Tehokas pulttipyssy?

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja f34, 15.2.2019.

  1. ilu100

    ilu100 3rd gear

    Hitachi WR36DB 36v 1/2"
    Onko kokemuksia tästä?
     
  2. sämpy

    sämpy Gearhead

    Mullakin on edellisellä sivulla mainittu isoin Milwaukee joku 1400Nm 1/2" 18V laitos. Hiukan on tuntunut tehon heikkenemistä vanhemmiten, kerran aukaisin vasarakoneistonkin mutta ei ollut siellä rasvan puutetta. Oli hiukan haastavampi aukaistava kuin paineilmalaitteissa.

    Uutena pisti melkein pultin kuin pultin poikki, mutta nyt on löytynyt joskus pultti jota ei ole saanut auki mutta metrin jatkovarrella + täys ponnistus on lähtenyt, ehkä 1000Nm?. Ja akku pitää olla täysi että saa täystehon, jo puolillaan olevalla akulla teho laskee.

    No edelleen esimerkiksi pikkukuorkin vauhtipyörän pultit lähti sillä kivuttomasti eikä missään pyöränpulteissa ole ongelmaa ja kampuran pultitkin on lähteneet, on se paljon tehokkaampi kuin 500-600Nm paineilmalaitteet. Jos olisi joka päivä tositoimissa, miten mahtaa teho sitten tippua kun paikat kuluu. Ei taida olla mekansimi sitä tasoa mitä jossain 20 vuotta vanhassa Japanilaisessa.

    Tuollainen akkulaite on ihan ässä, kun sillä voi pyöritellä pultteja hitaastikin esim. kiinni laitettaessa, ollut ihan ykköshankinta!
     
    Vermilion tykkää tästä.
  3. unknown

    unknown 3rd gear

    Itse olen luottanut momenttiavaimiin kiristäessä ja joskus 1990-luvulla ostettu Gern paineilma mutterimopo on riittänyt ainakin sen 20-vuotta niihin paikkoihin mitä ei pysty vastaan pitämään, muuten ei ole ollut tarvetta pulttipyssylle:

    Mihin tuollaista 1000Nm pulttipyssyä tarvitsee? Suurin momentti mitä ole itse kiristänyt on 350Nm
     
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Niihin avaushommiin kai sitä tehoa enempi tarvitaan kuin kiinnipäin o_O
     
    Pertti K tykkää tästä.
  5. unknown

    unknown 3rd gear

    Niin, eli älkää laittako niitä niin kovaa kiinni, että tarvitsee 1000Nm avaamiseen.

    Onko teillä usein M22 tai isompia kokoja mitä kiristää?
     
    Muokattu: 14.4.2019
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Voi jeesus.... Mites kun aina niitä ei oo tullu ite laitettua kiinni ja ne on voinu olla sijoillaan sanotaan nyt vaikkapa 30v ni kyllä siinä nyyttonia kaivataan...
     
    Pertti K tykkää tästä.
  7. f34

    f34 Gearhead

    Kyllä nuo on vaan hyviä auton alla temutessa juuttuneen tukivarren pultin kanssa, aina ei mahdu metrin jatkovarren kanssa.
     
    Nikuzai ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. Vermilion

    Vermilion 2nd gear

    Joo joku ruostunnu iso mutteri esim. se yleisin jos on kiristetty 120nm momenttiin ja ruostunnu niin ei se siitä ihan heti irtoa... Itse rikoin Honda civic pyöränlaakerin vaihtohommassa hylsyn oikein kun oli niin tiukalla siinä tarvii sellaisen ison olikohan se 32 tai 36mm hylsyn että sen saa irto ja kiristysmomentti on 240nm ja se ei tosiaan irronnu tuolla. Hajos hylsy kun 50cm varrella yritti avata. Nyt on tuuman väännin isoja jumissa olevia muttereita/pultteja varten. Mulla on painneilma käyttöinen iskevä pulttipyssy jossa lukee 400ft/lbs max. Se vaan on vähän iso ja sillä kerran yritin jumahtannu Fordin Viskon mutteria avata ei auennu... suolavesi jumittaa kyl niin kovasti. Käsipelillä metrin varrella aukes kun välillä hakkas tuurnalla sitä mutteria. Vesipumppu hajos mutta se ois muutenkin menny vaihtoon.

    Jumipulttien avaamisen ois kyl kiva se induktio lämmitin sil sais ruoste mutterin liikenteeseen mutta maksaa maltaita. Pyssyllä en ite laita mitään kiinni aina momenttiavaimella mutta irroittaessa pyssy on kyl kiva.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Kyl sitä julmalle iskevälle on käyttönsä

    Volvon kampuran pulttia kun ei saa auki ei ole paikkaa mihin saa varren tuettua ja sitten konetta ei saa lukittua et kestäis 2metrin varrella murjoa

    Tuumanen japanilainen sano kahdesti kops sen jälkeen lops ja pyöritti pultin irti
     
    valpas, Camino'79 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Se kampuran pultti siinä VolvonVAGkoneessa kiristetään (momentti, ja kulmakiristämällä) noin 500Nm:llä, ja aukasu noin 1000Nm. Käsin minä ne vääntelen pitkillä varsilla.
    Kiristys iskevällä voi käydä hihnanpäälle, ellei käytä sitä kampuran pyörähtämisen estävää työkalua, ja siihen pitkää vartta. Montaa sataa euroa en maksais siittä laitteesta, millä se pultti kiristetään. Muualla minä en iso pyssyä tarvi. Pikkunen puolituumanen tulee joskus hankitua. Ehkä akkukone?
     
  11. Dataviilaaja

    Dataviilaaja 3rd gear

    Bilteman keltaista verkkokäyttöistä konetta on joku vuosi tullut käytettyä, ja kyllä se vain on helkkarin mukavaa, kun ei tarvia käsin kitkutella kierteitä auki ja kiinni. Varsinkin jossain alustan pulteissa, kun on pitkä ruosteinen kierre. Ei tuo mikään hillittömän tehokas ole, mutta kyllä sillä 10mm 10.9 pultin sai poikki... olikin väärän käden kierre...:oops: Hieman tehokkaampi on Bahcon paineilmakone, 1/2 karalla tämäkin. Ilmankin pärjäisi, mutta kun makuun pääsee, niin ei oikein osaa enää ilman olla. Vähän kuin erään toisen p:llä alkavan jutun kanssa.

    Pyöränlaakereiden isoja laakerimuttereita avatessa olisi toki kunnon pyssy ollut mukavampi, kuin 2-metristen tankojen virittely vääntöä varten. Jonkun matkaa toista tuhatta Nm laskeskelin tarvitun 50v kiinni olleiden muttereiden avaamiseen. Tiheä kierre ja jotain 90-100mm halkaisijaa. Bahcon 1/2" t-väännin hajosi siinä leikissä, kara katkesi.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Oliko, et 200nm ja 180 astetta, eli kiinni lujaa ja vielä vähän päälle
     
  13. Lasse@

    Lasse@ 1st gear

    3/4 karalla voimaa siirtyy helpommin pulttiin, koskee tietysti muitakin merkkejä näissä isoissa akkuvääntimissä. Laadullisesti varmasti samaa tasoa kaikkien tunnettujen merkkien kanssa.
     
  14. BHN

    BHN 1st gear

    Ootko testannut minkä verran voimaa hazetissa? Itsellä ei puoltakaan luvatusta 1200nm. Siispä palautin
     
  15. J-peg

    J-peg Gearhead

    Tuota Bilteman keltaista ei ilmeisesti ole enää saatavilla. Sininen 450 Nm löytyy. Liekkö tuolla tekee mitään...millaisia Nm arvoja keltaiselle luvattiin?

     

Kerro tästä muillekin!