TBI käy rikkaalla seoksella

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja arttu, 1.11.2006.

  1. arttu

    arttu Gearhead

    Öööö... vaikuttaako paluulinjan halkaisija siihen, että bensaa tulee suuttimista kuin mistäki raanasta!?

    Tai sitten onko Chevyn TBI kuinka tarkka bensapaineen suhteen, mulla nimittäin on Pösön ykspisteruutan pumppu tankissa ja se kai tuuppaa 1.3bar painetta...Eikö Chevyn pumppu anna n.1 bar?

    Onko kellään tietoo? puhlees! :-?
     
  2. arttu

    arttu Gearhead

    Joo ja "SES" valo syttyy ja antaa vikakoodin lämpötunnistimelle. Voiko se onneton tunnistin tehdä niin paljon pahaa?!? Siis bensasuihku on hervoton ja se saa tulpatki pimeeks... Ja kyseessähän on tosiaan tuo 4.3L TBI V6.
     
  3. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Joo, kyllä se mahdollista on. Poksi luulee kokoajan, että ajelet -40 asteen talvisäässä ja antaa myllylle sen mukaan ruokaa.

    Paineen säätimen pitäisi ohjata ylimääräiset bensat paluulinjaan, vaikka olisi hieman isompi pumppukin. Mittaa paine linjasta, ja säädä regulaattorista kohdalleen, jos kaipaat pientä näpertelyä. Pieni paineen nosto alkuperäiseen paransi ainakin omassa pelissä motin käyttäytymistä.

    Regulaattorin saat näprättyä säädettäväksi, kun poraat sen knöölin pois sieltä regulaattorin pohjasta, ja vaikka rautasahanterällä teet viillon siihen ruuviin, nin pääsee kääntämään ruuvarilla.

    http://www.thirdgen.org/tbi-afpr
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Yep ja vaikka pumppu lykkäisi "seinää" päin 5bar niin se regu siellä ruutan rungossa säätelee paineen oikeaksi! Suuttimien O-renkaatkin saattaa olla paskana jolloin bentsiini karkaa regun ohi koneeseen.
     
  5. arttu

    arttu Gearhead

    Jep. Täytyy kai kokeilla sitä lämpötunnistimen vaihtoa, mutta voikos sitä testata jotenki yleismittarilla?
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Voi mutta en muista mitä sen pitäisi milloinkin näyttää. Ota käydessä topseli irti ja jos mitään ei tapahdu niin se on sitten sökö.
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

  8. arttu

    arttu Gearhead

    WAU! Onpas hyvä tuo caprice sivu!
     
  9. arttu

    arttu Gearhead

    Sain anturista mitattua n.260 kOhm, joten lienee sökö, vai? siis kone kylmänä
    , anturin johdot irti, yleismittarilla yhdestä navasta runkoon. Mittasinko ees oikein???
     
  10. buick8791

    buick8791 1st gear

    Tässä GM- pelien lämpöanturin tyypillisiä vastusarvoja. Jos anturi on yksinapainen, niin silloin rungon ja navan välistä mittaus.


    Celsius Ohms

    4C 7 500
    20C 3 400
    38C 1 800
    70C 4 50
    100C 1 85
     
  11. buick8791

    buick8791 1st gear

    Nii ja tuli mieleen, että ECM:lle tietoa välittävissä lämpötila-antureissa on yleensä kaksi napaa, joten vastusmittaus tapahtuu ko. navoista. Koneesta voi sitten löytyä toinenkin "anturi", joka on itse asiassa kytkin ja se ohjaa flektiä eikä sillä ole mitään tekemistä ECM.n kanssa. Se on yksinapainen. Voi olla vielä kolmaskin anturi, joka menee lämpötilamerkkivalolle/mittarille. Vähän riippuu...
     
  12. arttu

    arttu Gearhead

    Joo tiedän kyl mistä anturista milloinki on kyse, mutta mulla on nimenomaan tuo 2-nap. CST anturi ilmeisesti p*****a, eli kun mittasin kahden navan välistä ni antoi ihan hurjasti jotai 200 MEGA Ohmia! Eli ei ihan pelaa vai? Tilasin kyllä jo uuden (10.5€) joten eiköhä se siitä rauhoittuu.
     
  13. buick8791

    buick8791 1st gear

    Joo ok, ajattelin vain, kun puhuit rungon ja yhden navan välisestä mittaukseta, niin ajattelin tsekata tilannetta... Mutta ei mitään, ei mitään, asia kunnossa ja anturi näyttäis oleva sökö ja ECM- luulee sen sijaitsevan jossain TKK:n kylmälabran testisäiliössä.
     
  14. arttu

    arttu Gearhead

    :oops: Kyllä kyllä! Nuo GM vehkeet on aika hyvin tullut opiskeltua (omasta mielestäni ainaki) mutta on sit joitakin noloja kohtia yleissivistyksessä kuten sähkön perusteissa...öööö..ohmit..mitä ne on?!? :wink:
     
  15. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Moro!

    Kaverin kanssa tuli puheeksi tulvimis ongelma, jolla oli myös taannoin samoja ongelmia. Moottorin lämpöanturi tosiaan lienee viallinen, koska se aiheuttaa ruiskussa tota vikaa. Toinen vika voi olla kuulema lambda anturissa, mutta kun se sulla antaa vikakoodin lämpöanturille niin vika lienee siinä.
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    "bensasuihku on hervoton" saattaisi viitata tuohon Mudracerin mainitsemaan o-rengasjuttuun. Siis ruiskusuuttimien o-renkaat on vaihdettava. Bensasuihkun saa myös pilalle, jos ruutat ei ole ihan "pohjassa". Eli siis jos vaihdat o-renkaat, käytä technical vaselina, jotta saat ruutat ja o-renkaat oikeille paikoilleen.

    Ja kertausta toistolle: jäähdytysveden lämpötila-anturi (se, joka juttelee ECUn kanssa) ja lambda vaihtoon, niin jo saa sähköaivot oikeaa tietoa.

    Nimimerkillä yhdet tulpat o-renkaiden vaihdon yhteydessä pimentänyt.
     

Kerro tästä muillekin!