi tukkoisuus tosiaan vois sen aiheuttaa?
     
  16. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Olisko nyt usea syy? Jos neste on vain seuraus? Se siirtyy lukemaan lambaadaa ym ja rupee ontuu, alipaine häiriintyy ja imee nesteet?
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mullahan nimenomaan oireet loppuu kun lambda astuu peliin. Koneen lämpöjen ollessa 15-30ast on stumppailu kovinta, vaikkakin neljää kertaa enempää ei ole ikinä stumpannut yhdellä lämmittelyjaksolla.

    Ajossa ja puolilämpimänä/lämpinänä startatessa ei ongelmia eikä silllon jos lähtee tyhjäkäynniltä ajamaan vaikka lämmöt olis alle 40.
     
  18. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Totta, elis e nojaa sillon just mappiin ja lämpötilasensoriin..... onko sulla sitä läpinäkyvää letkua kuinka? Jos laittaisit simmosen ylipitkä kiertäen yläkautta, näkis et miten se neste sieltä lähtee nousee, vai nouseeko se heti ennenku pääset kuvamaan hytistä? Se neste nyt ainakin haittaa mappia.
     
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No kohta lähen ajolle ja illalla vaihdoin uuden kirkkaan tilalle mikä on puhdas, eli sen näkee kyllä heti nouseeko sinne jotain.

    Muutkin letkut mulla kirkkaita, hiukan tummunut tbin juuresta se egr säätimelle menevä mutta siellä ei lientä ole. Eli mikä on keulan puolella tbitä.
     
  20. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    En kyllä keksi mitn mikä tekis sinne imua, muutakuin että alipaine häiriintyy. Paineellakaan sinne ei pitäis saada nestettä, kun pulloon on vittumainen puhaltaa...
     

Kerro tästä muillekin!