Tehdäänkö lehti?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Classic Chevy Club of Finland ry', aloittaja Pro ´55, 25.2.2010.

  1. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Otsikkona on hyvä kysymys.
    Palasin talvilomalta ja taas olis lehden teon aika, mutta materiaalia on vain muutama sivullinen. Onkos talkoohenkeä?
    Lehtitoimitus odottaa osoitteessa:
    jaritakku(at)gmail.com

    T: CCCF lehtitoimitus
     
  2. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Vaikkakin lehden tulevaisuus näyttää materiaalipulan takia sangen synkälle, saamme lehden kasaan ja painoon heti Lahden näyttelyn jälkeen. Postitusprosessi vie oman aikansa, mutta tulossa on. Aikanaan.
     
  3. Tapi

    Tapi Gearhead

    Uusimman CCCF lehden lukeneena heitän mielipiteeni koko lehtiasiaan:

    Lehti on mukava kun sitä voi lueskella missä vaan mutta se, että sen joutuu tekemään mustavalkoisena ja tinkimään kuvien painolaadusta jne, verottaa kummasti lukukokemuksen iloa.

    Koskapa lehteä tuskin syntyy korkealaatuisena johtuen rajallisesta valuutasta, netti vie mielestäni voiton. Selkeästi jäsennelty forum-osio, jossa kukin voi kirjoitella omaan vapaaseen tahtiin projektistaan ja liittää juttuun kuvia, on nykypäivää.

    Materiaalipulakin saattaa helpottaa kun tekstiä/kuvia pääsee lisäämään milloin tahansa.

    On tuosta minunkin "helmestä" kuvia vaikka millä mitalla, osa on tuolla:
    http://www.tapanen.net/57.html
     
  4. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Iso kiitos suorasta ja rehellisestä palautteesta.
    Osut ihan naulan kantaan, lehti on ollut mustavalkoinen ihan kustannussyistä.

    Mitäs mietteitä muilla on asiasta?
     
  5. TH

    TH 1st gear

    Itse tykkään kyllä lehdestä kovasti mutta eihän sitä voi tyhjästä polkaista pystyyn joten taitaa olla pakko siirtyä nettiaikaan.
     
  6. human62

    human62 1st gear

    Nettiaikaa suosisin, itekkin voisin lähettää muutaman jutun autoistani...
    kuvia yms. nyt vain kerholaiset, joku innokas sivuja ylläpitämään, esim. sopimu OD:n kanssa ja niiden yhteyteen???
    Voihan tänne linkittää jo nyt mutta oikein virallisen luvan kaa...
     
  7. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Kuullostaa hyvältä.
    Lehti on ollut päivän piristys,sitä mukava lukea.Toisaalta sääli jos siirtyy nettiaikaan mutta sitähän ei kannata jurnuttaa jos se vaikeutuu koko ajan.

    Ne ideat mitä itsellä ollut laittaa ovat hukkuneet muiden asioiden alle.Valitettavasti....Nolottaa sanoa moista. :oops:

    Ja kun ei kehtaa samasta autosta laittaa "up-date" juttua.Ulkoisesti kun tuo ei ole muuttunut vaan lähinnä tekniikka kokenut muutosta.


    Kysymys kuuluukin että mitä Ahonen tekee kaikella sillä vapaa-ajalla joka vapautuu lehden tekemisestä?
    Ettei vaan menisi hunningolle koko juippi?
     
  8. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Totta, jokaisella kolikolla on kääntöpuoli ja tuo vaara on aina olemassa :(
     
  9. jus57

    jus57 Gearhead

    Kiitokset vaan Jarille (ja muillekin ) et on jaksanut näinkin kauan vääntää loistavaa iltojen iloa!
    Valitettavasti ymmärrän et tuo ajan käyttö on rajallista joten taitaa olla aika heittäytyä tän nettihelve....n vietäväksi.
    Onhan tässäkin paljon potentiaalia.....
     
  10. Kalle Koo

    Kalle Koo 1st gear

    Joo, toivotaan että netissä keskustelu ja juttujen tuottaminen vilkastuu. Sinänsähän on ollut aivan yhtä nopeaa lähettää tekstiä ja kuvia sähköpostilla Jarille painettua lehteä varten kuin jollekin nettisaitillekin, eikö vaan?

    Koetetaan saada trafiikkia ja keskustelun avauksia tänne OD:n CCCF-osioon, se antaa pohjaa tuleville, kenties laajeneville nettihankkeille!

    T: Kalle Kalaja
     
  11. sataplus

    sataplus Gearhead

    Lehteä voi lukea koska ja milloin vain. Nettiä on huono lukea; iso näyttö on hankala kuljettaa; pieni taas surkea katseltavaksi. Toimituksellinen taso laskee nettiin siirryttäessä valtavasti. Lehtihän on ollut hyvin toimitettu! Kuka näitä löpinöitä näiltä foorumeilta viitsii selata. Itse en ole saanut materiaalia toimitettua painettuun lehteen, mutta en saa kyllä nettiinkään. Paitsi tämän.

    Erilaiset osto-myynti ja keskustelupalstathan toki toimii verkossa. Mutta kyllä kunnon artikkelit on hienoa lukea painetusta lehdestä. Millä minä saan vaimon ja lapset opetettua selaamaan lehteä täältä verkosta?
     
  12. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Ymmärrän pointtisi. Mutta eihän olekaan tarkoitus siirtää lehteä nettiin, vaan lopettaa koko lehden teko ja aktivoida kerholaiset keskustelemaan, vaihtamaan kuulumisia, kertomaan omin sanoinsa omia juttuja classikoiden parissa, kyselemään teknisiä vinkkejä, jakamaan valokuvia ym. netin kautta. Siis tällä keskustelupalstaperiaatteella.

    Kuten jo mainitsit, et ole toimittanut itsekkään koskaan materiaalia lehteen, mutta nyt sait (minun koneella katsottuna) jopa 6 riviä tekstiä aikaiseksi tälle palstalle.
    Tää siis toimii!! Me saimme tietää mielipiteesi.

    Juuri tätä ajan takaa, mielipiteiden jakamisen ja kirjoittamisen tuska on oikeesti (ja kirjoituksellasi todistetusti) pienempi!
     
  13. JJ

    JJ Gearhead

    Suurin haaste taitaa olla juuri Jarin tuossa edellä mainitsema jäsenten aktivoiminen nettiin. Taitaa olla tällä hetkellä aika pieni osa jäsenistä jotka täällä kirjoittelee.

    Ettei käy niin että lehden lopetuksesta seuraisi jäsenkatoa :(
     
  14. kede -57

    kede -57 3rd gear

    Mun on pakko myöntää etten meinaa ehtiä välillä millään edes tänne nettiin taikka lukeen omia emaileja, kun työt (3kpl)/harrastukset ym kiireet vie turkaisen paljon aikaa, joten kun lehti kolahtaa joskus postilaatikkoon niin sen hetken maltan/ehdin hengähtää, jotta iloistun ja luen mukavan ja hyvän lehden. Toki mulla on ehkä hieman oma lehmä ojassa, kun itse teen myös lehtitoimittajan hommia kakkostyönä, niin tunnen ylpeyttä sitä kohtaan, että on jotain konkreettista kädessä, jota voi hypistellä/lukea/katsella kuvia jne. Ja itse juttuja aika paljon kirjoitelleena tiedän mikä työ tuoss jutun teossa on, joten siinä mielessä harmi jos homma tosiaan on Jarin harteilla liikaa. Itse myös kerholehteen olen jonkin verran matskua laitellut ja joitain on peräti pistetty lehteen :wink: ja toivottavasti tuo lehti eläisi edelleen, vaikkapa harvemmin ilmestyen (1-2krt /vuosi?), mutta kuitenkin. En ole ehtinyt kerhosivuilla valitettavasti käymään, mutta onko tuo rupattelu sieltä taholta virinnyt miten? Mun kohdalla tuo lehti on edelleen ykkösjuttu, mutta ymmärrän jos Jari ei apuja saa niin taakkaa on liikaa. Koitetaans kaikki olla aktiivisia kuvailee ja kirjoittelee juttui, niin ei hieno luomus jää historian.......vaikka se taitaa olla ehkäpä väistämätöntä. T: Kettil
     
  15. sataplus

    sataplus Gearhead

    Olen mielenkiinnollalla seurannut, miten tämä OD:n CCCF-osio alkaa kehittymään. Uusia nimimerkkejä ei kovasti näy, eikä myöskään mitään artikkelia tai vastaavaa tarinaa. Liekö vielä liian aikaista odottaa aktivoitumista? Lehden taittoonhan tarvittavaa työtä ei voi jakaa. Artikkeleiden tekijöitä pitää vain olla enemmän. Eikös meillä jäseniä ole kuitenkin aika paljon?
    Katselin muita minulle tulevia kerholehtiä. Osa väreissä, osa mustavalkoisia. Paljonko jäs.maksua pitäisi nostaa väriin siirtymisestä?
    Nyt en päässyt Kalajoelle, mutta yritän puolustaa lehden jatkumista.
     
  16. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Valitettavasti paine on mun niskalla aika paljon. Mitään painetta ei olisi, jos sähköpostini kolisisi materiaalia, mutta ei enää pitkiin aikoihin. Koko kerhotoiminta perustuu vapaa-ehtoisuuteen, eli minkäs mä sille voin jos jengiä ei kiinnosta. Enkä mahda sillekään mitään, jos kerholehden kuolemisen myötä tulee jäsenkatoa. On sangen kohtuutonta edes työntää sitä painetta mun niskaan.

    Joo, olen kyllä kuullu monta kertaa kuinka eräällä kerholla on tosi upee värillinen kerholehti. Toteutus kustannuksien osalta on toteutettu niin, että jollakin kerholaisella, tai kerholaisen veljensiskonkaimalla on tulostus- tai painoalan firma, joka sponssaa lehden kerholle värillisenä. Huima etu kyseiselle kerholle ja siitä kannattaakin olla hieman kateellinen.

    Valitettavasti Classic Chevy Clubille ei ole samanlaisia kytköksiä ilmaantunut, eli meidän pitäsi ostaa tuo ihan oikeella rahalla ja tarkoittaa noin 4 kertaista hintaa lehden osalle. Koska kerhon tämänhetkisestä rahaliikenteestä menee 95% kerholehden kuluihin ja postituksiin, olisi kerhon jäsenmaksu siis myös nelinkertaistettava = kukaan tuskin maksaisi.
    Toisekseen, värillisyys ei pelasta aktiivisuuden puutetta. Jos materiaalia ei ole, niin ei se siitä muutu miksikään vaikka ne tyhjät sivut saiskin painettua värillisenä.

    Itse en odota kovin räjähdysmäistä nettikirjoittelua, en ainakaan tällasten hellesäiden ja kunnon ajokauden aikaan, mutta kun syksy synkkenee eikä uloskaan enää viiti mennä, niin moni surffaa netissä. Työkalut aktiivisuuteen on jokaisella.
     
  17. Wesku

    Wesku Gearhead

    Kyllähän sitä itsekin vois kantaa kortensa kekoon ja kirjoittaa juttua omista autoista ja harrastuksesta. Sitä en tiedä onko se sitten niin mielenkiintoista luettavaa...
     
  18. Pro ´55

    Pro ´55 Gearhead

    Noniin hyvät herrat, nyt laitoin tuossa teille esimerkiksi yhden stoorin maistiaiseksi että millaista ”lehti” olisi näin internetillä korvattuna. Laitoin tossa Kettilin tekemän jutun Power Meetistä upeine kuvineen teille luettavaksi ja ihailtavaksi.

    Samalla kun ihastelette (huom!) VÄRIKUVIA, joiden tänne laitto ei maksa mitään, niin kannattaa funtsia:

    - olisko noi kuvat mustavalkoiseksi lehteen painettuna olleet läheskään noin puhuttelevia? (Ei)
    - olisko kellään ollu mahista copy-pastettaa lehdestä, eli kopioida jutun luonteesta riippuen esim. päivämääriä tai paikkojen nimiä talteen niin helposti kuin tietsikalla? (Ei)
    - tai tallennella lehdestä kuvia omalle koneelle, tai kännykälle, tai vaikka tulostaa niitä tallinsa seinälle (Ei)
    - tai laittaa alle vaikka oma kysymys jostakin noista kuvista, esim. ”katoitko minkä kokoset vanteet tohon hopeeseen viisseiskaan oli laitettu, oliks ne 18 vai 22? Oliks vakio pyöräkotelot? – johon on tietenkin kuvan ottajan helppo vastailla

    Internetin ihmeellinen maailma on rajaton, kun taas lehdissä vastaan tulee kannet jo aika äkkiä.

    Vielä painotan sitä, että tän jutun olisi voinut tehdä tänne ihan jokainen teistä, sen ei tarvii olla minä.
     
  19. cc.56

    cc.56 3rd gear

    Tervehdys Otavasta
    Vielä lehtikeskusteluun..
    Jarille isot kiitokset ilmestyneistä lehdistä. Tuli kaikki luettua sanasta sanaan. Ja kaikki lehdet ovat tallessa.
    Vaikeahan se on lehteä kasata jos ei harrastajilta materiaalia tule.
    Parhaaksi jutuksi nostaisin tuon kun Jari kertoili 55 Chevyn takakylkipel-
    tien kuljetuksesta Ruotsista Suomeen....oli hymy herkässä monta kertaa.
    Samoin Taikaviitan jutustelu oli mukavaa luettavaa. Teemun tekniikka
    vinkit jne.
    Pitänee tässä itsekin vielä vanhoilla päivillä totutella tähän netin käyttöön..
    Kertoillaan kuulumisia tänne kun taas pääsee -56:n kanssa askartelemaan.
    Toivottavasti pian.....
    Oikein hyvää syksyn jatkoa Otavasta kaikille kerholaisille.
     
  20. js56

    js56 3rd gear

    lehti 2/10

    no niin nyt näyttää siltä että lehti 2/10 ilmestyy. jos et ole saanut tämän vuoden jäsenkorttia niin hopi hopi pankkiin. lehtihän postitetaan jäsenille painotuoreena.alustava aikataulu on lokakuun puoliväli.multa voi kysellä jos on epäselvyyksiä joko yveellä,tai soittaa numero löytyy lehdestä.toivottavasti tämä tavoittaa mahdollisimman monta.
    t.rahaston hoitaja
     

Kerro tästä muillekin!