TBI swap

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja brain error, 21.11.2009.

  1. brain error

    brain error 2nd gear

    Pihalle ilmesty teknisesti toimiva mutta mätä tbi+th700 chevy van. Jos tästä tekniikan siirtäisin tohon 82 vaniin 305+350 niin mitkä osat ja komponentit kannattaa säästää jommasta tai kummasta autosta jotta homma nayttäis ees yhtään tehdastekoselta. Isot pojat kun kerto että uus tekniikka vaan paikalleen ja sähkönen bensapumppu bensalinjaan sekä kolmen tärkeän piuhan kytkeminen ohjausboxiin niin jo toimii. Jos on noin helppoa niin ok mutta mihin tungen kaikki ylimääräiset piuhasarjat ja boxit vai pannaanko sivareilla poikki ja heitetään roskiin.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ensimmäiseksi otat ja heität ne sivuleikkurit niin kauas metsään kun pystyt...mitään ei pidä leikellä summassa !!!

    Toiseksi selvität mitä on missäkin luovuttajassa ja purat viimeistä johdon pätkää myöten pois.

    Mitä huolellisemmin teet nämä purkuhommat koskien myös vaihdelaatikon johdotusta ja pistät ylös muistiin missä mikin on, niin sitä helpompi se on asentaa toiseen.

    Kolmanneksi asennat ne toiseen autoon samoihin paikkoihin mahdollisimman samalla tavalla...ecm boxi kuskin penkin alle tai seinään ja pumpuksi voi tosiaan laittaa linjapumpun, mutta huomioi että voit mahdollisesti hyödyntää tankin pumppuineen luovuttajasta.

    Ainoa joka voi aiheuttaa ongelmia on autojen ikäero...

    Homma kannattaa tehdä, ruiskutekniikalla on hyvä ja huoleton ajella ja menee pienellä 8)

    PS. jos haluat kuitenkin luopua ruiskukamoista mukaan lukien virrranjakaja ja ECM boxi, niin voidaan tehdä kyllä kaupat.
     
  3. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Toivoinkin että sport truck ottaisi asiaan kantaa kun se asuu noin lähellä,taidan pistää yv:tä josko joutais pyörähtää Nukarissa :D Toki ruiskuauton bensatankki ois käytettävissä,mutta ongelmia tulee bensamittarin toiminnan kanssa ja öljynpaineen vaikutus bensapumpun toimintaan.
     
  4. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Tämmösen vinkin sain että vanhasta piuhasarjasta käytetään ne piuhat jotka mittaristo ja muu auto tarvitsee toimiakseen esim.lämpö,öljynpaine,bensamittari sekä laturin ja startin piuhat.Tbi piuhasarjasta käytetään ne mitä moottori tarvitsee käydäkseen ja nehän onkin juuri ne mystiset kolme piuhaa.Täytynee levittää olkkarin lattialle kaksi hyvinmerkittyä ja avattua piuhasarjaa ja aloittaa setviminen mitkä käytetään ja mitkä ei.Seuraava ongelma lienee toi ylivaihteen toiminta vaikkakin vanhassa on lock up loota niin sehän ei tietenkään oo toiminu vuoden 85 jälkeen ja puuttuhan sieltä ohjausakselista se ison D:n lovi.
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Re: tbi

    Siis eikä tossa luovuttajassa olekaan konetta, pelkkä ruutta + laatikko ?

    Eiköhän nuo GM:n bensamittarit ole aika lailla ihan samalla vastusarvolla...saattas toimiakin.

    Tuo on juuri oikea periaate jos johtosarjat on purettuna jossain säkissä, kannattaa levittää lattialle ja selvittää tarkkaan mikä mikin piuha, sensori ym osa on, mikä tulee mihinkin jne.

    Bensapumpuksi on helppo laittaa joku linjapumppu, vaikka sitten parjattukin MSD-2225...painetta ei tarvita paljon, mutta tuotto oltava riittävä.

    Öljynpaine katkasijan voi lisätä vanhaankin koneeseen, bensapumpulle kannattaa laittaa rele ja virrat suoraan laturin perästä + paksut piuhat.

    1990 G20 kaavio

    Nopeustieto tuossa täytyy saada jostain ECM-boxille jos laatikon perässä ei ole VSS anturia ja autossa sähköstä mittaria tai sitten sellaista mekaanista jolta saisi boxille tarvittavan tiedon sähköisessä muodossa.
    Sullahan on varmaa siinä -82 normaali mekaaninen mittari vaijerilla eli tarvitset tuon tyyppisen 2-pulse generaattorin vaijerin väliin (saa halvempiakin esim. E-bay).

    http://www.summitracing.com/parts/PRF-60115/

    Asiasta oli äskettäin keskustelu täällä.
     
  6. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: tbi

    Tuolta sain $75:lla suoraan kotiin postilaatikkoon ilman mitään lisäkuluja.
    http://www.jagsthatrun.com/Pages/SpeedS ... meter.html

    - Jani -
     
  7. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Joo,vielä on kaksi ajokuntoista autoa pihalla ja toivottavasti kohta ei oo kahta halvaantunutta romua :lol: Silläpä tässä kyselen että tietäis vähän mihin on ryhtymässä. Kannattaako siis vaihtaa se sähköinen mittaristo vanhan tilalle vai laatikkoon ne rattaat vaijeria varten.
     
  8. Hai

    Hai Double Gearhead

    Tuossa tilanteessa itse siirtäisin kaiken uudesta vanhempaan. Kaikella meinaan:
    -Moottori
    -vaihteisto
    -vaihteiston palkki
    -kardaani
    -Perä (jos vanhan välitys on muukuin mikä uudessa)
    -tankki
    -pa-linjat
    -mittaristo
    -sähköt (no takavalojen sähköt voi jättää vanhat :))

    Perustelut tälle, että raiskaamaton ja yhtenäinen setti pelaa aina paremmin kuin yhdistelty ja viritelty.
    Työtä on vaihdossa vähän enemmän, mutta "jälkitöitä" vähempi.

    Jos uudempi olis parempi peltinen ehdottaisin kilpien siirtoa vanhasta -> uuteen. :rotfl:
     
  9. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Joo,ei kai mikään ois estäny laittaa tota ysiykköstä kuntoon,mutku se on "vaan"normi g20 van joita saa ehjänäkin huokeasti.Tää kasikakkonen on "hard to find"umpipätkä alkuperäisellä kasitekniikalla jota ois tarkotus pitää vielä 30 vuotta.Nyt kun asiaa on vähän tutkittu niin perä huutaa tossa tuoreemmassa kuin betonimylly joten perää ei vaihdeta ja kojetaulun sähköt siinä on reposteltu ja ohiteltu kaikenmaailman hälyjen ja katkaisijoiden takia joten mieluumin käyttäisin sitten vanhaa älyissään olevaa satsia.Bensatankki on nyt se kysymysmerkki että kummasta sais fiksummin toimivan paketin.
     
  10. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Menee ehkä vähän yksinpuheluksi,mutta oon nyt suunnitellu että tohon th700:seen laittais ne rattaat mittarivaijerille ja hommais sen speed sensorin niin silloin ei tarttis kajota ollenkaan mittaristoon eikä kojelaudan sähköihin.Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja jos suunnittelen kaksi kertaa niin ei tarvi tehdä ollenkaan :rotfl:
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kuulostaa järkevältä noin tehtynä...samalla saat kalibroitua nopeusmittarin kohdilleen.

    Tossa laskuri rattaille ->>> http://www.bgsoflex.com/speedo1.html

    Renkaan halkasijan saat kätevästi tuolta ->>> http://www.miata.net/garage/tirecalc.html

    Voin lunastaa tuon muutoksen myötä ylijäävän nopeus- eli DRAC-modulin sopivaa korvausta vastaan...ja miksei myös sen VSS-anturin laatikonperästä.
     
  12. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Toki joutaa pois ylijäävät hilut,mut eihän mulla oo havaintookaan minkä näkönen tai missä sijaitsee esim. toi DRAC-moduli eikä tietoa oikein muistakaan boxeista tai releistä.Yhden boxin löysin kuskin jalkatilasta ja yksi on akun yläpuolella.Onhan niissä jotain kirjainsarja merkintöjä kuin myös penkin alla olevassa tietsikassa mut ei ne paljo mulle kerro :oops:
     
  13. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Re: tbi

    Kun katsoo Dorman:n sivuilta, niin tankkien ulkomitat on ihan samat, uudempi on muutaman litran mukamas isompi...jopa sender:n lukitusrengas on sama.

    https://www.dormanproducts.com/cgi-bin/ ... 20Products

    Sisällä tossa EFI:n tankissa on varmasti imukaukalo jossa bensapumppu on...onko kaasarin tankissa ollenkaan sitä ?

    Periaatteessahan tossa voinee valita sen parempi kuntoisen ja käyttää sitä, mutta jos b-pumppu tulee tankiin, niin sille täytyy olla se kaukalo ja lisäksi oltava kunnon paluulinja tankkiin...Ok sender saattaa olla vaihto kelponen noissa jollon sekin ratkeaa sillä.
     
  14. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Kiitos vaivannäöstä asian suhteen,täytyy tosiaan levittää nää tankitkin siihen olkkarin lattialle ja kattella mitä näistä syntyy :eek: Hassua tässä jutussa on että Ruotsissa jokatoisessa 59-60 raggari Eldoradossa on purkuvanin ruiskutekniikka ja onhan niitä täälläkin kyhätty,mut hiljasta on toteutuksen suhteen.Mut ei se vissiin sitten oo niin paha rasti kun nyt on tullut ostoslistaan vaan se speed sensor.
     
  15. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Aiheesta vielä senverran että tuolta jagsthatrun.comistahan löytyy myös kirja aiheesta kuinka vanhaan romuun laitetaan tbi tekniikka. Hyvä keskustelu kuvineen on myös 67-72 Chevytrucks.com sivuilla.
     
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Re: tbi

    Noita samoja kirjoja myy myös www.alfamer.fi ettei tarvi ihan merten takaa tilata...sieltä löytyy muutakin asiaan liittyvää kirjallisuutta 8)

    Hmm...näkyy olevan loppu tällä hetkellä ->>> http://www.alfamer.fi/chevrolet-tpitbi- ... 14234.html
     
  17. janiluo

    janiluo Gearhead

    Re: tbi

    [​IMG]

    Niin, viime ja edellisenä talvena tuli tuohon omavalmisterodiprojektiin laitettua TBI´89 vanin johtosarjalla ja S10 chevyn tankkiyksikkö C10-pickupin tankkiin. Muutama metri sillä on ajettu ja toimii eikä herjaa service-valoa ainakaan vielä:D . Promista poistin EGR:n, johtosarjaa joutui siivoamaan aika rankalla kädellä ja tankkiyksikköä madaltamaan ettei osu pohjaan kiinni. Katso tarkkaan kuvat ja lue tekstit niin tiedät mitä kysyä.
    http://www.kolumbus.fi/garage/omavalmiste

    Jos tarvit apuja tai haluat tulla ihmettelemään niin tässä ollaan Keimolan vieressä. Mulla on toi TBI-kirjakin jos haluat tutkia.

    - Jani -
     
  18. taplavani

    taplavani 1st gear

    tumppivani

    ei kai kyseessä ole sinimusta kaappi jossa straippeja :D
     
  19. brain error

    brain error 2nd gear

    tbi

    Joskohan se ens keväänä ois jo kokomusta ja tbi tekniikalla :rotfl:
     
  20. brain error

    brain error 2nd gear

    A1- grn/wht- this wire is used to power the fuel pump-relay.
    A2- no wire
    A3- no wire
    A4- gry- to egr-relay. This is a ground for the ECM to control the EGR relay.
    A5- brn/wht- service soon light. This is a ground to turn on the light.
    A6- pink/blk- switched 12v from the ignition relay.
    A7- no wire
    A8- ornange aldl serial data wire pin-e
    A9- wht/blk-aldl pin B When jumpered to ground will set the computer to diagnostic mode.
    A10- brn- VSS speed sensor signal to the computer, (This wire I will wire this to on side of a after market VSS sensor and the other wire on the sensor goes to ground).
    A11- blk- MAP sensor ground.
    A12- blk/wht- System ground. This wire is tied to other grounds in the harness and goes to engine ground.

    B1- orn- 12v batt power ( I looked and traced down this wire on my 87 cab harness and this is fuesed I think it was a 15). I will probably use a inline fuse.
    B2- tan/wht- Fuel pump signal from the relay. This one ties into several places, the fuel pump, the relay, and the ecm. When the relay is on it sends 12 volts to trun on the fuel pump.
    B3- blk/red- Distributor plug
    B4- no wire
    B5- purple/wht- Distributor plug
    B6- no wire
    B7- blk- ESC signal This is the knock sensor signal to the computer.
    B8- dk grn- AC signal. This tells the ECM that the AC is turned on. I am going to tie this into the ac clutch wire.
    B9- no wire
    B10-orange/blk- park neutral switch wire. some people say this is optional but I do not think it is because it gives a signal to the computer to give the engine a slight bump in rpm.(if you don't need it why did they put it there?)
    B11- no wire
    B12- no wire

    C1- no wire
    C2- brn- wire is not needed
    C3-grn/blk- Idle air control
    C4-grn/wht- Idle air control
    C5-blue/wht- Idle air control
    C6-blue/blk- Idle air control C3-C6 all go to the Idle air control valve plug on the TBI it's self.
    C7- no wire
    C8- no wire
    C9- purple/wht-Starter crank signal wire. Goes to the small terminal of the starter.
    C10- yel- Temp sender
    C11- lt grn- Map sensor
    C12- no wire
    C13- dk blu- throtle position sensor
    C14- gry- signal to map and TPS. ( you will see it tied together in the harness)
    C15- on wire
    C16- orange- This wire is tied with B1 so it is a 12volt wire

    D1- brn/wht- system ground goes to the engine.
    D2- blk- tied to the wires for the engine ground.
    D3- no wire
    D4- wht- distrbutor plug
    D5- tan/blk- distrbutor bypass. This is the wire that you disconnect to set your timing.
    D6- Tan- O2 sensor ground to engine.
    D7- purple- plugs in to the o2 sensor
    D8- D13 no wire
    D14- grn- Injector plug plugs into the top of injector
    D15- no wire
    D16- blue- Injector plug plugs into the other injector
    __________
     

Kerro tästä muillekin!