Tehot kateissa, epätasainen käynti kiihdyttäessä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Ranchero-78, 26.4.2002.

  1. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Jeps, kone on fordin 351w (-78) performer imusarjalla ja holley 600 vacuumi kaasarilla.
    Jakajana 1 kärki jakaja. Saastelaitteita ei ole.

    Tyhjäkäynti suht ok,(700-800rpm) pientä epätasaisuutta mutta kiihdytettäessä todella epätasainen käynti ja voimaa uupuu.

    Auto seisoi lämpimässä pommisuojassa 1-2v ennenkuin ostin sen ja nyt olen laitellut seuraavaa.
    - Uudet tulpat
    - Tulpanjohdot tarkastettu
    - ajoituslampulla tarkastettu että joka tulpanjohto toimii varmasti
    - kaasari purettu ja puhdistettu
    - bensapinnat säädetty
    - tyhjäkäynti seos perus asetuksessa (1.5kiekkaa auki)
    - sytytys ajoitus -> 12-14 astetta tyhjäkäynnilla ilman alipaine säätöä
    rytkyttää ilman alipaineennakkoakin, ja ilman että PCV venttiili on kiinni imusarjassa.

    - Puristupaineet mitattu (kylmänä tosin) pitäs olla ok, ei suuria eroja pyttyjen välillä ja paineet oli 155-160 (psi?) riippuen pyöräytys lukumäärästä (3-4)

    - alipaine mittari näyttää tyhjäkäynnilla 22 tasaseen ja ajossakaan en huomannut mittarin neulassa epätasaista liikettä (tärinää/soutamista)

    - toisio kurkkujen toimintaa ei vielä tarkastettu....

    Mistä lähteä jatkamaan selvitystä?
    Kaasarissa voisi olla tukoksia?! mutta eikös se näykyisi tulpista, eli olisi rikkaalla olevia ja laihalla olevia sylintereitä?
    Jakajan kärki systeemit temppuilee!?!

    Puolana on joku bilteman yleis puola. Voiko olla että se ei jaksaisi 8 sylinterille syötellä virtaa? Minulla on tuohon jakajaan myös Ignitor kärjetön sytytys, arvelin tosin kokeilla vasta kun kaikki säädöt on kunnossa.. Samoin cranen alipainekello säädöllä + keskipako ennakon jousisarja odottaa myös oikeaa hetkeä.

    Sitten vielä... tuo PCV systeemi.. venttiilistä siis vienti imusarjaan ja toisella puolella on kromi huohotin jonkilaisella suodattimella. Huomasin että kromi tötsän sisäpuoli oli aika kostea kondensoituneesta vedestä ja PCV venttiilin pohjassa oli pieni määrä "majoneesia" ilmeisesti tästä kosteudesta aiheutunut..

    Mikä mättää, pitääkö kromitötsä heittää veke ja yhdistää PCV systeemin ilmanotto letku ilmanputsarin sisään?? Pitääkö pienestä "majoneesi" määrästä olla huolissaan? Öljy tuntuu muuten olevan suht ok. (pitää vaihdella kohta.. )

    huh, tulipas paljon tarinaa, olisin kiitollinen jos joku keksisi vinkkejä noihin juttuihin..




    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Ranchero-78 2002-04-26 23:03 ]</font>
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    törmäsin tuossa pari vuotta sitten samanlaisiin onkelmiin kun ostin 403:n pösön joka oli seissyt 3v tallissa, aikamme tapeltiin ja joku viisaampi neuvoi että huuhdellaan polttoainejärjestelmä täydellisesti niin saadaan se potkimaan.
    niinhän siinä kävikin ja pekonen alko rallattamaan...
    nykybensa kun ei kuullemma kestä säilytystä kuin muutaman kuukauden jonka jälkeen se muuttuu tärpätiksi ja ei poistu tankista vaikka kuinka sotkisi 98:a joukkoon[​IMG]
     
  3. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Nyt vaihdettu Ignitor kärkien tilalle, ei vaikuttanut. Samoin toisikurkkujen sulkeminen ei vaikuttanut.
    Otin venttiilin kopat irti ja katsoit että kaikki venttiilit liikkuvat ja suunnileen saman verran... eli ei ole nokasta nokat hävinneet.
    Kaasari putsattu taas kerran, ei vaikutusta, kaikki röörit suht auki.
    Tasa kaasullakinhan tuo nykii jonkinverran.
    Alkaa mennä jo toivo.. mitään ei olevinaan ole vikana mutta silti ei toimi kunnolla.

    Tulpat oli suht vaaleat... katsoin vastakkaisilta puolilta että selvisi että saako seosta molemmille puolille 2-taso imusarjaa.
     
  4. J-peg

    J-peg Gearhead

    Puhdista bensatankki ja vaihda suodatin, voi olla näinkin yksinkertaista.
     
  5. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Tankki meni jo tyhjäksi 2 kertaa testaillessa ja suodatin on sellainen yleismallinen läpinäkyvä... kökköjä tai muuta ei ole näkyvissä.

    Luulisi että kohokammion ollessa bensaa täynnä pieneen kiihdytykseen riittäisi bensaa. Mutta joo, täytyy se tuokin tehdä..

    [Edit]

    No nyt toimii, vaihdoin puolan vanhaan samanlaiseen (Bilteman suurteho puola) ja vielä löytyi yksi rikkinäinen tulpanjohto.
    Ainut vika oli että koeajolla bensa loppu kesken kaiken :grin:

    Kumma juttu sinänsä nuo tulpan johdot, Olivat Accelin 7mm laatujohdot ja 3 on jo tähän mennessä rikki vaikka ovat vaan 500km ajetut...

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Ranchero-78 2002-04-27 21:26 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mittaa ohivuoto.
    Ota jakajan akselin yläpäästä kiinni ja testaa heiluuko sivusuunnassa. Jos heiluu niin vaihda jakaja.
     
  7. datsunpower

    datsunpower 1st gear

    putsoo kiihytyspunppu (kato että se kuula liikkuu kunnolla)
     
  8. fisu

    fisu Gearhead

    Kumma juttu sinänsä nuo tulpan johdot, Olivat Accelin 7mm laatujohdot ja 3 on jo tähän mennessä rikki vaikka ovat vaan 500km ajetut...


    accelin laatujohdot... [​IMG]
     
  9. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Fisu: Kerro sitten semmoset mitkä kannattaa ostaa seuraavaksi? :smile:
     

Kerro tästä muillekin!