Tee-se-itse äänenvaimennin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja terence hill, 3.4.2009.

  1. terence hill

    terence hill Gearhead

    Olisko jotain linkkiä/kuvaa hyvän vaimentajan läpileikkauksesta?Hyvällä tarkoitan ettei vie kaikkia tehoja kohtuullisella vaimennuksella,nuo läpivirtaus mallit ei taida olla paras mahdollinen ratkaisu?
     
  2. JesseX

    JesseX 1st gear

    Mikäs vika läpivirtausvirtaus malleissa on? Ite oon ainaki käyttäny ja hyvin kai ne toimivat ja jopa vaimentavat. 40cm pitkä vaimentaa ääntä jo kummasti. Ja jos ei laajene eikä supistu loppua kohden ei taida viedä tehoakaan juurikaan..
     
  3. mopar-mikko

    mopar-mikko Gearhead

    Suorat kans tekisin. Riittävän isot ja ei liioteltua putkikokoa. Oon aika monet putket itte väsäilly ja suorilla pöntöillä tullu aina hyvä ja mielyttävä ääni, kun taas kiertovaimentimilla tullu äänistä mitä sattuu, eikä ees välttämättä hiljasempi. Tietenkin makuasioita nämäkin..
     
  4. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Ja jos haluaa hiljaisemman ja tila riittää niin tekee vaan pitemmät. Jenkin mahan allakin taitaa olla aika hyvin lääniä pitkille ja ohkaisille pilleille. Oonkohan ihan metässä kun luulen että pienempihalkaisijaiset virtaa hieman paremmin kuin isot pöntöt...? Siis vaimennustilaltaan.
     
  5. Otto

    Otto Gearhead

    Sanoisin että ei kannata alkaa itte ruveta rakentamaan vaimenninta, niitä kun saa jo parin kympin sijoituksella, jää aikaa asentaakin ne.
     
  6. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    tuolla jonkinlaista kuvaa vaimentimesta
    mulla ollu läpivirtaus pöntöt, mahan alla litteä ja taka-akselin takana pyöreä per/putki ja ihan kohtuulliset äänet. ei kovat mut ei hiljasetkaan.
     
  7. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Dodgessa kaksi simonsin läpivirtausvaimenninta. Ostettu motonetistä ja 2.5 tuuman putki. Hyvin höpisee ulkopuolelle, mutta sisällä on mukavan hiljasta.
     
  8. jake74

    jake74 1st gear

    miten on teillä simmonsit kestäneet? mulla ralliautossa tuli villat pihalle 2 rallin jälkeen. nyt on martteliuksen pönttö ja se on ollut jo 6 vuotta paikallaan.
     
  9. terence hill

    terence hill Gearhead

    Mulla oli vaa semmone hämärä mielikuva et nuo läpivirtausmallit ei parjänny kovinkaan hyvin tehovertailussa.
    No reikälevyä piisaa ja on ainaki helppo valmistaa.
    Eikö menny jotenki nii et pitäis virtausnopeuttaa lisätä vaimentimen kohdalla?Eli karvan pienentää halkaisijaa pöntön sisällä.
     
  10. sbc350

    sbc350 Gearhead

    itte oon vääntäny useemman vaimentimen. sen oon huomannu että sisäputken reikien koko vaikuttaa hirveesti vaimennustehoon. ekojen vaimentimien sisäputket mankeloin pienireikäsestä "verkkopellistä"
    se leikkas hyvin korkeat äänet mut basso tuli varmasti ihan vaimentamattomana läpi. seuraavin tein sitte isompireikäsestä verkosta ne putket ja vaimentaa melkosen hyvin kaikki alueet!

    tässä nää viimoset tekeleet

    laserleikaut päädyt:
    [​IMG]

    sisäputki ja toinen pääty hitsattu mankeloituun vaippaan. vaipan hitsasin pistehitsauksella niin ei väännellyt:
    [​IMG]

    valmiina vielä kiinnityslaipoilla:
    [​IMG]

    pieni ääninäyte, aika hiljanen on: (ainaki verrattuna ku ei ollu ennen änkkäreitä ollenkaan :rotfl:

    http://www.cruisingnight.tk/index.php?o ... &Itemid=49

    ainiin ja tossa noi putket loppuu jo taka-akselille..
     
  11. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Siihen sisämeteliin tuntuu vaikuttavan aika paljon vetääkö putken puskurille asti vai loppuuko auton alle. Omassa oli aluksi pelkkä pönttö perän alla ja kun sain tehtyä häntään 40cm loppuputken niin kumina pieneni huomattavasti. Takaapäin kuulostaa todennäköisesti samalta.
     
  12. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Oli viime syksynä semmonen yhtäkkinen tarvis että piti hiljentää hiukan saundeja, mutta passelia vaimenninta ei just siihen hätään ollu, olipa pari putken (alle 1m) pätkää, toinen 3" ja toinen 2,5", sekä hötönetin supistuskartio (ainakin yksi). Ensin 2,5"-seen katkasulaikalla muutaman (ehkä viidenkin) sentin välein sinne tänne viiltoja noin 70 sentin matkalle, hiukan vasaralla kopautin viillon kohdalle että aukee putken sisäänpäin, hiukan vaimenninvillaa (rautalangalla tiukkaan siihen päälle) ja päälle ängeten 3" putki ja päädyiksi supistusputkesta palat (semmoiset voi leikata/koputella/hitsata suorastakin varmaan), jostain löyty vielä mutkaputkee sen verran että sai putkenpään. Tosi hiljainen ja helppo mun kaltaiseni tunarinkin tehdä.

    Ikkäänkuin tämmönen
     
  13. SamiL

    SamiL Gearhead

    Äänenvaimentimen mitoitukselle (sisällä olevien kammioiden koko, niiden väliputket, reiät, kierroslukualue, moottorin tilavuus jne.) on olemassa kaavatkin. Samanlainen vaimennin ei toimi samalla tavalla erilaisten moottoreiden kanssa. Aikoinaan näitä meille ammattikoulussa opetettiin oikein kuvien kanssa. Senaikaisten muistiinpanojen pohjalta tein kerran GMC:hen vaimentimen ja hyvin toimi.
     
  14. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kyllä, juuri näin. Itselläni on pohjan alla molemmat vaimentimet ja pitkä häntä ilman vaimennusta perään asti. Paljon mukavampi matkustaa kuin edellisellä yhden vaimentajan sivuputkella.
     
  15. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Tuli mieleen että ehkä ne laskukaavat löytynee netistäkin, ainakin muistan että jonnekin arkistoihini olen ne tallentannu netistä (ku vaan tietäs missä ovat). Niissähän oli alkaen pakosarjojen mitoituksesta koko juttu - ettei vaan ois ollu joku Tampereen teksnillisen korkeekoulun hommeli?
     

Kerro tästä muillekin!