Tenu-Dart ahdistui

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Slant Sickness, 23.9.2021.

  1. Tässähän ei ole high volume pumppua ja nokan tyyppikin pysynyt samanlaisena kuin alkuperäisenä. Siksipä minun on vaikea kuvitella, että rattaan rasitus olisi kasvanut mitenkään mainittavasti.

    Luulen, että yksi syy katasrofiin on ollut huono voitelu. Siinä voisi pronssinen ratas antaa enemmän armoa?
     
    Muokattu: 8.12.2022
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Niitä voitelijoitahan se Dutra on opastanut tekemään. Sen helpomman version voi tehdä, jos on vanhanmallinen 6 pultin kiinnityksellä oleva pumppu. Siinä syntyy tahaton kolonen lohkon ja pumpun väliin, johon saa pumppua pikkuisen pirraamalla öljyt. Siitä reikä kampikammioon ja joku "diisselin männän voitelusuutin".

    Mutku niitä 6 pulttisia ei enää tehdä.

    Jotakin noissa materiaaleissa on myös tapahtunut. Moparin omissa nokissa oli pehmeitä rattaita. Semmosiksi on moitittu Comp Camsejakin. Nyt tuo OGC:n aihio näyttää kestäneen.

    Nih. Edellisessä oli ns vanha 6 pulttinen pumppu ja siinä Moparin karkaisema ratas. Ja just siinä oli nokan puoleinen ratas kulunut. Jommankumman kuuluu olla pehmeätä?

    Se, miltä tuo kuvassa näyttää, on se, että nokka ei ole kohdallaan pituussuunnassa. Tarkastelen, jahka menen tallille. Se vaikuttaa jotakin. Kai. Ehkä.

    Mulla kun ei enää ole virranjakajaa töissään, mä saan siihen aukkoon ihan minkälaisen sprayerin haluan. Tosin mulla on siinä reiässä nysä virranjakajasta, joka tekee vielä "nokka-akselin asentoanturin" virkaa. Sen voi siirtää toisaalle, esim mekaanisen bensapumpun yhteyteen. Talvi aikaa keksiä yksilöllisiä osia.

    Mieluiten menen niin, ettei tarttisi mennä kokeilemaan ratasmateriaaleja. Se on aika pitkä lasku ideasta mallinnuksen kautta piensarjaan. Ja sitten sitä ratasta, joka on omaa tekoa, pitäisi vahtia, että kuluuko enemmän vai vähemmän.



    Nokka kohdalleen ja paljon öljyä rattaille. Ja uusi pumppu, jossa on ehjä ratas. Ehkä jotenkin noin.

    Mä vien kammen, veivit ja lohkot johonkin toiseen koneistamoon. Kampi menee ainakin veivikaulojen osalta hiontaan. Runkolaakerit koitan säästää, koska niissä alikokolaakerien saanto on vähän ohutta. Ja sitten lohkon tarkastus. Jos se menee aarporaukseen, niin sitten niistä 2:sta kytkinkopasta otetaan taas mittaa.

    80-luvulla näillä tuli ajettua enemmän. Ei ne silloin tuosta kohdasta porsineet. Nokat ja pumput olivat vanhoja, mutta tehtaan alkuperäisiä. Tai no ei ainakaan kiinalaisia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Juu, se mun esimerkki oli lähinnä se etten pidä sitä pronssiratasta kovin kestävänä. Ymmärrän kyllä ajatuksesi siitä että se pronssiratas olis parempaa laakerimetallia, ikäänkuin"liukkaampana" materiaalina.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noista laakerivälyksistä, aattelin että ehkä sattui siihen mistä kuva oli kaiken pienin veivin reikä ja paksuin kampuran kaula, ja siksi suosittelen että ne mittais huolellisesti että joka kaulalle tulisi haluttu välys.
    Ja ehkä sen välyksen tulisi olla hieman isompi mitä vakiona, kun kerta tehoakin on ihan erilailla vakioon verrattuna. Isommalla välyksellä sais isomman virtauksen öljyä laakerin läpi jolloin se myös jäähtyisi paremmin. Mikrometri ja mittakello käyttöön ja katsoo mitä välykset on oikeasti...
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Baitövei, joskus katselin jossakin slantsix foorumilla, joita on yhtä monta kuin vasemman laidan puolueita, minulle ennen näkemätöntä tiivistejuttua. Slantin täydessä tiivistesarjassa tulee monen moista rinkulaa, joille en ole keksinyt käyttöä.

    Yksi on semmoinen pylpyrä, joka sopii kampiakselille (!) alemman jakopään rattaan taakse. Se ei mun mielestäni siinä tiivistä mitään, mutta siirtää ratasta hieman eteenpäin. Moparin paksusssa "raamatussakaan" en ole siitä mainintaa nähnyt.

    Ketjutkinko pitäisi siis linjata? Järkeenkäypää, jos noissa on esim lohkoissa eroja.

    Ajoitettu rullajakopää, mikä tässä on ja tulee nyt uusi, on rattaaltaan ahdas 170 akseliin. Sen sijaan 70-lukuiseen 225:een solahti vaivatta.

    Moparilla on töherrelty blueprinttipapereihin uusia mittoja, eikä osat oikein ole yhteen(kään) sopivia.

    Mutta tämähän on se harrastus tässä. Tehdä puolivalmisteesta jotenkin toimiva.

    Pitäähän tässä vehkeessä viilata etummaiseen runkolaakeriin vuoto(kin). Muuten jakopää käy kuivana kuin river Colorado. Se oli tehtaalta etulaakerissa, muttei ole (ainakaan enää) tarvikkeissa.
     
  6. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ainahan tämä Sipoossa tallissa turaaminen baari-illan voittaa…

    [​IMG]

    Kokeilin aiemmin esitettyä rullajakopään vaellusta. Kyllä se irtonokka vaeltaa jopa 3 mm kun ketju sitä pyörittää. Ketjuun myös on jäänyt merkkejä linjausvirheestä.

    Ketjun aiheuttama voima nokkaan on aika vähäinen. Kun laitoin mittakellon, niin nokan vaellus putosi puoleen.

    Virhettä on paha korjata.

    Jos laitan nokkarattaan alle shimmejä linjatakseni ketjun, niin se ketju ottaa koppaan kiinni. Se osuu jo nykyisellään kylmänä siihen peltiin. Tästä löytyy pitkin tätä topikkia syventäviä pohdintoja.

    Jos sorvautan kampiakselin päätä tai alaratasta, jotta se alaratas menee syvemmälle ja ketjulinja suoristuu, siirtyy rattaan kanssa samalla myös värinän vaimennin/hihnapyörä/hihna ja siitä seuraa hihnaan linjausvirhe. Rattaan eteen pitäisi lisätä sama määrä, mitä takaa poistuu. Minulla ei ole niin montaa oil slingeriä, kuin shimmaus edellyttäisi.

    Lisäksi tässä moottoriyksilössä on nk cambutton, joten nokka ei vaella. Nokka ei siis hyppele ja sillä kuluta rattaita öljypumpun tienoilta. Ainoa kauneusvirhe on pikkuisen linjalta sivussa oleva ketju.

    Taidan jättää tämän tähän just niin kuin olikin. Tuon kuluneen ketjuratashäsmäkän tilalle vaan tulee toinen, uusi setti.

    [​IMG]

    Oliskohan OGC:n Kenin nokkien nitraus ylen karkeaa ja kovaa ja siksi syö rattaita ja vipuja?

    Ajattelin antaa sähköpumpulle mahdollisuuden. Tässä on ollut siirtopumppuna mekaaninen bensapumppu kaikki 10 ruiskutettua vuotta. Nyt se poistuu ja tilalle tulee sähköinen.

    Slantsix foorumilla oli jo juttua jotta tuohon bensapumpun reikään voisi laittaa cam sensorin. Mun mielestä tuo epäkesko on epävarma sijoitus moiselle. Entäs jos poraan tuohon reiän, laitan kierteet ja siihen pultin? Pultin kantaa olisi hyvä lukea anturilla.

    Onkohan nokka-akselin poraaminen kestävä idea?

    [​IMG]

    Jonka jälkeen tämä jakajan reikä olisi vapaana - oil sprayerille. Tuossahan ne ongelmarattaat on näkösällä.

    Nokan ratas:

    [​IMG]

    Öljypumpun ratas:

    [​IMG]
     
  7. Kun sulla on hukkakipinä, niin onko se nokka-akselianturi välttämätön?
     
  8. Wade-

    Wade- Gearhead

    Suosittelen vielä varuiksi mittaamaan ne laakereiden välykset ennen kasaamista. Dusterin konetta kasatessa oli cleviten ja kingin laakereissa 0.035mm eroa, kun koitin hakea sopivaa laakerivälystä. Biltemasta saa sellaisen sylinterimitan, mikä toimii myös laakerivälysten mittaamiseen hyvin. Mulla kampura pyöri hyvin öljyn kanssa, mutta välystä oli vain 0.015mm. Kasausrasvalla menikin jo melko jumiin. Hakusessa itsellä oli 0.05mm välys
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Sen tarve on sekventiaalisen ruiskutuksen takia. Tekee kauniin tyhjäkäynnin.
    Vaihdan koneistamoa. Sovin jo että tuon lohkon, kammen ja veivit plus laakerit paikoillaan, jotta saavat idean, mistä ahdistaa. Kampi kaipaa muutenkin koneistajan hellää kättä.
     
    Wade- tykkää tästä.
  10. fenix

    fenix 2nd gear

    Onko slant6:ssa nokka-akseli plommia vasten lohkon takapäädyssä?
    Jos on on, niin painamalla plommia syvemmälle lohkoon nokkarattaan linjaus suoristuu.
    Mutta jäljelle jää kosketus jakopääkoppaan.
    Eli olisiko ongelma siinä että plommi ei riittävän syvällä ja jakopääkoppa on 1 - riviselle ketjulle?
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On. Menin eilen tallille lähinnä tutkimaan, miten tuo toimii. Se plommi meni olaketta vasten. Nokka ei pääse lähellekään sitä. Tukipinta on isomman rattaan takana lohkon etupinnassa. Se, mitä topikissa oli esitetty videolla rullaketjusta ja linjausvirheestä, näyttää sen paikan. Rattaan taakse tulee öljyä etummaiselta nokka-laakerista ja rattaassa on heittokierre, joka levittää öljyn. Mulla on peltikopassa ruuvi, millä painan nokan ko pintaa vasten. Nokka on rattaansa kautta tuettu taaksepäin ja eteenpäin nokan rattaan pulttiin nojaavalla ”cam buttonilla”, joka on peltikoppaan tehdyssä kierteessä.
     
  12. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mikähän olisi sopiva bensapumppu, kun se tulee alkuperäisen nokka-akselikäyttöisen tilalle konehuoneeseen? Imukorkeutta on joku 20-30 cm tankin pohjalta. Juuei tuu tankkiin vaan sinne tekniikkaosastolle.

    Ei tarvitsisi olla kamalan kallis, ei myöskään hirveän äänekäs.

    Tuottokin on vähän toissijainen asia, koska täyttää edessä olevaa "surge tankkia", joka on 2 litraa, joka tonkka riittää pidemmälle kuin nollasta huippunopeuteen kaasu pohjassa. 8mm letkuliitännät lasketaan eduksi. Painetta sen verran kuin mekaanisessakin eli 0,2...0,3 bar.
     
  13. Olisko tämmöinen Bendix/Facet -tyyppinen hyvä sulle. Se on kalvopumppu ja ilmeisesti nostaa konehuoneeseen asti bensaa (ainakin olen nähnyt semmoisia asennuksia joskus jossain):

    [​IMG]
    Toi on joku kiinatekele, eli laatu voi olla mitä vaan.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itellä on C20 6.2d tollanen, hirvee nak nak nak nak nak kuuluu konepellin alta :D Mieluummin kuuntelisi perussähköpumpun surinaa.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Pyörivän pumpun ajattelin laittaa. Mulla on jossakin ylimääräinen ruiskun pumppu. Jos jaksaisi tutkia, miten sen saisi jännitettä alentamalla ja virran rajoituksella tuottamaan pientä painetta, niin sillä pärjäisi. Sit mulla on yksi tankkipumppu, mut kun se on keskipakopumppu, niin ei tule toimimaan imevänä. Mut joku <100€ hiljainen pötkylä kaasarin paineilla olisi kiva löytää, niin ei tarvisisi taas tehdä elektroniikkaa.
     
  16. Visa

    Visa Gearhead

  17. Onhan noita pumppuja. Esim. IKH:ssa on toisenlaista Facet-kopiota:

    https://www.ikh.fi/fi/polttoainepumppu-yleismalli-12v-economy-st050198e

    Tossa lukee, että on imevä pumppu, mutta jaksaako se konehuoneseen asti imeä? Kokeilemalla se selviää.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Välisäiliöstä on paluulinja ja siinä on "käsipumppu". Kun siirtopumppuna on nokka-akselikäyttöinen, niin ne 2 kertaa, milloin laitteisto on ollut täysin kuiva, olisivat olleet vähintään haaste, jossen olisi käsipumpulla täyttänyt välisäiliötä aivan aluksi.

    Tyhjäksi tuo ei valu paristakaan syystä. Välisäiliöllä on korkeutta ja sen tulolinja on säiliön puolessa välissä. Lähtee käyntiin sillä puolikkaalla säiliöllä ja täyttyy samantein.

    Mutta nyt nokka-akselin pumpun käytölle tulee toinen virka ja siksi tulee sähköinen siirtopumppu. Ei pärisevä, vaan pyörivä. Finjectorissa on joku Walbron GSL395. "Esipumppu". täytyy käydä kyselemässä, kestääkö kuivakäyttöä, eli voiko sillä imetyttää tankista.
     
  19. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kaivoin aarrearkustani erilaisia sähköisiä bensapumppuja tarkempiin tutkimuksiin. Löytyi esimerkiksi F-150 tankkien sisällä käytetty pikkuinen. Siihen kurkistamalla näki siipirattaan, eli on "keskipakopumppu". Se ei ime, joten ei jatkoon.

    Sitten löytyi pari ruiskutuspumppua. Oli pikkuinen Walbro ja vähän isompi Bosch. Walbron pumppua olen soveltanut 883/1200/turbo -pyörään, joten kaksoiskappaleensa rauhassa siellä arkussa (varaosana). Boschin pumppua kokeilin kuiviltaan. Lähti pyörimään muutamalla voltilla ja otti tyhjiltään "vajaat pari ampeeria". Ja mikä imu! Ei tarvinnut viritellä parvekkeelta kolme kerrosta alaspäin -mittaista letkua todetakseni, imeekö kuiviltaan. Nappaa sormesta kiinni käydessään. Siis jos tukkii imupuolen liittimen.

    Siihenpä väsään virranrajoituksen piirin, jolla saan painetuoton rauhoitettua alemmaksi. Tuommoinenhan tuottaa 3-4-5-6 bar painesäätimen kanssa, mutta kokemukseni mukaan vie 3 bar regun kanssa noin 6A ja 4 bar reguloituna 8A. Eli joku pikkuinen kytkentä, jolla saa kaikki 12 volttia lähteäkseen kuivana täysillä käyntiin, mutta siten, että virranrajoitus ajaa yli ja rajoittaa virran noin 2A tienoille. Sillä lailla pitäisi tästä tulla "esipumppu", joka imee tankista polttoaineen, kierrättää sen keulalla olevaan "surge tank" vekottimeen ja palauttaa takaisin takatankkiin ylimääräisen. Ja vielä pienellä paineella.

    Ja on hiljainen, koska käytännössä käy vain sillä nopeudella, minkä kulutus tarvitsee. "Tilavuusvirtapumppu".
     
    teippi-mikko, Stang 72, Visa ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Moottorikoneistamosta soitettiin, että mun romut joutaisi tulla hakemaan pois. Muutama satalappunen on hyvä olla matkassa hakiessa.

    Lohkon laakerilinjaa on oikaistu (ihanaa, pääsen taas mittailemaan kytkinkopilla, tarvitaanko offsetpinnejä). Veivien alasilmät on pyöristelty. Ja kaiken keskipiste, kampiaxeli on kiillotettu.

    Samat kikkareet kävi koneistuksessa vuotta aiemmin. Laakerilinjaa en pyytänyt tarkastamaan, mutta noista muista mä oon kyllä laskut maksanut jo.

    Ei auta itku markkinoilla. Nippuun ja kovaa ajoa. ”Ajatko tällä kilpaa?” kysyi koneistushenkilö. ”En, mutta muuten aika reippaasti”.

    Uusi rullajakopää tuli jo ja SFI mikä lie onkaan, kelpoinen dampperi on tulossa myös. Kengurumaasta molemmat.

    Loppiaisen jälkeen niputtamaan.
     
    FuryIII '71, isalmela ja Seevu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!