Teleskooppiratin lukitus hukassa

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja matti R, 27.5.2019.

  1. matti R

    matti R 1st gear

    Laitoinkin jo ostopalstalle ilmoituksen tästä.
    Paljastui että -71 Eldoradosta puuttuu ratin teleskoopin lukitusosat kokonaan, eli sisälle tuleva tanko ja rattiakselin päähän tuleva vipusysteemi. Tuo vipujuttu tulee siis ratin sisälle, vain itse vipu ulkopuolelle. Varmaankin tuon ajan GM-tuotteissa on samanlainen systeemi.
    US-partsilta ei saa, eikä löytynyt USAstakaan yhtään verkkokauppaa jossa sellainen olisi tarjolla.
    Onko veljillä ideoita mistä hakea?
    Yksi tapa on kokeilla sopivan mittainen tanko sisään ja sitten ruuvata pultti siihen kiinni. Pysyy ainakin paikallaan mutta säätö vähän hidasta.

    Linkin ilmosta näkyy minkälainen se on.

    https://www.ebay.ca/itm/1967-1968-1...ING-STEERING-COLUMN-RESTORATION/183794710499?
     
  2. Harri S

    Harri S Gearhead

    Ei tiedossa noita osia, mutta on helppo väkästellä itse väliaikainen systeemi.
    Puikko, sopivaan mittaan lyhennetty, akselin sisään.
    Akselireiän kierteisiin sopiva pultti, minkä kantaan poraat pari ruuvin reikää. Toinen keskelle ja toinen säteelle.
    Pellistä sopivaksi väännelty vipu jonka ruuvaat sen pultin kannan päähän. Vivulle joku nätti nuppi. Tuohon peltivipuun keskelle yksi ja säteelle useampi ruuvinreikä, joilla saat sen sopivaan asentoon ratin säätöhahlon mukaan.
    Se säädön kiristys GM:ssä ei tosiaan ole kuin vajaa varttikierros vipua auki-kiinni.

    Puikolla ja kuvaamallasi ruuvilla saat sen toki lukittua jäykäksi jos teleskoopille ei ole tarvetta.
     
  3. dodgeman

    dodgeman 3rd gear

    Chrysler käyttää saman tyylistä systeemiä, tiedä vaikka osat sopisi keskenän
     
  4. Fuselage

    Fuselage 3rd gear

    Yup, Chryslerin tilt&tele on sama kuin GM.
     
  5. matti R

    matti R 1st gear

    Kiitos hyvistä vinkeistä. Harrin idea on erinomainen. Eikun askartelemaan jos Chryslerin osia löydy.
     
    Harri S tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!