Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Viritouhuissa sinne kampikammmioon yritetään saada vakuumi. Niihin myydään viriosia, mutta tässä on kotikutoisempi viritys:

     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG] No tuossa on semmoinen luonnollinen alipainepumppu. Mutku turbokoneeseen ei oikein istu "PCV" venttiili, niin voi sen kai tehdä positiivisesti, eli puhaltaa puhtaalla ilmalla pahan kaasun pois. Ainakin voi laimentaa siten.

    Kuvassa on siis kaksi yhdensuuntaisventtiiliä, joilla kampikammion paine päästetään jopa alipaineiseen pakoputken kohtaan. Tuntuu toimivalta. Ei tule enää paljoa öljyä ahtoilmaan.
     
    isalmela ja Vuppe tykkäävät tästä.
  3. Make500

    Make500 Gearhead

    En tiedä kuinka Eatonissa se PCV sijouttuu sinne kanaviin. Sehän on siinä sisäänrakennettuna ja toimii kuin junan vessa. Ei huohota eikä räi öljyä. Mittatikkukin pysyy paikoillaan, toisin oli road draft tuben kanssa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    PCV venttiilin olemus on sellainen, että se on auki vähän tai enemmän, muttei koskaan kiinni. Jos sen letkuttaa turbon painepuolelle, niin jo jostakin puhaltaa. Turbon etupuolella toisaalta on niin vähän imuja, ettei sieltä saa kampikammion tyhjennystä avuksi. Kolmennekseen mulla on keräilysäiliö, Catch Can. Kampikammio puhaltaa siihen, se eroittelee öljysumun. Sinne sopisi vähän positiivistakin puhallusta. "Vähän hajua on johdettu ilmansuodattimen ja turbon väliin", mutta sinne ei passaa päästää tiheämpiä ainesosia.
    Eatonissa on "imusarjatyyppinen" alipaine ahtimen ja läppärungon välissä. Tässä ei ole.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    [​IMG]
    Hyvissä säädöissä oleva laite ei likaa tulppia eikä antureita. Tämä on ollut tekemässä mittauksiaan >1 m taaksepäin turbosta eikä noen pilkkuakaan löydy. Otin Innovaten pois. Jatkossa hienosäädöt logeja tulkitsemalla tai sitten olkoon noin. Maxxecullahan saa kartat olla aika primitiivisetkin, koska lambdakorjaus oikein parametrein pitää seokset tosi nätisti toiveen mukaisina.

    Tenu-Dart sai tänään puhtaat paperit täyskaasukiihdytyksestä. 4000-6000 välillä kaasu pohjassa edelleen 0,6 ... 0,8 bar ja koko matkan satsit lambda-arvolla 0,82. Pääsi käväisemään jossakin testivedossa vähän laihemmalla ja sieltä se ääni kertoi, että sytytysennakkoa on ainakin tarpeeksi.

    Olisin kuin olisinkin ehtinyt Malmin kiihdyttelykauden avaukseen, mutta "talebanit" ehtivät määrätä kentälle ajokiellon, niin ei sitten. Olkoon sitten ajamatta!

    Sen verran on 300km aikana ehtinyt löytyä kehityskohteita, että varmaan nyppäisen moottorin ulos ensi talvenakin. Tai sitten en. Tänä vuonna täytyy käydä ainakin tehomittaus, jotta pääsen tekemään "etanolimuutoskatsastuksen". Siitähän saa rahaa!

    Jäähdytyssuutin on paikoillaan ja toimii. Vaihdan sen, sehän on samankokoinen kuin nämä muut, 375cc/min, pari, kolme kertaa suurempaan niin on säätövaroja tarpeeksi.
     
    Seevu tykkää tästä.
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ai niin joo, se catch can. Meninpä sitten tarkastamaan, onko siellä öljyä. Kaitpa siellä teelusikallinen oli, mutta muuten oli täynnä. Huohotuskaasu on suunnilleen samaa kuin pakokaasukin ja sisältää tosi paljon vettä. Kiinalainen siisti alumiininen purkki oli aivan tappiin asti täynnä vettä. Arvaten on jo hörppyyttänyt siitä osan imuilmaan - purkista menee letku turbon ja ilmanputsarin väliin.

    Sille täytyy keksiä ns luonnollinen tyhjennystapa. Down pipessä on pari jonnin joutavaa lambdakierteistä tulppaa ja hyllyssä joku turha sähköpumppu...
     
  7. Arkkumies

    Arkkumies 2nd gear

    Eikös sen pystyis ihan painovoimalla antaa laskee pakoputkeen? Kai se pakovirtaus myös jonkun sortin imua aiheuttaa.
    Muistan jossain miitissä vielä tietämättömänä joskus pällistelly tämmöstä vastaavaa:
    [​IMG]

    Ketjun otsikkokin muuttui näköjään imperfektiin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Varmaan voisi pudotella painovoimaisestikin. Tarvitsee jonkin venttiilin tai pumpun väliin, jottei virtaus käänny väärään suuntaan.

    Nuo kampikammion alipaineistukseen käytettävät venttiilit ”edellyttävät” tyhjää putkea peräänsä. Eivät kai toimi, jos on äänenvaimentimet perässä kuten tässä on.

    Ahdistelu alkaa olla taputeltu. Jäljellä on vain pientä yksityiskohtien viilaamista ja kenties tuloksien haku.
     
    Muokattu: 29.5.2022
    Seevu ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  9. Bilteman takaiskuventtiili?

    Preteriti?
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sitähän en tiedä, miten kauan kerääjä on ollut piripintaan. Se voi tuo Alin purkki olla syöttänyt ylimäärävettä turbon imupuolelle ja silloinhan tämä toimii ihan ilman venttiileitä. Talvella asiasta tulisi ongelma. Jos on pakko ajaa talvella, niin pudotan letkun alaviistoon ”road draft” tapaan.

    Pistin toissapäivänä ostaen uuden luurin. Maksoi kilokolmesataa, mutta on edelleen liian pieni mun kätösille. Tässä portrait asennossa tuskin peukaloiltani näen, missä painikkeet ovat. Vielä olisi ollut yksi isompi omppu, mut se ei mahtunut farkun etutaskuun. Typoja tulee riittämään.

    Voiphan tähän välillä palata päivityksien osalta. Mut noin niin kuin projektimielessä tämä on maalissa nyt. Haen Dartin lähipäivinä kotitalliin.
     
    Make500, Inlinee ja Seevu tykkäävät tästä.
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    1. Kulutus on kutakuinkin 20 litraa satasella. Mittapätkässä puolet 100 km/h maantietä ja puolet stadilaista autotapahtumassa matelua. Tämä kelpaa sellaisenaan eikä aiheuta toimenpiteitä. On vähemmän kuin 225 vaparilla. Pätkäajo on etanoliautolle vaikeata *)

    2. Maailmankaikkeudesta löytyi vielä erä kumisia slant sixin venttiilikopan tiivisteitä. Ne tuli tilattua. Paketissa tuli ihan jotakin muuta. Kauppias pyrkii hankkimaan tiivisteet takaisin sieltä, minne ne meni ja edelleen toimittamaan ne meille. Slantti saa toistaiseksi tiputella pikkuisen, kun ei ole katsastusvuosikaan, eikä Malmille päässyt ajamaan. Ei oikeastaan ole mikään hinku lähteä vielä "etanolimuutoskatsastukseen", joka siis on se muutoskatsastus, johon tämän vien.

    3. Kylmätyhjäkäyntihumppa on saatu sille tolalle, ettei enää sammu kauhean herkästi. Ei ole hyvä vieläkään. Ihan lämpöisenä käy oikein nätisti. *) Viimeisimmät kokeilut ovat "lambdasäätö pois tyhjäkäyntikierrosalueella" ja kamalasti rikastusta taulukosta kylmätilan funktiona. Semmosilla 30% rikastuksilla vielä 30 asteisilla syylärin vesillä ja vasta 70 asteessa extrat pois.

    4. Venttiilikoneisto rapisee. Tosiasia on, että mä olen yrittänyt saada noita hiljaisiksi 80, 90, 00, 10 ja 2o luvuilla. Nyt se on loppu. Rapiskoon, kerpele. Tuolla on kokoelma sekalaisia keinuvipuja, joita olen kunnostellut sekä niissä Cranen säätöruuvit lukitusmuttereilla. On letukan jousia, Fordin venttiileitä ties millä lautasilla yms. Tämä rapina liittyy osin kohtaan kaksi. Jahka saa niitä uudelleen käytettäviä tiivisteitä, niin säätelen taas kerran venttiilit. Otoksella kaksi OGC:n nokat on aika äänekkäitä.

    5. Voimaa voisi olla enemmänkin. Mutta just nyt en viitti hakea niitä viimeisiä säätöjä, koska tämä on "commuter" jolla ajelen työmaalleni hitsailemaan F-150:tä, joka on suorittanut taas "maaksi sinun on jälleen tuleman" osuuttaan innolla. Vaihdoin lehtijousen riipukkeet ja ... no runko piti hitsata siitäkin kohtaa. Lavan kylkikin pellittyy, mulla on semmonen tankkausluukkujen välinen pala korjauspalaa, joka pitäisi vaihtaa sen ... no Fe2O3 tai Ford, melkein sama asia, tilalle.

    6. Mutta tällä ajelee. Tuntien itseni kenties aika hyvinkin, olemmehan tuttuja jo 7:llä vuosikymmenellä, viimeistelyt jäävät tässäkin projektissa nollan ja olemattoman väliin. On parempaakin tekemistä.
     
    LehtinenA, Fuselage, FuryIII '71 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ahdistetulle tenu-Dartille on kertynyt jo yli 700 kokemuskilometriä.

    Lisäilin laitteistoon toisen MAP -anturin ahtoputkeen ennen läppärunkoa. Tyhjäkäynnillä esiintyvä paine on vähäinen, mutta kyllä se pieni paine pystyy ja kykenee saamaan aikaiseksi tyhjäkäynnin huojunnan - sellaisen joka on sukua ilmiölle, jonka saa aikaiseksi käyttämällä perinnesytytyksen alipaine-ennakkoon manifold vacuumia.

    Paine kasvaa kierrosten myötä, eli ruokkii itse itseään. On myötäkytkentä.

    Nyt tuolle vaivalle on tehty ensimmäisen asteen korjain siten, että lisätyn MAP2-anturin signaali on taulukoitu ja pienikin paineen nousu ahtoputkessa kääntää samantein IAC venttiiliä pienemmälle - ja päinvastoin. Auttoi se heti jonkin verran ja jatkossa varmaan enemmän, kunhan saan "parametrit" kohdalleen. Lämpöisenä tyhjäkäynti on ihan ok.

    Sitten siihen COOL FUEL -suuttimeen. Laitoin isomman. Ostin Finjectorista yhden epäkurantin 960cc/min suuttimen. Lajittelevat Finjectorissa mätsättyjä eriä noista suuttimista ja kuten arvasin oikein, sinne kertyy semmoisia, joille ei löydy saman virtauksen kaveria. Semmonen oli tähän oikein hyvä. Sain alennustakin.

    Edellinen suutin oli saman kokoinen kuin kanavissa olevat (noin 375cc) ja tämä on nyt "litrainen", eli noin 3x enemmän. Kaikkea ei tarvitse käyttää...

    Vaikutus näkyy seuraavasti. Siinä missä voimakas kiihdytys pakkovaihteilla punarajaan kiipeilytti tuloilman lämmintä ylöspäin koko kiihdytyksen ajan, se tekee sen nyt juuri toisin päin. Kun ahto ja kierrokset osuvat COOL FUEL ruiskutuksen alueelle, tuloilman lämpötila alkaa voimakkaasti laskea, laskee useita kymmeniä asteita. Siinä samalla menee tietty VE taulukko uusiksi, koska ahtopaine laski ja eihän se taulukko ole siitä kohtaa hierottu ihan kuntoon.

    Tämä COOL FUEL on siis täysin passiivinen lisuke, josta Maxxecun polttoainesäätimet eivät tiedä tuon taivaallista. Se on tarkoitus taulukoida etukäteen joksikin ja jättää siihen. Sen jälkeen on aie ajella kartat kuntoon ja mahdollisesti kiristää hieman hukkaportin kelloa - kun nyt tuli sitä tilaa ahdoille. Painehan siis laski, kun ilma jäähtyi. Sikäli kaunista, että nyt on 0,6 bar koko yläkierrosalueella. Mut voisi se olla enemmänkin.

    Polkupyörän SIGMA -mittari hukkaa signaalin voimakkaissa kiihdytyksissä. Joko voimansiirto siirtyy sen verran, ettei kardaanissa oleva anturi toimita signaalia tai sitten fillarin mittari ei ymmärrä voimakkaita nopeuden muutoksia. Tasanopeudella kyllä pelaa niin pitkälle kuin auto vauhtia ottaa.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  13. Onko siellä pinion snubberia?
     
  14. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On, mutta perä on niin korkealla, ettei ota kiinni minnekään missään tilanteessa. Eikä noi Punkan väsymättömät jouset juurikaan kierry (tai jousta).
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    No nyt on retroa.

    Vaihdoin moparin perinteisen telamiina-laturin johonkin yleismalliin ja edelleen turbon tilaa tehdessäni Bilteman minikokoiseen.

    Mikä on retroa?

    Laitoin tyhjäkäynnin juhannusfiiliksissä 700 pintaan. Tuntuu samalta kuin se mun eka Dart vuonna 1981.

    Retroa on se, ettei toi Bilteman kääpiö jaksa ladata tyhjäkäynnillä…

    Valot himmenee ja volttimittari näyttää akun purkuun viittaavia lukemia.

    Hyvää juhannusta kaikille teille ja teille kaikille!
     
    Seevu, Arkkumies, isalmela ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. Make500

    Make500 Gearhead

    No nyt onkin vaan aika retroilua sitten:rotfl:
    Minäpoika oon päästelly Dartillain työajotkin tässä 2 päivää eli liki 400km.
    En oo tsekannu matkamittaria nyt mutta veikkaan että useempi tonni on kelautunut jo tälle kesälle ja kyllä vaan hienosti kulkee. Tosin perä on alkanut vähän ujeltaa enemmän:lol:
    Motonetin Delco lataa vielä 700rpm, mutta eihän se ulkonäöllisesti kovin retro ole, niin kuin ei ole tuo Voimamestari starttikaan. Muistuttaa enemmän Toyotan D4D koneen käynnistymistä:rotfl:
    Karttoja tarttis säätää laihemmalle cruiseajossa mutta en ole millään jaksanut tehdä sille mitään.
    Mutta hyvää juhannusta vaan sinnekin!
     
    Seevu ja isalmela tykkäävät tästä.
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mitkäs välitykset on laturille, että tippuuko kierrokset laturissa liikaa?
     
  18. Tohon voi vaikuttaa välitysuhdekin. Voip olla, että Toyotassa on erikokoiset hihnapyörät.

    Oletko katellut, miten taloudellinen tuo sun laitos on?

    P:S. Älä räjäytä vielä siellä sitä sun akselia..
    Jusseja sinne, tänne ja vähän kaikkialle myös täältä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Slantin vakiopylpyrä ja joku mun vaihtama pylpyrä laturissa hihnan sovittamiseksi. Pieni se laturin pylpyrä on. Kuormia vaan on enemmän. Sähköflekti, viinapumppu, lambdalämmitys, suuttimet yms.

    Nostin 800->1000 ja nyt jaksaa.
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Lambdataulukkoon mieluisat targetit ja korjauslupakarttaan tarpeeksi +/- väliä, niin se ajelee säästöliekillä ihan samoilla kartoilla.
     

Kerro tästä muillekin!