tekniikan maailma lehti hah-hah-hah

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja halitoosi, 29.4.2010.

  1. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    :rotfl: Ei jumalavita kun joku ottaa tällasen asian omakseen :rotfl:
    Onneksi sulla on varmaan asian tueksi näyttää jotain konkreettista, kun oot kerran noin varma vedästyksestä.
    siis tää sun juttu on oikeesti absoluuttinen totuus :rotfl: :rotfl: :wc:

    Joo mulle ei tuu TMmää ku on niin kallis saatika sitten et ostaisin joskus testivoittajan, ei mun elin aikana :wink:
    ei oo uuteen varaa, ja jos oliskin niin se auto ei tosiaankaan olis mikään vihreitten järkiauto ,mutta ei siitä sen enempää.
     
  2. ata

    ata Gearhead

    Tuossa yllä on nuo lainaukset aika sekaisin... minä en siis ole väittämässä että TM:ssä mainostajat voittavat testit, vaan päinvastoin.

    Joka numerossa ei ole edes testejä. Tuossa väitetyssä tapauksessa oli Volvo ja Citroen testiautoina, ja siinä lehden alussa oli molempien merkkien isot aukeaman mainokset. Ja eri liikkeidenkin välilläkin oli eroja eikä esim. kaikki volvo-liikkeet olleet "parhaita" jne.

    Minulla ei ole TM:ään mitään muuta yhteyksiä kuin että olen ihan tavallinen lehden tilaaja joka sitä lueskelee. Tuollaisia kommentteja ovat aina heitelleet lähinnä sellaiset jotka eivät lehteä normaalisti lue. Edellisessäkin numerossa oli juuri ihan hyvä juttu Suomen "väliaikaisesta" autoverosta.

    Eli jos on joku testi. Siinä on jotain firmoja tai tuotteita testissä. Sitten useampaakin niistä mainostetaan lehdessä mutta vain yksi silti "voittaa" testin jossa voi itse lukea ne testin tulokset eikä vain tyhmänä tuijoittaa sitä järjestystä joka on testin lopputuloksena, koska nuo välituloksetkin on julkaistu jolloin voi itse painottaa niitä asioita joita haluaa. Uutta autoa en ole itse koskaan ostanut, ja vaikka ostaisinkin niin en sitä minkään lehden testivoiton perusteella ostaisi, ehkä joku Top Gearin kommentti voisi vaikuttaa enemmän, toisaalta omistakin autoista toinen on Top Gearissa kehuttu ja toinen on haukuttu lyttyyn eikä sekään vaikuta omiin valintoihin. Eikä se TM ole mikään "viranomainen", lehti se vain on, omasta mielestäni ihan hyväkin sellainen, kun siinä on usein paljon muutakin kiinnostavaa kuin vain ne uudet käyttöautot ja ne testitkin ovat vain yksi osa koko lehteä. Mutta että joku kuvittelee että yhden firman mainos "voitelee" testiryhmän mutta toisen firman samankokoinen mainos ei sitten voitelekaan... niin perusteet ovat aika köykäiset. Vai onko se niin merkittävää onko se mainos se lehden ENSIMMÄINEN vai vasta TOINEN yhtä iso mainos siinä heti lehden alussa. Taisi siinä olla joku Audin tai BMW:nkin yhtä iso mainos, en muista enää, eilen tuon lehden vilkaisin läpi, nekin taisi mennä mainosrahoiltaan ihan hukkaan kun lehdessä ei edes ollut yhtään testiä missä olisi niitä autoliikkeitä tai autoja edes testattu. Jostain merkkiliikkeen vaihtoauton vaihtotestistä sinänsä en ole juuri sen enempää itse kiinnostunutkaan, kun ajelen kuolleen automerkin edustajalla itse... eikä tulisi pieneen mieleenikään lähteä tarjoamaan yhtäkään omista autoistani vaihdossa johonkin autoliikkeeseen...
     
  3. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Ei kellää sattus olee Tekniikan Mailmaa vuodelta '62, siis sellasta jossa '62 New Yorker komeilee kannessa lentoemäntien kanssa.
    Voisin ostella pois jos olis.
     
  4. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Mitenkään loukkaamatta "Tekniikkaa Merkonomeille" ei anna oikeastaan mitään uutta joskus kymmeniä vuosia sitten tuli lueskeltua tätäkin tiiviimmin kun muuta ei ollut.

    KLB,n lehdet täysi 10+ Klassikko hyvä uutuus lisänä, näistä "neurooppaautolehdistä" Auto Bild tällä hetkellä järkevimmällä tasolla ja monipuolinen.

    Spinneri liian sitä "tuninkia" ei kiitos hyviä juttuja mutta ei silti innosta.

    TM työpaikalla luettavissa ja en tunne menettäväni mitään vaikka jää lukematta.

    Onneksi on valintaa Moblaa tullut luettua jo -79 lähtien eli toisesta ilmestyneestä numerosta ja nythän tuli nähtyä vasta se ensimmäinen kun tuli näköispainos on se maailma muuttunut lehdisssäkin mutta Verotus on silti aina kuvioissa mukana.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Jos pitäisi vain yksi lehti valita luettavaksi, olisi minunkin valintani hetkeäkään miettimättä Mobilsiti. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että useampiakin lehtiä saa lukea jos haluaa, joten haluan lukea mysö Temari.

    Olen pahoillani jos se kauheasti teitä häiritsee. :odroll:
     
  6. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    meille duuniin tuleepi tm ja sitä paskahuussissa aika ahkeraan tuleepi luettua.
    loisteliasta paskaviihdettä se mun mielestä on mutta liian tyyris lehti sisältöönsä nähden (itse en halua maksaa vajaata kaheksaa euroa siitä että saan selata puoli lehteä mainoksia)....puoluellisuuteen en ota kantaa koska en juuri koskaan ole muiden mielipiteistä välittänyt...mitä vanhempia (70-80luvun) lehtiä olen selaillut niin jotenkin näihin tuoreisiin lehtiinkin kaipaisi ehkä niitä "tee itse" artikkeleita...jos niitä olisi edelleen paljon niin saattaisin kyllä tilata.

    ja jotenkin nykyään kaikissa lehdissä tapana seuraavaa:
    ennen valitettiin kuinka hankala joku huoltotoimenpide olikaan ja nykyään ei edes itse yritetä huoltaa vaan valitetaan kuinka huonoja/kalliita ovat (tarkoitan siis tällä niitä jotka kaikkien pitäisi itse osata tehdä esim. öljyn vaihto,polttimoiden/sulakkeiden vaihdot jne jne)
    tai ehkä se kertoo nykymaailmasta...omaankin kaveripiiriin kuuluu kavereita jotka eivät osaa edes pissapojan säiliötä täyttää vaan vievät kiltisi volvonsa merkkihuoltoon tuohonkin toimenpiteeseen....
     
  7. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Samaa mieltä :) Ilmeisesti ihan isot ukot täällä kitisee kun Volvo voittaa TM:n testejä. Voihan v_ttu :) Onko nämä tulokset ihan päinvastaisia muihin maailman autolehtien testeihin verrattuna; Moottori, Auto Motor und Sport, Autobild, Tuulilasi...?
    Älkää ostako niitä lehtiä niin äänestätte parhaiten. Joka tapauksessa "Who cares!"
     
  8. voittol

    voittol 2nd gear

    Tuleehan tuota kirjastosta lainattua, vähän hankalaahan se tuppaa olemaan , kun sisältö on tasapaksua kamaa , ei enää huomenna muista mikä numero on tänään ollut lainassa. Olenkin opetellut lukemaan takasivulta pakina tyyppisen tarinan ja sen vilkaisemalla tiedän usein onko kyseinen numero jo luettu :eek:
     
  9. Porsas

    Porsas 3rd gear

    Pitää myöskin muistaa että TM ei ole autolehti ja vaan enemmänkin yleisdiipadaapaa. Sinänsä asiallinen lehti mutta ei ole suunnattu automiehille/-naisille ensisijaisesti... 8)
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Re: .

    Tuo pätee muihinkin, joitain kuluttajaoppaita (tais olla Lemon Guide kirja viimeksi) kun on lukenut niin ei tiedä pitäiskö naurattaa vai veetuttaa. Itse sitä osaa tietysti suodattaa lukemansa ja olla kriittinen, mutta monet, kuten nyt vaikka tuo vaimo, ei välttämättä aina osaa. Takertuvat tollaisiin naurettavuuksiin, ja osin paistaa jopa ymmärtämättömyys aiheesta. Tossa em kirjassakin haukkuivat mm Dodge Power Ramin (maastopikkarin) nelivetosysteemin kun sitä ei voi pitää päällä kuivalla asvaltilla ja kehottavat pysymään erossa :eek: . Kun on vielä semmoset aatamin aikuiset jäykät akselitkin, eihän semmoset kuulu moterniin automobiiliin.
     
  11. ajomies

    ajomies Gearhead

    Lukeminen kannattaa aina, pitänee kutinsa noiden kaupallisten julkaisuidenkin kohdalla. Se mitenkä soveltaa saatavaa tietoa itselleen on jokaisen oma asia. Tietopuolta noista saa teknisiltä osilta paremmin kuin näiden tuotteiden mainosesitteistä, vai uskooko täällä kaikki sitten noihin mainoksiin? Se mielipide kun on sillä toimittajallakin, olkoon mikä julkaisu hyvänsä, ja se myös tulee ottaa huomioon. Ihan sama on näiden tarinoiden kanssa joita julkaistaan näissä alan lehdissäkin, aina pitää niihinkin suhtautua varauksella. Ihan samoin kuin tämän palstan kannanottoihin, ei ne välttäämättä ole ainoita ja oikeita. Sivistyneellä ihmisellä on kuitenkin mahdollisuus imeä ja suodattaa se itselleen tarpeellinen tieto mutta jyrkkänä totuutena sitä ei tarvitse ottaa. Kaikki ne testit on maksettuja ja virheellisiä missä ei minun omistamani tuote menesty, sillä enhän minä ole voinut itselleni niin huonoa tuotetta hankkia.
     
  12. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Itse olen ollut kestotilaaja melkein katkotta jo yli 20 vuotta. En ole huomannut että yleensä se eniten mainostava voittaisi. Joskus on käynyt niinkin hupaisasti, että automerkki jolla on iso mainoskampanja niin TM:ssä kuin TV:ssäkin, saa rökäletappion testissä.

    Itseänikin kyllä ärsyttää tuollainen vanhojen autojen demonisointi. Toki vanha auto ei anna anteeksi koheltamista samalla lailla kuin viimeisimmillä vempaimilla varustettu nykyauto, mutta voisi luulla että ne silti olisivat turvallisempia kuin esimerkiksi moottoripyörät joita ei lehdessä kuitenkaan pidetä erityisen vaarallisina. Niin kuin eivät olekaan. Kyllä vauhtihullulle reikäpäiselle nuorelle varmasti vanha bemari on turvallisempi kuin tehokas moottoripyörä.
     
  13. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    ei siinä kävelyäkään erityisen vaarallisena pidetä, vaikka sekin on kaikilla mittareilla vaarallisempaa kuin henkilöautoilu :poff:

    et viittis alkaa kolhimaan motoristia enää enempää, kun nykyiselläänkin menee vakuutuksiin 4000 e vuodessa :oops:
     
  14. transport01

    transport01 3rd gear

    En tilaa TM:ää, eikä ole mitään muitakaan yhteyksiä ko. lehteen. Silti kirjotan lievästi positiivisen kommentin ko. lehdestä. Ei tarvitse otta herneitä nenuun :rotfl:

    Luen lehdet työpaikan taukotilassa, eli tiedän suunnilleen mistä puhun. Mielestäni ko lehti on mielenkiintoinen ja testit tehty suht asiallisesti. Se että testaajien mieltymykset ei vastaa omiani ei haittaa, kun arvosteluperusteet on näkyvissä. Se onko arvostelujen painotuksia viillattu siten, että haluttu merkki saadaan voittajaksi vai onko kyse vain toimittajan mielipiteistä ei kiinnosta, koska testit joutuu poikeuksetta painottamaan itse. Ja tuon painotuksen tuloksena myös järjestys vaihtuu käytännössä aina. Oli kyse sitten autoista, renkaista tai lämpöpumpuista.

    Peräänkuulutan lähdekritiikkiä hyvät arvostelijat :soosoo:, eikä heneitä nenuun, jos oma suosikki ei voita. TM tarjoaa mielesni lähdekritiikille hyvät edellytykset kertomalla mitä on painotettu ja miten

    Toki autoja ajatellen noita tee itse artikkeleja olisi syytä olla paljon enemmän. Nyt ko lehti ruokkii täysin väärää näkemystä siitä että uusille autoile ei voi tehdä mitään itse :wc: . Tosiasiassa ihmiset ovat rakentaneet uudetkin autot ja ihmiset niitä korjaa. Oikeilla tiedoilla uusien autojen korjaaminen on mahdollista harrastajallekin jos harrastajalla on hiukankaan sähkö / elektroniikka-alan taustaa.

    OBD lukulaiteita saa kaupasta alle satasella, jolla pääsee jo alkuun vianetsinnässä. Oskilloskoopila ja yleismittarilla pääsee jo paljon pidemmälle. Samoin lehdessä voitaisiin testata esim sitä, että miten helposti eri valmistajilta saa kytkentäkaavioita ym ohjeita omatoimisen korjauksen avuksi jne.

    ko. lehdessä on paljon hyvää, mutta myös paljon parannettavaa toistaiseksi en katso sitä sen arvoiseksi että tilaisin kotiin, mutta luen ihan mielelläni kun ilmaiseksi saa luettua.
     
  15. jakezzz

    jakezzz 1st gear

    Kyllä itseni tunnen todella tumpeloksi autojen kanssa mutta kyllä noi naapurit tuntuu luulevan mua osaavaksi...ODB lukija on kyllä maksanut itsensä takaisin jo useaan otteeseen...lukija maksoi reilut viiskymppiä ja vaimon käyttökinnerin merkkihuollossa ottavat lukemisesta satkun...ja kun on tällainen persaukinen jannu niin mieluummin yrittää itse ensin...sitten kutsutaan kaverit apuun ja jos sekään ei auta niin sitten häntä koipien välissä huoltoon.
    Eipä kyllä hirveesti ole huoltotöistä huollot rikastuneet...tosin hinnoittelevat sitten vittuilessaan varaosat silleen että hermot menee (eurojapsimikäliepaskakinnereissä)...
     
  16. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Entä jos se merkkiliikekään ei löydä syytä siihen miksi se uusi hieno sähköinen perunanpuolikas ei silloin tällöin suostu käynnistymään? 1000€ lasku sen sijaan muistetaan tarjota korjausyritysten myötä.

    Onneksi ajan itseni ikäisillä autoilla. Mulla ei ole sähkö/elektroniikka alan taustaa, enkä aio sellaista hankkia.
     
  17. WSE

    WSE 1st gear

    Kerran eräs toimittaja eksyi asiakkaaksi tänne meidän pajalle, ja valaisi taustaa tälle: toimittajilla ei tahdo riittää asiantuntemusta enää kirjoittaa kovinkaan paljon autoalan tee se itse juttuja, eikä avustajakaartissakaan ole välttämättä tällaisen koulukunnan väkeä.

    Itse kirjoittelen jossain välissä elektromeka.nettiin jotakin diagnostiikan ja autosähkön perusasioita. Työn alla mutta vielä ei kerkiä mitenkään.

    Nykyisin, kiitos kiinalaisten, kaikenlaisia diagnostiikkalaitteita ja adaptereita on saatavilla edullisesti. Suuri osa kertoo koodit selkokielisestikin ja jos ei netti auttaa, kaavioita etsivä löytää kyllä netin kautta melkeein kaikkeen ja valmistajillakin on pakko myydä lukuaikaa tms. omilla sivuillaan ryhmäpoikkeusasetuksen vuoksi jos ei muualta saa.

    Nykyautojen korjauksissahan merkkiliikeetkin ovat pääasiassa osan vaihtajia, joskin useimmiten se oikea vika toki saadaan paikallistettua. Mutta kalliin ohjausyksikön vaihtamisen sijaan korjauskin on mahdollista, (goole: elektromeka, sercap, finnware, vekatronics, autotronix, autoalarm)
    usein tilapäinen käyntihäiriö voi johtua myös juotos/liitosongelmista mikäli kaikki muut syyt ovat poissuljetut.
     
  18. transport01

    transport01 3rd gear

    Juurikin näin. Olipa kerran tuttavallani auto, joka jätti sattumalta tielle aina silloin tällöin. Aina kun ehdin paikalle vika oli poistunut. yleensä matkaa pääsi jatkamaan muutaman minuttin päästä. Seuraavaksi virittelin nipun johtoja kiinni ohjausyksikköön ja opetin auton omistajaa käyttämään fluken skopemeteriä sen verran, että osaa tehdä vian paikannuksen. Vika saatiin selville, jonka jälkeen viallinen yksikkö auki ja sisältä löytyi murtunut juotos, joka korjattiin ja auto palveli korjauksen jälkeen todella pitkään omistajaansa.

    Vian selvitystä kyseltiin sekä merkkikorjaamosta, että autosähkökorjaamoista. Molempien viesti oli se, että aletaan vaihtamaan palikkaa ja jos ei tule sillä kuntoon, niin auto pitää jättää heille korjaajalle ajettavaksi niin pitkäksi aikaa, että vika saadaan selville. Koneaika maksaa 70€/h. Jos vika tulee esille vasta päivien ajelun jälkeen, niin lasku on suurempi, kuin auton arvo. Mitään takkuta he eivät voi antaa missä ajassa ongelma selviää.

    Omatoiminen korjaus maksoi tässä tilanteessa 0€, korjaamon lasku olisi ollut arviolta 500€...2000€ .

    Tuonkin korjauksen suurin työ oli saada kaivettua ko auton kytkentäkaaviot esille ja tulkata mitä signaalia mistäkin liittimestä pitäisi löytyä. Itse mittausjärjestelyt sai tehtyä puolessa tunnissa. Vian selvittäminen sen jälkeen vei vain minuutteja.

    Juuri nuo tyylliin jouluna ja juhannuksena ilmenevät viat ovat niitä mitä on helpoin selvittää itse ihan siitä syystä, että itse on paikalla kun vika ilmenee. Kaikista vioista ei jää välttämättä sellaista jäkeä, että merkkikorjaamokaan saisi asiaa selville jälkikäteen.
     
  19. Jyrki R

    Jyrki R Gearhead

    Luittako ylistystä siitä, kun Suomi on autotietotekniikan huippumaa, kun tänne kaavaillaan joka pirssiin asennettavaa GPS-paikanninta, jotta liikkeitäsi voidaan seurata? :mad: Jutussa ei ollut pienintäkään kritiikkiä ko systeemiä kohtaan.

    70-luvulta 90-luvulle ja myöhemminkin luin melkein joka numeron, mutta "vanhat-autot-ovat-vaarallisia-ja-kuuluu-vaihtaa-uusiin" -linja + tuo GPS-paikannus -juttu alkoivat tökkiä pahasti. Sen lauluja laulat, kenen leipää syöt.
     
  20. Ämbee

    Ämbee 3rd gear

    Siis totuushan on, että nämä testit ovat pelkkää :wc: :wc:

    Painotuksia muuttamalla lopputulokseksi saadaan ihan mikä halutaan. Itse en viitsi edes lukea kyseistä lehteä, koska testivoittajat tietää jo etukäteen varsin tarkkaan...

    Lisäksi on testitapaus, jossa erästä nestemäistä ainetta testattiin. Voittaja oli ylihyvää, jollei jopa täydellistä. Eräs toinen testattu oli surkeaa kuin mikä. Ikävä tosiasia oli, että eri myyntinimistä huolimatta, molemmissa pulloissa oli samaa ainetta samalta tehtaalta samasta linjastosta. Eli kyseessä oli täsmälleen sama aine. Ei ole vaikea päätellä, kumpi tarjosi TM:n väelle paremmat saunaillat....
     

Kerro tästä muillekin!