Tee se itse ruostesuojaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja molopaa, 2.9.2003.

  1. molopaa

    molopaa 1st gear

    Eli pitäis varmaan ruveta ruostesuojailemaan pontiakkia kohta puoliin. Alustassa ruostesuojat hilseilee siellä sun täällä.

    Elikkäs: Kuinka hankala on kunnollisen (helevetin hyvän) alustan/korin ruostesuojauksen tekeminen itse? Onnistuuko esim. peläkästään porakone-teräsharjalla-tyliin vai pitäiskö puhaltaa hiekalla?

    Entäpä onko tämä POR-15 paras aina ko. operaatioon? Laittakee ystävällisesti vähän kommentteja/kokemuksia, jotta ei koko homma menis ihan persiilleen.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    massasin n.5 vuotta takaperin vanhan maasturin alustan.pesin painepesurilla ja raapasin irtonaiset massat irti.annoin alustankuivua noin viikon heinäkuun helteissä.runko oli tuolloin ehjä pari paikkausta ja pintaruostetta.ruiskutin massan kuumana juoksevuuden parantamiseksi.viimesyksynä totesin että massaus on edelleen ehjä ja rungosta saa työnnettyä sormet läpi ja jos ei sormet,niin ainakin ruuvimeisselin melkein mistä kohtaa tahansa.auto ei ollut japanilainen eikä muutenkaan viallinen,mutta nyt lähes korjaus kelvoton. kryofiili on myös alustasuojauksen moniottelia.
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Itse olen vetänyt pellavaöljypohjaiset ruosteensuojat kerran vuoteen pohjaan.

    Yksi vanha "guru" sanoi, että moinen tavara on tunkeutumiseltaan aivan ylivoimaista ja siltähän tuo näyttää. Ainetta löytää esim. K-raudoista ja hyvin on pelittänyt. Pinnasta tulee suht kova, joustava ja kestävä.

    Ongelma on vaan se, että operaatio täytyy uusia vuosittain (vaikkakaan se ei kestä kuin tunnin-pari, eikä juurikaan sotke, eikä haise).

    Pohja on edelleen ehjä (neljän vuoden jälkeen)ja autolla on ajettu kesät talvet suolassa ja paskassa. Suosittelen!
     
  4. molopaa

    molopaa 1st gear

    Tuo veden käyttö pudistukseen epäilyttää kovasti, varsinkin nyt , kun on talvi tulossa. Talissa on lämpötila aika lailla max +10, luultavasti vähemmän.

    Eli mitenkä jos esim. ruosteenpoisto/syöjällä puhdistais joka paikan, ja kun rappais ne pois niin paineilmalla puhaltaa joka paikan puhtaaksi jauhosta/pikku paskasta?

    Ja onko porukalla kokemusta tästä POR-15? Tuo pellavaöljy pohjainen aina olisi mutten varmaan ihan passeli, mutta joka vuotinen täydellinen puhdistus/suojaus ei houkuttele.

    KSiitokseni jo tässä vaiheessa vastanneille.
     
  5. Karva

    Karva Gearhead

    No onhan noita suoja aineita muitakin kuin POR, ollaan käytetty kaikkea mahdollista ja mahdotonta tavallista k-kaupan kamaa mitä hyllystä löytyy noihin käyttö vehkeisiin, ja liki aina on pelannut ...

    Eli viimoisin oli toi käyttö Van se kun on onneksi joskus aikanaan maahantuojan kautta uutena suojattu, läheskään kaikki autot ei sitä ole ja suosittelen jotta jos sille ei uudehkona tai joskus ole tehty suojausta oikein kunnolla ja joka paikkaan vie noille kunnon ammattilaisille, se ei kustanna paljonkaan kun pyydät kaikilta paikkakunnan puulaakeilta tarjouksen ovien suojausta myöten, oliskos tollaset 200 - 300 E ...

    No, jos sille on moinen käsittely tehty joskus, ollaan pidetty tollasta parin tai kolmen vuoden käsittely väliä omilla vehkeillä, eli kunnon painepesu mielummin kuumalla kuin kylmällä, vaikka Ti- hallin vehkeillä, säästyy omat paikat, paineella ja muilla käsin raaputtamalla, porakoneella yms, irto pask, ja massa pois, vie kaverin pukille saat tyytyväisiä ystäviä, kuivausta lämpimässä tallissa vaikka nyt pari päivää, entisen massan pehmennys eli suihkis pullolla tai muulla pikkasen tärpättiä pohjaan, odottelua jotta pehmenee, pikkasen vaan, ei sais alkaa tippumaan, jotta jää uusi tavara paremmin kiinni ...


    Ja eikun massaa joka paikkaan, on huomattu tehokkaaksi ja hyväksi coktailiksi, sekoittaa tiikeriä, juu se paksu tökötti, tärpätillä juoksevaksi ja noi kotelo ja alustaan ruiskulla sekoitettavat,kaikkea sekaisin ja paineruiskulla pohjaan, koteloihin eli ihan joka paikkaan ja reilusti, pukilla työskentely helpottaa ja teipillä yms paperilla saa rajattua alueita joihin ei tavaraa halua, toiset laittaa sekaan vielä noita pellava yms öljyjä, niistä on kuulemma hyötyä mutta kyllä noiden tavalistenkin tököttien pitäisi pelata jos niillä vetää pari kolme kerrosta ...

    Sitten kerran kymmenessä tai viidessä vuodessa auto oikein kunnon ammattilaiselle, siinä välissä voi sitten tehdä ton suojauksen itse, toimiiko, no ei ole yksikään vielä mätä ...

    :-o :-o :-o
     
  6. xtremer

    xtremer 1st gear

    Omakohtaiseen kokemukseen ja oman järkeilyn tuloksena voin kertoa, että jos pistää pelkän massan (dinitrol, tiikeri yms. ) suoraan pellin päälle (paljas/ruosteisen/huono maalipinta) niin ruostuuhan se nopeasti !
    Massojen tarkoitus on vain olla kiven iskusuojana ei ruosteensuojana !

    Eli ruostekohta hiotaan kulmahiomakoneen teräsharjalla niin kiiltäväksi kuin mahdollista.(porakoneen teräsharjalla vaikutus tuntuu lähinnä vain lompakossa)
    Hyvää maalipintaa jossa on tehtaan omat ruosteenestomömmöt ei kannata hioa !

    Hiottuun kohtaan ruosteenestomaali (ferrex, rostex, sinkkispray yms.) ja sitten massat suojaamaan maalipintaa kiveniskuilta.

    Tietenkin on maaleja joita on nimenomaan tarkoitettu autoon myös nekin käy. (yllättäen)

    Kannatta kysellä tai ottaa selvää käykö esim. sinkkispray jonkun dinitrolin kanssa ettei tule kiehumisefektiä ja koko homma on pilalla.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    toisen auton alustan joskus puhdistin teräsharjalla irtomassojen ja ruosteiden kohdalta,maalasin ferreksillä ja jollain alkydimaalilla sitten massa päälle.ja on pysynyt hyvässä kunnossa. ...kryofiili
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    kädet väpäjää niin että lähtee viestiä yhtenään...kryofiili
     
  9. Timmo

    Timmo 1st gear

    Puolet väritöntä valttia ja puolet tervaa, se haju tosin vaivaa pikkasen aikaa sen kanssa.
     
  10. tanari

    tanari 1st gear

    ite ajattelin tässä ensviikolla vetää zink152(tai joku mikä se nimi oli) sinkki maalia vetää pohjaan pensselillä(eka harjaan pohjan teräsharjalla) ja sitten sen sinkkimaalin päälle massan..
     
  11. xtremer

    xtremer 1st gear

    toi zink152 tai sinnepäin on kuulema ihan hyvä terva ! Itsekkin sitä käytin mutta tuloksista en vielä tiedä kun se 'romu' on maannut sisätiloissa nyt vuoden !

    Jätä suosiolla toi teräsharja kauppaan jos meinaat koko pohjan hioa ja osta 10-12 euron GERN kulmahiomakone ja siihen 6-8 euron teräsharjalaikka, muuten sulla on jännetupintulehdus muutaman tunnin jälkeen

    _________________
    jotkut autot vain sattuvat näyttämään paalattuina paremmilta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: xtremer 2003-09-03 13:31 ]</font>
     
  12. molopaa

    molopaa 1st gear

    Kulmahiomakone löytyy, joten pitäneepä ostaa siihen teräsharjalaikka.

    Viimeisin ruostesuojaus on tehty liikkeessä ja ovet yms. ovat ihan hyvässä kunnossa. Ainostaan pohjan puolella on sitä hilseilyä.

    Eli kannattaako siis jättää ne ruostesuojat paikalleen, jotka eivätole irtoamassa, vai kannaattaako ottaa kaikki irti mikä vaan suosiolla lähtee?

    Ja sopiiko tuo sinkkimaali alustan/korin ulkopintojen suojaamiseen vai ei? Kun jokut ovat sanoneet, että ei, toiset joo?!?
     
  13. xtremer

    xtremer 1st gear

    Jos siitä massan alta on lähtenyt ruostumaan niin se massa lähes irtoaa siitä ittekseen.
    Eli hiot pikkusen suuremmaksi kuin se ruostekohta ja niistä kohdin mistä massa ei irtoa helposti voi olettaa, että ehkä siellä ei ole vielä ruostumista tapahtunut !

    Paras kuitenkin olisi jos saat kaikki massat sieltä pois ilman, että puhkaset alustan EHJÄN maalipinnan pellille asti. Hommaa siinä piisaa, kokeile ensin riittääkö mielenkiinto.
    Käy kyselee paikallisesta ruostesuojaus putkasta miten ne tekee.

    Sinkkispayra ei kannata käyttää näkyviin peltiosiin kun sen päällemaalaus on epävarmaa, (pariviikkoa sitten tuli kokeiltua sinkkispray -> hammertie punainen ruostesuojamaali lievää kiehuntaa ekalla kerralla, mutta toisella vedoksella ei enää kiehunut).
    Muidenkin aineiden 'sekakäyttö' ei ole suotavaa ilman maaliasiantuntijan mielipidettä.
    Voi niitä itsekkin kokeilla kiehuuko ne keskenään, maalla joku kohta ja odota että kuivaa kosketuskuivaksi ja maalaa uudestaan jollakin pintavärillä.
     
  14. molopaa

    molopaa 1st gear

    No niin. Pitää kai sitte rapata nuo ruosteiset kohdat ensin ja katsoa miten homma etenee.

    Kiitosksia kaikille vastanneille. Eiköhän homma onnistu nyt ainakin joten kuten.
     
  15. corsicamies57

    corsicamies57 1st gear

    Alustan ja kotelojen massauksessa tärkeintä on ettei laitettu massa kovetu milloinkaan. Hyvänä ruostesuojamassana pitäisin avohammaspyörärasvaa joka ohennetaan vaispriillä jotta saadaan ruiskutukseen käypänen seos. Liuotinaineen kuivuttua pinnasta tulee ilkeän tahmainen joka ei kuiva ikinä. Parempaa kotikonstia en ole kuullut.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minun autossa (15v vanha euro, sinkitty, ruosteeton) on joskus 6 vuotta sitten tehty suojaus liikkeessä, sen jäljiltä pohja on vielä täysin ehjä, takana on minimaalisen vähän alkavaa pintaruostetta. Massat etupäässä on pinnassa kiinni ja sellasta pehmeähköä ja tahmeeta, menee ilkiästi kynnen alle jos sitä raapii. Takaata on massat kuluneet lähes kokonaan poies. Aattelin tässä kesän aikana korjata nuo pintaruosteet ja massata koko pohjan uudestaan.

    Voikos sen uuden massan vettää suoraan vanhan päälle edessä kun ei sitä massaa ja tehtaan suojausta varmaan kannattasi poies raapia, kun on niin tervettä vielä ja hyvin on hommansa hoitanut tähänkin asti. Takana ois tarkotus rälläkällä hioo ruosteet poies ja maalata suojamaalit päälle ja sitten massaa. Takana se massa mitä siellä on jälellä, on tuoreen olosta, ei ollenkaan ole kovettunu tai irtoa sellasena levynä niinku monasti näkkee. Vaan mitäs asiantuntijat sanoo että vedänkö vanhan päälle vai pitäskö ne vanhat saada poies ensin?
     

Kerro tästä muillekin!