Tekoäly esim auton korjaamisessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja north, 28.12.2024.

1. north

north Gearhead

Niin tuleekohan tekoäly harrasteautojenkin rakenteluun vai onko jo??

" Katsokaas, meidän ei ole koskaan ennen tarvinnut olla tekemisissä itseämme älykkäämpien asioiden kanssa, Hinton jatkoi."

2. Arkkumies

Arkkumies 3rd gear

Tosi käteviä noi tekoälyt, viimeks googlen "AI insights" sano että Volvo V70:n pyöränpulttien momentti oli 220Nm @3300rpm...

Volvo_5.7 tykkää tästä.
  3. LehtinenA

LehtinenA 2nd gear

Ihan oikeessahan se oli, wheel torque :D

4. En ole tosiaan tekoälyfani, mutta yhteen juttuun se on minusta kätevä: tekstin kääntämiseen. Se kääntää paljon paremmin suomeksi kuin esimerkiksi Google kääntäjä ja kohtuullisen luotettavastikin. Toki aina pitää olla hiukan kriittinen. Tässä on esimerkki toisesta ketjusta:

Concarne tykkää tästä.
  5. north

north Gearhead

No mä sain tuollaisen vastauksen.
    "For the Volvo V70, the recommended wheel lug nut torque specification is typically around 100 to 110 Nm (Newton-meters) or approximately 74 to 81 lb-ft (pound-feet). However, it's always best to consult the owner's manual or a service manual for your specific model year, as torque specifications can vary slightly based on the year and specific vehicle configuration. Always ensure to use a torque wrench to achieve the correct specifications when installing wheels."

Ilmaiselta sivustolta.
    https://talkai.info/fi/chat/

6. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Mä kävin AI:lta kyselemässä vastausta torquefliten covernorin punttien viilaukseen aikeena nostaa lämä tiskissä vaihdot välille 5600-6000 kiekkaa.

Ja sain vastaukseksi grammoja, joita en googlaamalla saanut. Tosin mulla on tiedossa firma, mistä saan valmiit puntit ja ne osasi vielä huomioida sen, että Transgon kakkoskitti on jo nostanut vaihtoja nelisensataa kiekkaa. Niinkuin tekeekin.

Politiikan puolella meni kinaamiseksi. Kysyttyäni samaa asiaa neljännen kerran eri sanoin AI osoitti oppimiskykynsä ja muutti vastauksen haluamaani suuntaan...

7. jakulepi

jakulepi Double Gearhead

Kyl mä kysyn ChatGPT:ltä usein momentteja, yms. nippelitietoa, mutta myönnetään että yleensä tarkistan sen myös googlella.
    Joskus tuli autoa ajaessa keskusteltua ChatGPT:n puheominaisuuden kanssa autoasioista, ja ihan järkeviä se vastaili.
    Kyl se esim mun sbc:n teho ja vääntölukemat osasi veikata oikealle alueelle kun syötin sille mun koneen speksit.

Kun promptaatte tekoälyy, niin antakaa perusteellisia kysymyksiä, eli ei mitään persvako-Motonet-jonottajan murahduksia "Mää tartten uuren stefan mun vaniin, löyräks sää semmosen mulle?"

Edit: Tai sit sen voi pyytää tekemään tarkentavia kysymyksiä, esim

Minulla on 1972 Chevrolet L48 tyyppinen 350cid pikkulohko, jota on sittemmin muuteltu. Haluaisin sinulta arvion, kuinka paljon moottorissani on hevosvoimia ja vääntöä. Ennen vastaustasi, esitä minulle tarkentavia kysymyksiä moottorista, joiden pohjalta pystyt antamaan arviosi. Esitä kysymykset yksitellen

Muokattu: 31.12.2024
  8. Concarne

Concarne Gearhead

Kyllähän tuota tekoälyä tulee käytettyä. Omaksi suosikiksi on jostain syystä tullut perplexity.ai. Vastauksiin pitää suhtautua samalla varauksella kuin kaikkeen muuhunkin mitä netissä lukee.

Kerro tästä muillekin!